Ylen uutinen: Töitä on tarjolla enemmän kuin koskaan, silti moni miettii kannattaako niitä tehdä
https://yle.fi/uutiset/3-12649914
Siis miten ihmeessä tuollaiseen tilanteeseen ollaan voitu päätyä? Työvoimapula on huutava, mutta ihmisiä ei välttämättä kiinnosta tehdä töitä.
Sosiaalietuudet lienevät siis aivan liian hyvät, jos kotisohvalle jääminen on kannattavampaa kuin työnteko. Tuolle asialle pitäisi tehdä jotain ja heti!
Kommentit (2101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töihin menijöitä löytyy, kun tukia pienennetään.
Ei muissa ole näin hulppeita tukia, kuin Suomessa.
Ja muissa maissa on lisäksi paljon huonommat työllisyys palvelut kuin Suomessa.Tosiasia on se, että tuet ovat täällä liian suuret.
Miten kummassa ne sitten pärjäävät ne, jotka tekevät töitä pienemmälläkin palkalla?
Minä kysyn vaan?
Varsin moni suomalainen käy joka ikinen päivä työssä matalapalkka-alalla.
On vihdoinkin aika laittaa stoppi, noille tahallaan työstä kieltäytyjille.
Se on puhdasta laiskuttaa ja mukavuuden halua.Ei viitsitä edes lähteä ilmaisiin työvoima koulutuksiin, joista saa uuden ammattin.
Mm. kuljetusalalla järjestetään jatkuvasti ilmaisia koulutuksia, koska alalla on huutava puute.Tämä. Ja vain tämä.
Olen tasan tarkkaan varma, että Kokoomus puuttuu tähän tahallaan työttömänä oloon.
Ja puuttuukin raskaalla kädellä.Mikä oikeus terveillä nuorilla ja nuorehkoilla ihmisillä, on vuosikausia ja nyt jo pysyvästi, elätyttää itsensä muiden suomalaisten rahoilla.
Ne matalapalkka aloillakin duunia tekevät ihmiset, ostavat teidän ruokanne, pizzanne, sätkänne ja kaljanne.
Tuo on mitä törkeintä muiden ihmisten hyväksikäyttöä.
Hyvä että siitä tulee lopultakin historiaa, noille lusmuille!
Mikä kohta teillä ei mene jakeluun?
Se, että on 300 000 työtöntä, mutta vain 20 000 avointa työpaikkaa?
Eihän työpaikka ole avoinna kuin rajallisen ajan. Jos ei ketään löydy, on tapana pitää tauko ja yrittää uudestaan. Esim. työntekijää voidaan hakea 2 viikkoa, jatkaa hakua 2 viikkoa ja sen jälkeen tauko. Yritetään ehkä kuukauden päästä laittaa sama työpaikka auki uudestaan. Joissain työnantajan palveluissa on rajattu niin, ettet pysty edes laittamaan avoimeksi pitkäksi aikaa. Yritin rekrytä hoitoalalla työntekijöitä ja oli niin masentavaa työtä, että vaihdoin pois. Suurin osa rekryttiin suoraan ilman avointa ilmoitusta. Esim. määräaikaisille tai keikkalaisille tarjottiin pysyvää, toistaiseksi voimassa olevaa sopimusta. Se on työntekijän omasta halusta kiinni, ottaako tarjotun paikan vastaan. Esim. nuoret hoitajat ei välttämättä halua, koska ei pysty kesällä pitämään lomaa. Keikkaa tekevistä osa haluaa valita työvuoronsa itse (esim. tekee aamuvuoroa ja viikonloppua, muttei yötä). Syytkin on selvät, kun on kouluikäisiä lapsia perheessä. Ei toistaiseksi voimassa olevissa hoitajan töissä ole mahdollisuutta vaikuttaa niin paljon omiin työvuoroihin kuin keikkaillessa. Yksi aivan ihana nuori hoitaja sanoi suoraan, että hän tekee töitä noin 3 kuukautta putkeen, pitkiä työvuoroja ja viikonloppuja ja sitten pitää pitkiä vapaita ja matkustelee (reppureissuja). Myös kesällä halusi pitää pitkän loman. Voihan sitä elämästä ajatella noinkin, kun on työvoimapula.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan kannata lähteä rehkimään, jos siitä saa satasen pari asumiskulujen jälkeen käteen enemmän. Hölmö paljon töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä.
