Jouluavustusten aikaa,kuinka osallistutte?
Joulu lähestyy ja vähävaraisten auttaminen alkaa,annatteko raha vai tavara-avustuksia?
Kommentit (125)
Autan omia sukulaisia jouluna. Itte ajattelen avustamisesta niin, että jos ei omasta lähipiiristä kukaan tartte apua (luulen tietäväni jos tarttee) niin sitten autan jotain samalla paikkakunnalla olevaa avustusjärjestöä.
Lahjoitan tänäkin vuonna köyhille juopoille viiniä.
Vierailija kirjoitti:
Älkää hyvät ihmiset antako mihinkään joulukerjäyksiin mitään. Sillä vain ylläpidetään passiivisuutta. Suomessa on hyvät tuet ja jos ei niilläkään pärjää, on peiliin katsomisen paikka. Vai onko joku huomannut kerjäämisen loppuvan jos lahjoittaa rahaa? Jos jotain annatte niin korkeintaan tyttöjen koulutukseen kehitysmaihin.
Mun tulot on nyt 1050e kuussa ja pelkästään vuokraan menee reilu 800, olenko nyt siis hyvin tuettu?
Haluaisin auttaa jotain oikeasti hädässä olevaa. Me saatiin viime jouluna mll lahjoituksena ihan älytön määrä ruokaa, jouluruuat ja kuivatuotteita niin paljon, että osaa on vieläkin jäljellä. Ja lapset sai lahjakortteja vielä päälle. Viime joulun tilanne oli poikkeuksellinen ja kamala ja olen tuosta ikuisesti kiitollinen, että tuo silloin saatiin. Nyt tilanne on meillä ok ja haluaisin laittaa hyvän kiertämään..mutta mistä löytää rehellinen avunsaaja perhe😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin köyhänä työttömänä olen sitä mieltä, että nämä oikeasti vastenmieliset keräykset ja kerjuut, joissa väärinkäytösten riski on valtava pitäisi kieltää kokonaan. En ole näihin mitään antamassa, mutta toisaalta en myöskään ole mitään itselleni näistä vaatimassa. Sosiaalitoimen eli käytännössä sosiaalityöntekijän kautta nämä pitäisi nämä hoitaa, ei kolmannen sektorin tai kaupallisten toimijoiden toimijoiden. Siis jos nyt esim. joku kauppa haluaa lahjakortteja antaa niin paras tapa hoitaa asia on kai toimia sosiaalityöntekijän kautta, jolloin väärinkäytösten riski pienenee. Sosiaalityöntekijä voi sitten jakaa lahjoitusavustukset mielestään niitä tarvitseville.
näissä vain sossutyöntekijätkin ovat varmaan pakotettuja antamaan ne näille eniten vaativille( = ei yleensä ne jotka ovat pahimmassa jamassa), mut tää on tätä elämää, toiset pyrkii tekemään itse kaiken mahdollisen ja toiset elävät meininkillä miksi sykkiä. Enkä tarkoita tässä nyt työkyvyttömiä tms. Eikös näitä joulupuulahjoja ja jouluapua lahjakortteja jaeta myös näille, jossa ei joulua vietetä..
Annan itse noita avustuksia sossun kautta, ja niitä ei voi vaatia/anoa, eikä vaateet vaikuta siihen saako apua. Päätämme itse ne vaikeimmassa tilanteessa olevat joille jouluapu tarjotaan. Itse ainakin luotan eniten sossun kautta menevään apuun, kun sen prosessin olen nähnyt sisältä päin.
En todellakaan lahjoita mihinkään, koska ne lahjoitusten saajat vaikuttavat olevan paremmassa asemassa kuin minä itse -.-
Joka joulu on laitettu pieni summa, ehkä pidän taukoa, jos varmaksi tietäisi jollakulla vilu ja nälkä, en kehtaisi olla avustamatta.
Voisin kokeilla ekaa kertaa osallistua joulupuu keräykseen, jos olisi yhtään ylimääräistä.
Ollaan saatu itse kolme edellistä joulua aivan ihania lahjoja, joten mielelläni laittaisin myös hyvän kiertämään.
Taloudellinen tilanne ei ole kyllä pienten lasten kanssa tänäkään vuonna yhtään sen parempi, mutta toisaalta meidän lapsilla on jo aika pitkälti kaikkea mitä tarvitsevat. Muutama paketti riittää. Pitää käydä katsomassa onko lahjalistoilla kohtuuhintaisia toiveita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsekin köyhänä työttömänä olen sitä mieltä, että nämä oikeasti vastenmieliset keräykset ja kerjuut, joissa väärinkäytösten riski on valtava pitäisi kieltää kokonaan. En ole näihin mitään antamassa, mutta toisaalta en myöskään ole mitään itselleni näistä vaatimassa. Sosiaalitoimen eli käytännössä sosiaalityöntekijän kautta nämä pitäisi nämä hoitaa, ei kolmannen sektorin tai kaupallisten toimijoiden toimijoiden. Siis jos nyt esim. joku kauppa haluaa lahjakortteja antaa niin paras tapa hoitaa asia on kai toimia sosiaalityöntekijän kautta, jolloin väärinkäytösten riski pienenee. Sosiaalityöntekijä voi sitten jakaa lahjoitusavustukset mielestään niitä tarvitseville.
