Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

perhepeti vai oma sänky?

01.11.2006 |

Heippa!

Kumpaa te äipät suositte enemmän ja miksi? kiitos jos joku kertoo kokemuksiaan!!

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen nukkui vieressämme 6kk, kakkonen 9kk ja tämä kolmonen on vasta alle 3kk vanha ja nukkuu siis kanssamme. Yöimetyksen loputtua olen siirtänyt lapset omiin sänkyihinsä, kakkonen nukkui jonkun aikaa riippumatossa ennen sänkyyn opettelua.

Syy: Minusta ei ole hyppäämään ylös imettämään monta kertaa yössä ja siirtämään vauvaa imetyksen jälkeen omaan sänkyynsä (jolloin tod.näk. herää heti...). Kun imetän perhepedissä, kaikki sujuu helpommin ja voimme kaikki nukkua kunnon yöunet. Meillä ei olla öitä valvottu vaan vedämme kaikki makeita unia. Niinhän eläinmaailmasakin on, eli poikanen virittäytyy samaan vireystilaan emon kanssa. Jos emo nukkuu, myös poikanen on unelias =)

Vierailija
2/32 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli perhepedin miinuksia on meidän perheessä ollut tiheä yösyöminen (en tiedä, johtuneeko koko ajan tarjolla olevasta ruoasta) sekä se, ettei itse pysty nukkua rötköttämään haluamassaan asennossa =). Toisaalta tiheään syöminen on ollut ok, koska tosiaankin pystyn itse nukkumaan. Mutta aikansa kutakin, on kyllä ollut aina helpotuskin, kun ollaan päästy normaalioloihin yöimetyksen loputtua ja sänky on ollut vain omassa ja miehen käytössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

en yksinkertaisesti jaksa nostella vauvaa öisin syömään ja takaisin omaan sänkyyn (imetän), joten meillä on todellinen perhepeti, jossa nukkuu myös poika 2v10kk aika usein.

Vierailija
4/32 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elikkä pinnasängystä tehtyyn sivuvaunuun. Mielestäni tosi kätevä.Osa pinnoista vaan pois ja sänky kiinni äidin viereen. Melkein on kun perhepeti,vain vanhempien sängyssä säilyy sama nukkumatila.Siitä on helppo siirtää vauva viereen syömään ja antaa tuttia tarpeen vaatiessa. Samalla kuitenkin vauva oppii nukkumaan omassa sängyssä alusta asti,ei ainakaan tule sitten sen kanssa myöhemmin ongelmia. Itse olen ihmetellyt miten reilun puolenvuoden ikäisten kanssa voi nukkua perhepedissä,kun alkavat liikkua.Itse olen joskus kokeillut,kun olisi niin mukava nukkua pieni kainalossa.Mutta hyörii niin paljon yöllä,että pelkään tippuvan meidän sängystä.Saattaa päästä jalkopään kautta huomaamatta putoamaan.

Nämä vain näitä minun mietteitä...

Jokainen sitten ottaa ne tavat,mitkä itselle sopii.

T.Liinuksi+Aada 11kk

Vierailija
5/32 |
02.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täältä ääni omassa sängyssä nukkumiselle. Meillä poika nukkui ekat 2,5kk pikkupinniksessä (vaavi-sänky) meidän sängyn vieressä ja nostin aina yötissiltä siihen nukkumaan. 2,5kk iässä siirtyi omaan huoneeseen, isoon pinnikseen. Siellä kävin sitten imettämässä tai mies antoi pullosta.

Omat uneni paranivat sillä hetkellä kun poika siirtyi omaan huoneeseen. Edelleen tosin herään jo se esim. nousee pinniksessä pomppimaan, vaikka ei ääntä pitäiskään -ja poika siis eri huoneessa! Kyllä nää hormoonit vaan jotenkin herkistää äidin kuulon :-)

Minusta oma sänky on taannut hyvät ja rauhalliset unet koko perheelle. Ei ole ollut näitä jatkuvia yöheräämisiä (tyyliin vauva syö 5 tai enemmän kertaa yössä), joka tuntuu olevan monelle perhepetiläiselle tyypillistä. Minä kun en saa hyvin nukuttua vauva kainalossa -kuten joku ylempänä mainitsi, siinä ei saa hyvää asentoa itselle :-)

Lisäksi meidän poika on oppinut nukahtamaan iltaisin hienosti ja ilman mutinoita. Ja kun on vielä niin liikkuvaista sorttia niin olisi varmaan jatkuvasti lattiallakin, jos nukkuisi meidän sängyssä.

