Kerrostaloasukkaana olen onnekas, sähkökriisi ei kosketa minua.
Käyn edelleen saunassa samalla tapaa kuten ennenkin. Muutenkin sähkönkulutus omassa kaksiossa pientä.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtiövastikkeessa näkyy niin saunat kuin muukin talon energian kulutus. Siitä huolimatta kerrostalossa on todennäköisesti edullisempaa asua kuin omakotitalossa.
Omakotitalossa asuminen on ollut ja tulee olemaan aina edullisempaa kuin osakeyhtiössä, kun tarkastellaan kuluja suhteessa neliöihin.
Minä asun omakotitalossa, koska mulla ei olisi ikinä varaa osakkeeseen ja tolkuttomiin vastikkeisiin. Toki etuna on myös se, että omakotitalon edullisempien asumiskustannusten lisäksi myös asumismukavuus on ihan toista luokkaa :)
Kyllä minusta ainakin on mukavampaa asua modernissa, vuonna 2020 valmistuneessa kaupungin vuokrakerrostalossa kuin jossakin vanhassa ja nihkeässä omakotitalossa. Mutta kait tämä on sukupolvikysymys. Kuinka nopea netti sinulla on? Minulla on 1000/800 Mbps. M27
Ja minusta taas on mukavaa asua toukokuussa valmistuneessa 160 m2 omakotitalossa isolla tontilla kuin jonkun vuokraorjana muitten mölyjä kuunnellen kerrostaloläävässä jossa on hiljaisuusajat, naapurit kyttää ja kulut nousee koko ajan. Meillä talo lämpiää suurimmaksi osin puilla, pihasauna on nyt käytössä koko talven, ei mene sähköä ja sinne tulee vain kylmä vesi, joka omin puin lämmitetään. Puut on tehty itse omasta metsästä.
Ja se netti, kuitu on meilläkin, nopeampi kuin sinulla, naureskelee mieheni tuossa.
Nuoria olemme, eikä vaihtoehtomme ole koskaan ollut alentua vuokralla kerrostaloläävässä asuminen. Rivitalo on ihan ok, mutta kerrostalo on alempaa yhteiskuntaluokkaa varten.
Vain wt-porukka kirjoittelee alemmista yhteiskuntaluokista kuvitellen itse olevansa jotain parempaa :D.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtiövastikkeessa näkyy niin saunat kuin muukin talon energian kulutus. Siitä huolimatta kerrostalossa on todennäköisesti edullisempaa asua kuin omakotitalossa.
Omakotitalossa asuminen on ollut ja tulee olemaan aina edullisempaa kuin osakeyhtiössä, kun tarkastellaan kuluja suhteessa neliöihin.
Minä asun omakotitalossa, koska mulla ei olisi ikinä varaa osakkeeseen ja tolkuttomiin vastikkeisiin. Toki etuna on myös se, että omakotitalon edullisempien asumiskustannusten lisäksi myös asumismukavuus on ihan toista luokkaa :)
30 vuotta omakotitalossa asuneena voin vakuuttaa, että kerrostalossa asumismukavuus on 100-0 omakotitalon tappioksi. Onneksi myin pois hyvään aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Voi voi, kyllä se koskettaa. Samalla tavalla sähkö kuluu kerrostalossakin ja varsinkin yhteisissä tiloissa. Monet taloyhtiöt ovat jo päättäneet suurista vastikkeen korotuksista ja yhtä kallista se sähkö kuluttajalle on joka paikassa. Omakotiasuja voi aurinkopaneeleiden avulla saada laskunsa lähelle nollaa mut kt- tai rivariasujalla ei sitä mahdollisuutta ole. Vesikään ei kulje eikä vessat toimi kun kerrostaloon tulee sähkökatko eikä ole mahdollisuutta lämmittää puilla. Kyllä kerrostaloasujat isommassa pulassa ovat kuin omakotiasujat.
Meidän yleissivistys on ammennettu eri laarista, koska käsitetään asiat ihan eri tavoin.
Kyllä taloyhtiöt, jopa kerrostalotkin, voivat laittaa aurinkopaneelit, ei se mahdotonta ole.
Vesi taas tulee hanasta omalla paineellaan (googlaa vesitorni) korkeita tornitaloja lukuun ottamatta.
Monessa taloyhtiössä peritään nyt ylimääräinen vastike kun sähkönhinnat nousee. Kyllähän siellä muutakin sähköllä käytetään kuin niitä asuntoja.
Jollainhan ne kerrostalon saunat ja rappukäytävät lämpenee, pihavalot ja rappukäytävän valot toimii, hissit liikkuu, lämmitystolpat pelaa ym.
