Juoko kukaan enää alkoholia? Onko alkoholi ihan täysin pois muodista nykyään?
Parin viime vuoden aikana olen huomannut, että moni tuttu on lopettanut alkoholin käytön. Eivät mitään suurkuluttajia olleetkaan, mutta nyt eivät käytä ollenkaan. Huomaamatta mennyt itselläkin samaan. Töissä illanvietot rentoutumista tai yhdessä urheilua tms. Positiivinen suunta, enkä kaipaa viininhuuruista menoa. Oletteko muut huomanneet saman?
Kommentit (99)
Kyllä minä juon. Tosin aika harvoin mutta sitä perusteellisemmin sitten. Gin tonic, namnam.
Mukavampaa se on pajauttaa viikonloppuna kuin ryypätä. Ei tarvi kärsiä krapuloita on se suurin plussa.
No kyllä oli baari täynnä viime vk-loppuna porukkaa että kyllä jotkut juo.
Vierailija kirjoitti:
Miss Litrahuuli kirjoitti:
Sanna on niitä garvoha jotka pitää vielä perinteitä yllä.
*harvoja
Luulin että taas joku lyhenne tai anglismi, jota en tajua.
Vierailija kirjoitti:
Ei alkoholi ole enää nuorten suosiossa, vaan huumeet, kun Suomesta puhutaan. Suomessa tapahtuu Euroopan eniten nuorten huumekuolemia, mutta se on vain viileetä hommaa, kun jauhoja vedetään nenäonteloon.
Makunsa kullakin. Itselleni riittävät olut ja tupakka. En ole koskenut koskaan huumeisiin.
Se on hyvä, että sinulle riittää toiseksi vaarallisin huume. Alkoholi on päihde, jolla saa nupin sekaisin, siis huume.
Juomisen tilalle tullut ilmeisesti sijoittaminen. Humalan korvannut käyrien seuranta, rahankiilto silmissä. Kaikenlainen kitsastelu ja ikävänpito hamaan hautaan saakka. Kannattaisi nauttiakkin välillä elämästä, kun juo, niin tekee sen hyvällä omallatunnolla nauttiakseen, ei kärsiäkseen, itseään kuunnellen, siinä terveyden reseptiä.
Vierailija kirjoitti:
Olin nuorena todella kova juomaan, nyt 41-vuotiaana en juo enää mitään. No, tervetuliaismaljan otan ja joskus (kerran pari vuoteen) lasin punkkua ruuan kanssa. En vaan saa enää mitään kiksejä alkoholista, joten kivempi olla ilman.
Ja pakko sanoa, että onhan se ihan järkyttävän kallistakin. Olut maksaa ravintolassa 6-9 euroa pullo, keksin sille rahalle paljon parempaakin käyttöä.
Sama täällä, olin nuorena kova bilettämään ja juomaan alkoholia. Nykyään ei huvita enää, se on nähty. Parempia fiiliksiä tulee harrastuksista, luonnosta ja liikunnasta. Juon välillä siiderin tai kaksi, mutta humalat ja krapulat ovat taakse jäänyttä elämää.
Jotkut ystävät jäivät, mutta lopulta huomasin, että yhteinen asia oli vain yhteinen baariharrastus. Kun se otettiin pois ei muuta jäänyt jäljelle. Olen saanut uusia ystäviä selvin päin harrastetuista harrastuksista.
Vierailija kirjoitti:
Outi:
Meidän poika ei juo alkoholia!
Totuus: huumeita käyttää.
Suomalaisten huumekuolemat 15-kertaistuneet. Sillä lailla.
Alkoholin aiheuttamat kuolemat lisääntyivät vuonna 2018
Verrattuna edellisvuoteen alkoholikuolleisuus kääntyi lievään kasvuun vuonna 2018. Vuonna 2018 alkoholiperäisiin tauteihin ja alkoholimyrkytykseen menehtyi 1 683 henkeä, joista miehiä oli 1 269 ja naisia 414. Lisäystä edellisvuoteen oli 125 henkeä. Suurin osa alkoholikuolemista aiheutuu alkoholin pitkäaikaiseen käyttöön liittyvistä sairauksista, kuten maksa- ja sydänsairauksista. Siitä huolimatta alkoholiperäisen kuolleisuuden muutokset ovat seuranneet säännönmukaisesti alkoholijuomien kokonaiskulutuksen kehitystä.
https://www.stat.fi/til/ksyyt/2018/ksyyt_2018_2019-12-16_kat_004_fi.html
Vierailija kirjoitti:
On poissa muodista. Onneksi.