Vierailija
6/32 |
02.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika nukkui laitokselta asti vieressäni n. 6:n viikon ikään saakka. Sairaalassa ei edes muusta vaihtoehdosta keskusteltu. Kun kysyin, että mites nyt yöllä sitten on paras toimia kun vauva nukkuu sängyssään niin vastaus oli, että miksi vauva omassa sängyssään nukkuisi kun hänen paikkansa on äidin vieressä, joten poika nukkui sitten rintani päällä ja kainalossa. =)

Sitten kotona olemme käyttäneet myöhemmin perhepedin väljempää muotoa " sivuvaunua" , joka siis on pinnis kiinni meidän sängyssämme. Välillä poika nukkuu myös vieressämme esim. jos on ollut kipeänä tai muuten levoton. Hänelle molemmat vaihtoehdot ovat olleet ok (nyt ikää vajaa 10 kk). Toiseen huoneeseen en olisi pientä voinut laittaa sillä se olisi ollut mielestäni täysin luonnotonta meille. Mieheni on ehdottomasti myös perhepedin kannalla, joka on tietysti hieno asia.

Itse luin myös aiheesta jonkin verran vauvan syntymän aikoihin ja tulin vakuuttuneeksi perhepedin eduista myös sitä kautta. Jos olet itse harkitsemassa vaihtoehtoja niin lue ihmeessä myös asiasta ihan faktaa. Tietoa löytyy hakusanoilla " perhepeti" sekä " vauva läheisyys" .

Vierailija
7/32 |
02.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti ekasta yöstä asti vauva on nukkunu meidän sängyssä, mun vieressä. Se on ollu kaikista helpointa niin -> imetys käy nopsaan ja ite usein nukahdan heti kun vauva on tissistä kiinni saanu ja herään taas sitten joskus huomaamaan että vauvakn nukkuu... Meillä ei oo enää edes mitään vauvan sänkyä meidän huoneessa, kun ei sillä ollu käyttöä...

Ehkä mä sitten harkitsisin vauvan nukuttamista omassa sängyssä jos omat unet häiriintyis merkittävästi siitä kun vauva on vieressä... Mutta niin ei onneks ole, vaan saan iteki hyvin nukuttua. Perhepeti on meille luontevin ratkasu.

Vierailija
8/32 |
02.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä nukutaan vaihdellen sekä omassa sängyssä että perhepedissä. Ihan vauvana poika nukkui omassa sängyssään, mutta pitkään kestäneiden imetystuokioiden vuoksi siirryimme lopulta perhepetiin, jossa itsekin sain nukuttua imetyksen lomassa. Poika alkoi selvästi häiriintyä vieressämme nukkumisesta n. 4kk iässä, jolloin siirsimme hänet omaan sänkyyn, joka on sänkymme vieressä. Nyt pojan ollessa hippusta vaille 8kk, poika nukahtaa itse omaan sänkyynsä ilman sen kummempia nukutuksia, mutta jossain vaiheessa yötä poimin poikasen meidän väliin nukkumaan, kun en yksinkertaisesti jaksa nousta kääntämään unissaan konttaavaa ja parkuvaa vauvaa montaa kertaa tunnissa takaisin selälleen...

Meillä yöimetyksiä on ollut perhepedissä ja omassa sängyssä nukkuessaan 1-2krt/yö, perhepeti ei ole yöimetyksiä lisännyt. Hassulta tuntuu, että jatkuva konttaaminen loppuu samantien, kun pääsee vanhempien väliin, omassa sängyssä mitkään toppaukset ei pidättele tätä ikiliikkujaa. Meillä on sängyssä päädyt, joten ei pääse sängystä tippumaan lattialle, kun nukkuu äidin ja isän välissä. Isä pitää tätä ratkaisua hyvänä myös, molemmat saamme paremmin nukutuksi näin. Joskus poika nukkuu ihan rauhallisesti omassa sängyssään ilman näitä konttailuita ja perhepetiin siirtymisiä. Kaikille tällainen järjestely ei tietenkään sovi, mutta meille se koetaan parhaaksi.

