Ylen uutinen: Töitä on tarjolla enemmän kuin koskaan, silti moni miettii kannattaako niitä tehdä
https://yle.fi/uutiset/3-12649914
Siis miten ihmeessä tuollaiseen tilanteeseen ollaan voitu päätyä? Työvoimapula on huutava, mutta ihmisiä ei välttämättä kiinnosta tehdä töitä.
Sosiaalietuudet lienevät siis aivan liian hyvät, jos kotisohvalle jääminen on kannattavampaa kuin työnteko. Tuolle asialle pitäisi tehdä jotain ja heti!
Kommentit (2101)
Palkkoja pitäisi nostaa. Siinä se. Ongelma ratkaistu.
Nimim: ei ydinfysiikkaa
Vierailija kirjoitti:
Jos palkka brutto vaikka 2000 siitä verot n.400
Jää n.1600. Ulosotto n.533, jää n.1067. Ei mitään järkeä edes yrittää kun ei mitään jää itselle, vähennä tuosta vuokra ja bensat töihin ja muut laskut ja ruoka, huh. Työttömänä sama mutta ilman töihin lähtöä, revippä siitä huumoria.
Edessä loistava tulevaisuus?
Miksi et hanki työpaikkaa, jossa palkka on vaikka 3500 kuussa? Miksi maksat ulosottoon yhtään mitään? Siis nämä ovat omia valintoja ja seuraamuksia joiden kanssa joudut painimaan. Se että luovutat, etkä edes unelmoi paremmasta kertoo jotain myös kasvatuksesta. Tullut liian monta potkua päähän jo lapsena. Nyt olet aikuisena lapanen vailla omaa tahtoa parantaa oloasi. Säälittävää.
Vierailija kirjoitti:
Holhousyhteiskunnan sosiaalitantoilla on rajaton budjetti tuhlattavana turhuuksien roviolle. Me tavalliset ihmiset koemme tämän jäätävänä ansiotulon verotuksena.
Palkkoja ei tarvitse edes korottaa, jos vain verotuksen voisi inhimillistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aktiivimalli 2 tekee osa-aikatyön vastaanottamisen kannattamattomaksi joten kiitos Demarit!
Voisko joku kertoa mulle, minkä takia osa-aikatyön vastaanottaminen on kannattamatonta/mahdotonta? Kun tätä samaa lausetta kuulee jatkuvasti joka tuutista. Itse olen nyt kaksi vuotta ollut työttömänä ja samalla mulla on ollut ns. nollasopimus. Eli töitä on kuukaudesta riippuen 0-120 tuntia. Eikä mulla ole koskaan ollut mitään ongelmaa asian kanssa? Uuden aktiivimallin mukaisesti haen yhtä työpaikkaa kerran kolmessa kuukaudessa, koska mulla on osa-aikatöitä. Liittoon ilmoitan joka kuukausi minkä verran olen ollut töissä ja saan sitten sen mukaisesti työttämyysetuutta. 300e saa tienata ilman, että vaikuttaa mihinkään, ja siitä ylimenevästä osasta vähennetään sitten työttömyystukea. En ole kokenut vaikeaksi enkä mahdottomaksi. Olenko jotenkin tyhmä, kun en tajua tämän vaikeutta ja hankaluutta?
Taidat olla.parisuhteessa tai varoissasi.
En ole kumpaakaan.
Täytyy kai sitten todeta, että yksinkertaisena ihmisenä elämä on helppoa. Mulla ei ole ollut mitään ongelmia nollasopparin ja työkkärin ja työkkärin rahojen kanssa missään kohtaa. Aina on ollut varaa maksaa asuminen ja eläminen ja laskut. Toki mulla on pyrkimyksenä pitää aina ihan minimissään muutaman satasen puskuria tilillä, niin että jos työttömyyspäiväraha ei tulekaan justiinsa samalla kellon lyömällä joka kk, niin en ole pulassa. Leveästi en elä, mutta mulla on katto pään päällä ja ruokaa jääkaapissa ja laskut hoidettuna. Joka kuukausi.
Ohis.
