Ylen uutinen: Töitä on tarjolla enemmän kuin koskaan, silti moni miettii kannattaako niitä tehdä
https://yle.fi/uutiset/3-12649914
Siis miten ihmeessä tuollaiseen tilanteeseen ollaan voitu päätyä? Työvoimapula on huutava, mutta ihmisiä ei välttämättä kiinnosta tehdä töitä.
Sosiaalietuudet lienevät siis aivan liian hyvät, jos kotisohvalle jääminen on kannattavampaa kuin työnteko. Tuolle asialle pitäisi tehdä jotain ja heti!
Kommentit (2101)
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin ketjussa näkee miten järkyttävää sakkia yrittäjät ovat. Ihmisten pitäisi mennä heille ilmaiseksi töihin ja kelan maksaa heille "palkat". Itse käärivät voitot, mutta palkkoja eivät kyllä maksa. Hyi helv. mitä sakkia!
Jep. Ja jokaiseen vähääkään kriittiseen kommenttiin he vastaavat näköjään samalla mantralla: "No perusta itse yritys ja katso, millaista se on!".
Ei nämä tähän ketjuun vastanneet yrittäjät tosiaan miltään unelmaihmisiltä vaikuta. Päinvastoin, heidän suoltamistaan teksteistä suorastaan huokuu negatiivisuus aivan kaikkea ja kaikkia kohtaan (paitsi omaa peilikuvaa). Kuka sellaisten ihmisten kanssa haluaisi työskennellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos palkka brutto vaikka 2000 siitä verot n.400
Jää n.1600. Ulosotto n.533, jää n.1067. Ei mitään järkeä edes yrittää kun ei mitään jää itselle, vähennä tuosta vuokra ja bensat töihin ja muut laskut ja ruoka, huh. Työttömänä sama mutta ilman töihin lähtöä, revippä siitä huumoria.Edessä loistava tulevaisuus?
Miksi et hanki työpaikkaa, jossa palkka on vaikka 3500 kuussa? Miksi maksat ulosottoon yhtään mitään? Siis nämä ovat omia valintoja ja seuraamuksia joiden kanssa joudut painimaan. Se että luovutat, etkä edes unelmoi paremmasta kertoo jotain myös kasvatuksesta. Tullut liian monta potkua päähän jo lapsena. Nyt olet aikuisena lapanen vailla omaa tahtoa parantaa oloasi. Säälittävää.
"Miksi et hanki työpaikkaa, jossa palkka on vaikka 3500 kuussa?" Hanki? Missä niitä on myynnissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töihin menijöitä löytyy, kun tukia pienennetään.
Ei muissa ole näin hulppeita tukia, kuin Suomessa.
Ja muissa maissa on lisäksi paljon huonommat työllisyys palvelut kuin Suomessa.Tosiasia on se, että tuet ovat täällä liian suuret.
Miten kummassa ne sitten pärjäävät ne, jotka tekevät töitä pienemmälläkin palkalla?
Minä kysyn vaan?
Varsin moni suomalainen käy joka ikinen päivä työssä matalapalkka-alalla.
On vihdoinkin aika laittaa stoppi, noille tahallaan työstä kieltäytyjille.
Se on puhdasta laiskuttaa ja mukavuuden halua.Ei viitsitä edes lähteä ilmaisiin työvoima koulutuksiin, joista saa uuden ammattin.
Mm. kuljetusalalla järjestetään jatkuvasti ilmaisia koulutuksia, koska alalla on huutava puute.Tämä. Ja vain tämä.
Olen tasan tarkkaan varma, että Kokoomus puuttuu tähän tahallaan työttömänä oloon.
Ja puuttuukin raskaalla kädellä.Mikä oikeus terveillä nuorilla ja nuorehkoilla ihmisillä, on vuosikausia ja nyt jo pysyvästi, elätyttää itsensä muiden suomalaisten rahoilla.
Ne matalapalkka aloillakin duunia tekevät ihmiset, ostavat teidän ruokanne, pizzanne, sätkänne ja kaljanne.
Tuo on mitä törkeintä muiden ihmisten hyväksikäyttöä.
Hyvä että siitä tulee lopultakin historiaa, noille lusmuille!
Saahan sitä haaveilla moisesta, mutta tulevasta historiasta et näköjään mitään ymmärrä.
Sosiaalietuudet eivät ole suuret, vaan palkat pienet. Etuudet eivät ole nousseet kuten palkat.
Porvaripelle voisi alkaa raottaa sitä kukkaronnyöriään niin kas kummaa, työvoimapula on sillä hoidettu.
