Ylen uutinen: Töitä on tarjolla enemmän kuin koskaan, silti moni miettii kannattaako niitä tehdä
https://yle.fi/uutiset/3-12649914
Siis miten ihmeessä tuollaiseen tilanteeseen ollaan voitu päätyä? Työvoimapula on huutava, mutta ihmisiä ei välttämättä kiinnosta tehdä töitä.
Sosiaalietuudet lienevät siis aivan liian hyvät, jos kotisohvalle jääminen on kannattavampaa kuin työnteko. Tuolle asialle pitäisi tehdä jotain ja heti!
Kommentit (2101)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle 1500€/kk brutto ei lähde kukaan. Alle 2000€/kk ei jää vielä mitään muuta käteen kun tekemisen ilo. Alle 2500€/kk en itte lähtis. Vähintään se 3000€/kk pitää olla, että on edes jotain järkeä käydä töissä. Mielellään kumminkin yli 4000€. Tuostakin kun verot ja muut pakolliset kulut vähentää, niin majaroonilaatikkoa ja kaurapuuroa saa syödä.
Huoh.
"Tekemisen ilo" on juuri se millä me makaronilaatikkoa ja kaurapuuroa mussuttavat veronmaksajat sinun eläminen maksetaan.
Juuri tämän tyyppinen ajatusmaailma on se miksi opetan lapsilleni, että pitää olla ammatit ja kielitaitoa, jolla pääsee Suomesta pois, mikäli haluaa. Koko elämäni olen ollut lypsylehmän asemassa, lapsilleni en samaa kohtaloa haluaisi.
Jääkööt nämä seinästä rahaa taikovat tänne keskenään ihmettelemään, että mihin se raha hävisi. Suomi on ikävä kyllä auringonlaskun maa...
Eivät jotkut 1500 euro kuussa tienaavat matalapalkkatyöläiset ole mitään nettoveronmaksajia, vaan kaikin tavoin vahvasti saamapuolella. Työtehtävätkin usein sellaisia, jotka olisi parempi automatisoida pois.
Mielelläni maksan veroillani lisätukia jokaiselle, joka ei palkkansa LISÄKSI tule toimeen. Nämä matalapalkkatyöläiset pyörittävät samalla lailla tätä yhteiskuntaa mitä me nettomaksajat.
Suomesta auringonlaskun maan tekevät ne terveet työkykyiset henkilöt, jotka eivät halua tehdä töitä. Varmaa kuitenkin on, että itku heillekin loppupelissä tulee, kun rahat loppuu.
Eivät matalapalkkatyöläiset mitään elätä, vaan ovat kehityksen jarru. Suomesta auringonlaskun maan tekee vanha ja huonokuntoinen konekanta. Ihmistyö ei ole itseisarvo.
Ehkä tulevaisuudessa, mutta ei vielä moneen, moneen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle 1500€/kk brutto ei lähde kukaan. Alle 2000€/kk ei jää vielä mitään muuta käteen kun tekemisen ilo. Alle 2500€/kk en itte lähtis. Vähintään se 3000€/kk pitää olla, että on edes jotain järkeä käydä töissä. Mielellään kumminkin yli 4000€. Tuostakin kun verot ja muut pakolliset kulut vähentää, niin majaroonilaatikkoa ja kaurapuuroa saa syödä.
Huoh.
"Tekemisen ilo" on juuri se millä me makaronilaatikkoa ja kaurapuuroa mussuttavat veronmaksajat sinun eläminen maksetaan.
Juuri tämän tyyppinen ajatusmaailma on se miksi opetan lapsilleni, että pitää olla ammatit ja kielitaitoa, jolla pääsee Suomesta pois, mikäli haluaa. Koko elämäni olen ollut lypsylehmän asemassa, lapsilleni en samaa kohtaloa haluaisi.
Jääkööt nämä seinästä rahaa taikovat tänne keskenään ihmettelemään, että mihin se raha hävisi. Suomi on ikävä kyllä auringonlaskun maa...
“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”
G. Michael Hopf, Those Who Remain
Suomi on nykyään heikkojen ihmisten maa. Olemme aidosti nyt niiden kovien aikojen kynnyksellä.
Niin olemme. Meidät on tähän ajaneet poliitikot, jotka lupaavat joka vaalien alla lisää tukia kaikkeen mitä kuvitella saattaa. Kun ei ole pakkoa mennä töihin niin ollaan mieluummin vetelehtimässä ja vaaditaan lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkat ovat aivan liian huonot suhteessa elinkustannuksiin. Ei tietenkään kukaan lähde töihin, ellei siitä saaa kuin rakkoja käsiin, typerää kuvitellakin.
