Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylen uutinen: Töitä on tarjolla enemmän kuin koskaan, silti moni miettii kannattaako niitä tehdä

Vierailija
09.10.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12649914

Siis miten ihmeessä tuollaiseen tilanteeseen ollaan voitu päätyä? Työvoimapula on huutava, mutta ihmisiä ei välttämättä kiinnosta tehdä töitä.

Sosiaalietuudet lienevät siis aivan liian hyvät, jos kotisohvalle jääminen on kannattavampaa kuin työnteko. Tuolle asialle pitäisi tehdä jotain ja heti!

Kommentit (2101)

Vierailija
1801/2101 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko myöntää: keskituloisena kahden lapsen vanhempana olen alkanut miettiä, että samaan elintasoon päästäisiin jos en kävisi töissä. Olen perheen ainoa aikuinen, ja lapsilisät saamme, emme muita tukia. Nyt kun sähkön, ruuan ja bensan hinta on korkealla, niin eihän työssä käymisessä mitään järkeä ole. Mielenterveyssyistä eläkkeelle, ehkä.

Öö ehkä ansiosidonnaisilla, mutta keskituloiseksi et kyllä työttömänä ja lapsilisien kanssa voisi itseäsi kutsua. Aivan vaarallista puhua tuollaista sontaa. Senkun sitten jäät työttömäksi, mutta muista, että tukia luultavasti leikataan lähiaikoina roimasti.

Ja mielenterveyssyistä eläkkeelle jääminen on aika hankalaksi tehty juttu, ja juuri siksi moni työkyvytön koristaa työttömyystilastoja, mihin ei oikeastaan kuuluisi, ja he ovat sitten niitä sossun tukia kuluttavia. Kun taas työttömät työnhakijat  saavat ihan vaan työkkärit, asumistuen ja lapsilisät, jotka ovat korkeimmillaan ehkä vähän alle tonnin luokkaa (mikä ei ole keskituloista), ellei lapsia ole iso liuta, mutta silloinkin ne lapsilisät menee niiden lasten kuluihin eikä itselle. Plus ihan samat elämisen kulut kuin työssäkäyvälläkin, bensa tai ruoka ei ole halvempaa työttömille.

1802/2101 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkan maksaa asiakas ja asiakas ei ole valmis maksamaan enempää. Asiakas jättää ostamatta tai ostaa kilpailijan jossain muussa maassa valmistetun tuotteen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1803/2101 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kamalasti tarjoilijoiden, siivoojien, pakkaajien, hyllyttäjien ja varastotyön tekijöiden täitä tarjolla. Mutta kummaa on että kun menet haastatteluihin ensinkin mainostetun työn sijaan tarjotaan lyhyttä keikkatyötä mm. 0-tuntisoppareita ja työnvälittäjien listoilla olemista. Tämä on tuttavapiirissä huomattu. Työpaikkailmoitusten työhaastatteluissa käynnit päätyvät yleensä siihen että tarjotaan aivan toista hommaa kuin ilmoitettu ja nimenomaan pätkäkeikkaa tai 0-tuntisopimusta ilman selvää työpaikkaa. Onko kokoaikatyön ja normaalien työsuhteiden tarjoaminen muka oikeasti niin kallista, että tällainen työläisten huijaaminen muihin kuin työnhaussa ilmoitettuihin hommiin on arkea? Veikkaan ettei kyseessä olevien töiden 10-13 euron tuntipalkka syöksisi yrityksiä ja ketjuja konkurssiin, vaikka tarjoaisivat sitä mitä lupaavat. No vapaiden työpaikkojen määrä ja työntekijäpula saadaan näyttämään suurelta, joka lisää porvarien ja elinkeinoelämän vaateita poistaa kolmansien maiden halpatyövoiman saatavuusharkinta, joka on EU/ETA/OECD-maista poistettu ainoastaan Ruotsista ikävin seurauksin. Tarkoitus lienee ulosliputtaa kotimainen TES-palkattu työvoima ja korvata se ulkomaisella halpatyövoimalla.