Työkykyiselle ei kannattavuusvertailu pitäisi olla edes vaihtoehtona. Satanenkin lisää joka jää kustannusten jälkeen käteen, on kannattavaa. Julkiselle rahoitukselle on kannattamatonta palkata ihmisiä sohvalle makaamaan. Se ei ole viisasta.
Sido sinä sitten itsesi määräaikaisella työsopimuksella osa-aikatyöhön, jos noin ottaa toisten valinnat päähän. Määräaikaisista sopimuksista ei pääse eroon, jos saisikin kunnollisen työpaikan (toistaiseksi voimassa oleva, kokoaikatyö).
Työvoimapulaa on muun muassa lähihoitajista, hoiva-avustajista, sairaanhoitajista, koulunkäynninohjaajista, lastentarhanopettajista, erityisopettajista, myyjistä, kassamyyjistä, siivoojista, laitoshuoltajista, sairaalahuoltajista, vartijoista, postinjakajista, keittäjistä, kokeista, tarjoilijoista, kahvila- ja ravintolatyöntekijöistä, pikaruokaravintoloiden työntekijöistä, autonkuljettajista, linja-autonkuljettajista, taksinkuljettajista jne., jne.
Mitä yhteistä näillä on?
Kaikilla on työn kuormittavuuteen ja työolosuhteisiin nähden matala palkka. Osa töistä on fyysisesti raskaita ja kuormittavia. Asiakaspalvelutöissä saat usein palkaksi myös epäasiallista puhetta ja röyhkeää käytöstä, haukkumista, huutamista, kiroilua ja uhkailua asiakkaitten taholta. Hoitotyössä kohtaat myös arvaamattomia, päihtyneitä, uhkaavia ja väkivaltaisia asiakkaita ja potilaita.
Monessa matalapalkka-alan työssä on epämukavat työajat. Aikaisia aamuja, myöhäisiä iltoja, vuorotyötä, yötyötä ja viikonloppuvuoroja. Turvatonta ja vaarallista yksintyöskentelyä. Hiljattain pääkaupunkiseudulla puukotettiin kaupassa työskennellyttä myyjää.
Vierailija kirjoitti:
Kohtuullinen ammattiliiton ansiosidonnainen päiväraha työttömälle on usein parempi kuin monen matalapalkka-alan palkka. Ansiosidonnaista päivärahaa nauttivalla on 24 tuntia aikaa 7 päivänä viikossa tehdä mitä itse haluaa!
Työtön voi hoitaa itse alle kouluikäiset lapsensa kotona. On aikaa lapsille ja säästyy päivähoitomaksut. Pientä lasta ei tarvitse herättää kukonlaulun aikaan hoitoon tai hakea myöhään illalla hoidosta. Myös pienillä alakoululaisilla on äiti tai isä kotona. Koululaisten ei tarvitse olla yksin kotona tai iltapäiväkerhossa.
Työttömällä on 24/7 aikaa omalle perheelle, harrastuksille, kotitöille ja levolle. Epämukavat ja ikävät työajat kuten vuorotyö ja yötyö eivät kuormita ja sekoita unirytmiä. Työtön voi harrastaa monia harrastuksia joko ilmaiseksi tai edullisemmin kuin työssäkäyvä. Työttömät saavat alennuksia monista pääsymaksuista. Työtön voi kytätä kaupoissa hyviä tarjouksia ja ilta-alennuksia. Myös kalliit työmatkakulut jäävät pois. Säästyy polttoainetta ja autokin kuluu vähemmän, kun sillä ei ajeta.