Kukahan somevaikuttaja tekisi siitä taas muodikkaan? Lauma sopuleita treenattuine persssheineen siirtyisi kyykkäilemään hyllyjen väliin...ja juoksulenkki tulisi tehtyä kaljapullot kilisten ohi kassan.
Ovat siirtyneet piriin ja pilveen.
Vierailija kirjoitti:
Juomisen tilalle tullut ilmeisesti sijoittaminen. Humalan korvannut käyrien seuranta, rahankiilto silmissä. Kaikenlainen kitsastelu ja ikävänpito hamaan hautaan saakka. Kannattaisi nauttiakkin välillä elämästä, kun juo, niin tekee sen hyvällä omallatunnolla nauttiakseen, ei kärsiäkseen, itseään kuunnellen, siinä terveyden reseptiä.
Siinä sitten karseessa krapulassa itseään kuuntelee.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä yhden kevytsiiderin joka kesä vedän. Tavallisesti vie kaksi iltaa, että pullo tyhjenee.
Tunnetko koskaan huolta juomiesi liiallisen määrän ja kulutuksen suhteen? Olisi syytä. Raitistuminen lähtee tunnustamisesta:)
Joo, ei sitä varmaan kukaan nykyään juo.
Valviran keräämää tietoa viime vuodelta: "Alkoholijuomien tilastoitu kulutus vuoden 2021 neljän ensimmäisen kuukauden aikana oli 152 miljoonaa litraa. Alkoholin kulutus laskettuna 100-prosenttisena alkoholina oli 10,8 miljoonaa litraa."
Kerro nuo luvut kolmella, niin tiedät vuosikulutuksen.
Eiköhän noin mitätön määrä mee ihan vierasvaraksi kaappien perukoille. Ei sitä itse tietenkään juoda.
No kyllä niitä humalaisia, nuoriakin, ainakin täällä Helsingissä näkyy paljon joten kyllä vaan jotkut juo. Toki nykyään on sosiaalisesti hyväksytympi ratkaisu olla myös täysin raitis kuin esim. omassa nuoruudessani (olen 48 v), mikä on hyvä asia.
Ainakin katko ja kuntoutus on aina täynnä ja lisää tulee kun paikkoja vapautuu.
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu siltä, että kulutus on polarisoitunut. Ne, jotka käyttivät ennen vähän, eivät käytä ollenkaan ja osa sitten on suurkuluttajia. Ei tunnu olevan sellaisia, jotka käyttäisivät vaikkapa lasin tai pari kerran pariin viikkoon.
Samaa mieltä. Nykyään, kun on hyväksytympää olla juomatta, useampi on täysin juomatta tai ottaa lasillisen häissä ja juhannuksena. Sitten on ne, jotka on aina tykänny alkoholipitoisesta juhlinnasta ja ryyppäämisestä vetävät vanhaan malliin (ja osa näistä valittaa, kun työpaikkojen tapahtumissa tai häissä ei ole runsaasti viinaa tarjolla). Toki siihen väliin mahtuu paljon niitä "kohtuu käyttäjiä", mutta heistä ei vain puhuta. Sobercurious on muotia ja alkoholismi on kansantauti. Itse olen raitis, mutta toivoisin enemmän puhetta sellasesta tavallisesta ja kohtuullisesta käytöstä (esim. lasi viiniä tai olutta ruuan kanssa sillon tällön ilman ja alkoholinkäyttö ilman humalahakuisuutta).
woket saa niin kovat kiksit tööttömyysperäsestä määähänmyyytöstä ettei viinaksia tarvii
Mä juon kyllä ihan päivittäin.
Parempi kysymys olisi: kuka vetää enää röökiä nykyään? Se jos mikä on aivan seitkytluvun hommia (itse poltin kyllä aikoinaan).
Olen syntynyt -86.
Tuntuu että olen ihan viimeisiä jotka vielä teini-iässä olivat pussikaljoilla, ja samoin että näin myöhemmin porukka on jakaantunut raivoraittiisiin tai sitten aika paljon käyttäviin.
Toki sinänsä ymmärrän, koska tissuttelu on aina ollut jotenkin älytöntä minusta. Jos nytkin pitäisi jättää juominen johonkin pariin annokseen (esim. se pari saunakaljaa) niin jätän väliin kokonaan. Sitten kun on aikaa ja mahdollisuutta niin sitten otetaan, ja vähintään 10 annosta.