Palkka maksetaan tuottavuuden mukaan. Perusta yritys ja tienaa kunnolla, jos katsot, että osaamisesi on arvokkaampaa kuin saatu palkka.
Tässä on fiksu ja asiallinen kommentti palkan valittajille, mutta alapeukkuja 4 kertaa niin paljon kuin yläpeukkuja.
Minulle se kertoo siitä, että kansa on lähtökohtaisesti laiskaa ja moraalitonta, valmiina elämään toisten siivellä tukien varassa. Jos ei saa toimitusjohtajan palkkaa vähän osaamista vaativasta työstä, mikä ei onnistu missään. Jos toimitusjohtajan palkoille haluaa, niin pitää ruveta sellaiseksi ja panna yritys menestymään, että on varaa maksaa palkkaa.
Kylmä totuus vaan on, että jos vasuri alkaa yrittäjäksi ja palkkaa väkeä töihin, niin ei se kohtele duunareitaan yhtään sen paremmin kuin kukaan muukaan. On nähty.
Suomen ongelma ovat korkeat verot, jotka johtuvat suurista sosiaalimenoista, jotka johtuvat laiskuudesta ja mukavuudenhalusta. Mitähän sohvaperunat tekevät, jos sota pyyhkäisee meiltä elintason 100 vuotta taaksepäin, niin että sosiaalitukia ei makseta?
Käsittääkseni suomalaiset ovat ahkeria ja tunnollisia työntekijöitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palkat ovat aivan liian huonot suhteessa elinkustannuksiin. Ei tietenkään kukaan lähde töihin, ellei siitä saaa kuin rakkoja käsiin, typerää kuvitellakin.
Palkka maksetaan tuottavuuden mukaan. Perusta yritys ja tienaa kunnolla, jos katsot, että osaamisesi on arvokkaampaa kuin saatu palkka.
Tässä on fiksu ja asiallinen kommentti palkan valittajille, mutta alapeukkuja 4 kertaa niin paljon kuin yläpeukkuja.
Minulle se kertoo siitä, että kansa on lähtökohtaisesti laiskaa ja moraalitonta, valmiina elämään toisten siivellä tukien varassa. Jos ei saa toimitusjohtajan palkkaa vähän osaamista vaativasta työstä, mikä ei onnistu missään. Jos toimitusjohtajan palkoille haluaa, niin pitää ruveta sellaiseksi ja panna yritys menestymään, että on varaa maksaa palkkaa.
Kylmä totuus vaan on, että jos vasuri alkaa yrittäjäksi ja palkkaa väkeä töihin, niin ei se kohtele duunareitaan yhtään sen paremmin kuin kukaan muukaan. On nähty.
Suomen ongelma ovat korkeat verot, jotka johtuvat suurista sosiaalimenoista, jotka johtuvat laiskuudesta ja mukavuudenhalusta. Mitähän sohvaperunat tekevät, jos sota pyyhkäisee meiltä elintason 100 vuotta taaksepäin, niin että sosiaalitukia ei makseta?
Mutta ne sosiaalituet tuskin haittaa, jos niiden avulla säästät palkkakuluissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tätä olisi paremmin voinut muotoilla. Näin ajan hengessä voisi sanoa, että ehkäpä silloin viimeistään "Siperia opettaa"...
Käyttäjä42643 kirjoitti:
Tuet pieniä? Mutta eihän se ole tarkoitus että tuilla elellään. Jokaisen kuuluisi tehdä niitä töitä, joita täältä löytyy pilvin pimein.:=))
Töitä pilvin pimein??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni suomalaiset ovat ahkeria ja tunnollisia työntekijöitä
Oletkohan ollenkaan lukenut tätä ketjua? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ne sosiaalituet tuskin haittaa, jos niiden avulla säästät palkkakuluissa?
Tätä kommenttia lukiessa ei voi muuta kun ihmetellä väitettä siitä, että suomalaisilla on muka peruskoulutuksen luoma hyvä yleissivistys. :DDDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh.
“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”
G. Michael Hopf, Those Who Remain
Suomi on nykyään heikkojen ihmisten maa. Olemme aidosti nyt niiden kovien aikojen kynnyksellä.
Niin olemme. Meidät on tähän ajaneet poliitikot, jotka lupaavat joka vaalien alla lisää tukia kaikkeen mitä kuvitella saattaa. Kun ei ole pakkoa mennä töihin niin ollaan mieluummin vetelehtimässä ja vaaditaan lisää.
