Jouluavustusten aikaa,kuinka osallistutte?
Joulu lähestyy ja vähävaraisten auttaminen alkaa,annatteko raha vai tavara-avustuksia?
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Taitaa Suomi jäädä kakkoseksi, kun some lampaat lappaa rahaa ja tavaroita ukrainalaisille.
Anteeksi. Ukrainalaisten hätä koskettaa minua syvältä koska omat isovanhemmat olleet samassa tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin köyhänä työttömänä olen sitä mieltä, että nämä oikeasti vastenmieliset keräykset ja kerjuut, joissa väärinkäytösten riski on valtava pitäisi kieltää kokonaan. En ole näihin mitään antamassa, mutta toisaalta en myöskään ole mitään itselleni näistä vaatimassa. Sosiaalitoimen eli käytännössä sosiaalityöntekijän kautta nämä pitäisi nämä hoitaa, ei kolmannen sektorin tai kaupallisten toimijoiden toimijoiden. Siis jos nyt esim. joku kauppa haluaa lahjakortteja antaa niin paras tapa hoitaa asia on kai toimia sosiaalityöntekijän kautta, jolloin väärinkäytösten riski pienenee. Sosiaalityöntekijä voi sitten jakaa lahjoitusavustukset mielestään niitä tarvitseville.
näissä vain sossutyöntekijätkin ovat varmaan pakotettuja antamaan ne näille eniten vaativille( = ei yleensä ne jotka ovat pahimmassa jamassa), mut tää on tätä elämää, toiset pyrkii tekemään itse kaiken mahdollisen ja toiset elävät meininkillä miksi sykkiä. Enkä tarkoita tässä nyt työkyvyttömiä tms. Eikös näitä joulupuulahjoja ja jouluapua lahjakortteja jaeta myös näille, jossa ei joulua vietetä..
Juu, ja näkisitpä mitä tavaroita ne kantaa kassalle lahjakortilla mikä on pääosin (joulu)ruokaan tarkoitettu. Ainakin siinä kohtaa häviää kielitaito kun pitäisi ymmärtää että koruja ja hajuvesiä ei tähän diiliin kuulu.
Rehelinen vastaus en anna rahaa. Lisäksi olen saneranut kotia.Vienyt hyvää tavaraa ja materiaalia Pelatusarmejan kirpputori myymälät.Vida kun kierätyskeskus lahjoituksina ja se jatkuu.En siis itse edes myynnyt niitä ja saanut rahaayksin asuvan köyhän talouteeni.Autottomana kestä aikaa luopua liiasta. Joten teen sitä ympäri vuoden taukoja ja taas lähtee kassi. Parempi se kuin kerran vuodessa lahjoitus.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin auttaa jotain oikeasti hädässä olevaa. Me saatiin viime jouluna mll lahjoituksena ihan älytön määrä ruokaa, jouluruuat ja kuivatuotteita niin paljon, että osaa on vieläkin jäljellä. Ja lapset sai lahjakortteja vielä päälle. Viime joulun tilanne oli poikkeuksellinen ja kamala ja olen tuosta ikuisesti kiitollinen, että tuo silloin saatiin. Nyt tilanne on meillä ok ja haluaisin laittaa hyvän kiertämään..mutta mistä löytää rehellinen avunsaaja perhe😅
No sieltä mll:lta mistä itsekin sait avustusta. Vai etkö ole itse rehellinen?
Lapsilisät tulee tuplana että eiköhän se vähän helpota avuntarvetta? Ukrainaan ei ole oikein annettavaa tavaran muodossa. Mutta ehkä teen pienen rahalahjoituksen sinne.
En anna penniäkään, menee herrojen taskuun. Joulupata keräykseen annoin ennen lasten vaatteita ja leluja mutta kun ei ole enää pieniä lapsia niin loppui sekin.
Hyvä joulumielikeräys alkaa vissiin huomenna. Olen sinne laittanut usein rahaa, kun en ole joulukortteihin satsannut vuosikymmeniin. Soitan jouluntoivotukset ja laitan viesteinä ja niistä on tykätty.
En tiedä nyt, mihin laittas koska lapsiperheet saavat tuplalapsilisät, joten en näe että heille kohdistaisin.
Ehkä pelastusarmeijalle. He auttavat muitakin kuin lapsiperheitä.
Jätän vähävaraisena sen avustuksen hakematta ja vastustan keräyksiä koska ovat rikkaiden sädekehän ostoa ja ne asiat joihin kerätään pitäis olla hoidettuna niin ettei tarvi kerätä. Ei kunnollinen yhteiskunta esim. hoida vanhuksia almuperiaatteella.
En anna tänä vuonna mitään. Olen itsekin vähävarainen ja tapana on ollut auttaa jotakuta lahjakortilla, mutta nyt en pysty.
Vierailija kirjoitti:
Jätän vähävaraisena sen avustuksen hakematta ja vastustan keräyksiä koska ovat rikkaiden sädekehän ostoa ja ne asiat joihin kerätään pitäis olla hoidettuna niin ettei tarvi kerätä. Ei kunnollinen yhteiskunta esim. hoida vanhuksia almuperiaatteella.
Tämä! Taas joulun alla moni kiillottaa sädekehäänsä kyselemällä minne voisi lahjoittaa rahaa. Muina vuodenaikoina ei edes ne lahjoitukset mielessä millään muotoa. Puhumattakaan muista tavoista lahjoittaa, esim aikaa lukea tuntemattomalle vanhukselle.
