Millaisia jouluperinteitä lapselle?
En haluaisi jouluista toisintoa oman lapsuuteni jouluista ja perinteistä, sillä sattuu olemaan vähän huonoja muistoja omasta lapsuudenperheestä. Joulusta kuitenkin tykkään todella paljon. Meillä on neljävuotias lapsi, ja haluaisin rakentaa hänelle ihanan ja tunnelmallisen lapsen joulun, niin että samat perinteet toistuisivat tulevinakin vuosina. Miehestä ei saa oikein mitään tietoa irti, että mitä perinteitä heillä oli. Joten on keksittävä uudet. Vinkatkaa mitä teillä on?
Kommentit (247)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille kyllä aattoillan käynti kirkossa ja hautausmaalla on tärkeä jouluperinne.
Kynttilät, hyvä ruoka, perinteet. Yhdessä oleminen.
Kaikki jouluvalmistelu kuten piparien leipominen ja koristelu,
Tämä. Nimen omaan yhdessä olo ja kiireettömyys. Hämärästä tykkään itse, kun kynttilät kauneimmillaan. Riisipuuro aamupäivällä, jouluruoat illemmalla. Joulusauna tärkeä. Itse muistan lämmöllä lapsuuden kuusenhakureissun aattona. Oli paljon lunta, isi kulki edellä, penskat perässä.
Nykyisin hissuttelen aamuhämärissä villasukissa aattoaamuna. Kiireetön aamupala, kynttilät. Puolison kanssa kahdestaan lämmitetään pihasauna, laitetaan lyhdyt ulos, linnuille ruoat. Toivon lumisadetta aatoksi, se vaimentaa äänet. Saunassakin kynttilät.
Mutta jokainen voi luoda omat kivat perinteet. Riittää muutamakin juttu, mikä toistuu...
Hämäryys, en ollut edes ennen mieltänyt sen merkitystä, kunnes vietettiin joulua paikassa, missä olivat aattona kaikkien huoneiden kattolamput ja muut valaisimet päällä. Tuntui oudolta. Joulun tunnelman vei tehokkaasti.
Me katsottiin mummolassa aina talvisin sinistä hetkeä; hämäränhyssyä ikkunasta (muulloinkin kun jouluna). Siis miten hienoa, oma pieni hetki oman mummon kanssa ikkunasta ulos tuijotellen. Milloin koittaa maaginen hetki ja lumi ja ilma käy sinisenä ennen kuin muuttuu iltahämäräksi. Aivan mahtava olotila ja sitä aitoa kotimaista "hyggeä". Ollaan tässä hetkessä ja nautitaan.
Hämäränhyssy. Ihana sana, kiitos kun muistutit...
Ihan kauheaa, jos jouluaattona paistaa aurinko😕
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille kyllä aattoillan käynti kirkossa ja hautausmaalla on tärkeä jouluperinne.
Kynttilät, hyvä ruoka, perinteet. Yhdessä oleminen.
Kaikki jouluvalmistelu kuten piparien leipominen ja koristelu,
Tämä. Nimen omaan yhdessä olo ja kiireettömyys. Hämärästä tykkään itse, kun kynttilät kauneimmillaan. Riisipuuro aamupäivällä, jouluruoat illemmalla. Joulusauna tärkeä. Itse muistan lämmöllä lapsuuden kuusenhakureissun aattona. Oli paljon lunta, isi kulki edellä, penskat perässä.
Nykyisin hissuttelen aamuhämärissä villasukissa aattoaamuna. Kiireetön aamupala, kynttilät. Puolison kanssa kahdestaan lämmitetään pihasauna, laitetaan lyhdyt ulos, linnuille ruoat. Toivon lumisadetta aatoksi, se vaimentaa äänet. Saunassakin kynttilät.
Mutta jokainen voi luoda omat kivat perinteet. Riittää muutamakin juttu, mikä toistuu...
Hämäryys, en ollut edes ennen mieltänyt sen merkitystä, kunnes vietettiin joulua paikassa, missä olivat aattona kaikkien huoneiden kattolamput ja muut valaisimet päällä. Tuntui oudolta. Joulun tunnelman vei tehokkaasti.