-Terppari ja poika, pian 8kk

Vierailija
9/32 |
02.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja meillä poika nukkuu perhepetissä:) Ehdottomasti oma sänky on parempi, jos suinkin onnistuu. Takaa keskimäärin paremmat yöunet äidille ja ei tarvitse varoa. Meillä perhepeti on pakkoratkaisu, vatsavaivainen ja refluksitautinen vauva herättää minut edelleen 10-20 kertaa yössä (+syötöt), joten oma sänky on mahdottomuus. koko yö menisi ravatessa edestakaisin. Perhepedissä miinuksena on myös tiheä yösyöminen, meillä syödään nyt 3-4 kertaa yössä. Nyt kun pojan vatsavaivat ovat hieman helpottaneet on tavoitteena lähikuukausina siirtää hänet omaan erilliseen sänkyyn ja myös toiseen huoneeseen. Meillä on käytössä tavallaan väliratkaisu eli pinnasänkystä on otettu laita pois ja se on yhtä sänkyä sivulaivana minun sänkyni kanssa. Tällä tavoin meillä molemmilla on oma tila, eikä tarvitse varoa ja imettäminen onnistuu helposti. Vauva kuitenkin häiritsee untani siinä vieressä ja haistaa maidon.

Kamu & poika 5.5kk

Vierailija
10/32 |
02.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli meillä on alusta asti nukuttu perhepedissä. mitään ennakkosuunnitelmia tai kokemuksia eri vaihtoehdoista ei ollu mutta tämä tuntui niin helpolta ratkaisulta.

alun peloista (päällekääntyminen), kun pääsin niin olemme nauttineet kaikki kolme.yhtään tosi risaista yötä ei ole 4kk:n aikana ollut: syöttöjä 2, joskus tooosi harvoin 3. syötöt painottuu aamuyöhön, pisin unipätkä vauvalla jo pitkään ollut 5-7h.

isikään ei ole joutunut valvomaan ainoanakaan yönä ja menemään väsyneenä töihin.

yöt nukun tissit paljaina ilman paitaa ja vauvan on helppo hamuta tisu suuhun halutessa eikä itse tarvitse kuin hiukan havahtua ja jatkaa unia. ensimmäisten viikkojen jälkeen en ole ollut itsekään väsynyt vaikka päivät kanniskelin liinassa ja sylissä itkuista sekä vähäunista poikaa. yön saapuminen on monena itkupäivänä ollut meille helpotus...

nyttemmin kun poika on alkanut kääntyä olen viritellyt pinniksen kiinni reunaan ja aina itse lähtiessäni siirrän pojan peittovuoren sisään keskelle sänkyä. se onni meillä vielä on, että selältä päästään masulle mutta ei masulta selälleen-se vielä hetken auttaa putoamisvaaraan.sitten katsotaan mitä tehdään..

eli ap:lle: tehkää just niin kuin parhaaksi juuri milläkin hetkellää koette. lapset on persoonia: toiset vaatii läheisyyttä, toiset omaa tilaa. toisille tisun tuoksu teettää lisäsyöntejä, toisille ei. peloista pääsee uskomalla itseensä: monesti itselleenkin hokeneena " terve, selvä aikuinen ei voi vauvansa päälle vahingossa kääntyä, varsinkaan äiti."

ilos vauva-arkeen ja suloisia tuoksuja,

alide ja sylissä uinuva poikanen

p.s. miehelle tuntuu olevan iso sydämen asia, että poika nukkuu meidän vieressä. toivoo, että nukkuis vaikka 3v asti. saa nähdä..

Vierailija
11/32 |
02.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilla vauva nukkui alusta asti omassa sangyssa, ekat 6 viikkoa meidan sangyn vieressa.Mutta koska aamuoinen ahellys vei kaikkien unet niin siirsimme vauvan omaan huoneeseen nukkumaan ja kaikkien unen laatu parani. Vauvalla on oma riippusanky, Amby nature' s nest merkkinen johon olemme molemmat tyytyvaisia.Hiukan kun oman suuren pinniksen ja pesan valimuoto.