Työtön voi tehdä pimeätä työtä, kiertää veroja ja ansaita näin lisää rahaa.
Olen pitkäaikaistyötön eikä töitä meinaa löytyä. Sitten löytyi siivoojan paikka. Mutta työtunteja viikossa 8h. Ja autolla ajoa tulisi yhden päivän aikana vähintään 120km.
Enpä taida hakea.
Ei ne sosiaalietuuksien suuruus vaan palkkojen pienuus. Tervemenoa kokeilemaan, kauanko pärjäät kelan tuilla, hankala enää nipistää.
Jos työntekijälle annetaan vakituisuus ja palkka jolla elää, luulenpa, että työvoimapula on sillä ratkaistu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä 20v sitten ihan duunarien tuloilla pystyi ostamaan asunnon, perustamaan perheen, hankkimaan auto yms normaaliin elämää liittyvää. Nykyään vuokraan menee yli puolet palkasta (tähän ei tarvitse kenenään kommentoida että
Pihtiputaalla rivarikolmion vuokra on 300€/kk) ja elinkustannuksiin loput. 80% alle 40v ei tule koskaan ostamaan asuntoa/taloa omillaan. Mitään ei jää säästöön eikä tulevaisuutta voi suunnitella. Eli minkä takia tässä pitäis alkaa töitä tekemään?Sen verran kuitenkin kommentoin, vaikka kielsit, että ne asunnot ovat siellä halpoja, missä työtä ei ole kenellekään, saati mitään mahdollisuuksia edetä elämässään.
Jossain Itärajan korvessa tai Lapin perukoilla on varmaan vähemmän työmahdollisuuksia , mutta muuten työvoimapulaa on jopa pikkuisilla paikkakunnilla, joissa asunnot on halpoja.
Mä asun Oulun lähettyvillä ja avoimia paikkoja vain 15. Nämäkin lähinnä hoitajien ja it-alan paikkoja.
Minulla on työnhakuprofiili jossa haen ihan mitä tahansa työtä mutta eipä työnantajat soittele.Valehtelet. Oulussa löytyy yli 1800 työpaikkaa.
https://duunitori.fi/tyopaikat/alue/ouluSanoinko että asun Oulussa?
Sanoit asuvasi Oulun lähettyvillä ja Oulussa löytyy työpaikkoja. Sinne mennään töihin ,missä töitä. Tähän nyt kootut selitykset miksei kykene, pysty ja viitsi.
Oulu ei kuulu mun työnhakualueeseen.
Ja sieltähän se selitys taas putkahtikin. Miksi ei kuulu jos asut lähettyvillä?
No siksi kun Ouluun on matkaa 100km.
So what? Meiltä on Turkuun ja Tampereelle 130 km. Tunnen useita ihmisiä, jotka ovat Turussa tai Tampereella töissä ja kulkevat työmatkan päivittäin. noin 1,5 h suuntaansa
Eipä tuo 130 km yhteen suuntaan sairaanhoitajan työssä onnistuisi. Minulla on enimmillään ollut työmatkaa 47 km suuntaansa. Aika rankka homma, kun talvella pimeällä jäisellä kelillä joutui lähtemään kotoa klo 5.45, että ehtii seitsemäksi töihin. Yövuoron jälkeen ajelu alkoi olla jo vaarallista, useammankin kerran tuli tunne, että nyt nukahdan rattiin. Jos olisi pitänyt ajaa kotiin 130 km, ei olisi tullut mitään.
Palkkakin on pieni suhteessa kulkemisista syntyviin kustannuksiin. Sairaanhoitajan palkasta väitetään 3000 euron kuukausituloja. Silloin on jotain pielessä, ylitöitä täytynyt tehdä paljon. Minä olen tehnyt ylitöitä vain hätätilanteessa, jos potilasturvallisuus vaatinut jäämään esim. aamuvuoron jälkeen pitkään vuoroon. Silloin saa lisärahan, jos on potilasturvallisuuden takia tuo tilanne. Normaalista ylityöstä ei kerry muuta kuin aikaa työaikapankkiin. Sen saa pitää pois esim. vuosiloman yhteydessä tai jos käy koulutuksessa ja koulutus on vain 4 tuntia (loppupäivä työaikapankin tunneilla). Kuukausiansiot minulla 2550-2750 euroa, riippuen vuorolisien maksusta, kun välillä maksetaan lisät yhdeltä 3 viikon listalta ja välillä kahdelta. Työvuosia 8 v.