Vierailija kirjoitti:
Monessa taloyhtiössä peritään nyt ylimääräinen vastike kun sähkönhinnat nousee. Kyllähän siellä muutakin sähköllä käytetään kuin niitä asuntoja.
Vuokralaisia tämäkään ei koske.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juurihan siellä oli lööpeissä hallituksen hanke jolla tasataan sähkölaskuja niiden kanssa jotka maksaa paljon ja siirretään taakasta osa niille jotka maksaa vähemmän. Eli voi olla että kohta maksat.
Oikein eu "tason" rangaistusta siellä kehitellään niille jotka on talouksillaan ja sähkösopimuksillaan hoitaneet asiansa mallikaasti. Vuosia matalalla pörssisähköllä vaurastuneita ei mielestäni pidä avittaa mitenkään. Oma valinta jonka riskit on sopimuksissa hyväksytty.Itse olen kyllä jossain määrin vaikeuksissa olevia valmis auttamaan. Oma vuosittainen sähkölasku kun on isossa kaksiossa alle 200 euroa, niin ei tuo kyllä mitenkään taloutta hetkauta.
Hirveästi yritetään itärajan takaa/persuista lietsoa paniikkia energianhinnan noususta. Ei nyt vain onnistu.
Kuukaudessa alle 200 €, niinkö?
Minulla on rivari kaukolämpökolmio 80 m2, viimeisin syyskuun sähkölasku oli 20 €, siis kulutus. Sinulla on kova kulutus.
Et sitten osaa lukea. 200€ vuosittainen kulutus. Ymmärrätkö sanan VUOSI? Tarkoittaa 12 kuukautta. Eli noin 16 euroa/kk.
Vierailija kirjoitti:
Omassa taloyhtiössäni juuri perittiin ylimääräinen yhtiövastike ihan muista syistä. Eipä pihahtanutkaan omistaja sanaakaan minulle, joka tässä asun vuokralla. Koska, kuten sanottu, muutan sinä päivänä kun korottaa vuokraa eurollakaan, koska nykyisin Helsingissä saa erittäin hyvin vuokra-asuntoja halvalla. Ja säästän omaan asuntoon, joita saa myös kohta erittäin halvalla myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni vuokranantaja korottaa vuokraa tai esim vesimaksua.
Vierailija kirjoitti:
Niin, kerrostalossahan sähkö tulee töpselistä ja lämpö patterista
Ja hynät taikaseinästä. 🥱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minusta ainakin on mukavampaa asua modernissa, vuonna 2020 valmistuneessa kaupungin vuokrakerrostalossa kuin jossakin vanhassa ja nihkeässä omakotitalossa. Mutta kait tämä on sukupolvikysymys. Kuinka nopea netti sinulla on? Minulla on 1000/800 Mbps. M27
Ja minusta taas on mukavaa asua toukokuussa valmistuneessa 160 m2 omakotitalossa isolla tontilla kuin jonkun vuokraorjana muitten mölyjä kuunnellen kerrostaloläävässä jossa on hiljaisuusajat, naapurit kyttää ja kulut nousee koko ajan. Meillä talo lämpiää suurimmaksi osin puilla, pihasauna on nyt käytössä koko talven, ei mene sähköä ja sinne tulee vain kylmä vesi, joka omin puin lämmitetään. Puut on tehty itse omasta metsästä.
Ja se netti, kuitu on meilläkin, nopeampi kuin sinulla, naureskelee mieheni tuossa.
Nuoria olemme, eikä vaihtoehtomme ole koskaan ollut alentua vuokralla kerrostaloläävässä asuminen. Rivitalo on ihan ok, mutta kerrostalo on alempaa yhteiskuntaluokkaa varten.Nuoria olette, mutta kirjoitat kuin vanha kärttyinen setä? 😂
Ja sinä kuin kateellinen vuokraläävän asukas. 🤣
Ohesta totean.
Samaa ajattelin, heti kun joku kertoo, ettei voi kuvitellakaan asuvansa ainoaa elämäänsä naapureitten mölinöitä kuunnellen ja sääntöjen takia hampaita kiristellen läävissä asuvat hermostuu.
Niitä on hauskaa seurata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika moni vuokranantaja korottaa vuokraa tai esim vesimaksua.