Me katsottiin mummolassa aina talvisin sinistä hetkeä; hämäränhyssyä ikkunasta (muulloinkin kun jouluna). Siis miten hienoa, oma pieni hetki oman mummon kanssa ikkunasta ulos tuijotellen. Milloin koittaa maaginen hetki ja lumi ja ilma käy sinisenä ennen kuin muuttuu iltahämäräksi. Aivan mahtava olotila ja sitä aitoa kotimaista "hyggeä". Ollaan tässä hetkessä ja nautitaan.
Hämäränhyssy. Ihana sana, kiitos kun muistutit...
Ihan kauheaa, jos jouluaattona paistaa aurinko😕
"Kustaa Vilkuna kirjoittaa pesäpäivistä, jolloin aurinko pysyy pesässään. Pesäpäiviksi mielletään vuoden pimeimmät päivät, 21.-24.12.
- Tuomaan päivän ja joulun välistä aikaa on laajalla alueella Suomessa kutsuttu pesäpäiviksi. Niihin kuuluu talvipäivän seisaus, jona auringon sanotaan olevan kolme päivää kannallaan eli pesässään."
Voi se silti vähän kurkistaa :)
Tykkään kyllä siitä, että jouluna sataa lunta. Vaikea kuvitella joulua ilman lunta. Onneksi joka joulu on satanut edes vähän lunta.
Ap kiitos tämän ketjun avaamisesta, täällä on kivoja ideoita ja kivoja joulumuistoja. Toivottavasti tekin löydätte omanne <3
Me ollaan aatto kotona vain perheen kesken. Aamulla katsotaan joulupukin kuumaalinjaa, syödään lounaaksi riisipuuroa, käydään joulusaunassa. Päivälliseksi jouluateria ja sen jälkeen lahjat.
Tietty joulun tunnelmaan kuuluu koko joulukuun ajan musiikki, koristeet, kuusen haku ja koristelu yms.
Sitten joulupäivänä ja tapaninpäivänä käydään isovanhemmilla.
Minulla on tapana viedä metsään hirville omenoita jouluaattona.
Meillä piilotettiin rusina joulupuuroon ja sen löytäjä oli päivän kahvinkeittäjä.
Rusina sen takia että olin allerginen mantelille, mantelikin toki käy tai mikä tahansa muu pähkinä. :D
Areenasta seurattiin aina Pikku Kakkosen joulukalenteria ja se oli tärkeä tunnelman rakentaja pitkin joulukuuta, Syltty-koira oli suosikki ja sitä seurataan yhä.
Histamiinin joulukalenteri on myös ihana ja löytyy Areenasta, pidän itse vanhemmista lastenohjelmista koska ovat rauhallisia ja sopivat kauniisti tunnelmaan.
Tiernapojat ja muut joululaulut tietysti, adventtikynttilät, joulukirkko ja hautausmaalla käyminen.
Äiti teki meille joskus itse joulukalenterin, sieltä sai hiuskoristeita, pieniä leluja ja karkkeja tai vaikka välipalakeksin, se oli tärkeää avata aina heti aamulla.
Kaakao vaahtokarkeilla saunan jälkeen ja nyt aikuisena sekaan voi laittaa vähän lämmikettä, mutta jouluna ei IKINÄ saa olla humalassa, ei varsinkaan lasten kanssa.
Kuusen koristelu tietysti ja joskus haettiinkin se yhdessä, nykyään on muovikuusi koska perheessä astmaa.
Disneyn joulupiirretyt ja Joulutarina-elokuva kuuluvat jouluun, samoin Rölli ja Lumiukko.
Välipäivinä Titanic, Yksin Kotona-elokuvat ja joulukonsertit.
Minulle on tärkeää jouluna myös muistella Jeesusta ja lukea evankeliumia ja pysähtyä miettimään joulun sanomaa.
Kuuntelen aina joulun aamurukouksen jälkeen Suutari ja Vieras-laulun ja siitä alkaa minun jouluni.
