Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylen uutinen: Töitä on tarjolla enemmän kuin koskaan, silti moni miettii kannattaako niitä tehdä

Vierailija
09.10.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12649914

Siis miten ihmeessä tuollaiseen tilanteeseen ollaan voitu päätyä? Työvoimapula on huutava, mutta ihmisiä ei välttämättä kiinnosta tehdä töitä.

Sosiaalietuudet lienevät siis aivan liian hyvät, jos kotisohvalle jääminen on kannattavampaa kuin työnteko. Tuolle asialle pitäisi tehdä jotain ja heti!

Kommentit (2101)

Vierailija
1121/2101 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkat ovat aivan liian huonot suhteessa elinkustannuksiin. Ei tietenkään kukaan lähde töihin, ellei siitä saaa kuin rakkoja käsiin, typerää kuvitellakin.

Toivottavasti tukia lasketaan reippaasti alaspäin niin alkaa rakkojen hankkiminen kiinostaa. 

Tulevaisuudessa varmaan julkisella palkat puolitetaan ja sillä rahalla palkataan 1 työntekijä lisää.

Julkisella on palkkalistoillaan 700 000 ihmistä. Prerussuomalaiset tilasivat tutkimuksen jossa kävi ilmi että suoraan julkiselta voisi poistaa 200 000 ihmistä palkkalistoilta eikä valtion ja kunnan perustehtävät vaarantuisi mitenkään.

Onko meillä todellakin varaa elättää kaksisataatuhatta täysiaikaista tyhjäntoimittajaa?

Näyttää olevan. Kävin elokuussa kaupungintalolla tapaamisessa ja hetken siinä istuskelin vuoroani odotellen. Seurasin ihmisiä (kymmeniä tuli, meni, oli) ja kuuntelin puheita. Kenelläkään ei ollut töitä eikä kiirettä minnekään. Lähinnä juorusivat. Tapaamisessa kaksi ihmistä jaarittelivat tyhjän päiväisiä asioita, flegmaattisuus loisti kaikessa toiminnassa. En nähnyt yhtään reippaasti kävelevää ihmistä, hitaita tallustelijoita kaikki. Jos olisi toimittu tehokkaasti kuten yksityisissä yrityksissä, minun asiani olisi hoitunut 2 minuutissa. Nyt siihen käytettiin 20 minuuttia. Tulisi miljardien säästöt kun näistä loisista päästäisiin eroon.

Vierailija
1122/2101 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkat ovat aivan liian huonot suhteessa elinkustannuksiin. Ei tietenkään kukaan lähde töihin, ellei siitä saaa kuin rakkoja käsiin, typerää kuvitellakin.

Toivottavasti tukia lasketaan reippaasti alaspäin niin alkaa rakkojen hankkiminen kiinostaa. 

Tulevaisuudessa varmaan julkisella palkat puolitetaan ja sillä rahalla palkataan 1 työntekijä lisää.

Julkisella on palkkalistoillaan 700 000 ihmistä. Prerussuomalaiset tilasivat tutkimuksen jossa kävi ilmi että suoraan julkiselta voisi poistaa 200 000 ihmistä palkkalistoilta eikä valtion ja kunnan perustehtävät vaarantuisi mitenkään.

Onko meillä todellakin varaa elättää kaksisataatuhatta täysiaikaista tyhjäntoimittajaa?

Näyttää olevan. Kävin elokuussa kaupungintalolla tapaamisessa ja hetken siinä istuskelin vuoroani odotellen. Seurasin ihmisiä (kymmeniä tuli, meni, oli) ja kuuntelin puheita. Kenelläkään ei ollut töitä eikä kiirettä minnekään. Lähinnä juorusivat. Tapaamisessa kaksi ihmistä jaarittelivat tyhjän päiväisiä asioita, flegmaattisuus loisti kaikessa toiminnassa. En nähnyt yhtään reippaasti kävelevää ihmistä, hitaita tallustelijoita kaikki. Jos olisi toimittu tehokkaasti kuten yksityisissä yrityksissä, minun asiani olisi hoitunut 2 minuutissa. Nyt siihen käytettiin 20 minuuttia. Tulisi miljardien säästöt kun näistä loisista päästäisiin eroon.