Itse en edes harkinnut perhepetia ensinnakin koska se nostaa katkyt kuoleman riskia ja koska mieheni nukkuu niin kevyesti etta herailee jatkuvasti vauvan aaniin.Joskus otan vauvan paikkareille viereen ja koko perhe kollimme viikonloppuisin yhdessa sangyssa aamusta.Joten kylla sita laheisyyttakin saa vaikkei koko yota nuku vauva kainalossa.

Meille vauva menee nukkumaan klo 20 ja kayn antamassa uniruuan klo 23(dream feed, eli vauva ei heraa varsinaisesti vaan on siis rajoilla ja annan samalla pullon).Useimmiten vauva heraa klo 3.30 syomaan ja heraa kunnolla klo 7 jalkeen.

Joten meille on toiminut oma sanky parhaiten koska vanhempienkin unella on merkitysta.

Vierailija
12/32 |
02.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika (5vkoa) on tähän saakka nukkunut enemmän vieressä kuin omassa sängyssä, mutta nyt ihan viimeaikoina olen laittanut pinnasänkyyn (jossa vaununkoppa) nukkumaan, koska saan itse nukuttua paremmin kun pieni tuhisija ei ole ihan kyljessä kiinni. En imetä, joten samalla vaivalla nostan vauvan syliini pinniksestä kun haen maitopullon ja usein vauva nukahtaa syödessä, joten nukkuvan on helppo nostaa takaisin pinnasänkyyn ja jatkaa itse unia.

Jos iltanukkumaanlaitto tai yösyöttö on miehen vastuulla, niin hän ottaa pojan aina viereemme nukkumaan :)

Isommat kaksi on nukkuneet perhepedissä imetyksen ajan ja paljon sen jälkeenkin, mutta tämän kolmannen kohdalla päätimme jo raskausaikana että yritämme opettaa nukkumaan omassa sängyssä. Keskimmäinen (4v) nukkuu edelleen huonosti omassa sängyssä ja oli aikoinaan kova työ ylipäätään saada häntä nukkumaan muualla kuin perhepedissä, joten ajattelimme että helpompi näinpäin. Läheisyyttä vauva saa varmasti tarpeeksi muutenkin :)

Vierailija
13/32 |
02.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut käytössä alusta asti vauvalla oma sänky ja vielä omassa huoneessaan. Tässä plus ja miinus puolia

+vauva oppii heti nukkumaan itseksensä ja pientä ei tarvitse myöhemmin järkyttää " eoamalla" , eli yht äkkiä äidin vieressä ei saisi enää nukkuakkaan. Kun on nukkunut aina omassa sängyssä, ei yksinäisyyden tunnetta siellä koskaan tule

+äidin ja isän seksielämä on pysynyt oikein mukavana

+vauva oppi jo 5kk ikäisenä nukkumaan täydet yöunet eli 12h

+vanhemmat saa nukkua rauhassa koko yön, eikä herää vauvan ähinään ja puhinaan eikä liikkumiseen. Sama juttu vauvalla, saa nukkua rauhassa eikä herää jos esimerkiksi jompikumpi vanhemmista tulee nukkumaan myöhemmin tai herää aikaisemmin

+oma sänky on ehdottomasti turvallisin paikka vauvalle (ei voi aikuinen vierähtää vaavin päälle nukkuessaan)

-miinuksena jotkut pitää varmaan läheisyyden puutetta, mutta meillä asia on ratkaistu sillä, että päivällä sylitellään senkin edestä :) menemme myös usein yhdessä koko perhe päikkäreille isoon sänkyyn. silloin jompikumpi vanhemmista tietysti valvoo, jotta ei vierähdetä vauvan päälle.

-joskus tulee kultaa kova ikävä yöllä...mutta sitten hipsin sen sängyn viereen katselemaan kuinka se söpöliini siellä nukkuu :)

Näin siis meillä...ja tyytyväisiä ollaan oltu ratkaisuun. Ennen kaikkea ton yösyömisen takia, että se jäi niin nopeeta pois koska maito ei " haise" vieressä. Meillä on toiminut loistavasti!