Ruoka on tärkeää, ainakin riisipuuroa, kalaa, tofua ja pipareita pitää olla.
Perunalaatikko ja juhlatofu = taivas.
Marengit, konvehdit, nekkutangot ja kettukarkit kuuluvat myös jouluuni.
Paljon makeita herkkuja sekä juustoja ja suolakeksejä.
Lahjoja on kiva paketoida yhdessä ja suunnitella tai tehdä itse myös perheen aikuisille, nyt aikuisena on ihana myös ostaa omille vanhemmille ja muille perheenjäsenille lahjoja.
Illallinen yhdelle
Elokuva kuuluu jouluun, tulee joka vuosi välipäivinä tai jollonkii
Meillä tonttu tuo pienet lahjat kuusen alle sillä aikaa kun ollaan haudoilla, muuten lapset eivät jaksa odottaa pukkia.
Jonkun pienen LPS hahmon tai muun pienemmän lelun ja suklaapatukan/tikkarin.
Tonttu jättää lapsille myös kirjeen jossa kehutaan esimerkiksi hyvästä koulutodistuksesta tms. ;)
Toinen lapsista erityislapsi ja tontun tsemppikirje tärkeä.
Ihana, ihana hyvänmielen ketju. Hymyilyttää... jopa maanantaina...
Kiitos, ap. Toivottavasti oot saanu sopivia vinkkejä😋
Aika tärkeä opettaa lapselle antamisen riemu. Aika pienikin voi olla mukana paketoinnissa.
Jouluna on hyvä opettaa muistamaan läheisiä vaikka kirjoittamalla ja postittamalla yhdessä kortteja sukulaisille ja ystäville.
Lapsista on kiva olla mukana leipomassa ja koristelemassa.
Pienikin voi auttaa taikinan teossa ainakin olemalla koemaistaja ja painaa piparimuotteja taikinaan ja olla mukana koristelemassa pipareita.
Pientäkin voi jo pyytää tekemään lahjoja, esimerkiksi piirtämään jonkun jouluisen kuvan tai askartelemaan. Tämä ei pilaa joulun taikaa, voi opettaa että osa lahjoista tulee pukilta ja osa perheeltä. 😉
Haudoilla käynti on myös hyvä opetus muistaa läheisiä jotka eivät enää ole kanssamme.
Hyvät ruuat ja herkuttelu kuuluu jouluun, silloin saa syödä karkkeja ja suklaata.
Monille lapsille maistuu kinkku, riisipiirakat ja makaronilaatikko.
Jokaiselle jotain lempiherkkua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus miettinyt tätä asiaa. En asu Suomessa, ja mieheni on kotoisin käytännössä uskonnottomasta juutalaistaustaisesta perheestä. Hänen perheessään ei ole vietetty minkään uskonnon mukaisia perinnejuhlia, vaan ainoastaan syntymäpäivät ovat olleet tärkeitä ja niitä on juhlittu isommin.
Minun perheessäni joulut ovat aina olleet tärkeitä, ja niihin on panostettu. Olen maaseudulta kotoisin, ja meillä on aina ollut omasta metsästä haettu kuusi, kaikki jouluruoat on tehty itse imellettyä perunalaatikkoa myöten, aattona on käyty haudoilla ja joulusaunassa jne.
Välillä olen miettinyt, että kun meillä on lapsia, niin miten ylläpidän jouluperinteitä, jos mies on niiden suhteen täysin välinpitämätön. Hänellä ei ole mitään joulua vastaan, ja syö ihan mielellään jouluruokaa jne. Mutta hän on sanonut, ettei hänellä ole jouluun minkäänlaista henkilökohtaista tunnesidettä, joten asialla ei ole juuri painoarvoa.
Mielestäni ei ole oikein vaatia toista panostamaan johonkin sellaiseen joka ei kuulu hänen kulttuuriinsa lainkaan, mutta toisaalta haluaisin varmaankin joulun kuuluvan jollain tavalla lapseni elämään. Olen tosin sen tyyppinen ihminen, että inhoan kaikenlaista hössötystä. Epäilen, että kehittäisin joulusta helposti ihanan juhlan sijaan stressinaiheen, tai sitten se typistyisi joksikin epäjuhlaksi varsinkin kun olisin yksin vastuussa kaiken järkkäämisestä.