Voihan sitä korottaa, ja sitten se vuokralainen lähtee. Jolloin jää kämppä tyhjilleen, josta silti maksettava kaikki kulut. Näitä tarinoitahan on media ollut täynnä viime kuukaudet. Asuntosijoittajien lainojen korot ovat nousseet, joten jopa niistä on vaikea selvitä. Samalla vuokrat ja asuntojen hinnat laskeneet. Ja ylläpitäkustannukset nousseet. Voihan siinä tietysti yrittää vaatia ihan mitä vain haluaa, ja sitten itkeä kun se asunto on tyhjillään kuukausia ja itsellä kulut juoksee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omassa taloyhtiössäni juuri perittiin ylimääräinen yhtiövastike ihan muista syistä. Eipä pihahtanutkaan omistaja sanaakaan minulle, joka tässä asun vuokralla. Koska, kuten sanottu, muutan sinä päivänä kun korottaa vuokraa eurollakaan, koska nykyisin Helsingissä saa erittäin hyvin vuokra-asuntoja halvalla. Ja säästän omaan asuntoon, joita saa myös kohta erittäin halvalla myös.
Ilmaiseksihan ne sinulle kohta asunnot jakaa. Odota nyt ihan rauhassa.
Sen ylimääräisen vastikkeen tulee taatusti jakamaan vuokraan vähitellen, mutta, huomaa tämä, vuokranantajasi on tehnyt hyvää voittoa, ei hänelle ole juttu eikä mikään se ylimääräinen vastike, sillä on tehty joku remppa/korjaus ja asunnon omistaja saa kulut vähentää verotuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhhoijakkaa. Olet oivallinen osoitus vuokralaisesta joka ei tiedä mistään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmaiseksihan ne sinulle kohta asunnot jakaa. Odota nyt ihan rauhassa.
Sen ylimääräisen vastikkeen tulee taatusti jakamaan vuokraan vähitellen, mutta, huomaa tämä, vuokranantajasi on tehnyt hyvää voittoa, ei hänelle ole juttu eikä mikään se ylimääräinen vastike, sillä on tehty joku remppa/korjaus ja asunnon omistaja saa kulut vähentää verotuksessa.
Joo, on tehnyt hyvää voittoa, so what? On omistanut asunnon 1990-luvulta lähtien, joten omaisuuden arvo noussut hyvin. Luulitko tuon tulevan minulle yllätyksenä? Ei, koska on hyvä tuttuni.
Edelleen, vuokra ei ole noussut viiteen vuoteen ja jos nousee, niin irtisanon sopimuksen sillä sekunnilla. Siitähän tässä oli kyse. Eli omistaja kestää vastikkeen nostot tai menettää minut vuokralaisena. Minua ei mikään muu kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Meitin kerrostalo lämpenee maalämmöllä, luulis sen vaikuttavan vähemmän korotuspaineisiin..
Maalänpö voidaan laittaa verolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhhoijakkaa. Olet oivallinen osoitus vuokralaisesta joka ei tiedä mistään mitään.
No kerropa, mitä tuosta pitäisi tietää? Tiedän tarkalleen syyt, joiden takia ylimääräinen yhtiövastike perittiin. Liittyvät oikeusjuttuun, joten en niitä tässä avaa. Tiedän myös erittäin hyvin sen, että voin koska tahansa irtisanoa vuokrasopimuksen ja muuttaa muualle. Tämä nyt vain on ollut markkinahintoja alempi vuokra joten olen kätevästi päässyt säästämään omaan asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerropa, mitä tuosta pitäisi tietää? Tiedän tarkalleen syyt, joiden takia ylimääräinen yhtiövastike perittiin. Liittyvät oikeusjuttuun, joten en niitä tässä avaa. Tiedän myös erittäin hyvin sen, että voin koska tahansa irtisanoa vuokrasopimuksen ja muuttaa muualle. Tämä nyt vain on ollut markkinahintoja alempi vuokra joten olen kätevästi päässyt säästämään omaan asuntoon.
Odotan edelleen kiinnostuneena, mitä minun olisi pitänyt vuokralaisena tietää niiden tietojen päälle taloyhtiön hallituksen oikeusjutusta jota ei jaettu kaikille omistajille ja asukkaille? Kerropa. Tämä on mielenkiintoista.
Odotan pelolla paljonko kuukausimaksu tulee nousemaan (omistusasunto) Tammikuussa lämmityksen vuoksi. Kotitalous-sähkö oli jo kesällä paljon kalliimpaa kuin ennen ja nyt viimeksi tuli 60 euron lasku ja kai tästä vain ylöspäin mennään. Onneksi asun pienessä yksiössä mutta pienen sairaseläkkeen takia nämä sähkönhinnat pelottaa. (Tähän päälle vielä nämä kohonneet ruuan hinnat niin ei paljoa naurata..)
Onpa sähkölämmittäjillä kova kiukku ja denialismi päällä. 😄
Mutta hyvähän se on purkaa ärtymystään turvallisesti täällä palstalla.