Eläkeläisille luvattiin vappuSATANEN onko jaettu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ens vuonna panaan rattaat pyörimään ja valtionvelkaa alas. Hallitus vaihtuu ja kokoomus ykkösenä mitä tulee galluppeihin.
Kokoomus ei tee tarpeeksi. Se kannattaa Eu tukipaketteja, poliittisia suojatyöpaikkoja
ja vihreääsiirtymää. Ja ottaa hallitukseen samat mukaan kuin nytkin. Ei persujen kanssa mihinkään sanoo Orpo ja viherkokkarit.
Pitäiskö persujen mennä vähän itseensä jos yksikään muu puolue ei halua yhteistyötä heidän kanssaan, mutta toistensa kanssa se onnistuu kyllä? Aika todennäköistä, että se vika on siinä, jolle kaikki kääntää selkänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on pitkälti asenteissa, ollaan "liian hyviä" menemään siivoamaan ym duunarihommiin, on kivempaa maata kotona kuin että elättäisi itsensä matalahkolla palkalla. Tukia voisi aika rankasti leikata niiltä jotka kieltäytyvät työkkäreiden osoittamasta työstä, jos ei kerran mikään kiinnosta. Kummasti täällä moni maahan muut tanut elättää itsensä niillä töillä jotka ei suomalaisille kelpaa, aika r a sis tistahan se on.
Ärsyttävää maksaa veroja siitä että jonkun ei tarvitse tehdä mitään. Selityksiä aina löytyy näiltä työn välttelijöiltä. Mikä estää ottamasta määräaikaista työtä vastaan? Mikä estää siellä siivoamassa tai mäkkärin kassalla hakemasta muuta työtä? Ja ne teidän halveksimat yrittäjät, tuolla aika moni on yksinyrittäjä joka tekee siivouksia ja tienaa niillä vielä aika paljon.
Jotain laiskoille on tehtävä, todelliset työhön kykenemättömät sitten vaikka sairaseläkkeelle.
Kuule on tehty noita kaikkia nuorempana. Nyt ko paikoista saa vain tuntitöitä. En pysty elättämään lastani tuntitöillä ja alkaa siihen rulettiin että odotan tukia 2 kk kun teen 5 tuntia töitä. Helsingissä suurin osa siivojan töistäkin on osa aikaisia ja työvuorot esim kello 5-10 ja illalla 21-23. Vähän haastavaa näin yksinhuoltajana. Katson kun meilläkin voi olla lapsia! Ainoa vakituinentyö on ollut 46 vuotiaan elämäni aikana ulkomailla. Työt olen aloittanut jo 15 vuotiaana mainoslehtinen jakajana, ja siivosin 21 vuotiaaksi. Olen ollut myös Rkioskin myyjänä, Hesessä, mansikkapellolla jne. Maailma oli silloin erilainen. Nyt ei työllä elä eikä edes haastatteluihin pääse, Helsinki
Ja perustelut siihen, miksi meidän muiden tulee elättää sinut, jos kerran olet terve 46 -vuotias ihminen???
??? Etsin töitä joka päivä. Ymmärrätkö lukemaasi? Mihin lapsi menee jos olen töissä 5-10? Vuorohoitopaikkaa ei noilla ehdoilla saa. Vaikka taidat olla trolli. Samantyylisiå juttuja kuin että on pulaa kirurgeista,mikset hae? Ja miksi olen joutunut maksamaan veroja jotta kaltaisesi urpå saa verovähennyksiä ja asuntolainan korot vähennettyä jne. Vai etkö saa mitään tai ole saanut edes lapsilisää lapsena? En halua maksaa sinulle koskaan mitään.
Ja edelleen perustelut siihen, miksi meidän muiden tulee elättää sinut, jos kerran olet terve 46 -vuotias ihminen???
En ole trolli, vaan sinun elättäjäsi, jolla alkaa olla kuppi täynnä pikkuhiljaa näihin selityksiin.
Ai että varo nyt ettei verenpaine nouse liian korkeaksi. Minä jatkan köllimistä viltin alla tänäänkin🙂 tee ny töitä munkin puolesta😄
Itse olen aina äänestänyt vihreitä, nyt on alkanut ärsyttää se puusilmäisyys siis esim. jos ihmisten peruselämistä kallistetaan liikaa, niin eipä riitä aika, energia ja rahat kannattaa mitään vihreitä arvoja, vaikka kuinka haluttaisi (en esim. ajaudu vararikkoon ilmastonmuutoksen hidastamisen vuoksi, etenkään kun mulla ei ole edes jälkikasvua).