Näissä keskusteluissa unohdetaan usein ja useimmiten se, että lähtökohdat elämälle työttömänä eivät aina ole samat. Jos työttömyyteen ja tukien varassa elämiseen on liu'uttu hyvässä järjestyksessä - kuten sinä näemmä - voi hyvinkin pärjätä kuvailemallasi harmonisella tavalla ja ylvästellä sillä, että aina on katto jne jne.
Jos työttömyyttä kuitenkin edeltää jokin katastrofi, lähtökohta on aivan toinen. Minun katastrofini oli yrittäjyys, vaikka yritykseni olikin aina ollut velaton. Muita katastrofeja ovat esimeriksi sairastuminen, tulipalo, avioero, rikoksen uhriksi joutuminen ja lukemattomat vastaavien tapahtumien yhdistelmät, joissa disneysatumainen reippaus ei enää tuo tulosta. Ei pidä yleistää muihin sitä, että itse sattuukin olemaan niitä onnekkaampia.
Itse olen jo vuosia ollut keikkatyöläinen.
Keväästä alkusyksyyn oon töissä lähtöselvityksessä.
Syksystä kevääseen oon työttömänä ja asun Turkissa 3 kk.
Teen käsitöitä ja näitä mm mun ystävä myy joulutorilla.
Liitto maksaa 4 kk palkan.
Laivayhtiön edut ovat surkeat, mutta muuten hyvin menee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaa minulle mitä tukia saatte ja kuinka helvetin paljon??Jos kerran töissä käyminen ei kannata. Toki ymmärrän sen ettei kannata jotain osa-aikaista työtä välttämättä ottaa, mutta muuten..jos täälläkin kerran niin paljon liputetaan työttömänä oloa.
Minä saan työmarkkinatukea 700e. Todellakin kannattaa ottaa töitä vastaan ja otankin jos joku minut palkkaa. Hiljaista on.
Mulla sama homma, eipä perheellinen parisuhteessa oleva muuta saa. Olen työkyvytön nykyisiin ammatteihini joten aloitin opiskelut ja tietysti te-toimisto puolsi kun eivät pysty osoittamaan työtä mitä pystyisin tekemään ja ne työt mihin fyysisesti kykenen, vaativat uuden koulutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jää n.1600. Ulosotto n.533, jää n.1067. Ei mitään järkeä edes yrittää kun ei mitään jää itselle, vähennä tuosta vuokra ja bensat töihin ja muut laskut ja ruoka, huh. Työttömänä sama mutta ilman töihin lähtöä, revippä siitä huumoria.Edessä loistava tulevaisuus?
Miksi et hanki työpaikkaa, jossa palkka on vaikka 3500 kuussa? Miksi maksat ulosottoon yhtään mitään? Siis nämä ovat omia valintoja ja seuraamuksia joiden kanssa joudut painimaan. Se että luovutat, etkä edes unelmoi paremmasta kertoo jotain myös kasvatuksesta. Tullut liian monta potkua päähän jo lapsena. Nyt olet aikuisena lapanen vailla omaa tahtoa parantaa oloasi. Säälittävää.
Millähän ilveellä "hankitaan" työpaikka jossa palkka on vaikka 3500 kuussa? Oletko sellainen vanha ihminen joka luulee että kun kouluttautuu ja valmistuu niin sitten saa koulutusta vastaavan työpaikan jossa palkka on ihan hyvä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jää n.1600. Ulosotto n.533, jää n.1067. Ei mitään järkeä edes yrittää kun ei mitään jää itselle, vähennä tuosta vuokra ja bensat töihin ja muut laskut ja ruoka, huh. Työttömänä sama mutta ilman töihin lähtöä, revippä siitä huumoria.Edessä loistava tulevaisuus?
Millähän ilveellä "hankitaan" työpaikka jossa palkka on vaikka 3500 kuussa? Oletko sellainen vanha ihminen joka luulee että kun kouluttautuu ja valmistuu niin sitten saa koulutusta vastaavan työpaikan jossa palkka on ihan hyvä?
