Jouluavustusten aikaa,kuinka osallistutte?
Joulu lähestyy ja vähävaraisten auttaminen alkaa,annatteko raha vai tavara-avustuksia?
Kommentit (125)
En anna mitään.
Kun itse olin köyhä yh, osapäivätöissä, huonolla terveydelläni, eikä rahat tahtoneet aina riittää, pysäytti minut kaupan pihalla rahankerjääjä. Pysähdyin, kun hän kysyi haluaisinko antaa roposen vähävaraisille perheille. Kysyin että mitä kautta tuota avustusta voi hakea, kun itse olen todella vähävarainen. Hän antoi jonkun nettisivun. Kävin kotiin päästyäni nettisivulla, ja siellä ehtona avustuksen saamiselle oli lasuasiakkuus. Noh, meillä ei sellaista ollut, olimme vain vähävaraisia, joten avustusta emme saaneet. Joulun välipäivinä näin ystävääni jolla on ok-talo, kokopäivätyö, ja materiaa ihan riittämiin. Hän kehui miten heille oli ykskaks tuotu avustusseteli, ja miten kivaa oli kun säästyi omat rahat omaan käyttöön, kun jouluruokiin ei tarvinnut laittaa omaa rahaa. Myöhemmin kuulin saman tarinan toiselta äidiltä joka oli kyllä yh myös, mutta hänellä oli työ josta tienasi ihan kivasti.
näin kirjoitti:
En anna Suomen "köyhille" mitään. Joulun aneet ostan yleensä Naisten pankin kautta Afrikan köyhille ja Suomen luonnolle tms.
Afrikan köyhille..just just. Kiitoksia ongelman ylläpitämisestä ja oman kansan syrjimisestä. Jotkut vielä pitävät tätä aivopierua yläpeukun arvoisena.
Olen nyt muutamana vuonna lahjoittanut hyvä joulumieli-keräykseen. Ne on siis näitä lahjakortteja ruokakauppaan, joita esim neuvolat jakaa vähävaraisille perheille. Mekin oltiin aikoinaan yksi tällainen perhe, joka lahjakortin sai.
Haluaisin auttaa ennen kaikkea vähävaraisia suomalaisia henkilöitä/perheitä. Minun vähät euroni eivät mene kultapossu "pako laisten" hyysäykseen.
Mikä olisi hyvä paikka? Ei mitään joululahjatoive juttuja.
Vuohia voisi taas muutaman (lue 10000) lahjoittaa.
Mulla olisi yksi ihana uusi Disney-prinsessa nukke avaamattomassa rasiassa. Se on niitä My Friend - nukkeja. Ostin sen alunperin sukulaistytölle mutta hänellä on kaikkea.
Haluaisin lahjoittaa nuken oikeasti köyhälle lapselle. Paikkakunnalla on Seurakunnan keräyspiste ja diakoni ottamassa vastaan vähävaraisille perheille annettavia juttuja, mutta ne pitäisi vaan viedä sinne eikä ole takeita, että menee tarvitsevalle.
Sellaistakin on, että tavan ihmiset käyvät siellä ottamassa parhaat päältä.
Haluan varmistaa että menee oikeasti köyhälle lapselle. No en ole vielä edennyt asiassa, niin nukke on yhä täällä.
Kyllä avustan,mutta ruokalahjakortteja.
Maksan vuodessa veroja ikävät 22 000 euroa, eiköhän siitä liikene muutama euro vähävaraisille
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin auttaa ennen kaikkea vähävaraisia suomalaisia henkilöitä/perheitä. Minun vähät euroni eivät mene kultapossu "pako laisten" hyysäykseen.
Mikä olisi hyvä paikka? Ei mitään joululahjatoive juttuja.