Sairaanhoitajille löytyy ihan jokapuolella maata töitä, joten mikäli ei mene vapaaehtoisesti ihan korpeen asumaan ei tarvitse edes 40 kmn työmatkoja kulkea.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne sosiaalietuuksien suuruus vaan palkkojen pienuus. Tervemenoa kokeilemaan, kauanko pärjäät kelan tuilla, hankala enää nipistää.
Jos työntekijälle annetaan vakituisuus ja palkka jolla elää, luulenpa, että työvoimapula on sillä ratkaistu.
Ongelmahan tässä on se, että yrityksillä ja yhteiskunnalla ei ole varaa maksaa parempia palkkoja kuin joillain vientialoilla. Tämä näkyy varsinkin palvelualalla. Kannattaa muistaa että työn kustannukset työnantajalle on suuremmat kuin pelkkä työntekijän palkka. Sama ilmiö näkyy myös esim. Saksassa, jossa vienti ja finanssialojen palkat on korkeat koulutetulle väelle, mutta sitten esim. palvelualalla on minipalkalla työllustettyjä.
Minä teen vuosi työtä/vuosi ansiosidonnaisella rytmiä. Kun lasken työvuodelta kaikki kulut ja vertaan sitä ansiosidonnaisvuoteen niin viivan alle jää jopa enemmän ansiosidonnaisella kun osaa käyttää työttömien etuuksia ja mahdollisuuksia oikein. Onneksi olen saanut tämän mahdollisuuden tehdä, vuoden jaksaa painaa kun tietää että seuraavan vuoden saa levätä.
Vierailija kirjoitti:
Olen pitkäaikaistyötön eikä töitä meinaa löytyä. Sitten löytyi siivoojan paikka. Mutta työtunteja viikossa 8h. Ja autolla ajoa tulisi yhden päivän aikana vähintään 120km.
Enpä taida hakea.
Niin ja jos se on määräaikainen työsuhde, olet siihen sidoksissa niin pitkään että määräaikaisuus päättyy.
Minä tipahdin ansiosidonnaiselta pois v. 2018. Olin menettänyt työpaikan yt:ssä ja ansiosidonnaisen aikana hain oman alan töitä tai läheltä liippaavia. Heti kun ansiosidonnaista lakattiin maksamasta, te-virkailija alkoi syöttää työpaikkoja, jotka ei vastanneet koulutusta, työuraa tai osaamista.
Yksi työpaikka oli tällainen: marketin hyllyjen täyttämistä, yleisten tilojen yleisilmeen siistimistä (esim. kassahihnojen siivous), alennustuotteiden merkitsemistä (punaisia hintalappuja). Työaika klo 06-10 arkiaamuisin. Palkkaa en muista, älyttömän pieni. Aloin selvittää, millä sinne voi kulkea kotoa pikkukaupungista. Olisin joutunut lähtemään edellisenä iltana klo 23.05 bussilla, että olisin ollut kuudelta aamulla marketilla. Kysyin te-virkailijalta, miten kulkeminen, kun bussi ei kulje klo kuudeksi aamulla. Ensimmäinen bussi aamulla olisi ollut perillä vasta klo 08.05. Te-virkailija vastasi, että kun saan työn, varmasti jokin halpa auto on mahdollista ostaa osamaksulla. Siis 4 tunnin pienellä palkalla ostaa auto! Millainen autokauppa myy osamaksulla niin pienituloiselle ihmiselle?
