Ylen uutinen: Töitä on tarjolla enemmän kuin koskaan, silti moni miettii kannattaako niitä tehdä
https://yle.fi/uutiset/3-12649914
Siis miten ihmeessä tuollaiseen tilanteeseen ollaan voitu päätyä? Työvoimapula on huutava, mutta ihmisiä ei välttämättä kiinnosta tehdä töitä.
Sosiaalietuudet lienevät siis aivan liian hyvät, jos kotisohvalle jääminen on kannattavampaa kuin työnteko. Tuolle asialle pitäisi tehdä jotain ja heti!
Kommentit (2101)
Vierailija kirjoitti:
Akkeli kirjoitti:
Minä olen 61-v työtön (9 kk työttömämä), ENKÄ saa mitään tukia vain 900 e ansiosidonnaista ja sitäkin enää kuukauden! Eikä huolita töihin! Ja maksan veroa etuudesta25,5 % ja tämä on TOSI!
Tossa iässä sulla on velaton koti ja omaisuutta loppuelämäksi (vaatteita, huonekaluja, harrastustarvikkeita jne). Voit ottaa ihan rennosti ja nauttia elämästä, ellet halua johonkin osa-aikatyöhön.
Työmarkkinatuki on 580 netto ja omistusasuntoon ei saa enää asumistukea kohta. Yhtiölaina ei ole lasku toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006142183.html
Mä olen opiskelun ohella töissä kahvilassa/ravintolapalveluissa (5-10h/vko). Tuntipalkka on ihan ok, mutta lisät täysin olemattomat. Teen siis vain iltavuoroja sekä lauantaivuoroja. Lauantailta ei saa ollenkaan lisiä. Iltalisä on 1e/h. Kyseessä siis ravintola-alan TES. En ihmettele yhtään miksi alalla on huutava pula esim. kokeista. Kaikki tuntemani kokiksi opiskelleet ovat vaihtaneet alaa.
Sitten olen vielä katsonut varhaiskasvatuksen hoitajan työpaikkailmoituksia. Palkka 2000e ja kyseessä siis kokopäivätyö. Siitä vielä verot pois. Totuus on se, että palkat laahaa todella pahasti tässä maassa.
Vierailija kirjoitti:
Palkat ovat aivan liian huonot suhteessa elinkustannuksiin. Ei tietenkään kukaan lähde töihin, ellei siitä saaa kuin rakkoja käsiin, typerää kuvitellakin.
Tuttavaperheen tytär olisi saanut pätkätyön konsulenttina esittelemässä tuotteita. Palkkana olisi saanut tietyn provision myydyistä tuotteista. Omalla autolla ja omilla bensoilla olisi pitänyt kiertää maakuntaa. Lopputulos olisi bensakulujen jälkeen mennyt tod.näk. miinukselle.
Työ - katoavaa kansanperinnettä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia ei kyllä oteta töihin yhtään mihinkään, vaikka hakisivat. Siis tosiaan ystäväni ei ikinä päässyt edes siivoojaksi yhdessä suurimmista suomalaisista kaupungeista silloinkaan, kun työttömyyttä ei ollut vielä montaa vuotta takana. Olisi pitänyt olla joko auto tai alan työkokemusta.
Hain lisätöitä siivousalan firmasta. Minulla on opiskelujen ajalta laaja kokemus siivouksen erilaisista työtehtävistä, toki tutkinto puuttuu. Työtä olisi aina tehty samassa paikassa eli autoa ei mielestäni olisi tarvinnut. Olen fyysisesti hyvässä kunnossa ja joutunut nykyisessäkin työssäni johtamaan itseäni ja sietämään painetta. En päässyt edes haastatteluun.
Vanha ketju, mutta ihan ajankohtainen. Tuttavani menetti Koronan aikaan työpaikkansa. Sai käydä uudelleen kouluttautumassa ja jonkin hoiva-avustajan tai vastaavan kävi vuodessa, sai siitä ihan hyvin rahaa, ansiosidonnaista ja vielä matka- ja kulukorvausta. Nyt kun oli käynyt haastattelussa, olisi työaika ollut 30 tuntia viikossa ja palkka alle 1600 euroa kuukaudessa bruttona ja siitä verot pois. Työaika 5 päivänä viikossa 6 tuntia. Tosi vaikea ottaa vastaan mitään lisätyötä niillä työajoilla, paitsi jotain mainosten jakelua.
On se nyt täysin älytöntä, että aikuisen ihmisen palkka on alle 1600 euroa. Siitä maksaa asuntolainaa ja muut asumisen kulut. Varmaan oikein hakijoiden vyöry. Sitten kun joku sanoo, että ei eläkeläisetkään enempää saa, niin monella eläkeläisellä on kuitenkin jo asunto maksettu ja säästöjäkin voi olla. Millaista eläkettä tuollaisella palkalla edes saa itselleen kertymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia ei kyllä oteta töihin yhtään mihinkään, vaikka hakisivat. Siis tosiaan ystäväni ei ikinä päässyt edes siivoojaksi yhdessä suurimmista suomalaisista kaupungeista silloinkaan, kun työttömyyttä ei ollut vielä montaa vuotta takana. Olisi pitänyt olla joko auto tai alan työkokemusta.
Hain lisätöitä siivousalan firmasta. Minulla on opiskelujen ajalta laaja kokemus siivouksen erilaisista työtehtävistä, toki tutkinto puuttuu. Työtä olisi aina tehty samassa paikassa eli autoa ei mielestäni olisi tarvinnut. Olen fyysisesti hyvässä kunnossa ja joutunut nykyisessäkin työssäni johtamaan itseäni ja sietämään painetta. En päässyt edes haastatteluun.