Minä laitan Pelastusarmeijalle, koska aikanaan luin, että heillä se prosentti, joka menee avuntarvitsijoille oli lähellä sataa :) Tietääkseni mikään muu lahjoittaja ei pysty samaan, koska osa lahjoituksista menee aina organisaatioiden pyörittämiseen, usein niinkin paljon kuin 60%. Laitan Pelastusarmeijalle rahaa muulloinkin kuin jouluna aina jonkun kympin silloin tällöin.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin köyhänä työttömänä olen sitä mieltä, että nämä oikeasti vastenmieliset keräykset ja kerjuut, joissa väärinkäytösten riski on valtava pitäisi kieltää kokonaan. En ole näihin mitään antamassa, mutta toisaalta en myöskään ole mitään itselleni näistä vaatimassa. Sosiaalitoimen eli käytännössä sosiaalityöntekijän kautta nämä pitäisi nämä hoitaa, ei kolmannen sektorin tai kaupallisten toimijoiden toimijoiden. Siis jos nyt esim. joku kauppa haluaa lahjakortteja antaa niin paras tapa hoitaa asia on kai toimia sosiaalityöntekijän kautta, jolloin väärinkäytösten riski pienenee. Sosiaalityöntekijä voi sitten jakaa lahjoitusavustukset mielestään niitä tarvitseville.
Totta. Mutta itse auttaisin mieluiten niitä, jotka eivät saa tukia, vaan sinnittelevät pienillä palkoillaan ja kaikki äkillinen (sairastuminen, jonkun hajoaminen) kaataa budjetin. Näitä perheitä on vaan vaikea löytää. Usein tekevät raskasta työtä ja ansaitsisivat jouluna jotain extraa.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin köyhänä työttömänä olen sitä mieltä, että nämä oikeasti vastenmieliset keräykset ja kerjuut, joissa väärinkäytösten riski on valtava pitäisi kieltää kokonaan. En ole näihin mitään antamassa, mutta toisaalta en myöskään ole mitään itselleni näistä vaatimassa. Sosiaalitoimen eli käytännössä sosiaalityöntekijän kautta nämä pitäisi nämä hoitaa, ei kolmannen sektorin tai kaupallisten toimijoiden toimijoiden. Siis jos nyt esim. joku kauppa haluaa lahjakortteja antaa niin paras tapa hoitaa asia on kai toimia sosiaalityöntekijän kautta, jolloin väärinkäytösten riski pienenee. Sosiaalityöntekijä voi sitten jakaa lahjoitusavustukset mielestään niitä tarvitseville.
näissä vain sossutyöntekijätkin ovat varmaan pakotettuja antamaan ne näille eniten vaativille( = ei yleensä ne jotka ovat pahimmassa jamassa), mut tää on tätä elämää, toiset pyrkii tekemään itse kaiken mahdollisen ja toiset elävät meininkillä miksi sykkiä. Enkä tarkoita tässä nyt työkyvyttömiä tms. Eikös näitä joulupuulahjoja ja jouluapua lahjakortteja jaeta myös näille, jossa ei joulua vietetä..
En mitenkään, olen itse se vähävarainen, työkykyselvittelyssä oleva työmarkkinatukilainen. Aikuisia lapsia kaksi, eli ei koske lapsilisäkorotuksetkaan minua. Mielestäni tänä vuonna voisi se hyvä joulumieli keräys kohdistaa lahjakorttinsa lapsiperheiden sijaan pienintä kelan työttömyystukea saaville tai pienintä kelan eläkettä saaville tai etenkin toimeentulotukea saaville. Mutta ei perheisiin/ihmisille jotka jo tuon joulun lapsilisäkorotuksen saavat. Lapsiperheethän näitä lahjakortteja vaan on aiemmin saanut.
Työtön ja eläkeläinenkin haluaa joulua laittaa, kutsua ne aikuiset lapset käymään, voi olla opiskelevia nuoria aikuisia jotka ovat joulun aikaan pitkäänkin lapsuuskodissaan. Tulee kuluja vaikka ihanaa on lapsia nähdäkin.
Sosiaalityön kautta voisi jakaa edes toimeentulotukea saaville, lahjakortti on aiemmin ollut 70€, voisi se olla vaikka 50 euroakin, riittäisi useammalla mutta ihan hyvä lisäapu vähävaraisen jouluun.