22,5 miljardia on julkisen sektorin  palkkakulut vuodessa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1123/2101 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä 20v sitten ihan duunarien tuloilla pystyi ostamaan asunnon, perustamaan perheen, hankkimaan auto yms normaaliin elämää liittyvää. Nykyään vuokraan menee yli puolet palkasta (tähän ei tarvitse kenenään kommentoida että

Pihtiputaalla rivarikolmion vuokra on 300€/kk) ja elinkustannuksiin loput. 80% alle 40v ei tule koskaan ostamaan asuntoa/taloa omillaan. Mitään ei jää säästöön eikä tulevaisuutta voi suunnitella. Eli minkä takia tässä pitäis alkaa töitä tekemään?

Sen verran kuitenkin kommentoin, vaikka kielsit, että ne asunnot ovat siellä halpoja, missä työtä ei ole kenellekään, saati mitään mahdollisuuksia edetä elämässään.

Jossain Itärajan korvessa tai Lapin perukoilla on varmaan vähemmän työmahdollisuuksia , mutta muuten työvoimapulaa on jopa pikkuisilla paikkakunnilla, joissa asunnot on halpoja.

Mä asun Oulun lähettyvillä ja avoimia paikkoja vain 15. Nämäkin lähinnä hoitajien ja it-alan paikkoja.

Minulla on työnhakuprofiili jossa haen ihan mitä tahansa työtä mutta eipä työnantajat soittele.

Valehtelet. Oulussa löytyy yli 1800 työpaikkaa.

https://duunitori.fi/tyopaikat/alue/oulu

Sanoinko että asun Oulussa?

Sanoit asuvasi Oulun lähettyvillä ja Oulussa löytyy työpaikkoja. Sinne mennään töihin ,missä töitä. Tähän nyt kootut selitykset miksei kykene, pysty ja viitsi.

Oulu ei kuulu mun työnhakualueeseen.

Ja sieltähän se selitys taas putkahtikin. Miksi ei kuulu jos asut lähettyvillä?

No siksi kun Ouluun on matkaa 100km.

So what? Meiltä on Turkuun ja Tampereelle 130 km. Tunnen useita ihmisiä, jotka ovat Turussa tai Tampereella töissä ja kulkevat työmatkan päivittäin. noin 1,5 h suuntaansa

Vierailija
1124/2101 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

22,5 miljardia on julkisen sektorin  palkkakulut vuodessa

Kannattaa huomata, että huomattava osa julkisen sektorin työntekijöistä sote-alalla ja opettajia.

Vierailija
1125/2101 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä 20v sitten ihan duunarien tuloilla pystyi ostamaan asunnon, perustamaan perheen, hankkimaan auto yms normaaliin elämää liittyvää. Nykyään vuokraan menee yli puolet palkasta (tähän ei tarvitse kenenään kommentoida että

Pihtiputaalla rivarikolmion vuokra on 300€/kk) ja elinkustannuksiin loput. 80% alle 40v ei tule koskaan ostamaan asuntoa/taloa omillaan. Mitään ei jää säästöön eikä tulevaisuutta voi suunnitella. Eli minkä takia tässä pitäis alkaa töitä tekemään?

Sen verran kuitenkin kommentoin, vaikka kielsit, että ne asunnot ovat siellä halpoja, missä työtä ei ole kenellekään, saati mitään mahdollisuuksia edetä elämässään.

Jossain Itärajan korvessa tai Lapin perukoilla on varmaan vähemmän työmahdollisuuksia , mutta muuten työvoimapulaa on jopa pikkuisilla paikkakunnilla, joissa asunnot on halpoja.

Mä asun Oulun lähettyvillä ja avoimia paikkoja vain 15. Nämäkin lähinnä hoitajien ja it-alan paikkoja.

Minulla on työnhakuprofiili jossa haen ihan mitä tahansa työtä mutta eipä työnantajat soittele.

Sanoit asuvasi Oulun lähettyvillä ja Oulussa löytyy työpaikkoja. Sinne mennään töihin ,missä töitä. Tähän nyt kootut selitykset miksei kykene, pysty ja viitsi.

So what? Meiltä on Turkuun ja Tampereelle 130 km. Tunnen useita ihmisiä, jotka ovat Turussa tai Tampereella töissä ja kulkevat työmatkan päivittäin. noin 1,5 h suuntaansa

No mitäkö sitten.

En nyt niin tyhmä ole että alle 2000e palkalla ajan viikossa 1000km. Diesel 2,25e.

Eikä lapsia voi jättää keskenään.

Vierailija
1126/2101 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai! Olet tuntenut heitä täällä palstalla jo 20 vuotta.