Vierailija
14/32 |
02.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin vain vielä laittaa vähän tähän mitä asiantuntijat ovat mieltä perhepedistä koska luulen, että perhepetiin liittyy myös paljon uskomuksia jotka eivät pidä paikkaansa.

Pitää vielä mainita, että meillä ei onneksi ole seksielämä kärsinyt perhepedistä (mielikuvitusta...=).

Tiivistettynä joitain perhepedin etuja:

+ Unihäiriöt vähenevät. Unihäiriöt liittyvät länsimaiseen tapaan jättää liian pienet lapset nukkumaan yksin.

+Läheisyys kasvattaa itsenäisyyteen

Kun lapset siirtyvät perhepedistä omiin huoneisiinsa, heillä on positiivinen ja luottavainen käsitys nukkumisesta. He eivät yhdistä nukkumista yksinjäämiseen.

+ Aikuisen läheisyys auttaa lapsen epäkypsää hermostoa itsesäätelyyn unen aikana. Se voi jopa vähentää kätkytkuoleman riskiä estämällä lasta vaipumasta liian syvään uneen Vanhemman hengitys rytmittää lapsen hengitystä.

Pienen vauvan hermojärjestelmä ei vielä ole kehittynyt sille tasolle, että hän pystyisi keskellä yötä havahtuessaan vakuuttumaan itsenäisesti siitä, että kaikki on hyvin.." Kätkytkuolema ei johdu kuristumisesta, vuodevaatteisiin tukehtumisesta tai vauvan päälle kierähtämisestä. Mielenkiintoinen tieto on, että niissä kulttuureissa, joissa perheet nukkuvat yhdessä, kätkytkuolema on paljon harvinaisempi kuin länsimaissa.

+ Perhepedissä tai samassa huoneessa nukkuvat vanhemmat ja lapset nukkuvat yleensä paremmin. Koska äiti on lähellä, lapsen ei tarvitse herätä täydellisesti ja itkeä saadakseen huomiota.

+ Lähekkäin nukkuminen edistää myös imetystä. Perhepedissä nukkuvat äidit imettävät keskimäärin kaksi kertaa pidempään kuin muut äidit. Muiden rintaruokinnan etujen lisäksi yölliset imetykset lisäävät hapen virtausta, mitä on hyväksi kasvulle ja vastustuskyvylle.

+ Hyvin järjestetty perhepeti on turvallinen

Usein pelätään, että äidit saattavat kierähtää unissaan vauvojensa päälle. Tähänastiset tutkimukset eivät todista, että perhepedissä nukkuminen olisi itsessään vaarallista. Perhepeti on turvallinen, jos vanhemmat eivät tupakoi tai käytä alkoholia tai lääkkeitä, patja on kiinteä eivätkä vuodevaatteet ole liian upottavat.

Suurimmalle osalle, jopa 90 %:lle maailman ihmisistä perhepeti on itsestään selvä osa vauvaperheen elämää.

Vierailija
15/32 |
02.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että isällä ei ole yhtä herkät vaistot vauvan suhteen kuin äidillä joten nukkumisjärjestelyssä kannattaa ottaa se huomioon varsinkin jos hän on levoton nukkuja. Meillä kyllä nukkuu vauva nyt vanhempana molempien kainalossa.

Olen myös sitä mieltä, että jokainen perhe tekee juuri niin kuin heille sopii.=)

Vierailija
16/32 |
02.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää pliis joka kerta vetäkö näitä " asiantuntijoita" mukaan. Tai laittakaa edes kenestä asiantuntijasta puhutte... Jokainen tietää, että asiantuntijoita löytyy niin puolesta kuin vastaan. Riippuu ihan vaan siitä, että millä hakusanalla googlettaa niin löytyy tieteellinen tutkimus niin perhepedin hyödyistä kuin haitoistakin -en sitten tiedä, kumpi on se tieteellisempi totuus :-)

Ja xav... viestistäsi voisi päätellä, että ei sulle nyt ihan sama oo...

Vierailija
17/32 |
03.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli tässä ketjussakin kuulleena, että perhepeti lisää kätkytkuolemaa.

