Juoko kukaan enää alkoholia? Onko alkoholi ihan täysin pois muodista nykyään?
Parin viime vuoden aikana olen huomannut, että moni tuttu on lopettanut alkoholin käytön. Eivät mitään suurkuluttajia olleetkaan, mutta nyt eivät käytä ollenkaan. Huomaamatta mennyt itselläkin samaan. Töissä illanvietot rentoutumista tai yhdessä urheilua tms. Positiivinen suunta, enkä kaipaa viininhuuruista menoa. Oletteko muut huomanneet saman?
Kommentit (99)
Kännissä ei ole ongelmia. Kaikki on niin ihanaa.
Jotkut neljäkymppiset ehkä. Ei niistäkään kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Olin nuorena sekakäyttäjä. Viimeiset 5v poltan viikonloppuisin säännöllisesti pilveä ja joskus juon lasillisen punkkua.
Elämä ilman alkoholia on parasta ja pilven polttaminen on ehdottomasti parempi vaihtoehto tissutteluun verrattuna.
Alkoholin voisi minun mielestä kieltää kokonaan. Terveydelle liikaa haittoja ja liikaa väkivaltaa ja muita sivuvaikutuksia tuosta myrkystä jos nyt rehellisiä ollaan.
Muuten hyvä muttei mikään totaalikielto toimi, tiedät varmasti sen itsekin.
Normaalit ihmiset eivät juo "alkoholia" vaan juomia joissa sattuu olemaan mukana myös alkoholia.
Jos olet juoppo, tämän merkityseron tajuaminen ei varmaan onnistu.
Huumeet syrjäyttää. Tiedä sitten kumpi on pahempi, että kännikala tulee kohti äristen ja huitoo puukolla miten sattuu tai että nisti viiltää sulta kurkun auki ohimennessään varoittamatta kun luuli möröksi.
Olen ruokakaupassa töissä ja voi kuulkaas, röökiä ja alkoholia ostetaan aivan järjettömät määrät, mutta nuoret juo enempi energiajuomia tai limsaa, se on ihan totta. Itse olen melkein nelikymppinen ja kuulun siihen ikäluokkaan vielä, jotka nuorena dokasi todella usein. Kymmenen vuotta nuoremmilla se on jo ihan erilaista. Nykyään juon ehkä kaksi kertaa vuodessa, mutta nautin kyllä nousuhumalassa ja haluankin silloin irrotella täysillä. Iän myötä olen vaan alkanut pelkäämään krapulaa ja olen jotenkin vaan osannut aikuistua, että kovaan humalatilaan en enää juo itseäni ja haluan viimeistään yhdeltä nukkumaan.
41-vuotiaana vastaan että ainakin omassa laajassa tuttava- ja kaveripiirissä sellainen turha dokailu on jäänyt. Juodaan toki skumppaa synttäreillä, viiniä ravintolassa, kaljaa aftereilla mutta humalahakuinen, aamuyöhön asti kittaaminen on suurimmalta osalta jäänyt.
Toki muutama keski-ikäinen vielä jaksaa ihannoida dokaamista, postailla ikuisia kalja-ja viinikuvia sekä glorifioida märän repimistä. Tämä on lähinnä ihmisten mielestä noloa eikä näillä kärkiryyppääjillä oikein omanikäistä ryyppyseuraa olekaan, reilusti nuorempaa väkeä tai ihan rappiojengiä löytyy seurueesta.
Aika aikansa kutakin, kyllä mä muistan että joskus oli hauskaa kehua kuinka ryyppäsi 4 päivää putkeen festareilla. Nyt hävettäisi kertoa sama.
Tää on kyllä jännä juttu. Ei kukaan samanikäinen tuttavapiiristä enää juo, en minäkään. Olemme 35-vuotiaita. Neli-viisikymppisistä taas tosi moni työkaveri juo joka viikonloppu.
Juomisesta on tulossa samalla tavalla epämuodikasta ja wt:tä kuin tupakoinnista aikanaan. Kyllä moni vielä juo, mutta yhä useampi ei ja nämä juomattomat ovat usein korkeasti koulutettuja nuorempia ihmisiä. Ei huono trendi ollenkaan!
2-kymppisenä vedin lärvit joka viikonloppu mutta nyt 5-kymppisenä en yhtään.
Raja kulkee karkeasti sukupolven mukaan, ei me milleniaalit enää niin paljon juoda. Itse olen sieltä vanhimmasta päästä, eli -83. Nuorena vielä juotiin, mutta ei oikein enää vuosiin. Tottakai on joka ikäluokassa ne jotka juo, mutta vähemmissä määrin. Äitini on sinkku ja vähän valittelee että vaikea löytää oman ikäluokan miestä, joka ei juo. Osa on jo haudassa juomisen takia, kuten isäni.
humalahakuinen kännääminen on nykyisin enää vain jun ttien puuhaa ja alempien sosiaaliluokkien.
en minäkään enää juo juuri ollenkaan, aikaisemmin tuli vedettyä se pari kossua viikonloppuillassa, mutta nyt ei oikei viitsi enää, juon vain olutta 5-6 ploa illassa ja viikonloppuisin sitten enemmän ( pe-la kaksi lavaa )
En juuri juo. Vuodessa menee ehkä 5 x 0,5l olutta. Turha väsyttää itseänsä alkoholilla ja aamutkin on paljon kivempia.
Sanna on niitä garvoha jotka pitää vielä perinteitä yllä.
Miss Litrahuuli kirjoitti:
Sanna on niitä garvoha jotka pitää vielä perinteitä yllä.
*harvoja
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu siltä, että kulutus on polarisoitunut. Ne, jotka käyttivät ennen vähän, eivät käytä ollenkaan ja osa sitten on suurkuluttajia. Ei tunnu olevan sellaisia, jotka käyttäisivät vaikkapa lasin tai pari kerran pariin viikkoon.
Lasi kerta pari viikkoon on ehkä typerintä alkoholinkäyttöä mitä voi olla. Se on käytännössä lähes alkoholismia ja terveydelle huomattavan haitallista. Jokainen alkoholiannos on karsinogeenien pankkiin keräämistä. Vaikka alkoholin käytöstä ei muuta haittaa aiheutuisikaan on tissuttelijalla syöpäriski korkealla.
Vielä joitain vuosia sitten käytin aika paljon alkoholia, 1-2 viinipulloa kului viikossa ja vähän konjakkia tai brändyä enimmäkseen. Paino oli kuitenkin noussut vuosien myötä niin paljon (alkoholin, mutta myös huonon ruokavalion takia), että päätin laihduttaa ja samalla vähentää alkoholin käyttöä. Parissa vuodessa kaikki 20 kg ylimääräistä vatsan seudulta ovat sulaneet ja alkoholin määrä on nykyisin vain 1-2 pulloa kuukaudessa. Usein kyllä vielä sekoitan cocktaileja, kun tulee vieraita, ne on ihan kivoja aperitiiveina varsinkin.
Olin nuorena sekakäyttäjä. Viimeiset 5v poltan viikonloppuisin säännöllisesti pilveä ja joskus juon lasillisen punkkua.
Elämä ilman alkoholia on parasta ja pilven polttaminen on ehdottomasti parempi vaihtoehto tissutteluun verrattuna.
Alkoholin voisi minun mielestä kieltää kokonaan. Terveydelle liikaa haittoja ja liikaa väkivaltaa ja muita sivuvaikutuksia tuosta myrkystä jos nyt rehellisiä ollaan.