Vierailija
1127/2101 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalietuudet nousee indeksin mukana, palkat eivät. Työttömänä pystyy useammasta asiasta luopumaan, esimerkiksi auto ja polttoainekulut. Mulla on taito tehdä hyvää ruokaa perusraaka-aineista, mutta se vaatii aikaa ja suunnitelmallisuutta. Työpäivän jälkeen on liian myöhäistä alkaa hauduttamaan possun lapaa, mutta työttömänä siihen voi käyttää koko päivän ja suunnnitella juureksista monenlaiset höysteet, eikä yhtään harmita kuoria pienetkin punajuuret omin pikku kätösin. Työpäivän jälkeen jos aloittaa tällaisen, ei välttämättä pääse ajoissa nukkumaan jaksaakseen taas aamulla herätä töihin. Työttömänä pääsee kaikkiin ruoanjako-tilaisuuksiin, työssäkäyvä on silloin töissä. Näin nyt muutamia esimerkkejä tuli mieleen. 

Laita se possun lapa ja punajuuret haudutuslaatikkoon yöksi, niin se on valmis aamulla evääksi töihin.

Vierailija
1128/2101 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työvoimapulaa valittavat ne työnantajat, jotka haluavat orjia. Niitä saa nykyään ulkomailta, ja moni niistä haaveilee. Mutta pitääkö tuollaista haavetta tukea verovaroin?

Vierailija
1129/2101 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtuullinen ammattiliiton ansiosidonnainen päiväraha työttömälle on usein parempi kuin monen matalapalkka-alan palkka. Ansiosidonnaista päivärahaa nauttivalla on 24 tuntia aikaa 7 päivänä viikossa tehdä mitä itse haluaa!

Työtön voi hoitaa itse alle kouluikäiset lapsensa kotona. On aikaa lapsille ja säästyy päivähoitomaksut. Pientä lasta ei tarvitse herättää kukonlaulun aikaan hoitoon tai hakea myöhään illalla hoidosta. Myös pienillä alakoululaisilla on äiti tai isä kotona. Koululaisten ei tarvitse olla yksin kotona tai iltapäiväkerhossa.

Työttömällä on 24/7 aikaa omalle perheelle, harrastuksille, kotitöille ja levolle. Epämukavat ja ikävät työajat kuten vuorotyö ja yötyö eivät kuormita ja sekoita unirytmiä. Työtön voi harrastaa monia harrastuksia joko ilmaiseksi tai edullisemmin kuin työssäkäyvä. Työttömät saavat alennuksia monista pääsymaksuista. Työtön voi kytätä kaupoissa hyviä tarjouksia ja ilta-alennuksia. Myös kalliit työmatkakulut jäävät pois. Säästyy polttoainetta ja autokin kuluu vähemmän, kun sillä ei ajeta.

Työtön voi tehdä pimeätä työtä, kiertää veroja ja ansaita näin lisää rahaa.

Vierailija
1130/2101 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tampereelta Helsinkiin on paljon helpompi kulkea töihin kuin jostain Vaalasta Ouluun, syynä ihan se, että junat kulkee ja Helsingissä on julkista, menee vain odottamaan koska seuraava juna tulee lähimmälle asemalle arkena. Ei tartte mitään aikatauluja katsoa. Olen eri  ja itse olen kulkenut erittäin hankalia työmatkoja, mutta ei se kaikille sovi. Olen jopa muuttanut työn perässä perheellisenä lähes 400 km niin että perhe jäi toiselle paikkakunnalle, mutta silti ymmärrän ettei se kaikkien tilanteeseen sovi. Monesti se talo perähikiällä on rasite, siitä on kulut eikä kukaan ota edes ilmaiseksi. Se on ollut hyvä idea joskus, mutta maailma on muuttunut oletettua enemmän. Me tiesimme asuntomme menevän kaupaksi heti kun laitetaan myyntiin ja lopulta ei edes ehditty laittaa myyntiin, kun ostaja tuli ovelle kysymään myyttekö. 

Vierailija
1131/2101 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä tuo 130 km yhteen suuntaan sairaanhoitajan työssä onnistuisi. Minulla on enimmillään ollut työmatkaa 47 km suuntaansa. Aika rankka homma, kun talvella pimeällä jäisellä kelillä joutui lähtemään kotoa klo 5.45, että ehtii seitsemäksi töihin. Yövuoron jälkeen ajelu alkoi olla jo vaarallista, useammankin kerran tuli tunne, että nyt nukahdan rattiin. Jos olisi pitänyt ajaa kotiin 130 km, ei olisi tullut mitään.