Onhan Suomessa jo ihan nykyisellään monta sataa tuhatta työntekijää, jotka saavat sosiaalitukia samalla. Ei siksi, että sosiaalietuudet ovat liian hyvät, vaan siksi, koska heille maksetaan niin huonoa palkkaa, ettei sillä vaan tule toimeen tässä yhdessä Euroopan kalleimmassa maassa.
Tässä pieni vinkki työnantajalta..
Kun otan ihmisen haastatteluun ja hän antaa mulle cv:n ja kertoo, että oman alan töitä ei nyt ole ollut mutta olen tehnyt pätkän tuota ja pätkän tuota ja kokeillut vähän tuota versus toinen hakija joka ilmottaa olen ollut työttömänä nyt pari vuotta kun ei ole oman alan töitä löytynyt enkä ala matalapalkka-alan töitä tekemään tällä koulutuksella.. ni arvaapas pari kertaa kumpi paikan saa? Kyllä, hakija numero 1 joka on osoittanut olevansa kiinnostunut työnteosta ja osallisuudesta yhteiskuntaan keinolla millä hyvänsä.
Työ ja liika raha tuhoaa ympäristöä joten ei kiitos.
Suurin osa tarjolla olevasta työstä on kannattamatonta mutta sitä voisi tehdä sivutyönä jos työnantaja sen sallisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen jo vuosia ollut keikkatyöläinen.
Keväästä alkusyksyyn oon töissä lähtöselvityksessä.Syksystä kevääseen oon työttömänä ja asun Turkissa 3 kk.
Teen käsitöitä ja näitä mm mun ystävä myy joulutorilla.
Liitto maksaa 4 kk palkan.
Laivayhtiön edut ovat surkeat, mutta muuten hyvin menee
Suomesta ei makseta turkkiin työttömyysetuuksia,ollenkaan joten millä rahalla elät Turkissa ? Suomessa työnhaku velvollisuus ,määräaikaiset haastattelut ,velvoittavat työtarjoukset ,ym ulkomaille maksetaan kuukauden ,kaksi työttömyys etuutta ja vaatii ilmoittautumisen paikalliseen työnvälitys toimistoon ja sieltä todistus joka myös näkyy Suomessa eri rekistereissä ja turkki ei kuulu maihin joihin maksetaan kuukauden ,pari työttömyys etuutta.
Eipä ne tarkista jos ansiosidonnaista saa. Useita taikuissa asujia on. Lähde nyt hemmetti itekin, täällä levittävät koronaa niin että maa on tilastoissa ekana. Kuolemissa.
-eri
entäpäs määräaikaiset te toimiston yhteydenotot?,tapaamiset,työtarjoukset jotka velvoittava,työpaikka haastattelut ,koulutustarjoukset, ym ,, en usko että onnistuu nykyaikana siihen on useita muitakin syitä joita en nyt edes rupea kirjoittelemaan tähän .joskus yli vuosikymmen sitten on saattanut onnistua ,mutta kyllä siitä kärähtivätkin useat.
Siinähän se asian ydin on. Kukaan työnantaja ei halua maksaa palkkaa, pitäisi tehdä työt ilmaiseksi. Ainoastaan työnantaja saa tulla toimeen, työntekijän ptäisi tulla toimeen pyhällä hengellä. Ei ole työttömän vika jos hän saa etuuksia enempi kuin palkkaa, on selvää että silloin valitaan se työttömyys.
Syy on aina päättäjillä, ei kansalaisilla. Jokainen valitsee sen tulolähteen jolla tulee toimeen.
Miksi suomalaisissa yrityksissä ei haluta maksaa työntekijöille palkkaa? Se ei jotenkin mene kaaliin.
Työ on palkan edellytys ja palkka työn edellytys.
Vierailija kirjoitti:
Onhan Suomessa jo ihan nykyisellään monta sataa tuhatta työntekijää, jotka saavat sosiaalitukia samalla. Ei siksi, että sosiaalietuudet ovat liian hyvät, vaan siksi, koska heille maksetaan niin huonoa palkkaa, ettei sillä vaan tule toimeen tässä yhdessä Euroopan kalleimmassa maassa.
Tätä olen usein miettinyt. Miksi Suomi on niin järjettömän kallis maa? Enkä tarkoita nyt veroja vaan ihan elinkustannuksia. Asuminen, ruoka, palvelut, kaikki ihan törkeän kallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä olen usein miettinyt. Miksi Suomi on niin järjettömän kallis maa? Enkä tarkoita nyt veroja vaan ihan elinkustannuksia. Asuminen, ruoka, palvelut, kaikki ihan törkeän kallista.
