Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylen uutinen: Töitä on tarjolla enemmän kuin koskaan, silti moni miettii kannattaako niitä tehdä

Vierailija
09.10.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12649914

Siis miten ihmeessä tuollaiseen tilanteeseen ollaan voitu päätyä? Työvoimapula on huutava, mutta ihmisiä ei välttämättä kiinnosta tehdä töitä.

Sosiaalietuudet lienevät siis aivan liian hyvät, jos kotisohvalle jääminen on kannattavampaa kuin työnteko. Tuolle asialle pitäisi tehdä jotain ja heti!

Kommentit (2101)

Vierailija
1841/2101 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko siivooja saa palkkaa tunnilta? Siivousfirma laskuttaa meiltä reilu 50€ tunnilta, josta saa kotitalousvähennyksen.

50 € - alv 24 % jää 40,32 €

40,32  € - palkka jää 22,32 €

22,32 € - kilometrikorvaus vaikka 10 km eli 5,30 jää 17,02 €

- muut kulut niin ei siitä kovin paljoa jää.

Vierailija
1842/2101 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Akkeli kirjoitti:

Minä olen 61-v työtön (9 kk työttömämä), ENKÄ saa mitään tukia vain 900 e ansiosidonnaista ja sitäkin enää kuukauden! Eikä huolita töihin! Ja maksan veroa etuudesta25,5 % ja tämä on TOSI!

Jos olet täyttänyt 61 niin olet oikeutettu ansiosidonnaisen lisäpäiviin (eläkeputki) . Oletko tarkistanut oikeutesi? 

Hallitus poistaa nyt nuo ikäsidonnaisuudet. Tulee tammikuussa voimaan.

Edellinen kirjoittaja väittää että ansiosidonnainen loppuisi jo kuukauden päästä eli ennen ensi vuotta. Mitään tarkkaa infoa ei ole tullut mitä ne ikäsidonnaiset poikkeukset ovat joista on tarkoitus luopua mutta joka tapauksessa taannehtivasti ei saa heitttää ulos eläkeputkesta ketään joka on sinne päässyt.  Eli lopettakaa disinformaation levittäminen!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1843/2101 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia ei kyllä oteta töihin yhtään mihinkään, vaikka hakisivat. Siis tosiaan ystäväni ei ikinä päässyt edes siivoojaksi yhdessä suurimmista suomalaisista kaupungeista silloinkaan, kun työttömyyttä ei ollut vielä montaa vuotta takana. Olisi pitänyt olla joko auto tai alan työkokemusta.

Hain lisätöitä siivousalan firmasta. Minulla on opiskelujen ajalta laaja kokemus siivouksen erilaisista työtehtävistä, toki tutkinto puuttuu. Työtä olisi aina tehty samassa paikassa eli autoa ei mielestäni olisi tarvinnut. Olen fyysisesti hyvässä kunnossa ja joutunut nykyisessäkin työssäni johtamaan itseäni ja sietämään painetta. En päässyt edes haastatteluun.

Mistä tämä autoilun vaatimus siivousalalle on tullut? Olen itse ihmetellyt samaa, kun kaupunkialueella ei luulisi tarvitsevan autoa, varsinkin jos siivoaa vain yhtä kohdetta.

Siivousala on minuutilleen kellotettua, päivässä pitää ehtiä moneen paikkaan. Hotellihuoneen siivousaika lakananvaihtoineen on 12 minuuttia yhdeltä siivoojalta ja junavaunun siivoukseen saa kahdelta siivoojalta mennä kolme minuuttia.

Vierailija
1844/2101 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä Halonen hakee osa-aikaisia työntekijöitä. Miksi haetaan useita osa-aikaisia, sen sijaan että haettaisiin kokoaikaisia vähemmän? Mulla on työpaikka, eli en tarvitse myyjän paikkaa mutta tuo ilmoitus hyppää minulle jotain syystä.

Niillä on varmaan myyntihuippu tiettyyn aikaan, jolloin tarvitaan lyhyen vuoron tekijöitä. Voin kuvitella, että tavallisena arkipäivänä klo 9-15 pärjää hyvin pienemmällä henkilöstömäärällä ja ostajia enemmän esim. klo 15-19. Villi veikkaus. En ole ollut vaatekaupassa, mutta aikoinaan ravintolassa olin osa-aikaisena. Se vasta typerää oli: 7 lauantaita putkeen ja yksi vapaa lauantai. Tietysti valitin, että kaikki lauantait menee töissä, mutta ihan laillista. Silloin lauantaisin ihmiset kävi eniten syömässä, varmaan nykyisinkin. Pe-ilta ja lauantai oli niitä ruuhkahuippuja ja tietyt sunnuntait, kuten isänpäivä ja äitienpäivä.

Vierailija
1845/2101 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko siivooja saa palkkaa tunnilta? Siivousfirma laskuttaa meiltä reilu 50€ tunnilta, josta saa kotitalousvähennyksen.