Kun nyt moni kyselee summia mitä voisi lahjoittaa Ukrainan köyhille tai muualle niin yksi reilu tapa olis lahjoittaa sen verran mitä maksaisi kirkollisveroissa. Niitähän ei moni maksa kun ei kuulu kirkkoon.
Olen pitkästä aikaa ollut töissä tänä syksynä, ja lapsilisätkin taitaa tulla tuplana. Sähkösopimuskin on ajalta ennen hurjia hinnankorotuksia.
Eli tänä vuonna emme tarvitse mitään jouluavustuksia.
Lahjoitin muutaman joulukortin yksinäiselle vanhukselle. Lahjoja en osta enkä lahjoita rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Taitaa Suomi jäädä kakkoseksi, kun some lampaat lappaa rahaa ja tavaroita ukrainalaisille.
Taitaa Suomen "vilu, nälkä, puute ja turvattomuus" olla vähän eri perspektiivissä kuitenkin kuin ukrainalaisten?
Vai oikeastiko olet sitä mieltä, että Suomessa on (ilman omaa valintaansa) vähäosaisia, joille joka päivä on hiuskarvan varassa ja lapsia, keiden perhe, koti, koulu sekä vuosi sitten olemassa olleet vaatteet ja tavarat kaikki menetetyt ja eletään jossain kylmässä kellarissa?
Vierailija kirjoitti:
Mutta hei, sehän lahjoituksissa juuri on hienoa, että jokainen saa lahjoittaa omien arvojensa mukaan minne haluaa - sinä ja muut tämän kommentin yläpeukuttajat voitte lahjoa niitä neitseellisesti sikiäviä wt-"yh"-mutseja. Minä taas voin lahjoa arvojeni mukaan sinne, missä koen, että tarve on kaikkein akuutein ja kieltämättä pienestä panostuksestani on suurin hyöty. Win-win.
Itse en rahaa lahjoita. Mielellään veisin jonkun ruokaostoksille, jotta tiedän, minne kohdentuu, mutta ei minunkaan lähipiirissä ole sellaista..... Hei, mutta. Nyt tajusinkin tietäväni.....
Tiedän taloyhtiössä yksin asuvan eläkeläisrouvan oleva todella tiukilla taloudellisesti. Se, mistä syystä tiedän tämän, on se, että pyysi pari viikkoa sitten apuani perintään siirtyneen laskun maksuajoissa ja halusi hakea pikaluottoa. Pikavippiä ei yhtiö myöntänyt liian pienen eläkkeen ja muiden lainojen vuoksi. Hän ei osaa käyttää näissä asioissa konetta. Pyysi apua, koska olen asianajaja. Hänen pitkäaikainen miesystävänsäkin oli kuollut alle kuukausi sitten. Ei ole päihdeongelmainen.
Mutta ei hän ole mitenkään läheinen minulle. On vain samassa taloyhtiössä asuva "moikkausnaapuri". Miten ihmeessä voin loukkaamatta kysyä, että voinko viedä hänet ostoksille??
Onko mielestänne tarpeeksi korrektia vain jäädä keskustelemaan ja sitten sanoa suoraan, että jäi mietityttämään hänen taloudellinen tilanteensa ja voisinko auttaa, vaikka ostoksille viemällä?
Vierailija kirjoitti:
Itse en rahaa lahjoita. Mielellään veisin jonkun ruokaostoksille, jotta tiedän, minne kohdentuu, mutta ei minunkaan lähipiirissä ole sellaista..... Hei, mutta. Nyt tajusinkin tietäväni.....
Tiedän taloyhtiössä yksin asuvan eläkeläisrouvan oleva todella tiukilla taloudellisesti. Se, mistä syystä tiedän tämän, on se, että pyysi pari viikkoa sitten apuani perintään siirtyneen laskun maksuajoissa ja halusi hakea pikaluottoa. Pikavippiä ei yhtiö myöntänyt liian pienen eläkkeen ja muiden lainojen vuoksi. Hän ei osaa käyttää näissä asioissa konetta. Pyysi apua, koska olen asianajaja. Hänen pitkäaikainen miesystävänsäkin oli kuollut alle kuukausi sitten. Ei ole päihdeongelmainen.
Mutta ei hän ole mitenkään läheinen minulle. On vain samassa taloyhtiössä asuva "moikkausnaapuri". Miten ihmeessä voin loukkaamatta kysyä, että voinko viedä hänet ostoksille??
Onko mielestänne tarpeeksi korrektia vain jäädä keskustelemaan ja sitten sanoa suoraan, että jäi mietityttämään hänen taloudellinen tilanteensa ja voisinko auttaa, vaikka ostoksille viemällä?
Lainaan omaani.
Tai sanomalla, että otan jonkun hänen laskunsa maksettavaksi?
En lahjoita mitään, koska olen itsekin pienituloinen. Tunnen yhden yksiasuvan mielenterveyskuntoutujan, joka on todella tiukilla: hänelle teen joulupaketin, joka sisältää mm. ruokatarvikkeita.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et ostaisi/tilaisi joulupakettia oven taakse?
Osallistun paikalliseen varattomien perheiden keräykseen,eläinsuojeluun ja ukrainalaisille perheille joulukeräykseen.