Ideana taitaa olla että kun otetaan väki vuokrafirmalta niin ei tarvitse maksaa näille mitään työetuja (kuten alennuksia firman tuotteista/palveluista tai työterveyshuoltoa) lisäksi jos joku sairastuu niin vuokrafirma itse etsii korvaajan hoitamaan työt joten siinäkin säästy aikaa ja rahaa.

Itse olen "vakituinen" eräässä kaupassa mutta nykyään 0-tunti sopparilla ja nyt en sitten kohta pariin kuukauteen ole saanut ollenkaan tunteja joten pakko nostaa työttömyys tukea että voin edes jotenkin elää. MUTTA jos siirtyisin vuokrafirma X:n listalle jota käyttävät niin voisin tulla töihin melkein joka päivä heidän kauttaan (ainakin toistaiseksi). En halua enää ikinä vuokratyöläiseksi koska sitä "herkkua" sain kokeilla ennen kuin sain tämän vakituisen paikan. (Silloin kun aloitin oli eri esimies joka todellakin huolehti että sain aina reilusti työtunteja ja oli kaikin puolin reilu mies. Nykyinen on alusta asti yrittänyt hiillostaa kaikkia eroamaan ja tulemaan takaisin vuokrafirman kautta koska ilmeisesti se tulee hänelle halvemmaksi.)

Valitettavasti suurin osa mitä on tarjolla on tyyliin "työaika 5-8h viikossa välillä ma-su klo 6-24 yleensä n. 2h kerralla ja tarvittaessa kutsuttaessa" eli ei ikinä voisi suunnitella mitään menoja koska milloin vain voi tulla kutsu töihin. En omista autoa joten sekin rajoittaa kulkemista, jos jonnekin ei bussilla tai kävellen pääse niin sitten en yksinkertaisesti pääse sinne.

Myös kun lukee niitä ilmoituksia tarkemmin niin suurin osa on vuokrafirmojen ilmoituksia, ne on vaan piilotettu oikeiden toisten yritysten nimien alle tyyliin "Lidl etsii kassamyyjää" ja sitten tekstistä käy ilmi että itseasiassa työsopimus tehdään vuokrafirman xyz kanssa ja työ ei ehkä edes ole Lidlissä, ja sitä ei ehkä edes ole olemassa, haluavat vain lisää ihmisiä kirjoille listoilleen. Sitten kun on joku oikeasti hyvä paikka avoinna niin ne on sitten niitä joihin on jo valittu joku firman sisältä, mutta kun pitää ilmoittaa julkisesti niin sitten kaltaiseni urpot toiveikkaana lähettävät hakemuksia aivan turhaan. Yritä tässä nyt sitten työllistyä jotenkin. 😐

Huhhuh, ihan jenkkimeininkiä. Voisiko suomalaiset vihdoin alkaa lopettelemaan tätä rikkaiden nöyristelevää palvontaa, ja laitetaan ahneudelle stoppi? Yhteiskunta tarvitsee duunareita enemmän kuin näitä oman onnensa seppä -yrittäjiä, jotka täällä menestyksellään rehkivät. Ei homma pyörisi, jos kaikki olisivat vain (varsinkaan ahneita) yrittäjiä, täytyy alkaa taas arvostamaan ja kunnioittamaan perinteistäkin duunia. Tämä maa hajoaa kahtia, jos kaikki vain keskittyy kehumaan itseään ja omia valintojaan se sijaan että kunnioitettaisiin muitakin.

Ja itse olen akateeminen ei-duunari, mutta ymmärrän hyvin heidän arvon.

Vierailija
1804/2101 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso marketti haki 100 000 asukkaan kaupungissa työntekijää vakituiseen 20-25h/vk työhön.

Palkkaus myyjä 1 tai harjoittelija. 3 paikkaa auki.