Palkkakin on pieni suhteessa kulkemisista syntyviin kustannuksiin. Sairaanhoitajan palkasta väitetään 3000 euron kuukausituloja. Silloin on jotain pielessä, ylitöitä täytynyt tehdä paljon. Minä olen tehnyt ylitöitä vain hätätilanteessa, jos potilasturvallisuus vaatinut jäämään esim. aamuvuoron jälkeen pitkään vuoroon. Silloin saa lisärahan, jos on potilasturvallisuuden takia tuo tilanne. Normaalista ylityöstä ei kerry muuta kuin aikaa työaikapankkiin. Sen saa pitää pois esim. vuosiloman yhteydessä tai jos käy koulutuksessa ja koulutus on vain 4 tuntia (loppupäivä työaikapankin tunneilla). Kuukausiansiot minulla 2550-2750 euroa, riippuen vuorolisien maksusta, kun välillä maksetaan lisät yhdeltä 3 viikon listalta ja välillä kahdelta. Työvuosia 8 v.

Vierailija
1132/2101 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meillä ei ole varaa siihen, että yli 150 000 suomalaista ilmoittaa, että ei suostu työhön, koska tuet on paremmat kuin palkka. Tuet pienemmiksi, määräaikaisiksi ja toimeentulotuki kokonaan harkinnanvaraiseksi eli kerran kuukaudessa tarkistettavaksi."

Mutta valtiolla on varaa tukea voittoa tuottavia suuryrityksiä ym. höpöhöpö -projekteja? Myös hassata useamman hallituksen voimin tukia ulkomaille solidaarisuuden nimissä? Myös varakkaat henkilöt ovat muuten oikeutettuja tukiin, joita voi kätevästi esim. vaikka sijoittaa. Silloin kun rikas törsää se ei haittaa ketään mutta köyhän "törsääminen" on hirveä synti ja sen suitsemiseen tarvitaan massiivinen valvontakoneisto. Osa ihmisistä on todellakin niin ylemmyydentuntoisia, että olisivat tuosta noin vaan varmaan perustamassa työleirejä "toimettomille laiskureille". Aika moni suomalainen on ajan saatossa lähtenyt tästä maasta. Ruotsissakin suomalaisia on n. 720 000. Jos tämä olisi olevinaan joku Onnela ei olisi tarvetta lähteä.  

Vierailija
1133/2101 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työn tekeminen on huono sijoitus.

Vierailija
1134/2101 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hain viime viikolla 10 työpaikkaan ja luulin pääseväni haastatteluun. Olen 46 v nainen Helsingistä, ja kokemusta monelta alalta ja kielitaitoa löytyy. Koulutus kaupallinen. En päässyt edes kassamyyjän haastattelun ja samalla sryhmä ilmoitti että joutuu palkkaamaan suomea puhumattomia maahanmuuttajia kun työ ei suomalaisille kelpaa. En ymmärrä tätä tilannetta:/ missä mättää? Asun Helsingissä.

Vierailija
1135/2101 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te-palveluissa on tällä hetkellä 15 829 työpaikkaa. Nämä siis 8 h päivässä ja yli 12 kk kestäviä työpaikkoja.

Tietysti on. Ongelma onkin löytää osaajia. Jos selaat niitä paikkoja, aik nopeasti huomaat, että pitää olla koulutusta siihen työhön. Millä työtön sen koulutuksen hankkii. Kyllä kaikki tietää, että hoitoalalla on työvoimapula, mutta millä rahalla työtön opiskelee sairaanhoitajaksi? Jos on jo yksi amk-tasoinen tutkinto, opintotukikuukaudet on käytetty. Te-korvausta ei myönnetä niin pitkiin koulutuksiin. Suoraan virkailija sanoi, että alle 2 vuoden koulutukseen voivat myöntää omaehtoiseen opiskeluun luvan, jos opiskelee alaa, jolla on työvoimapula. Ei lähihoitajaksi tai sairaanhoitajaksi tai sosionomiksi opiskella 2 vuodessa.