Katsokaapa tuonne. Löytyy tekijöitä ja taustojakin.

En haasta riitaa enkä väitä kenenkään vaihtoehtoa huonommaksi kuin toisen mutta toivon, että faktat otetaan faktoina ja muut muuten. Ei lähdetä millekään pelottelulinjalle, pliis.

http://www.imetystukilista.net/faq/uni.php

A.

Vierailija
18/32 |
03.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kaikki tämä " hössötys" siksi, että olen todella pohtinut ja pelännyt kätkytkuoleman riskiä perhepedissä ja niinkuin Oodi77 sanoi, asiantuntijoita on todella puolesta ja vastaan. Mutta haluan myös tuoda esiin niitä " puolesta" -tyyppejä, koska niitä vaikuttaa olevan enemmän kuin " vastaan" . Googlea en todella pidä vakuuttavimpana lähteenä mutta sieltä löysin muutamia tekstejä.

Liitän yhden.

" On myös tutkijoita joiden mielestä kätkytkuolemariski vähenee perhepedissä. Äiti on lähellä ja pystyy nopeastikin reagoimaan esim. vauvan mahdolliseen hengityskatkokseen. " In Japan, for example, where co-sleeping is the norm, SIDS rates are among the lowest in the world, which suggests that this arrangement may actually help to prevent SIDS." (Dr James J. McKenna, World Health 1996.) Jos nukutte perhepedissä ja pelkäät että vauva joutuu peittosi alle voit nostaa vauvan syötön jälkeen pääsi korkeudelle ja pitää peittoasi hieman alempana ja/tai vauvalla voi olla oma pienempi peitto, tai voit käyttää vauvalla unipussia. Perhepedissä nukkumisesta voi olla myös se hyöty että vauva syö öisin useammin ja tämäkin näyttää vähentävän kätkytkuolemariskiä. Myös Ruotsissa ollaan tultu siihen tulokseen että imetyksellä on kätkytkuolemien kannalta jonkinlainen suojaava vaikutus. Imetä siis jos voit."

Löytyy seuraavasta osoitteesta. Sieltä löytyy myös vastaan olevia tuloksia, esim. ranskalaiset ohjeet äideille.

http://www.babyidea.fi/vinkkeja/katkytkuolemasta.html

Myös täältä. Jos kiinnostaa´.

http://www.med.umich.edu/1libr/yourchild/sids.htm

" Doctors do not all agree on whether co-sleeping is safe. Their concern is based on statistics that show that half of all child suffocation deaths occur in adult beds due to overlaying or suffocation in bedding. Therefore, many experts recommend not sleeping with your baby at all. Other doctors, however, believe co-sleeping can be safe if the necessary safety precautions are taken.

If you choose to sleep with your baby, here are the safety precautions to follow:

Healthy babies under six months should sleep on their backs.

Do not sleep with your baby if you have had drugs or alcohol, are extremely tired, or for any other reason may have reduced awareness of your baby 3,4,6. Even some prescription or over-the-counter medication, such as pain-killers, antihistamines or sleep-aids can reduce your awareness of the baby.

Breastfeeding moms tend to be more aware of baby than the co-parent, so put baby between mom and the wall or side rail, until the other parent develops a good nighttime awareness of the baby. Be sure there are no crevices in which your baby could become trapped.

Don¿t sleep on soft surfaces with your baby¿like waterbeds, pillows, comforters, soft mattresses, beanbags, or couches. Sleeping on a couch with a parent is associated with a higher risk of infant death.6

Do not use soft, loose bedding2, such as comforters or quilts6. Dress your baby in sleep clothing of similar warmth to what you are comfortable wearing. Remember that sleeping with other warm bodies will keep your baby warmer.

Make sure your bed is baby-safe. It should not have spaces between the mattress and wall, side rail, headboard or footboard, bed frame sides, or other furniture. Do not use side rails, headboards, or footboards that have slats or cutouts that could entrap the baby¿s head. Mesh insert side rails are safest.

Obese parents should be extra cautious.

If you smoke, do not co-sleep with your baby, 7, 8, 9, 10, 11, and never smoke around your baby, or allow anyone else to do so.

Keep curtains, blinds, and dangling strings well away from the bed and out of baby¿s reach.