En tiedä, montako hakijaa oli, mutta haastateltaviakin oli kymmeniä.

Tuohon 25h/vk työhön on muuten aika hankalaa sovittaa toista osa-aikatyötä.

Usein osa-aikaisilta öntekijältä edellytetään myös joustavuutta tyäajan suhteen.

Tämä edelleen vaikeuttaa kakkostyön hankkimista.

Vierailija
1805/2101 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä35878 kirjoitti:

Palkan maksaa asiakas ja asiakas ei ole valmis maksamaan enempää. Asiakas jättää ostamatta tai ostaa kilpailijan jossain muussa maassa valmistetun tuotteen.

Kenen tulee tinkiä omasta osuudesta, työnantajan vai työntekijän?

Vierailija
1806/2101 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työvoima pulaa ei todellakaan ole. Olen hakenut yli 500 eri työpaikkaa, enkä ole tullut valituksi. Työvoimapula on täyttä huttua.

Valehtelijat otetaan töihin. Se pelottaa paitsi oma niin myös yhteiskunnan kannalta. Miellä on huono työilmapiiri ja meiltä lähdetään muualle. Ketkä pääsevät pois? No, valehtelijat, jotka osaavat kaunistella ja harhauttaa rekrytoivaa työnantajaa. Rehelliset ihmiset (joista muut työnantajat saisivat oikeastaan parempia ja tuottavampia työntekijöitä) eivät pääsääntöisesti saa uusia työpaikkoja. Ihnottaa tälläinen työkulttuuri.

Vierailija
1807/2101 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 61-v työtön (9 kk työttömämä), ENKÄ saa mitään tukia vain 900 e ansiosidonnaista ja sitäkin enää kuukauden! Eikä huolita töihin! Ja maksan veroa etuudesta25,5 % ja tämä on TOSI!

Vierailija
1808/2101 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjän, mihin sillä on ees aikaa rahaa käyttää.

Vierailija
1809/2101 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sietäisi pelätä jokaisen sellaisen työssäkäyvän, jolla on oma työnantaja. Sillä tulevat muutokset sallivat sinun pihalle potkimisesti entistä köykäisemmin, plus rajoittavat siitä protestoimista eli lakko-oikeutta. Jos kuvittelet että sinun rethi työntantajasi ei tule tätä porsaanreikää käyttämään, saatat yllättyä karvaasti, koska hontojen nousu ajaa kyllä firman kuin firman siihen, että vakkarit heitetään ulos, ja uudet otetaan tilalle huomattavasti huonommilla sopimuksilla ja eduilla. Ja kas, pian sinäkin olet joku osa-aikainen vailla lisiä anelemassa työvuoroja (ja kun et niitä tarpeeksi saa, niin pakko nostaa tukia (mistä tietenkin vähennetään ne roposet, mitä osa-aikatuurauksistasi olet kokoon kyhännyt) tai ilmainen harjoittelija saadaksesi mitään tukia.

Älkää olko naiveja!

Vierailija
1810/2101 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sietäisi pelätä jokaisen sellaisen työssäkäyvän, jolla on oma työnantaja. Sillä tulevat muutokset sallivat sinun pihalle potkimisesti entistä köykäisemmin, plus rajoittavat siitä protestoimista eli lakko-oikeutta. Jos kuvittelet että sinun rethi työntantajasi ei tule tätä porsaanreikää käyttämään, saatat yllättyä karvaasti, koska hontojen nousu ajaa kyllä firman kuin firman siihen, että vakkarit heitetään ulos, ja uudet otetaan tilalle huomattavasti huonommilla sopimuksilla ja eduilla. Ja kas, pian sinäkin olet joku osa-aikainen vailla lisiä anelemassa työvuoroja (ja kun et niitä tarpeeksi saa, niin pakko nostaa tukia (mistä tietenkin vähennetään ne roposet, mitä osa-aikatuurauksistasi olet kokoon kyhännyt) tai ilmainen harjoittelija saadaksesi mitään tukia.