Sitten vasemmisto, on alkanut keskituloisena ärsyttää, että vasemmisto nostelee eläkkeitä, työttömyystukia, lapsilisiä ja mitähän vielä. Oikeisto taas pitää rikkaimpien ja yrittäjien puolia. Ketä minä keskituloinen sitten äänestän, kun en ole köyhin (koska erehdyn tekemään töitä), en ole varakas enkä yrittäjä, en eläkeläinen, eikä minulla ole lapsia.
onneksi tämä tulonsiirtomaatti loppuu omaan mahdottomuuteensa. Muistaakseni julkisella puolella tulonsiirrot ja palvelut jakautuvat 50/50 menopuolella, molemmista leikataan. Ja paljon
Yksin elävät kituuttaa...perheelliset kituuttaa. Kaikki pelkäävät sähkölaskua asui sitten vuokralla tai omassa. Kukaan ei funtsi miksi ei hallitus aktiivisesti pyri vaikuttamaan hintojen nousuun ( vertaa palkkojen alhaisuuteen)?? Miksi maanviljelijä ei tienaa enää Suomessa, persnettoa otetaan jo tiloilla. Entä miksi Suomelta lähtee kehitysapuun edelleen vuodessa 1 343 miljoonaa eur ( v:2022 ulkoministeriö)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma on pitkälti asenteissa, ollaan "liian hyviä" menemään siivoamaan ym duunarihommiin, on kivempaa maata kotona kuin että elättäisi itsensä matalahkolla palkalla. Tukia voisi aika rankasti leikata niiltä jotka kieltäytyvät työkkäreiden osoittamasta työstä, jos ei kerran mikään kiinnosta. Kummasti täällä moni maahan muut tanut elättää itsensä niillä töillä jotka ei suomalaisille kelpaa, aika r a sis tistahan se on.
Ärsyttävää maksaa veroja siitä että jonkun ei tarvitse tehdä mitään. Selityksiä aina löytyy näiltä työn välttelijöiltä. Mikä estää ottamasta määräaikaista työtä vastaan? Mikä estää siellä siivoamassa tai mäkkärin kassalla hakemasta muuta työtä? Ja ne teidän halveksimat yrittäjät, tuolla aika moni on yksinyrittäjä joka tekee siivouksia ja tienaa niillä vielä aika paljon.
Jotain laiskoille on tehtävä, todelliset työhön kykenemättömät sitten vaikka sairaseläkkeelle.
Kuule on tehty noita kaikkia nuorempana. Nyt ko paikoista saa vain tuntitöitä. En pysty elättämään lastani tuntitöillä ja alkaa siihen rulettiin että odotan tukia 2 kk kun teen 5 tuntia töitä. Helsingissä suurin osa siivojan töistäkin on osa aikaisia ja työvuorot esim kello 5-10 ja illalla 21-23. Vähän haastavaa näin yksinhuoltajana. Katson kun meilläkin voi olla lapsia! Ainoa vakituinentyö on ollut 46 vuotiaan elämäni aikana ulkomailla. Työt olen aloittanut jo 15 vuotiaana mainoslehtinen jakajana, ja siivosin 21 vuotiaaksi. Olen ollut myös Rkioskin myyjänä, Hesessä, mansikkapellolla jne. Maailma oli silloin erilainen. Nyt ei työllä elä eikä edes haastatteluihin pääse, Helsinki
Ja perustelut siihen, miksi meidän muiden tulee elättää sinut, jos kerran olet terve 46 -vuotias ihminen???
??? Etsin töitä joka päivä. Ymmärrätkö lukemaasi? Mihin lapsi menee jos olen töissä 5-10? Vuorohoitopaikkaa ei noilla ehdoilla saa. Vaikka taidat olla trolli. Samantyylisiå juttuja kuin että on pulaa kirurgeista,mikset hae? Ja miksi olen joutunut maksamaan veroja jotta kaltaisesi urpå saa verovähennyksiä ja asuntolainan korot vähennettyä jne. Vai etkö saa mitään tai ole saanut edes lapsilisää lapsena? En halua maksaa sinulle koskaan mitään.
Mene sinne siivoustyöhön mistä mainitsit ja lopeta muiden siivellä eläminen. Saat kyllä tukea sitten, mikäli et palkallasi tule toimeen.