Entä jos rakentaisitte joulun nimenomaan perhesiteen ja yhdessätekemisen ympärille? Silloin mieskin osallistuisi kympillä. Yhdessä pulkkamäkeen, rekiajelulle, hiitämään, nuotiolle, joku peli koko perheen pelattavaksi, yhteinen päivällinen jne. teidän omien kiinnostuksen mukaan.
Paitsi jos asuu maassa jossa ei ole lunta.
Ruoissa ja leivonnaisissa tärkeää juuri se, mistä kukakin tykkää. Meillä perinteisesti ollut jauhelihamakaronilaatikko jouluna. Puolukkahillolla. Nam edelleen. Rosollista ei kukaan tykkää, on sitten säilykepunajuuria tai punajuuri-piparjuurisalaattia. Kalasta tykätään, pieni kinkku.
Joskus leivoin piparkakkuja, kestivät suunnilleen pääsiäiseen. En leivo enää, kaupasta yks herkkupipari löytyy.
Hedelmiä. Suklaata. Lakritsia💕
Osta ihania herkkuja jouluksi ja panosta koristeluun.
Suklaata, hedelmiä, kaakaota, pikkuleipiä, pullia, karkkeja.
Kalaa, kinkkua, laatikoita, salaatteja, riisipiirakoita ja munavoita.
Lapsi mukaan keittiöön touhuaman :)
Meillä yksi parhaita jouluperinteitä on ollut, että käydään joulun aluspäivinä rakkaiden ystävien ja sukulaisten luona.
Niistä on lapsella yhä rakkaat muistot, vaikka jo aikuinen on.
Jouluna taas on sanonut joulun tunnun tulevan siitä,että asioita tehdään yhdessä. Ihan vaikka joulukattauksesta alkaen
Onpa täällä paljon idyllistä tarinaa perheiden joulunviettotraditioista.
Joulun jälkeen palsta pursuaa sitten toisenlaisia tarinoita.
Näiden tarinoiden väliltä löytynee totuus.
Minulle tärkeintä joulussa on kiirettömyys ja mukavuus.
Koko päivän voi viettää mukavissa vaatteissa, kirkonmenoja seuraan radiosta ja haudoilla tietysti täytyy käydä.
Joulupuuro ja hedelmät ovat tärkeitä, pitää olla mandariineja, satsumia, omenoita ja luumuja.
Kaakaota ja teetä tulee killitettyä paljon, glögiä ja omenalimpparia myös.
Juustotarjotin keksien, hillon ja hedelmien kanssa on myös tärkeä perinne minulle.
Ulos voi ottaa termariin teetä tai kaakaota mukaan ja vaikka pipareita tai torttuja ja syödä vaikka kannon nokassa.
N18
Vierailija kirjoitti:
Onpa täällä paljon idyllistä tarinaa perheiden joulunviettotraditioista.
Joulun jälkeen palsta pursuaa sitten toisenlaisia tarinoita.
Näiden tarinoiden väliltä löytynee totuus.
Niin, tässä pyydettiin kivoja perinteitä lapselle. Sä voit avata toisen keskustelun, missä puhutaan huonoista joulukokemuksista. Niitä löytyy tältä palstalta takuulla. Ihan kiva, ettei niitä ole katsottu tarpeelliseksi tässä kertoa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä yksi parhaita jouluperinteitä on ollut, että käydään joulun aluspäivinä rakkaiden ystävien ja sukulaisten luona.
Niistä on lapsella yhä rakkaat muistot, vaikka jo aikuinen on.
Jouluna taas on sanonut joulun tunnun tulevan siitä,että asioita tehdään yhdessä. Ihan vaikka joulukattauksesta alkaen
Minulle on myös joulukattaus tärkeä.
Itse tehtyyn kalenteriin voi laittaa vaikka sitä suklaata, mikä on paljon parempaa kuin jossain euron suklaajoulukalenterissa.