Ystäväni oli henkilökohtaisena avustajana kokoaikatyössä ja totesi sen mahdottomaksi yhtälöksi perhetilanteen takia. Avustettava kävi melko usein esim. kesämökillä. Siellä tulee viikonloppu työhön sidoksissa olevaa aikaa sille avustajalle, vaikkei se saa palkkaa kuin työtunneilta. Kuinka moni perheellinen lähtee viettämään vapaa-aikaa mökille. Se avustettava voi tarvita apua esim. 12 tuntia koko viikonlopun aikana, esim. peseytymisessä, pukeutumisessa, ruuanlaitossa, mökin lämmityksessä. Palkka tulee 12 tunnilta, vaikka olet jossain korven keskellä jumissa koko viikonlopun. Kuntahan ne avustajan tunnit myöntää ja vain sen verran kuin se avustettava tarvitsee oikeasti apua. Hän ei voinut irtisanoutua, kun tulee karenssi. Niinpä hän vaihtoi henkilökohtaisen avun firmaan töihin. Mikäs siellä odotti? Esim. työvuoro avustettavan luona klo 8-11, omalla ajalla ja omalla rahalla siirtyminen toiseen kohteeseen ja toisen avustettavan luona työvuoro klo 14-18. Kysyin, eikö tuo ole laitonta. Ei kuulemma ole. Työmatkakustannukset ilmoitetaan verovähennykseen ja työmatkoista ei maksa kukaan. Tosi hieno systeemi alle 2000 euron kuukausipalkalla. Henkilökohtaisen avustajan työ kuulemma usein on osa-aikaista, jolloin ne tulot voi olla vaikka 800 euroa kuussa. Tuo nyt on vain esimerkki yhdestä pienipalkkaisesta työstä, jota ihan varmasti on tarjolla ja avoimia työpaikkoja riittää.

Vierailija
1136/2101 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalietuudet nousee indeksin mukana, palkat eivät. Työttömänä pystyy useammasta asiasta luopumaan, esimerkiksi auto ja polttoainekulut. Mulla on taito tehdä hyvää ruokaa perusraaka-aineista, mutta se vaatii aikaa ja suunnitelmallisuutta. Työpäivän jälkeen on liian myöhäistä alkaa hauduttamaan possun lapaa, mutta työttömänä siihen voi käyttää koko päivän ja suunnnitella juureksista monenlaiset höysteet, eikä yhtään harmita kuoria pienetkin punajuuret omin pikku kätösin. Työpäivän jälkeen jos aloittaa tällaisen, ei välttämättä pääse ajoissa nukkumaan jaksaakseen taas aamulla herätä töihin. Työttömänä pääsee kaikkiin ruoanjako-tilaisuuksiin, työssäkäyvä on silloin töissä. Näin nyt muutamia esimerkkejä tuli mieleen. 

Maalla asuvalla työttömällä on pakko olla auto.

Eikä joka paikassa ole ruokajakelua.

Vierailija
1137/2101 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oottakaahan kun tämä maailma mullistuu vielä vähän lisää niin kohta ei ole mistä niitä tukia maksettais. Sitten alkaa haluttamaan töihin mutta edes työvoimapulasta kärsivät ei palkkaa jos on maannut kotona vuosikausia.

Koettakaa nyt tajuta, että ei kukaan palkkaa kaikkia hakijoita nytkään vaikka olisi useampi ammatti ja työkokemusta. Käytännössä "työvoimapula" on hakijapula, eli haluavat jokaiseen työpaikkaan 20 000 hakemusta. Jokaiseen paikkaan, johon olen hakenut on ollut yli 15 hakemusta ja  jokaisesta on tullut valintapäätös tietoineen. Työvoimapulaa EI ole. Jotkut työpaikat ovat jättäneet kokonaan palkkaamatta, vaikka hakijoita on ollut yli 10. Kukaan ei vain ole kelvannut heille tutkinnosta huolimatta. Silloin kun on työvoimapula, niin ei todellakaan jätetä paikkaa täyttämättä.

Just joo. Tuskin sinäkään haluat itseäsi hoitamaan ammattitaidotonta. Menet vaikka tk:een korvahuuhteluun ja siellä on vastassa merkonomi, joka valittiin tehtävään. Työvoimapula on tosiasia. Vanhusten hoitopaikkoja on täyttämättä ympäri maata, koska pätevää työvoimaa ei saada palkattua. Ja kyllä, olen erittäin tietoinen, että hoitajan paikkaa on voinut hakea vaikka 15 hakijaa, mutta jos yksikään ei ole Valviran rekisterissä, ei voida palkata. Epäpätevillä ei tee mitään, jos ne ei osaa syöttää, auttaa siirroissa, toimintakykyä edistävää työotetta, haavanhoitoa, lääkehoitoa, asentohoitoa, sairauksien hoitoa, katetrointia tai peg-letkuruokintaa. Tuossa nyt mainittu vain muutamia osaamisen kohteita.