Mihin siivoustyöhön? Mainitsin esimerkkinä miuä olen nähnyt ilmoituksissa. Luuletko tosiaan ettäottavat 46 v yksinhuoltajan mielummin kuin nuoremman? Ja silti saisin täydet toimeentulotuet ja asumistuet. Se on voi voi jos sinä et halua maksaa, se on sama mitä sinä ajattelet. Mene itse siivoamaan aamuvuoroon ja lopeta ulina!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata.
Sosiaalietuudet pois niin kauan kunnes töitä ei ole tarjolla.
Eihän niitä töitä ole nytkään tarjolla.
175 500 avointa työpaikkaa.
Selvä kateus rehottaa palstalla. Kateus työttömiä kohtaan jos on itse valinnut väärän alan. Jos kokee aitoa iloa työstään kokee onnea ja on onnellinen. Silloin ei halua haukkua muita palstalla.
T: yrittäjä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja edelleen perustelut siihen, miksi meidän muiden tulee elättää sinut, jos kerran olet terve 46 -vuotias ihminen???
En ole trolli, vaan sinun elättäjäsi, jolla alkaa olla kuppi täynnä pikkuhiljaa näihin selityksiin.
Ai että varo nyt ettei verenpaine nouse liian korkeaksi. Minä jatkan köllimistä viltin alla tänäänkin🙂 tee ny töitä munkin puolesta😄
Minäkin käänsin aamulla kylkeä ja pieraisin.
Ja julkiset palvelut: Panostetaan siihen, että kaikki kotona olevatkin saa viedä lapsensa hoitoon, samaan aikaan päiväkodeissa ollaan hätää kärsimässä, kun ei ole työntekijöitä ja hienot varhaiskasvatussuunnitelmat kusee omaan mahdottomuutensa.
Vanhuspalvelut ei toimi, vanhukset maksaa paskavaipoissaan kun ei ole tekijöitä, kun ei haluta maksaa.
Terveyspalvelut: Tässä pitkästä aikaa työterveys teki tenän ja olis pitänyt mennä terveyskeskukseen, jätin välistä, jonossa oli jatkuvasti netin mukaan yli 20 ihmistä, eihän sieltä olis päässyt koko päivänä pois?
Sairaalaankin saa jonottaa ja sairaalassa käynti ei ole ilmaista, just hain karhumakirjeen unohdetusta laskusta, hetki avaanpas tämän...47e yhdestä käynnistä, jossa ei edes tehty mitään (no toki tiedostan että sama lasku yksityisellä olis heti sen 100e), mulle vain kerrottiin mitä tutkimuksesa oli selvinnyt ja se siitä.
Näitkö rattijuopon liikenteessä? Soititko hätäkeskukseen? Minä kerran erehdyin tekemään niin ja sieltä sanottiin, että turha lähettää enää partiota paikalle, kun se auto meni jo, no aha. Oletko soittanut muista asioista? Minä olen ja mitään vastinetta ei niillekkään soitoille saa. Rikolliset naureskelee kun sakkoja vaan tulee vaikka toistuvasti varastelisi kaupasta tavaraa ihan avoimesti, mitäpä tuosta kun linnaaan ei mistään enää joudu. Toiselle tulee ajokieltoa viisi kertaa peräkkäin ja taas jää kiinni ajamisesta, mutta minkäs voi, sakkoa vaan siitäkin ja korjeintaa ehdollista vankeutta huuuuu kun pelottaa.
Metsästäjät ammuskelee toisiaan ja kokonaisia perheitä ja siitäkään ei seuraa juuri mitään, ei ainakaan aseluvan poistamista. Joku luunmurskaaja pitbull on toistuvasti irti kaupungin keskustassa ja pureskelee lapsia sairaalakuntoon: Ei voi takavarikoida eikä lopettaa sitä koiraa, köyhälle tulottomalle omistajalle 20e sakko ja ei kun homma jatkuu vaan.
Puhutaanko siitä, mitä peruskoiluissa tapahtuu? En jaksa edes lähteä puhumaan siitä väkivallasta ja opettajien silmille hyppmisestä ja opettajatkin väsyy eikä jaksa mahdottoman urakan edessä samalla kun lasten vanhemmat valittaa joka hemmetin asiasta miten hänen kultapuppeliaan ei nyt huomioida tarpeeksi ja ymmärretä.
Mikä hitto tätä maata oikeasti vaivaa? On kyllä menossa kohti jonkinlaista tuhoa tämä yhteiskunta, työttömyys vain lisääntyy ja samaan aikaan työvoimapula, eikä kenenkään hälytyskellot yhtään soi, oikeisto ruoskii että miksi ei työ maistu, vasemmisto lässyttää ja nostelee tukia, kukaan ei keskity siihen itse ongelmaan.