50 € - alv 24 % jää 40,32 €

40,32  € - palkka jää 22,32 €

22,32 € - kilometrikorvaus vaikka 10 km eli 5,30 jää 17,02 €

- muut kulut niin ei siitä kovin paljoa jää.

Siivoojan palkka on yleensä alle 15 euroa tunnilta siivoojalle ja noin 13-14 euroa pakollisiin eläkemaksuihin, sosiaaliturvamaksuihin, vakuutuksiin, työterveyteen. Olen auttanut kirjanpidossa.

Vierailija
1846/2101 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkat ovat aivan liian huonot suhteessa elinkustannuksiin. Ei tietenkään kukaan lähde töihin, ellei siitä saaa kuin rakkoja käsiin, typerää kuvitellakin.

Palkka maksetaan tuottavuuden mukaan. Perusta yritys ja tienaa kunnolla, jos katsot, että osaamisesi on arvokkaampaa kuin saatu palkka.

Minkälainen tuottavuus olisi yrityksissä, jos kukaan ei siivoaisi niissä?

Vierailija
1847/2101 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Akkeli kirjoitti:

Minä olen 61-v työtön (9 kk työttömämä), ENKÄ saa mitään tukia vain 900 e ansiosidonnaista ja sitäkin enää kuukauden! Eikä huolita töihin! Ja maksan veroa etuudesta25,5 % ja tämä on TOSI!

Jos olet täyttänyt 61 niin olet oikeutettu ansiosidonnaisen lisäpäiviin (eläkeputki) . Oletko tarkistanut oikeutesi? 

En saa! Ja pari viime vuotta olin ajoittain töissä (sl-sijaisuuksia) ja välit meni ansiosidonnaisella, siksi ne ovat kuluneet ja saan enää kuukauden! P.s. Olen himppu vajaa 61!

Vierailija
1848/2101 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkia ei kyllä oteta töihin yhtään mihinkään, vaikka hakisivat. Siis tosiaan ystäväni ei ikinä päässyt edes siivoojaksi yhdessä suurimmista suomalaisista kaupungeista silloinkaan, kun työttömyyttä ei ollut vielä montaa vuotta takana. Olisi pitänyt olla joko auto tai alan työkokemusta.

Hain lisätöitä siivousalan firmasta. Minulla on opiskelujen ajalta laaja kokemus siivouksen erilaisista työtehtävistä, toki tutkinto puuttuu. Työtä olisi aina tehty samassa paikassa eli autoa ei mielestäni olisi tarvinnut. Olen fyysisesti hyvässä kunnossa ja joutunut nykyisessäkin työssäni johtamaan itseäni ja sietämään painetta. En päässyt edes haastatteluun.

Jotain 11.27 e mutta kotisiivouksista voi saada 13.50 e. Kotisiivoukset on todella raskaita hommia. Vähän kuin suursiivous - vauhtia ja vaarallisia kohtauksia.

Vierailija
1849/2101 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja taas kokoomuksen äänestäjä luulee tietävänsä jotakin...

Kokoomuksesra en tiedä, mutta tämä on fakta :

TILASTOKESKUS: SUOMESSA OLI HEINÄKUUN LOPUSSA 264.000 TYÖTÖNTÄ.

Paljonko tämä kustantaa veroeuroja per kk ?

Vierailija
1850/2101 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkat ovat aivan liian huonot suhteessa elinkustannuksiin. Ei tietenkään kukaan lähde töihin, ellei siitä saaa kuin rakkoja käsiin, typerää kuvitellakin.

Palkka maksetaan tuottavuuden mukaan. Perusta yritys ja tienaa kunnolla, jos katsot, että osaamisesi on arvokkaampaa kuin saatu palkka.

Ainakin toimistoissa parempi. Jokainen voisi itse siivota työpöytänsä. Niin minäkin olen tehnyt. Siivoojat meluavat kanssa kun imuroivat keskellä työpäivää. Lattioita kiillotetaan turha takia että siihen liikastuu ja luita katkeaa.

Vierailija
1851/2101 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko koko aikaisia kiinteällä palkalla jää kun poistetaa listalta osa-aikaiset, provisiopalkat, 2vk-1kk.taitaa vähiin käydä??

Vierailija
1852/2101 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkka on yleensä pieni suhteessa elinkustannuksiin. Matala palkka-alalla työvuorot alkavat pääsääntöisesti klo 06 tai 07

Työ on raskasta ja kiire aivan järkyttävä.

Mikäli joudut kulkemaan julkisilla on työmatka n. tunnin tai jopa ajallisesti pidempi. Pääkaupunkiseudulla hsl on tehnyt oman osansa, että joudut vaihtamaan 2-3 kertaa kulkupeliä että pääset töihin. Lisäksi bussit on pääsääntöisesti myöhässä. Junat vielä kulkevat aikataulun mukaisesti, ennen lumen tuloa.