Autan tuttua eläkeläistä. Autan kyllä muunakin vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Lahjoitukset on aina vapaaehtoisia eikä oikein kukaan voi määritellä sitä kenelle jonkun pitäisi tai ei pitäisi lahjoittaa. Sisuaalipolitiikka ei taas ole vapaaehtoistyötä vaan sitä ohjaa poliittiset päätökset siitä miten verovaroja käytetään. Verovaroja ei voi verrata vapaaehtoisiin lahjoituksiin.
Olen alkanut lähestulkoon inhoamaan kaikenlaisia keräyksiä, myös näiden keräysten ja avustustoiminnan parissa työskenteleviä ja asiakkaitaan. Mediassa kun esitellään jotain tällaista toimintaa niin puhutaan usein siihen sävyyn kuin tällaiseen apuun turvautuvat olisivat niitä todellisia köyhiä, ja muilla sitten velvollisuus auttaa tai vähintään sääliä heitä. Usein tuntuu, että noita ilmaistavaraa ja -ruokaa yms. vaativia ihmisiä yhdistää lähinnä ahneus. On muitakin vähävaraisia (sekä kantaväestöä että muualta tulleita) jotka eivät kulje ympäriinsä vaatimassa asioita ilmaiseksi vaan yrittävät pärjäillä ja säästää muuten. Heitä sitten lähinnä syyllistetään punalaputettujen ruokien ostamisesta kun ei jää ruokajakeluihin jaettavaksi ja siitä että lahjat hankitaan itse omille lapsille ja läheisille eikä keräysten kautta ilmaiseksi vaativille. Sitten uudempi valituksen aihe on tämä ettei ukrainalaisia enää auteta yhtä paljon kuin joskus keväällä. Aivan kuin ei lainkaan ymmärrettäisi että tosi monella muullakin on tiukka taloudellinen tilanne, voi olla jopa paljon heikompi kuin näillä joiden pitää saada kaikki ilmaiseksi.
En avusta mitenkään. Suomessa jokainen saa jo apua. Lahjoitan eläinsuojeluun, koska niistä ei edelleenkään välitetä, uusi eläinsuojelulaki on aivan järkyttävä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se lahjojen antaminen on ihan vapaaehtoista ja halutessaan voi antaa lahjoja vaikka jokaiselle vastaantulijalle. Miten sen voisi kieltää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kiinnosta ne seitsenlapsiset perheet jotka ei oo koskaan tehneet töitä ja nyt tarvis taas uudet pleikat jouluna eikä jouluna oo ees ruokaa jos joku ei sitä kustanna.
Eläimet saavat minun hiluni (ei hesy).
Tänä vuonna saavat tuplalapsilisät, eiköhän niillä joulua laita ihan tarpeeksi.
Ei taida siltikään riittää. Se sama narina alkaa taas. Ollaan Kelan armoilla ja mihinkään ylimääräiseen ei ole varaa. Yhdeksäs lapsi syntyy tammikuussa. Lapsilla ei ole vaatteita (lapsia vähintään joka toinen tai kolmas vuosi, että kotihoidontuki pysyy - ja siltikään ei lapsilla ole vaatteita. Yleensä perheissä kierrätetään vaatteet. Yleensä...) eikä lakanoita, tyynyjä, pyyhkeitä ja suihkusaippuaa.
MIHIN ne tuet menee kun kaikki maksetaan?
En auta enää myöskään ukrainalaisia. Avustustoiveet alkavat olla ainakin meidän paikkakunnallamme sellaista hifistelyä, ettei meillä ole puoltakaan niistä kaikista laitteista ja varusteista ja hyvin on pärjätty.
Veikkaan että aika moni sotaa paennut ukrainalainen olisi iloinen pienestä joulumuistamisesta. Toivottavasti paikkakunnallani olisi sellainen keräys.
Alkaisin mielelläni jollekin apua tarvitsevalle perheelle "kummiksi" jos voisin auttaa lahjoittamalla aikaani ja osallistua mukaan joulun viettoon. Siinä saisi itsekin yksinäisena jotain. Pelkkää rahaa en lahjoita kenellekään.