Only one baby or child at a time should share the bed with parents.

Don¿t allow other children2¿not even siblings¿or adults other than parents to sleep with the baby.

Room-sharing with parents was found to lower the risk of SIDS6 in a British study. If bed-sharing is not for you, but you want to keep your baby close, consider a crib or co-sleeper in your room or up next to your bed for easy breastfeeding at night"

Eli jotain poimintoja:

" Kevyesti nukkuva äiti saattaa huomata lapsensa hengitysvaikeudet, kun taas kauempana nukkuva (tai mahdollisesti jopa toisessa huoneessa) on aika yksin ongelmansa kanssa. Turvallisuutta voi vielä parantaa mikäli rakentaa pienen kehdon aivan vuoteen vierelle, jolloin kierähtäminen päälle ei oikein onnistu, mutta lapsi saa silti turvaa vanhemmistaan ja häntä on helppo ruokkia yöllä. Tärkein asia jolla estetään kätkytkuolema missä tahansa on se ettei käytetä turhia tyynyjä, peitteitä tai täkkejä (mitä tahansa mihin on helppo tukehtua) sekä pidetään huolta siitä että lapsi nukkuu selällään (ei kyljellään tai mahallaan). "

Kiitti, jos ette hermostu. Mulle tää on ollu iso juttu, josta on pakko ollut ottaa selvää. Mä päädyin tällaiseen ratkaisuun mutta kaikkien ratkaisu ei ole sama. Toistan omat sanani: Päätykää ihmeessä kaikki sellaiseen ratkaisuun kuin juuri teidän perheellenne on sopiva. Ei tarvitse syyllistää eikä etenkään syyllistyä toisten ratkaisuista. Kaikki tekee oikein juuri oman vauvansa kanssa ja jokainen meistä on varmasti maailman paras äiti!!!

Iloa äitiyteen! Välillä se on haastavaa, välillä niin ihanan helppoa!

A.

Vierailija
19/32 |
03.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoinen nukkui omassa sängyssään meidän makkarissa 10 kk ikäiseksi asti. Silloin siirrettiin omaan huoneeseen, yösyötöt oli jääneet jo 6kk iässä, mutta tuossa vaiheessa alkoi heräillä meidän ääniin. Yöt rauhoittui taas kun pääsi omaan huoneeseen nukkumaan.

Kuopus nukkuu omassa sängyssä meidän huoneessa. Yöimetyksiä 2kk iästä asti ollut yksi kerta. Nostan tytön peittoineen makuulle mun viereen ja imetän. Saatan nukahtaa siihen itsekin. Kun ruokailu loppuu / kun herään tunnin päästä ja huomaan tytön nukkuvan kainalossani, nostan hänet peittonsa kanssa jatkamaan uniaan omaan sänkyyn. Ei herää siihen.

Enpä muuten ole aiemmin tullut edes pohtineeksi asiaa " asiantuntijoiden" kannalta. Enkä kyllä pohdi nytkään. Meillä nukutaan näin ja mahdollisesti tulevienkin lasten kanssa nukutaan näin. Meidän lapset eivät kärsi siitä että nukkuvat ilman äidin läheisyyttä yksin isossa sängyssä! :)

Vierailija
20/32 |
03.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun puhutaan perhepedistä tai imetyksestä tai jostain muusta mitä yleiseti suositellaan tehtäväksi niin silloin aina joku väittää vastaan ja haluaa oikeita tutkimustuloksia. No otin nämä omat katkelmani juuri noista linkeissä olevista tutkimuksista tiivistettynä joita edellinen kirjoittaja lalittoi liitteeksi. Se vain on ilmeisesti niin, että vastaanväittäjät eivät koskaan jaksa näitä linkkejä lukea.

Ja ihan totta on, että tämä Mc Kenna on näitä tutkimuksia asiasta tehnyt ja se juuri tuolta selviää.

Oodi 77: Olen hyvin avoin myös päinvastaisille tutkimuksille ja myös valmis muuttamaan mielipidettäni joten ole hyvä vain ja kerro mistä näitä muita tutkimuksia löytää. Yleensä niitä linkkejä vain ei jostain syystä koskaan kukaan tänne laita.;)