Vierailija
1138/2101 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kustannustukea on maksettu yrityksille lyhyessä ajassa yli miljardi euroa sekä muista instansseista on maksettu mm koronatukeja yms lukemattomia miljardeja lyhyessä ajassa ,lisäksi yritykset saavat ilmaista työvoimaa työkokeilijoista ,muista harjoittelijoista lisäksi työkokeilijoista on useita satoja tuhansia.heikosti menestyvän yrityksen johtaja on oikeutettu toimeentulotukeen perheinensä kattaen kaiken mahdollisen ,heikosti menestyvän yrityksen johtaja on myös ollut oikeutettu työmarkkinatukeen ja on vieläkin tietyillä kriteereillä . Yritykset ovat saaneet isoja verohelpotuksia ym .että eikö yritykset ole ilmaista rahaa saaneet,?

Vierailija
1139/2101 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on jopa niinkin jännä tilanne, etten asumistuen lisäksi saa muita tukia, mutta minulla ei oikein ole varaa käydä nykyisessä työpaikassani ravintola-alalla ja olen miettinyt vaihtoa. Opiskelen siis samaan aikaan ja tuo työhön menevä aika on siis poissa opiskeluajastani (ja ihan oikeasti kaikki aika ja energia menee siihen opiskeluun koska haluan valmistua asap), mutta palkka on huono.

Tilastohaastattelijanakin saisin isompaa tuntipalkkaa, mikä vähän tympii, sillä tässä nykyisessä työssä tarvii jotain taitojakin, vaikka toki tähän voidaan kouluttaa parissa kuukaudessa.

Tietyilla aloilla käytetty aika&energia vs. siitä saatu palkka eivät vaan kohtaa. Ja tässä ei ole edes kyse mistään tuista, vaan siitä että muissa, helpommissa tai vähintäänkin yhtä helpoissa, töissä voisin tienata selkeästi enemmän. Ja sellaiseen olenkin siirtymässä heti kun saan paperit kuntoon.

Vierailija
1140/2101 |
13.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oottakaahan kun tämä maailma mullistuu vielä vähän lisää niin kohta ei ole mistä niitä tukia maksettais. Sitten alkaa haluttamaan töihin mutta edes työvoimapulasta kärsivät ei palkkaa jos on maannut kotona vuosikausia.

Koettakaa nyt tajuta, että ei kukaan palkkaa kaikkia hakijoita nytkään vaikka olisi useampi ammatti ja työkokemusta. Käytännössä "työvoimapula" on hakijapula, eli haluavat jokaiseen työpaikkaan 20 000 hakemusta. Jokaiseen paikkaan, johon olen hakenut on ollut yli 15 hakemusta ja  jokaisesta on tullut valintapäätös tietoineen. Työvoimapulaa EI ole. Jotkut työpaikat ovat jättäneet kokonaan palkkaamatta, vaikka hakijoita on ollut yli 10. Kukaan ei vain ole kelvannut heille tutkinnosta huolimatta. Silloin kun on työvoimapula, niin ei todellakaan jätetä paikkaa täyttämättä.

Just joo. Tuskin sinäkään haluat itseäsi hoitamaan ammattitaidotonta. Menet vaikka tk:een korvahuuhteluun ja siellä on vastassa merkonomi, joka valittiin tehtävään. Työvoimapula on tosiasia. Vanhusten hoitopaikkoja on täyttämättä ympäri maata, koska pätevää työvoimaa ei saada palkattua. Ja kyllä, olen erittäin tietoinen, että hoitajan paikkaa on voinut hakea vaikka 15 hakijaa, mutta jos yksikään ei ole Valviran rekisterissä, ei voida palkata. Epäpätevillä ei tee mitään, jos ne ei osaa syöttää, auttaa siirroissa, toimintakykyä edistävää työotetta, haavanhoitoa, lääkehoitoa, asentohoitoa, sairauksien hoitoa, katetrointia tai peg-letkuruokintaa. Tuossa nyt mainittu vain muutamia osaamisen kohteita.

Kyllä täällä vanhainkodissa on töissä epäpäteviä. Ihan maatilan emäntä, kaupan kassa jne ovat hoitajina.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi