Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ylen uutinen: Töitä on tarjolla enemmän kuin koskaan, silti moni miettii kannattaako niitä tehdä

Vierailija
09.10.2022 |

https://yle.fi/uutiset/3-12649914

Siis miten ihmeessä tuollaiseen tilanteeseen ollaan voitu päätyä? Työvoimapula on huutava, mutta ihmisiä ei välttämättä kiinnosta tehdä töitä.

Sosiaalietuudet lienevät siis aivan liian hyvät, jos kotisohvalle jääminen on kannattavampaa kuin työnteko. Tuolle asialle pitäisi tehdä jotain ja heti!

Kommentit (2101)

Vierailija
741/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei onneksi ole orjatyötä eli ketään ei pakoteta tekemään jotain mitä ei halua. Minä en ymmärrä miksi se on joltain pois jos joku tyytyy kituuttamaan pienillä tukirahoilla? Jokainen tehkööt elämässään mitä haluaa. Ei ne tuet ole niin isoja että tässä rikastuisi, pärjään toki kyllä ja marjoja poimimalla pääsee sitten edes kerran vuodessa ulkomaan matkalle.

Työttömiä on työkokeilussa esim. kaupoissa tavaroita hyllyttämässä työttömyyskorvauksella, jos ei suostu niin tulee karenssi.

Vierailija
742/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lasken paljonko käteeni jää nyt laskujen jälkeen ja vertaan mitä jäisi töissä olemalla on selvä asia. Vain typerys tekee huonopalkkaisia töitä. Lisäksi kun olen erityisherkkä ei minulle sovi kuormittava työ.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
743/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei onneksi ole orjatyötä eli ketään ei pakoteta tekemään jotain mitä ei halua. Minä en ymmärrä miksi se on joltain pois jos joku tyytyy kituuttamaan pienillä tukirahoilla? Jokainen tehkööt elämässään mitä haluaa. Ei ne tuet ole niin isoja että tässä rikastuisi, pärjään toki kyllä ja marjoja poimimalla pääsee sitten edes kerran vuodessa ulkomaan matkalle.

Työttömiä on työkokeilussa esim. kaupoissa tavaroita hyllyttämässä työttömyyskorvauksella, jos ei suostu niin tulee karenssi.

Työttömiä on myös kirjastoissa laittamassa palautettuja kirjoja hyllyyn työttömyyskorvauksella sekä melkein joka kaupungin yksikössä toimistotöissä. Löytyy kelan sivuilta nimellä työkokeilu.

Vierailija
744/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on lapsellisen helppo kiertää. Jos aiheutat enemmän vahinkoa kuin hyötyä eivät muuten pidä töissä.

Vierailija
745/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, ihan oikeasti, nämä karenssi-huutelut voisi jättää pois. Jos itse tekee sellaisen työnhaku- tai aktivointisuunnitelman, jossa sitoutuu hakemaan työkokeilupaikkaa kaupassa, sellainen tarjoutuu JA siitä tarjouksesta kieltäytyy, niin voi pahimmillaan seurata karenssi. Mutta pitkä matka siihen on ja vaatii tosiaan sen, että on itse tällaiseen suostunut.

Karenssia tulee, jos irtisanoutuu tai jos on työtön ja kieltäytyy työnantajan tarjoamasta työpaikasta.

Vierailija
746/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvä kateus rehottaa palstalla. Kateus työttömiä kohtaan jos on itse valinnut väärän alan. Jos kokee aitoa iloa työstään kokee onnea ja on onnellinen. Silloin ei halua haukkua muita palstalla.

T: yrittäjä

Kateus työtöntä kohtaan? Eli työttömyys on niin hohdokasta ja mukavaa että siitä tulisi olla kateellinen? No sitä suuremmin syytä laittaa ihmiset töihin ja leikata tukia, jos työttömyys on jotain mistä tulisi olla kade?

Itse tykkään työstäni, mutta on moraalisesti mielestäni väärin että minäkin maksan palkastani veroja, jotta joku voi olla vuosikaudet kotona huvikseen. Epäisänmaallista hengata kotona jos voisi mennä töihin, varsinkin tässä velkatilanteessa (joka ei tosin ole kansan syy).

Jäin työttömäksi 2020. Olem nyt 51 v en saa edes haastattelukutsuja mihinkään. Eläkeikään 15 vuotta. Ilmeisesti olen työtön sen ajan kun kouluttsutiminenkaan ei ole te toimiston mukaan vaihtoehto. Lähihoitajaksi yms ei minusta ole. Mihin minunlaiseni pitäisi laittaa?

Laitossiivooja? Hoiva-apulainen? 

Ja jos ei tosiaan mitään löydy, niin ehkä sitten vapaaehtoistyöhön johonkin yhdistykseen esim. vanhuksia tai lapsiperheitä auttamaan? Tai edes johonkin auttavaan puhelimeen? Viimeisessä hädässä vapaaehtoistyöhön seurakuntaan, tms? Myös se on tärkeää "isänmaallista" työtä, sillä yhteiskunnalla ei ole enää varaa hoitaa kaikkia hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä niin hyvin kun pitäisi. :) 

Vierailija
747/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käyn töissä lähinnä siksi, ettei tarvitse asioida TE-toimiston kanssa, eikä joudu mihinkään työkokeiluun tai puuhapajalle. Rahallisesti se ei hirveästi kannata, mutta saapa olla rauhassa ja tehdä omia asioitaan. 

Vierailija
748/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taikaseinä. :)

Vierailija
749/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse käyn töissä lähinnä siksi, ettei tarvitse asioida TE-toimiston kanssa, eikä joudu mihinkään työkokeiluun tai puuhapajalle. Rahallisesti se ei hirveästi kannata, mutta saapa olla rauhassa ja tehdä omia asioitaan. 

Ja samalla kannat kortesi tähän yhteiskunnan yhteiseen rahakekoon sen sijaan että vain söisit kuormasta.

Mikäli edes puolet näistä "ei kannata vaivautua" -ajattelijoista toimisivat sinun laillasi, Suomella olisi varaa hoitaa lapset, vanhukset ja sairaat paremmin.

Vierailija
750/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun lasken paljonko käteeni jää nyt laskujen jälkeen ja vertaan mitä jäisi töissä olemalla on selvä asia. Vain typerys tekee huonopalkkaisia töitä. Lisäksi kun olen erityisherkkä ei minulle sovi kuormittava työ.

5/5! :DDD

Vierailija
751/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei, ihan oikeasti, nämä karenssi-huutelut voisi jättää pois. Jos itse tekee sellaisen työnhaku- tai aktivointisuunnitelman, jossa sitoutuu hakemaan työkokeilupaikkaa kaupassa, sellainen tarjoutuu JA siitä tarjouksesta kieltäytyy, niin voi pahimmillaan seurata karenssi. Mutta pitkä matka siihen on ja vaatii tosiaan sen, että on itse tällaiseen suostunut.

Karenssia tulee, jos irtisanoutuu tai jos on työtön ja kieltäytyy työnantajan tarjoamasta työpaikasta.

Jos ei suostu, että työkokeilu laitetaan suunnitelmaan niin tulee karenssi.

Kun työtön on ollut tietyn aikaa työmarkkinatuella niin valtio sakottaa kaupunkia eli kaupunki maksaa puolet työttömän työmarkkinatuesta niin kauan, että työtön on aktivoitu.

Googlaa sakkomaksut työttömistä.

Vierailija
752/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on pulaa työntekijöistä ketkä suostuu orjapalkalla töihin, itse en alle 3000e/kk palkalla töihin suostuisi edes menemään koska eläminen täällä on niin kallista sekä autoa tarvitsen kun julkiset ei liiku täällä.

Nyt saan 3200e/kk bruttona ja nettona 2200e/kk, pakollisten menojen eli asumiskulujen,autoilun kulujen sekä laskujen jälkeen mulle jää joku 800e/kk rahaa ruokaan yms elämiseen.

Harvalla yrittäjällä varaa maksaa 3000€ palkkaa koska sivukulut on 1.5 kertaiset. Pelkkä työnantajan työeläke tuosta palkasta 750€ eli kun maksat palkan 3000€ työntekijälle niin heti perään tulee työeläkelasku 750€ ja monet muut kulut.

Tämähän ei varsinaisesti ole työntekijän, vaan työnhinnoittelijan ongelma. Jos yrityksesi ei pysty maksamaan asianmukaista palkkaa, kannattaisi hieman pohtia oman yrityksen elinvoimaisuutta. Ei asiat nyt aivan niin mene että ihmisten tulee hyväksyä mikä korvaus tahansa ajastaan ja loput maksatetaan kelalla.

En oikein ymmärrä tätä logiikkaa: yrittäjä ei osaa matematiikkaa sen vertaa että hinnoittelisi työn jota myy oikein. Jos avointa työpaikkaa ei saada tällaiseen yritykseen täytettyä, on ongelma työnhakijoissa koska julkeavat pyytää ajastaan rahaa. Työttömän tuet ovat ongelma, jos työntekijä tarvitsee palkkansa päälle tukia, on tämä työntekijän ongelma. Olisi lukenut itsensä ammattiin josta maksetaan enemmän! Mitä vastuita ja velvollisuuksia yrityksillä nykyään edes on, kun aina vika on työttömissä tai tekijöissä. Jopa se on työttämän vika ettei työtöntä palkata yritykseen koska jos olet työttömänä on sinussa varmasti jotain perustavanlaatuista vikaa, olet vähintään ay-aktiivi. Ja osa kansasta hurraa vierestä kun johtajat tekevät omasta erinomaisuudestaan totta toistamalla omaa mantraansa tarpeeksi pitkään. Ihanan post-modernia.

Miksi kukaan haluaisi vapaaehtoisesti lähteä tällaiseen pelleilyyn mukaan?

Vierailija
753/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkat ovat aivan liian huonot suhteessa elinkustannuksiin. Ei tietenkään kukaan lähde töihin, ellei siitä saaa kuin rakkoja käsiin, typerää kuvitellakin.

Palkka maksetaan tuottavuuden mukaan. Perusta yritys ja tienaa kunnolla, jos katsot, että osaamisesi on arvokkaampaa kuin saatu palkka.

Tässä on fiksu ja asiallinen kommentti palkan valittajille, mutta alapeukkuja 4 kertaa niin paljon kuin yläpeukkuja.

Minulle se kertoo siitä, että kansa on lähtökohtaisesti laiskaa ja moraalitonta, valmiina elämään toisten siivellä tukien varassa. Jos ei saa toimitusjohtajan palkkaa vähän osaamista vaativasta työstä, mikä ei onnistu missään. Jos toimitusjohtajan palkoille haluaa, niin pitää ruveta sellaiseksi ja panna yritys menestymään, että on varaa maksaa palkkaa.

Kylmä totuus vaan on, että jos vasuri alkaa yrittäjäksi ja palkkaa väkeä töihin, niin ei se kohtele duunareitaan yhtään sen paremmin kuin kukaan muukaan. On nähty.

Suomen ongelma ovat korkeat verot, jotka johtuvat suurista sosiaalimenoista, jotka johtuvat laiskuudesta ja mukavuudenhalusta. Mitähän sohvaperunat tekevät, jos sota pyyhkäisee meiltä elintason 100 vuotta taaksepäin, niin että sosiaalitukia ei makseta?

Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, eläkeläisten hoitokoteja 5 miljardia, eläkeläisten terveydenhoitoa 6500 vuodessa/ 1 eläkeläinen ja eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta, lisäksi 200 000 eläkeläistä saa asumistukea, lisäksi eläkeläisille maksetaan lääkkeitä (lääkekatto 600 vuodessa), kotihoitajia, kelatakseja, palveluseteleitä ja verovähennystä palveluihin.

Työttömyyskorvauksia maksetaan 4,9 miljardia ja osa tekee sillä töitä.

Sossutuet on 800 miljoonaa, mutta niitä ei saa työssäkäyvän puolison kanssa asuvat työttömät, mutta osa eläkeläisistä saa lääkkeisiin ja asumiseen sekä osa työssäkäyvistä.

Veroista maksetaan myös palkkoja esim. hoitajat, poliisit, palomiehet, opettajat, koulukuraattorit, koulupsykologit, koulunkäyntiavustajat, tarhojen, koulujen ja muiden julkisten rakennusten siivoojien, keittäjien ja kiinteistönhoitajien palkat jne.