Ei tarvitse olla vanha. Kuplan muodostumiseen riittää se, että itse on päässyt töihin eikä vielä ole päätynyt työttömäksi. Ei tarvitse kyllä töissäkään vielä olla, koska aika monella opiskelijalla on työmaailmasta ja omista kyvyistään idealistinen käsitys.
Minä olin tasan viisikymppiseksi sitä mieltä, että kyllä tekevälle töitä löytyy ja että hyvällä, säännöllisesti kartutetulla koulutuksella ja erinomaisilla työnteon tuloksilla pysyy turvassa eläkkeelle asti. Sitten yllätyin.
Ei Suomessa ole työvoimapulaa. Monet hakevat ahkerasti töitä mutta työnantajat eivät heitä ota. Toiseksi, ainakin tietyillä matalapalkka-aloilla tehdään paljon osa-aikatöitä. Vaikka tekisi matalapalkka-alan töitä, joutuu turvautumaan palkan päälle sosiaalietuuksiin selvitäkseen. Kolmanneksi, pitkäaikaistyöttömissä on paljon monisairasta porukkaa, joiden paikka on oikeasti työkyvyttömyyseläkkeellä (myös hoitavien lääkärien mielestä), mutta vakuutusyhtiöt, työeläkeyhtiöt ja Kela eivät heitä eläkkeelle päästä. Työttömien listalta pitäisi ensin karsia pois työkyvyttömät työttömät pois työkyvyttömyyseläkkeelle ja sitten miettiä toimenpiteet uudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse olla vanha. Kuplan muodostumiseen riittää se, että itse on päässyt töihin eikä vielä ole päätynyt työttömäksi. Ei tarvitse kyllä töissäkään vielä olla, koska aika monella opiskelijalla on työmaailmasta ja omista kyvyistään idealistinen käsitys.
Minä olin tasan viisikymppiseksi sitä mieltä, että kyllä tekevälle töitä löytyy ja että hyvällä, säännöllisesti kartutetulla koulutuksella ja erinomaisilla työnteon tuloksilla pysyy turvassa eläkkeelle asti. Sitten yllätyin.
Pohja pitää olla kunnossa kun ikää on jo karttunut; ilman sitä on aika heikoilla ... mutta tuuriakin (suhteitakin on hyvä olla) tarvitaan
Vierailija kirjoitti:
On se ainakin sinulle näköjään. Kun rakentavampaa olisi laskea köyhimpien veroja ja puuttua ruokakappiaiden ja sähköyhtiöiden vedätykseen hintasääntelyllä.
Vierailija kirjoitti:
Keväästä alkusyksyyn oon töissä lähtöselvityksessä.Syksystä kevääseen oon työttömänä ja asun Turkissa 3 kk.
Suomesta ei makseta turkkiin työttömyysetuuksia,ollenkaan joten millä rahalla elät Turkissa ? Suomessa työnhaku velvollisuus ,määräaikaiset haastattelut ,velvoittavat työtarjoukset ,ym ulkomaille maksetaan kuukauden ,kaksi työttömyys etuutta ja vaatii ilmoittautumisen paikalliseen työnvälitys toimistoon ja sieltä todistus joka myös näkyy Suomessa eri rekistereissä ja turkki ei kuulu maihin joihin maksetaan kuukauden ,pari työttömyys etuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Holhousyhteiskunnan sosiaalitantoilla on rajaton budjetti tuhlattavana turhuuksien roviolle. Me tavalliset ihmiset koemme tämän jäätävänä ansiotulon verotuksena.
Palkkoja ei tarvitse edes korottaa, jos vain verotuksen voisi inhimillistää.
Niin tai työttömyyskuluissa säästäisi kun annettaisiin kaikille sama työttömyyskorvaus, turha byrokratia ja suurimmat tuet pois. Kuten lomautusrahat, joka on palkanmaksua siirrettynä veronmaksajille.