Pääsin muutama viikko myöhemmin työkokeiluun hoivayksikköön ja totesin, että ei ole minun juttu. Oksennusta, verta, ulostetta, virtsaa, kuolaa. Vaikka minä nyt lähinnä vaan siivoilin niitä pinnoilta pois, en ihmisistä, oksetti joka työpäivä. Pyykkikin haisi aivan kamalalta, kaikki se pinttynyt virtsa, sairauksien, mädän, veren, ulosteen haju. Semmoiseen pyykkihommaan laitetaan työkokeilussa oleva ihminen. Itkin lähes joka kerta työpaikan oven suljettuani, mutta lusin kuitenkin koko työkokeilun ajan. Olisivat tarjonneet jotain tuettua työsopparia jatkoksi, sanoin, etten pysty, eikä tullut karenssia.
Hiukan ironisesti olen saanut myöhemmin koulutusta vastaavaa työtä 75% työajalla ja työtehtävät liippasivat läheltä tuota työkokeilua, en tarkoita nyt niitä töitä, vaan sitä, että tuntee alan työkenttää jonkin verran. Ikinä en ole kenellekään sanonut, miten koville itselläni sen alan todellisuus otti.
Liian kova verotus on isoin syy. Liian hyvät tuet on toinen. Veroja pitäisi laskea roimasti ja tukiin laittaa katto eli esim 1000€ enempää et voi saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enpä taida hakea.Niin ja jos se on määräaikainen työsuhde, olet siihen sidoksissa niin pitkään että määräaikaisuus päättyy.
Minä tipahdin ansiosidonnaiselta pois v. 2018. Olin menettänyt työpaikan yt:ssä ja ansiosidonnaisen aikana hain oman alan töitä tai läheltä liippaavia. Heti kun ansiosidonnaista lakattiin maksamasta, te-virkailija alkoi syöttää työpaikkoja, jotka ei vastanneet koulutusta, työuraa tai osaamista.
Yksi työpaikka oli tällainen: marketin hyllyjen täyttämistä, yleisten tilojen yleisilmeen siistimistä (esim. kassahihnojen siivous), alennustuotteiden merkitsemistä (punaisia hintalappuja). Työaika klo 06-10 arkiaamuisin. Palkkaa en muista, älyttömän pieni. Aloin selvittää, millä sinne voi kulkea kotoa pikkukaupungista. Olisin joutunut lähtemään edellisenä iltana klo 23.05 bussilla, että olisin ollut kuudelta aamulla marketilla. Kysyin te-virkailijalta, miten kulkeminen, kun bussi ei kulje klo kuudeksi aamulla. Ensimmäinen bussi aamulla olisi ollut perillä vasta klo 08.05. Te-virkailija vastasi, että kun saan työn, varmasti jokin halpa auto on mahdollista ostaa osamaksulla. Siis 4 tunnin pienellä palkalla ostaa auto! Millainen autokauppa myy osamaksulla niin pienituloiselle ihmiselle?
Pääsin muutama viikko myöhemmin työkokeiluun hoivayksikköön ja totesin, että ei ole minun juttu. Oksennusta, verta, ulostetta, virtsaa, kuolaa. Vaikka minä nyt lähinnä vaan siivoilin niitä pinnoilta pois, en ihmisistä, oksetti joka työpäivä. Pyykkikin haisi aivan kamalalta, kaikki se pinttynyt virtsa, sairauksien, mädän, veren, ulosteen haju. Semmoiseen pyykkihommaan laitetaan työkokeilussa oleva ihminen. Itkin lähes joka kerta työpaikan oven suljettuani, mutta lusin kuitenkin koko työkokeilun ajan. Olisivat tarjonneet jotain tuettua työsopparia jatkoksi, sanoin, etten pysty, eikä tullut karenssia.
Hiukan ironisesti olen saanut myöhemmin koulutusta vastaavaa työtä 75% työajalla ja työtehtävät liippasivat läheltä tuota työkokeilua, en tarkoita nyt niitä töitä, vaan sitä, että tuntee alan työkenttää jonkin verran. Ikinä en ole kenellekään sanonut, miten koville itselläni sen alan todellisuus otti.