Ja juuri tämän takia jokaisen kynnelle kykenevän tulisi osallistua vaikka sitä "paskaduunia" tekemällä!!!

Vierailija
754/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selvä kateus rehottaa palstalla. Kateus työttömiä kohtaan jos on itse valinnut väärän alan. Jos kokee aitoa iloa työstään kokee onnea ja on onnellinen. Silloin ei halua haukkua muita palstalla.

Kateus työtöntä kohtaan? Eli työttömyys on niin hohdokasta ja mukavaa että siitä tulisi olla kateellinen? No sitä suuremmin syytä laittaa ihmiset töihin ja leikata tukia, jos työttömyys on jotain mistä tulisi olla kade?

Itse tykkään työstäni, mutta on moraalisesti mielestäni väärin että minäkin maksan palkastani veroja, jotta joku voi olla vuosikaudet kotona huvikseen. Epäisänmaallista hengata kotona jos voisi mennä töihin, varsinkin tässä velkatilanteessa (joka ei tosin ole kansan syy).

Jäin työttömäksi 2020. Olem nyt 51 v en saa edes haastattelukutsuja mihinkään. Eläkeikään 15 vuotta. Ilmeisesti olen työtön sen ajan kun kouluttsutiminenkaan ei ole te toimiston mukaan vaihtoehto. Lähihoitajaksi yms ei minusta ole. Mihin minunlaiseni pitäisi laittaa?

Ja jos ei tosiaan mitään löydy, niin ehkä sitten vapaaehtoistyöhön johonkin yhdistykseen esim. vanhuksia tai lapsiperheitä auttamaan? Tai edes johonkin auttavaan puhelimeen? Viimeisessä hädässä vapaaehtoistyöhön seurakuntaan, tms? Myös se on tärkeää "isänmaallista" työtä, sillä yhteiskunnalla ei ole enää varaa hoitaa kaikkia hyvinvointiyhteiskunnan tehtäviä niin hyvin kun pitäisi. :) 

Valitettavasti ei ole tuollaista lakia, mutta lehdessä oli, että hoitajia ei tule riittämään kaikille eläkeläisille ja viranomaiset odottavat, että työssäkäyvät hoitavat eläkkeellä olevat vanhempansa työnsä ohesss myös silti, vaikka heillä olisi pieniä lapsia.

Vierailija
755/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Palkat ovat aivan liian huonot suhteessa elinkustannuksiin. Ei tietenkään kukaan lähde töihin, ellei siitä saaa kuin rakkoja käsiin, typerää kuvitellakin.

Palkka maksetaan tuottavuuden mukaan. Perusta yritys ja tienaa kunnolla, jos katsot, että osaamisesi on arvokkaampaa kuin saatu palkka.

Tässä on fiksu ja asiallinen kommentti palkan valittajille, mutta alapeukkuja 4 kertaa niin paljon kuin yläpeukkuja.

Minulle se kertoo siitä, että kansa on lähtökohtaisesti laiskaa ja moraalitonta, valmiina elämään toisten siivellä tukien varassa. Jos ei saa toimitusjohtajan palkkaa vähän osaamista vaativasta työstä, mikä ei onnistu missään. Jos toimitusjohtajan palkoille haluaa, niin pitää ruveta sellaiseksi ja panna yritys menestymään, että on varaa maksaa palkkaa.

Kylmä totuus vaan on, että jos vasuri alkaa yrittäjäksi ja palkkaa väkeä töihin, niin ei se kohtele duunareitaan yhtään sen paremmin kuin kukaan muukaan. On nähty.

Suomen ongelma ovat korkeat verot, jotka johtuvat suurista sosiaalimenoista, jotka johtuvat laiskuudesta ja mukavuudenhalusta. Mitähän sohvaperunat tekevät, jos sota pyyhkäisee meiltä elintason 100 vuotta taaksepäin, niin että sosiaalitukia ei makseta?

Eläkkeitä maksetaan 33 miljardia, eläkeläisten hoitokoteja 5 miljardia, eläkeläisten terveydenhoitoa 6500 vuodessa/ 1 eläkeläinen ja eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta, lisäksi 200 000 eläkeläistä saa asumistukea, lisäksi eläkeläisille maksetaan lääkkeitä (lääkekatto 600 vuodessa), kotihoitajia, kelatakseja, palveluseteleitä ja verovähennystä palveluihin.