Älkää olko naiveja!

Ja lienee minun syytä ottaa toinen kupponen kahvia maanantaisilmilleni vielä kun ehdin (vielä kun on oikeus näihin taukoihin), kirjoitusvirheistä päätellen.

Vierailija
1811/2101 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieraiija kirjoitti:

Työvoimapula on huutava

Kerro, missä se on. Ei minun korviini asti huuda.

Vuosia jo olen hakenut töitä, mutta minnekään en ole kelvannut. 

Vierailija
1812/2101 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos töitä on enemmän kuin koskaan, niin miten työnantajilla on varaa nirsoilla?

Vierailija
1813/2101 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia ei kyllä oteta töihin yhtään mihinkään, vaikka hakisivat. Siis tosiaan ystäväni ei ikinä päässyt edes siivoojaksi yhdessä suurimmista suomalaisista kaupungeista silloinkaan, kun työttömyyttä ei ollut vielä montaa vuotta takana. Olisi pitänyt olla joko auto tai alan työkokemusta.

Vierailija
1814/2101 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun isossa kaupungissa, jossa avoimia työpaikkoja tällä hetkellä n.3000 kappaletta ja työnhakijoita yli 12000.

Suomessa ei ole työvoimapulaa. Sääli että tämä valhe meni läpi viime vaaleissa.

Vierailija
1815/2101 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akkeli kirjoitti:

Minä olen 61-v työtön (9 kk työttömämä), ENKÄ saa mitään tukia vain 900 e ansiosidonnaista ja sitäkin enää kuukauden! Eikä huolita töihin! Ja maksan veroa etuudesta25,5 % ja tämä on TOSI!

Tossa iässä sulla on velaton koti ja omaisuutta loppuelämäksi (vaatteita, huonekaluja, harrastustarvikkeita jne). Voit ottaa ihan rennosti ja nauttia elämästä, ellet halua johonkin osa-aikatyöhön.

Vierailija
1816/2101 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi raataa ökyjen taskuun ne rahat menee kuitenkin. Enkä mä tarvitse paljon roinaa muutenkaan. Mulle riittää että on hyvä kämppä, puhelin ja tietsikka ja pääsee viikonloppusin vähän brenkuttelemaan. Tyhmä töitä tekee porvareille rahat menee. 

Vierailija
1817/2101 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matalapalkka-aloilla on heikot työnantajien talutusnuirassa olevat liitot. Oikea palkkakehitys on estetty.

Vierailija
1818/2101 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse mietiskelin samoja asioita ja aloitin yritystoiminnan. Saa tehdä juuri sitä mitä haluaa ja kehittää yritystään mahdollisuuksien mukaan. Ja tämän lisäksi elämä menee mukavasti eteenpäin ja mahdollisuuden uusiin asioihin paranevat. Tyytymällä tämän hetkiseen tilanteeseen on sama kuin luovuttaminen.

Vierailija
1819/2101 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi raataa ökyjen taskuun ne rahat menee kuitenkin. Enkä mä tarvitse paljon roinaa muutenkaan. Mulle riittää että on hyvä kämppä, puhelin ja tietsikka ja pääsee viikonloppusin vähän brenkuttelemaan. Tyhmä töitä tekee porvareille rahat menee. 

Ja kun nämä ökyrikkaat työssäkäyvät veronmaksajat hieman vähentävät sinun viikkorahojasi niin sitä turhaa roinaa kerääntyy nurkkiisi vähemmän ja kaikki ovat tyytyväisempiä.

Sehän on win-win tilanne.

Kuten Alexander Stubb sanoi.. Hei,me tienataan tällä!

Vierailija
1820/2101 |
21.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on yrittämisen vapaus. Jos tuntuu siltä, että yrittäjät ryöstävät. Niin ei kun vaan yritys pystyyn ja yrittämään!!

Vaikutat järjenjättiläiseltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän seitsemän