Hienoa, että olet saanut työtä!
Ironisesti voisi kuitenkin sanoa, että ilman yhteiskunnan tukia, olisi se hoivayksikönkin siivoustyö sinulle varmasti kelvannut. Nyt pystyit valitsemaan, tehdäkö epämieluisaa työtä vai nostaako tukia.
Tuo "valinnanvapaus" taitaa meitä tukien rahoittajia eniten harmittaa. Varsinkin, jos/kun tarjottu työ on edes jollain lailla työmatkojen osalta fiksusti toteutettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Tälleen tukia nostaneena on myös pakko sanoa se, että tukien suuruus vaikuttaa myös vuokrien ja ruoan hinnan nousuun - yleisesti kaikkeen. Koska mitä enemmän ihmiset saa tukia, sitä enemmän heillä on varaa kuluttaa -> sitä enemmän on "varaa" nostaa hintoja.
Mikä on palkka millä elää? 1000€ nettona? 2000€ nettona? 3000€? Omat pakolliset kuluni kuukaudessa ovat n. 1100€ (530€ vuokra + 250€ ruoka + 100€ laskut + 250€ auto), joista auto on työn vuoksi. Toisinsanoen minulle palkka jolla eläisin olisi vähän yli tuon 1100€/kk ja jos meinaan säästöön saada niin sitten varmaan 1400-1500€ nettona olisi ihan hyvä saada. Ilman autoa selviäisin siis 850-900€/kk. Työttömänä sain tukia reilut 900€. Miten tällä ei muka elä? Toki joutuu miettimään mitä ostaa ja ei saa rahaa säästöön, mutta turha sanoa etteikö sillä eläisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tälleen tukia nostaneena on myös pakko sanoa se, että tukien suuruus vaikuttaa myös vuokrien ja ruoan hinnan nousuun - yleisesti kaikkeen. Koska mitä enemmän ihmiset saa tukia, sitä enemmän heillä on varaa kuluttaa -> sitä enemmän on "varaa" nostaa hintoja.
Mikä on palkka millä elää? 1000€ nettona? 2000€ nettona? 3000€? Omat pakolliset kuluni kuukaudessa ovat n. 1100€ (530€ vuokra + 250€ ruoka + 100€ laskut + 250€ auto), joista auto on työn vuoksi. Toisinsanoen minulle palkka jolla eläisin olisi vähän yli tuon 1100€/kk ja jos meinaan säästöön saada niin sitten varmaan 1400-1500€ nettona olisi ihan hyvä saada. Ilman autoa selviäisin siis 850-900€/kk. Työttömänä sain tukia reilut 900€. Miten tällä ei muka elä? Toki joutuu miettimään mitä ostaa ja ei saa rahaa säästöön, mutta turha sanoa etteikö sillä eläisi.
Itse olen suurimman osan aikuisajan elämästäni ollut ns. nettomaksaja, eli kohta jo 25 vuotta. Tukia olen saanut lähinnä lapsiini liittyvien tulonsiirtojen vuoksi, jotka toki ovat mittavia.
Koko tältä 25 vuoden ajanjaksolta muistan ehkä parin kolme vuoden ajanjakson ennen lasten syntymää, jolloin minun ei tarvinnut ruokakaupassa miettiä rahaa juuri lainkaan. Näin ollen minua on aina ärsyttänyt se, kun tukia saavat ihmiset valittavat sitä kuinka kauheaa on ruokakaupassa miettiä rahojen riittävyyttä ja sitä ettei voi ostaa mitä huvittaa. Ei se nimittäin eroa lainkaan minun, keskiluokkaan kuuluvan ihmisen, ruokakaupassa käymisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen suurimman osan aikuisajan elämästäni ollut ns. nettomaksaja, eli kohta jo 25 vuotta. Tukia olen saanut lähinnä lapsiini liittyvien tulonsiirtojen vuoksi, jotka toki ovat mittavia.
Koko tältä 25 vuoden ajanjaksolta muistan ehkä parin kolme vuoden ajanjakson ennen lasten syntymää, jolloin minun ei tarvinnut ruokakaupassa miettiä rahaa juuri lainkaan. Näin ollen minua on aina ärsyttänyt se, kun tukia saavat ihmiset valittavat sitä kuinka kauheaa on ruokakaupassa miettiä rahojen riittävyyttä ja sitä ettei voi ostaa mitä huvittaa. Ei se nimittäin eroa lainkaan minun, keskiluokkaan kuuluvan ihmisen, ruokakaupassa käymisestä.
Tasan taatusti sun palkka on enemmän kuin työmarkkinatuki.
Nykyään nuoret vielä sankoin joukoin kouluttautuu johonkin tiedotus, viestintä -ja media-alalle. Sinne työllistyy vain pieni osa ja muut jää yhteiskunnan eläteiksi, kun vaihtoehtoisesti ei kelpaa muut työt. Jos et saa olla friilänser toimittaja ja videoblogisti, niin sitte ei tehdä mitään ja on ihan ok elää yhteiskunnan saivareena. Tämä on pitkälti vallitsevana ajatuksena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä elää yksin mutta yritä elättää lasta työmarkkinatuella...
Kerrotko, missä ammatissa tämä onnistuu parhaiten? Onko sinulle tarjottu töitä, kun olet koko vuoden ansiosidonnaisella päivärahalla kotona? Haetko aktiivisesti töitä ja käytkö työhaastatteluissa?
Tämähän alkaa kuulostaa oikein mukavalta: Vuosi töitä ja vuosi kotona lepäilyä - toki kohtuullista ansiosidonnaista päivärahaa nauttien!
Terveisin työhönsä vi##uuntunut asiakaspalvelija.
Vierailija kirjoitti:
Minä teen vuosi työtä/vuosi ansiosidonnaisella rytmiä. Kun lasken työvuodelta kaikki kulut ja vertaan sitä ansiosidonnaisvuoteen niin viivan alle jää jopa enemmän ansiosidonnaisella kun osaa käyttää työttömien etuuksia ja mahdollisuuksia oikein. Onneksi olen saanut tämän mahdollisuuden tehdä, vuoden jaksaa painaa kun tietää että seuraavan vuoden saa levätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on siitä kuinka paljon jää käteen, kun pakolliset maksut on maksettu.
Työmarkkinatuella moni saa monet palveluja ilmaiseksi (tai huomattavasti alempaan hintaan) ja eivät joudu maksamaan esim. työssäkäynnin kuluja, jne. Tämä aiheuttaa sen, että myös työssäkäyvillä pakollisiin kuluihin menee huomattavasti enemmän rahaa ja sen vuoksi myös he joutuvat koko ajan rahojaan laskemaan.
Ne noutokahvit, ravintolaillalliset, tms. eivät todellakaan sovi keskiluokkaisen työssäkäyvän lapsiperheellisen budjettiin. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyse on siitä kuinka paljon jää käteen, kun pakolliset maksut on maksettu.
Työmarkkinatuella moni saa monet palveluja ilmaiseksi (tai huomattavasti alempaan hintaan) ja eivät joudu maksamaan esim. työssäkäynnin kuluja, jne. Tämä aiheuttaa sen, että myös työssäkäyvillä pakollisiin kuluihin menee huomattavasti enemmän rahaa ja sen vuoksi myös he joutuvat koko ajan rahojaan laskemaan.
Ne noutokahvit, ravintolaillalliset, tms. eivät todellakaan sovi keskiluokkaisen työssäkäyvän lapsiperheellisen budjettiin. :)
Ohis. Mitä ne ilmaiseksi tai huomattavasti alempaan hntaan saatavat palvelut ovat?
Jaa, tässä on taas ihminen, joka ei tiedä asioista oikeasti mitään. Luettelee asioita, joista jotain voi jollekin olla, mutta normaaliin pk-yrittäjän arkeen asiat eivät kuulu.