Työttömyyskorvauksia maksetaan 4,9 miljardia ja osa tekee sillä töitä.

Sossutuet on 800 miljoonaa, mutta niitä ei saa työssäkäyvän puolison kanssa asuvat työttömät, mutta osa eläkeläisistä saa lääkkeisiin ja asumiseen sekä osa työssäkäyvistä.

Veroista maksetaan myös palkkoja esim. hoitajat, poliisit, palomiehet, opettajat, koulukuraattorit, koulupsykologit, koulunkäyntiavustajat, tarhojen, koulujen ja muiden julkisten rakennusten siivoojien, keittäjien ja kiinteistönhoitajien palkat jne.

Ja juuri tämän takia jokaisen kynnelle kykenevän tulisi osallistua vaikka sitä "paskaduunia" tekemällä!!!

Tai sitten eläkkeitä voisi laskea. Moni saa saman verran eläkettä mitä on kaupan alalla palkka.

Vierailija
756/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taikaseinä. :)

Ja niin kauan kuin se toimii nostan rahat taikaseinästä. Pyöri vain siellä oravanpyörässäsi. Kun minä nautin elämästäni.

Vierailija
757/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen hoitanut omat lapseni 3 kertaa influenssassa, noroviruksessa, angiinassa ja alkavassa keuhkokuumeessa. Ei saanut apua mistään joten hoida kuule ihan itse ne omat lapsesi.

Vierailija
758/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa on pulaa työntekijöistä ketkä suostuu orjapalkalla töihin, itse en alle 3000e/kk palkalla töihin suostuisi edes menemään koska eläminen täällä on niin kallista sekä autoa tarvitsen kun julkiset ei liiku täällä.

Nyt saan 3200e/kk bruttona ja nettona 2200e/kk, pakollisten menojen eli asumiskulujen,autoilun kulujen sekä laskujen jälkeen mulle jää joku 800e/kk rahaa ruokaan yms elämiseen.

Harvalla yrittäjällä varaa maksaa 3000€ palkkaa koska sivukulut on 1.5 kertaiset. Pelkkä työnantajan työeläke tuosta palkasta 750€ eli kun maksat palkan 3000€ työntekijälle niin heti perään tulee työeläkelasku 750€ ja monet muut kulut.

Tämähän ei varsinaisesti ole työntekijän, vaan työnhinnoittelijan ongelma.

Just joo...

Loppupelissä ongelma on siinä, että loppukäyttäjä ei suostu maksamaan tuotteesta riittävästi. Näinhän se menee esim. tekstiiliteollisuudessa. 

Vierailija
759/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi töissä olisi aivan liian hankalaa lähteä talveksi etelän lämpöön. Tukia maksetaan, vaikka oleskelisi yli puolet vuodesta ulkomailla halvemmassa maassa. Suomen asuntoon saa asumistuen ja sen voi laittaa vuokralle reissujen ajaksi ja saa hyvin lisätienestejä. Ei rehellistä työtä kannata tässä maassa tehdä. Valtio varastaa liikaa.

"Valtio varastaa liikaa"

No nyt oli osuva kommentti, varsinkin kun kirjoittaja nostaa puolet vuodesta tukia asuen ulkomailla. Ihan asumistukeakin asuntoon, jota alivuokraa pimeesti.  Ja että ihan lisätienestiä tukien avulla.

Vau oletpa loistava LOINEN!!!

Ymmärrätkö että ne tuet on tarkoitettu käytettäväksi Suomessa? Tukien ei myöskään pitäisi olla kenenkään päätulo vaan viimeinen väliaikainen tulomuoto ihmisille, jotka eivät pysty töitä tekemään.

Vierailija
760/2101 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen hoitanut omat lapseni 3 kertaa influenssassa, noroviruksessa, angiinassa ja alkavassa keuhkokuumeessa. Ei saanut apua mistään joten hoida kuule ihan itse ne omat lapsesi.

Ja tällä asenteella Suomi nousuun! 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kolme