Totta. Mutta itse auttaisin mieluiten niitä, jotka eivät saa tukia, vaan sinnittelevät pienillä palkoillaan ja kaikki äkillinen (sairastuminen, jonkun hajoaminen) kaataa budjetin. Näitä perheitä on vaan vaikea löytää. Usein tekevät raskasta työtä ja ansaitsisivat jouluna jotain extraa.
Sama täällä! Mielelläni auttaisin tiukilla olevaa perhettä tai yksin asuvaa, joka ei muuten saa tukia. Näitä sossuloisia elätetään jo nyt varsin suurilla summilla verovaroista.
Kodittomille eläimille menee. Vaikka tulee kova talvi itsellekin.
Sain sovittua, että saan maksaa sairaalalaskuni kahdessa erässä. Kolme viikkoa sairaalassa tekee jo lähes tonnin laskun, vaikka siinä viimeiset hoitovuorokaudet ovatkin noin 20 euroa. Lisäksi tuli uusia lääkkeitä, jotka oli ostettava ennenkuin Kelasta tulee päätös erityiskorvattavuudesta.
Siinä meni tämän yksin asuvan yli 65-vuotiaan työeläkeläisen joulurahat. Mihinkään keräyksiin en pysty tänä vuonna osallistumaan.
Sairaskohtaus (veritulppa) tuli pyytämättä ja yllätyksenä.
En tänä vuonna osallistu. Yleensä joka vuosi osallistunut mutta nyt en jaksa.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin antaa jollekin vähävaraiselle yksinasujalle 50 euron lahjakortin. Lapsiperheille tulee tuplalapsilisät ja monet keräykset on nimenomaan lapsiperheille suunnattuja. Aikuisissakin on vähävaraisia. Hyvä, kun muistutit, täytyykin etsiä sopiva kanava lahjoituksen tekemiseen.
Kiitos vinkistä. Itsekin lahjoittanut aina lapsiperheille, mutta tosiaan saavat tänä vuonna ylimääräisen lapsilisän. Otan neuvostasi mallia ja toimin tänä vuonna samoin!
Toivoisin että joskus saisin jonkun lahjan meidän perheelle näistä keräyksistä, miten niihin osallistutaan, en tiedä. Kolmen lapsen yh olen ja tällä hetkellä lomautettuna, niin eipä paljon joulua juhlita meillä.
Aikaisemmin kun oli itsellä parempi tilanne niin vein Joulupuu-keräykseen lahjoja tai Jouluavun kautta lahjoitin vaatteita ja tavaraa. Paljon huijauksia ollut näissä niin mietin että jos meidän perhe ei ole oikeutettu tällaisista saamaan ikinä, niin miten huono tilanne mahtaakaan olla niissä kodeissa, minne lahjat menevät, vai onko paljonkin näitä jotka vaan pojalla laittavat hakemukset nyyhkytarinoita, jotta omat rahat säästyy kampaajalle, ripsiin, baari-iltoihin ja ties mihin. Tosi kalliita juttuja toivoo lapset noissa joulupuun korteissa, omat lapset saa olla tyytyväisiä jos saavat jonkun tarvitsemansa vaatteen ja suklaata, ehkä jonkun meikin tms pikkujutun lisäksi. Joulupuuro on onneksi halpaa, ainut jouluruoka mitä meillä kaikki toivoo.
Lähetän syöpäjärjestön joulukortteja
Vierailija kirjoitti:
Toivoisin että joskus saisin jonkun lahjan meidän perheelle näistä keräyksistä, miten niihin osallistutaan, en tiedä. Kolmen lapsen yh olen ja tällä hetkellä lomautettuna, niin eipä paljon joulua juhlita meillä.
Aikaisemmin kun oli itsellä parempi tilanne niin vein Joulupuu-keräykseen lahjoja tai Jouluavun kautta lahjoitin vaatteita ja tavaraa. Paljon huijauksia ollut näissä niin mietin että jos meidän perhe ei ole oikeutettu tällaisista saamaan ikinä, niin miten huono tilanne mahtaakaan olla niissä kodeissa, minne lahjat menevät, vai onko paljonkin näitä jotka vaan pojalla laittavat hakemukset nyyhkytarinoita, jotta omat rahat säästyy kampaajalle, ripsiin, baari-iltoihin ja ties mihin. Tosi kalliita juttuja toivoo lapset noissa joulupuun korteissa, omat lapset saa olla tyytyväisiä jos saavat jonkun tarvitsemansa vaatteen ja suklaata, ehkä jonkun meikin tms pikkujutun lisäksi. Joulupuuro on onneksi halpaa, ainut jouluruoka mitä meillä kaikki toivoo.
Tietenkään et ole saanut mitään jouluavustuksia, jos et ole edes hakenut sellaisia. Ei näillä avustusten jakajilla ole mitään kristallipalloa, josta katsoisivat, ketkä mahdollisesti tarvitsisivat jouluapua.
Katsoin kerran noita Joulupuu-keräyksen toiveita. Siellä oli jopa 50 euron toivomuksia. Yksin asuva saa 50 eurolla kaupasta tarvikkeet viikon ruokiin, eli enpä moiseen kerjäyskaruselliin ryhdy.
Setalle lahjoitin 10 euroa. Seta tekee hienoa työtä.
Annan lasten ja nuorten tukilinjoille lahjoituksen. Menee kirkossa tilanteissa olevien lasten hyväksi, eikä kierrä vanhempien kautta. Kannattaa antaa muuta kuin tavaralahjoituksia, niitä ei voi vanhemmat myydä ja pistää rahoja omaan taskuun.