Paljonko siivooja saa palkkaa tunnilta? Siivousfirma laskuttaa meiltä reilu 50€ tunnilta, josta saa kotitalousvähennyksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkat ovat aivan liian huonot suhteessa elinkustannuksiin. Ei tietenkään kukaan lähde töihin, ellei siitä saaa kuin rakkoja käsiin, typerää kuvitellakin.
Tuttavaperheen tytär olisi saanut pätkätyön konsulenttina esittelemässä tuotteita. Palkkana olisi saanut tietyn provision myydyistä tuotteista. Omalla autolla ja omilla bensoilla olisi pitänyt kiertää maakuntaa. Lopputulos olisi bensakulujen jälkeen mennyt tod.näk. miinukselle.
Ei se ole pelkkä provisio. Konsulentti saa minimipalkan ja sen lisäksi provision. Olen ollut myyntiedustajana 6 kk. Minua ei haitannut palkka, tulot oli kuukaudesta riippuen 2300-2700 euroa. Sen sijaan otti ihan älyttömästi päähän ne työajat. Lähde aamulla klo 06 ajamaan lähes 2 tunnin matkan päähän ja kotiin pääset klo 17-18. Näitä päiviä kun vetää muutaman peräkkäin, hajoaa pää. Yli 2 tunnin ajomatkan päässä oleviin kohteisiin vain sai yöpymisen firman piikkiin. Minulla sattui ehkä kerran kuussa, että kahtena peräkkäisenä päivänä oli kohteet niin, että uli 2 tunnin matkat kotiin. Silloin sai sen väliyön josssin halvassa hotellissa, motellissa tai b&b:ssa. Minä ja rekkamiehet samassa paikassa.
Vanha aloitus.
Mutta EI OTETA TÖIHIN VAIKKA MTÄ HAKIS!
Röissä tulee hiki ja kädet paskaantuu
Täällä Halonen hakee osa-aikaisia työntekijöitä. Miksi haetaan useita osa-aikaisia, sen sijaan että haettaisiin kokoaikaisia vähemmän? Mulla on työpaikka, eli en tarvitse myyjän paikkaa mutta tuo ilmoitus hyppää minulle jotain syystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko siivooja saa palkkaa tunnilta? Siivousfirma laskuttaa meiltä reilu 50€ tunnilta, josta saa kotitalousvähennyksen.
Siivooja maksaa yritykselle noin 18€ tunti. Siihen päälle tulee siirtymäajan palkkaa yms. Yritys myös joutuu maksamaan mainonnosta, työkaluista, vakuutuksista, toimitilasta, palkanlaskijasta, kirjanpitäjästä.............
Akkeli kirjoitti:
Minä olen 61-v työtön (9 kk työttömämä), ENKÄ saa mitään tukia vain 900 e ansiosidonnaista ja sitäkin enää kuukauden! Eikä huolita töihin! Ja maksan veroa etuudesta25,5 % ja tämä on TOSI!
Jos olet täyttänyt 61 niin olet oikeutettu ansiosidonnaisen lisäpäiviin (eläkeputki) . Oletko tarkistanut oikeutesi?
Vierailija kirjoitti:
Akkeli kirjoitti:
Jos olet täyttänyt 61 niin olet oikeutettu ansiosidonnaisen lisäpäiviin (eläkeputki) . Oletko tarkistanut oikeutesi?
Hallitus poistaa nyt nuo ikäsidonnaisuudet. Tulee tammikuussa voimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tämä autoilun vaatimus siivousalalle on tullut? Olen itse ihmetellyt samaa, kun kaupunkialueella ei luulisi tarvitsevan autoa, varsinkin jos siivoaa vain yhtä kohdetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akkeli kirjoitti:
Jatkossa 58-vuotias irtisanottu saa leikattua ansiosidonnaista 400 päivää ja sen jälkeen työmarkkinatuki 580 netto kuukaudessa. Ja joutuu kilpailemaan nuorten kanssa 12 kuukautta työsopimuksista, jotta saa taas leikattua ansiosidonnaista. Omistusasuntoon ei saa kohta enää asumistukea. Yhtiölaina ei ole lasku toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä tämä autoilun vaatimus siivousalalle on tullut? Olen itse ihmetellyt samaa, kun kaupunkialueella ei luulisi tarvitsevan autoa, varsinkin jos siivoaa vain yhtä kohdetta.
Meidän kaupungissa myös julkinen vaatii oman auton käyttöä. Pitää pystyä liikkumaan nopeasti eri siivouskohteiden välillä ja ehkä tuuraamaan jotain sairastunutta työkaveria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akkeli kirjoitti:
Jatkossa 58-vuotias irtisanottu saa leikattua ansiosidonnaista 400 päivää ja sen jälkeen työmarkkinatuki 580 netto kuukaudessa. Ja joutuu kilpailemaan nuorten kanssa 12 kuukautta työsopimuksista, jotta saa taas leikattua ansiosidonnaista. Omistusasuntoon ei saa kohta enää asumistukea. Yhtiölaina ei ole lasku toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.
Jos ei ole säästöjä niin voi menettää omistusasunnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kukaan siivoa vain yhtä kohdetta, siinähän riittäisi nykymitoituksilla työtä vain tunniksi päivässä. Se on tunti aikaa per kohde ja siirtymäajoista ei makseta palkkaa. Kun siivoat useampaa kohdetta tiukalla aikataululla, kyseessä on vasta osa-aikatyö joka ei todennäköisesti kata auton kuluja. Cheers.
Maranatha.