Olin keväällä 4 kuukautta työtön. Ansion sidonnaisella pärjäsi ihan ok. Mitään ylimääräistä en ostanut tuona aikana. Parasta oli että, ei tarvinnut herätä klo 05 että ehti töihin, ei työtaakkaa joka kuluttaa ihmistä fyysisesti ja henkisesti. Matka-aika töihin jäi pois joten aikaa oli tehdä omia juttuja. Sain ulkoilla ja nauttia keväästä.

Kesäkuun alussa lähdin taas töihin. En työkkärin painostuksesta, vaan omasta halusta. Uusi työnantaja tajusi että ammattitaidosta kannattaa maksaa. Kaiki työnantajat eivät tajua ja se on heidän tappionsa.

Ravintola-ala saa syyttää esimiehiä siitä ettei työntekijöitä löydy. Kohtelevat työntekijöitä huonosti. Yritykset eivät halua maksaa kuin minimin vaikka työkokemusta olisi kymmeniä vuosia.

Vierailija
1853/2101 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akkeli taas kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Akkeli kirjoitti:

En saa! Ja pari viime vuotta olin ajoittain töissä (sl-sijaisuuksia) ja välit meni ansiosidonnaisella, siksi ne ovat kuluneet ja saan enää kuukauden! P.s. Olen himppu vajaa 61!

jos ehdit täyttää 61 ennenkuin ansiosidonnainen loppuu niin pitäisi päästä putkeen jos olet ollut 5 vuotta töissä viimeisen 20 vuoden aikana

Vierailija
1854/2101 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä35878 kirjoitti:

Palkan maksaa asiakas ja asiakas ei ole valmis maksamaan enempää. Asiakas jättää ostamatta tai ostaa kilpailijan jossain muussa maassa valmistetun tuotteen.

Aika usein asiakas on myös työntekijä, ja juuri oman huonon palkkansa takia ei ole valmis maksamaan enempää. 

Vierailija
1855/2101 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan alasta, ei kai siivouksen lopettaminen monessa toimistotyössä haittaisi mitään. Ja vielä parempaa, jengi etätöihin niin siivoavat itse.

Äitini teki pitkän työuran sairaalassa. Uran alussa hänen työhuoneensa siivottiin ja lattia mopattiin kerran viikossa. Siitä sitten aina löysättiin ja siirryttiin kerran viikossa tapahtuvaan siivoukseen. Jossain Briteissä sairaaloissa ja lääkärien vastaanotoilla on vuosikymmeniä pyörinyt lattialla villakoiria, ja hyvin on pärjätty. Ja nyt en siis puhu mistään leikkaussalien siivouksesta, sellaiset erikseen.

Kyllä kai tämä meikäläinen siivous- ja siisteyskäsitys on ihan opittua ja vähemmälläkin pärjää. Ja ne kolmessa minuutissa siivotut junanvaunutkin ovat penkkien alta tahmaisia, ei siinä ajassa tehdä kuin siistimmän näköistä. Ja onhan se surullista, mutta kun pitää säästää ja tehostaa niin hyvin voi vielä tehostaa. Avuksi sitten vielä ne robotti-imurit ja -mopit.

Vierailija
1856/2101 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä takia tarvitaan maahanmuuttelijoita. Ne tekee pas*atyöt jotka ei isännälle kelpaa. Melkoista hyväntahtoisuutta siis meidän suvaitsevaiselta kansanosalta.

Vierailija
1857/2101 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eipä sitä vapaamatkustajien piirissä ymmärretä, että palkasta iso osa menee veroihin, sekä välittömiin eli ansiotuloveroon että välittömiin kuten ALV. Ja niistä veroista maksetaan oleilijoiden tuet. Joita muuten sietää leikata ja kovalla kädellä. Veroja voisi alentaa ja ostovoimaa parantaa, kun tukien varassa oleilijat pannaan töihin.

Vierailija
1858/2101 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Perusta yritys" "Menkää töihin" ym. järkeviä kannanottoja.

Juuri uutisissa: Suomessa heinäkuussa ennätysmäärä konkursseja = 7000 työtöntä lisää.

Vierailija
1859/2101 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä sitä vapaamatkustajien piirissä ymmärretä, että palkasta iso osa menee veroihin, sekä välittömiin eli ansiotuloveroon että välittömiin kuten ALV. Ja niistä veroista maksetaan oleilijoiden tuet. Joita muuten sietää leikata ja kovalla kädellä. Veroja voisi alentaa ja ostovoimaa parantaa, kun tukien varassa oleilijat pannaan töihin.

"Suomi on matkalla kohti konkurssia"

Mutta ei työttömien takia.

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005165696.html

Vierailija
1860/2101 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule, verot nousi asuntovelkaisilla, kun korkoja ei saa enää vähentää verotuksessa ja omakotitalossa maksat myös kiinteistöveroja.

Valtion budjetti on 80 miljardia euroa ja työttömyyskorvauksia maksetaan 4,9 miljardia ja sossutukia 800 miljoonaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi kuusi