Asuminen oli ennen halpaa, mutta sitten joku keksi pyytää asunnosta isoa hintaa ja halusi myyntivoittoa ja osa meni maksamaan, asuntojen hinnat ja vuokrat nostetiin korkeiksi. Kuvio on pyörinyt, koska nyt eläkkeellä olevat saivat asunnot halvalla, heillä jää rahaa kulutukseen, koska maksavat vain pienen yhtiövastikkeen tai pelkät lämmityskulut ja eläkkeet on palkkojen suuruisia. Nuorimmalla palkka on saman suuruinen monella kuin eläkkeet, mutta he maksavat korkeaa vuokraa tai asuntolainaa lämmityksen lisäksi. Nyt kuvio alkaa kaatua, kun korot ja lämmitys nousevat sekä eläkeläisiä kuolee paljon joka kuukausi. Tosin osa vuokralaisista muuttaa perintöasuntoon asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa vallitsee ankara työvoimapula ja velkaongelma väijyy. Siispä nostetaan verotusta ja ja jatketaan anteliasta työttömyysturvan jakamista. Seurauksena entistä suurempi työvoimapula ja kasvava sohvanpohjan kuluttajien yhteiskuntaluokka. Tehdäänpä toisinpäin. Alennetaan työn verotusta ja leikataan työttömyysturvaa esim. sen porrastamisella. Sohvanfileet heräävät kaamoksestaan, kun rahat loppuvat. Niinpä he lähtevät kilpailemaan vapaista työpaikoista. Valtion tuloveron tuotto alkaa kasvaa ja sosiaalimenot laskevat.
Tämähän on viherkommareiden (sosut, vihreät, demarit) linja, koska takaavat itselleen alati kasvavan äänestäjäjoukon. Demarit on nykyisen paskaläjähallituksen toimesta kyllä oikein nyrkillä vetänyt päin turpaa rehellistä duunaria. Kepuloisia taas ei kiinnosta mikään muu kun maajussien tukien korottaminen ja verovapausten lisääminen. Jyväjemmareiden kun ei tarvitse käytännössä mitään veroja maksaa ja viljelysten sadon kanssakin on ihan se ja sama, koska tukiaiset korvaavat ain menetykset täysin. 4 kk vuodessa maataam uuninpankolla ja valitetaan, kun on niin raskasta!tuo
Sokerideittailu on Suomessakin jo arkipäivää ja hintojen nousu voi kannustaa siihen – asiantuntija:
Sokerideittailussa on kyse niin sanotusta vastikkeellisesta järjestetystä sopimuksesta, jossa toiselle ihmiselle maksetaan seurasta tai jopa seksistä.
Osapuolina on usein vanhempi mies, joka toimii sugar daddyna, ja nuorempi tyttö, jota nimitetään sugar babyksi. Sokerideittailusta tehdyssä selvityshankkeessa käy ilmi, että sugar babyn roolissa voi olla myös muita sukupuolia.
Koivu-Remes kertoo, että sokerideittailuun mukaan lähteminen on tehty varsin helpoksi ja päätös siitä voi syntyä erittäin impulsiivisesti.
– Profiilin luominen on usein ilmaista näille sokerideittailu-sivustoille. Voin hyvin kuvitella, että siinä kohtaa kun taloudellinen tilanne on heikko, niin pikavippien rinnalla sokerideittailu voi olla hyvin helppo vaihtoehto,
Sokerisuhde alkaa usein somesta
yle uutiset
Vierailija kirjoitti:
Tässä pieni vinkki työnantajalta..
Kun otan ihmisen haastatteluun ja hän antaa mulle cv:n ja kertoo, että oman alan töitä ei nyt ole ollut mutta olen tehnyt pätkän tuota ja pätkän tuota ja kokeillut vähän tuota versus toinen hakija joka ilmottaa olen ollut työttömänä nyt pari vuotta kun ei ole oman alan töitä löytynyt enkä ala matalapalkka-alan töitä tekemään tällä koulutuksella.. ni arvaapas pari kertaa kumpi paikan saa? Kyllä, hakija numero 1 joka on osoittanut olevansa kiinnostunut työnteosta ja osallisuudesta yhteiskuntaan keinolla millä hyvänsä.
Vinkki "työnantajalle": jos joku kertoo sinulle tuollaisia työpaikkahaastattelussa, hän ei missään tapauksessa halua tulla palkatuksi sinunkaan firmaasi.