Työttömyyskuluissa säästäisi päästämällä työttömät työelämään. Työluvat jäihin ja 100 000 virolaista omaan maahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevana lamatalvena moni yllättyy. Aion nauraa partaani näille uustyöttömille mene töihin viisastelijoille. Pahimman ruuhkan aikaan menen poppiksien ja limun kanssa seuraamaan uustyöttömien ilmoittatumista työkkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pohja pitää olla kunnossa kun ikää on jo karttunut; ilman sitä on aika heikoilla ... mutta tuuriakin (suhteitakin on hyvä olla) tarvitaan
Pääsenkin lainaamaan kommentiksi omaa kirjoitustani hieman ylempää:
"Jos työttömyyttä kuitenkin edeltää jokin katastrofi, lähtökohta on aivan toinen. Minun katastrofini oli yrittäjyys, vaikka yritykseni olikin aina ollut velaton. Muita katastrofeja ovat esimeriksi sairastuminen, tulipalo, avioero, rikoksen uhriksi joutuminen ja lukemattomat vastaavien tapahtumien yhdistelmät, joissa disneysatumainen reippaus ei enää tuo tulosta."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keväästä alkusyksyyn oon töissä lähtöselvityksessä.Syksystä kevääseen oon työttömänä ja asun Turkissa 3 kk.
Suomesta ei makseta turkkiin työttömyysetuuksia,ollenkaan joten millä rahalla elät Turkissa ? Suomessa työnhaku velvollisuus ,määräaikaiset haastattelut ,velvoittavat työtarjoukset ,ym ulkomaille maksetaan kuukauden ,kaksi työttömyys etuutta ja vaatii ilmoittautumisen paikalliseen työnvälitys toimistoon ja sieltä todistus joka myös näkyy Suomessa eri rekistereissä ja turkki ei kuulu maihin joihin maksetaan kuukauden ,pari työttömyys etuutta.
Eipä ne tarkista jos ansiosidonnaista saa. Useita taikuissa asujia on. Lähde nyt hemmetti itekin, täällä levittävät koronaa niin että maa on tilastoissa ekana. Kuolemissa.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin. Työvoimakuluja tulee leikata, että useampi pääsee työelämään. Työtä ei selvästi riitä enää kaikille, joten työaikaa kun leikataan ja samalla palkkaa voi sen työn jakaa useamman työikäisen kesken. Ylikorkeat palkat organisaatiossa on pois palkkausmahdollisuuksista. Jää töitä tekemättä, kun palkkamenot menee harvemman käsiin. Kyseinen malli on jo yksityissektorilla käytössä. Nyt se vaan pitää saada myös julkiselle sektorille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei välttämättä kasvatuksella ole merkitystä. Kyllä ne asenteet ja suhtautumistavat aikuisenakin muokkautuu, esimerkiksi ympäristön vaikutuksesta. Vaan mistäköhän sun ruma suhtautumistapa on peräisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päinvastoin. Työvoimakuluja tulee leikata, että useampi pääsee työelämään. Työtä ei selvästi riitä enää kaikille, joten työaikaa kun leikataan ja samalla palkkaa voi sen työn jakaa useamman työikäisen kesken. Ylikorkeat palkat organisaatiossa on pois palkkausmahdollisuuksista. Jää töitä tekemättä, kun palkkamenot menee harvemman käsiin. Kyseinen malli on jo yksityissektorilla käytössä. Nyt se vaan pitää saada myös julkiselle sektorille.
Eli väkisin vääntää työpaikkoja joita ei välttämättä edes tarvis? Minusta tuo ei kuulosta ratkaisulta. Eiköhän olisi aika astua tulevaisuuteen, jossa töitä vaan ei yksinkertaisesti ole kaikille ja keksiä siihen ratkaisua. Teknologia kuitenkin kiitää eteenpäin, monet jutut menee nettiin ja työpaikat vähenee. Sen sijaan että keinotekoisesti keksis jotain hommaa kansalaisille, vois miettiä esim perustuloa kaikille jonka lisäks olis mahdollista käydä töissä jos siltä tuntuu. Nykymaailman työelämä kuormittaa muutenkin paljon ihmisiä, niin tuo auttais siihenkin.
Jää n.1600. Ulosotto n.533, jää n.1067. Ei mitään järkeä edes yrittää kun ei mitään jää itselle, vähennä tuosta vuokra ja bensat töihin ja muut laskut ja ruoka, huh. Työttömänä sama mutta ilman töihin lähtöä, revippä siitä huumoria.