Vierailija kirjoitti:
Sosiaalietuudet nousee indeksin mukana, palkat eivät. Työttömänä pystyy useammasta asiasta luopumaan, esimerkiksi auto ja polttoainekulut. Mulla on taito tehdä hyvää ruokaa perusraaka-aineista, mutta se vaatii aikaa ja suunnitelmallisuutta. Työpäivän jälkeen on liian myöhäistä alkaa hauduttamaan possun lapaa, mutta työttömänä siihen voi käyttää koko päivän ja suunnnitella juureksista monenlaiset höysteet, eikä yhtään harmita kuoria pienetkin punajuuret omin pikku kätösin. Työpäivän jälkeen jos aloittaa tällaisen, ei välttämättä pääse ajoissa nukkumaan jaksaakseen taas aamulla herätä töihin. Työttömänä pääsee kaikkiin ruoanjako-tilaisuuksiin, työssäkäyvä on silloin töissä. Näin nyt muutamia esimerkkejä tuli mieleen.
Poistetaan työttömyysetuudet niin saat haudutella lapoja päivät pitkät ihan rauhassa. Tympäisee maksaa tämmöisten loisijoiden eläminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkat ovat aivan liian huonot suhteessa elinkustannuksiin. Ei tietenkään kukaan lähde töihin, ellei siitä saaa kuin rakkoja käsiin, typerää kuvitellakin.
Palkka maksetaan tuottavuuden mukaan. Perusta yritys ja tienaa kunnolla, jos katsot, että osaamisesi on arvokkaampaa kuin saatu palkka.
Yrittäjälle tiedoksi että palkka maksetaan työehtosopimuksen mukaan. Enemmän voi aina maksaa, sitä vähempää ei.
Vierailija kirjoitti:
Pienituloinen perheellinen yhden vanhemman perheessä saa varmaan lähelle saman käymättä töissä.
Työelämän ulkopuolella saa heti asumistuet, maksuttoman päivähoidon, työmatkakulut jää pois jne
Eli toteat että tuet ovat liian hyvät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töihin menijöitä löytyy, kun tukia pienennetään.
Ei muissa ole näin hulppeita tukia, kuin Suomessa.
Ja muissa maissa on lisäksi paljon huonommat työllisyys palvelut kuin Suomessa.Tosiasia on se, että tuet ovat täällä liian suuret.
Miten kummassa ne sitten pärjäävät ne, jotka tekevät töitä pienemmälläkin palkalla?
Minä kysyn vaan?
Varsin moni suomalainen käy joka ikinen päivä työssä matalapalkka-alalla.
On vihdoinkin aika laittaa stoppi, noille tahallaan työstä kieltäytyjille.
Se on puhdasta laiskuttaa ja mukavuuden halua.Ei viitsitä edes lähteä ilmaisiin työvoima koulutuksiin, joista saa uuden ammattin.
Mm. kuljetusalalla järjestetään jatkuvasti ilmaisia koulutuksia, koska alalla on huutava puute.Olet täysin sairas ihminen. Jos joutuu sossun luukulla käymään siitä huolimatta, että käy töissä (matalapalkka-alat), niin vika on silloin PALKOISSA, ei tuissa. Ruoka on kallistunut, eikä tukia todellakaan ole varaa pienentää.
Siis tämä! Mua todella ihmetyttää tämä suomalaisten kyykytysmentaliteetti, ollaan valmiita vaikka maksamaan siitä että itseä huono-osaisimmilla menee vielä huonommin sen sijaan, että alettaisiin vaatia itselleen parempia palkkoja ja työoloja.
- Minimituilla kaupungin halvimmassa lähiökämpässä elävä pitkäaikaistyötön, ilmeisesti sitten lajissaan harvinaisuus kerran näitä Helsingin keskustan miljoonakämpissä Kelan piikkiin asuvia työttömiä parveilee valtoimenaan, mikäli palstalaisiin on uskominen.
Kyllä henkilöä, jolla ei ole aikomustakaan mennä töihin ja elättää itseään, pitääkin kyykyttää ja paljon.
Kysymys kuuluu kuka haluaa palkata ammattitaidottoman, monisairaan, kielitaidottoman tai päihdeongelmaisen vaivoikseen.
Työnantajat tarvitsevat hyväkuntoisia ja koulutettuja nuoria jotka ovat halukkaita tekemään työtä.
Ulkomailta tuleville on annettava perehdytys maan tapoihin ja riiitävä kielikoulutus.
Tosiasia on että suomalaiset työttömät ovat työhaluttomia kun rahaa saa Kelalta sen verran paljon ihan tekemättä mitään.