Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä Sinulle tänään kuuluu?

N61
09.10.2022 |

Kerrohan

Kommentit (22254)

Vierailija
10641/22254 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minnuu ahisttaa vietävästi. Enkä tiiä selevviinkö mie tästä ennee elolle. Suap nähhä. 

Niin minuakin ahdistaisi tuo kamala murre.

Erilaiset murteet ovat rikkaus. 

Näillehän piti olla oma ketjunsa, kun tänne niitä ei saanut kirjoittaa!!

Sanoo kuka??? Palstapoliisi:(

No vaikka se palstapoliisi sanoo!! Keskustelua seuranneena? pidempään? tietäisit sinäkin tuon, ettei täällä hyväksytty murteita.

Ei murteissa mitään vikaa sinänsä, jos ne vaan ovat hallussa.

Kuka / ketkä ei hyväksynyt? Valaise minua tietämätöntä. Olen ymmärtänyt, että tämä on sangen suvaitsevainen ketju kaikille kuulumisille. Kuka täällä määrää, mitä 'hyväksytään'?

Vierailija
10642/22254 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahdisti jo aamusta, en edes tiedä mikä? Onko se tämä kevät mikä ennenkin on ahdistanut vaikka asiat ovat ok minulla.

Kevät on yleinen aika ahdistukselle ja alakulolle. Kaikki se valoisuus ja kasvu pitäisi olla itsellekin innon aikaa, ellei ole, tulee matalapainetta ja voimattomuutta... tsemppiä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
10643/22254 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosi sitten äitini oli saattohoidossa viimeisiä tunteja, ajoimme läpi Suomen hänen luokseen. Ja sitten takaisin. Vuosi äidittä. Helpotusta, ikävää, muistoja ja hänen sanontojaan. Emme unohda. Lepää äitikulta rauhassa. Me pärjäämme.

Vierailija
10644/22254 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tahdot tietää, mitä on pimeä asu luonani lokakuu

Jos tahdot nähdä, mitä on valo pysy luonani kesään

Maarit

Vierailija
10645/22254 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosi sitten äitini oli saattohoidossa viimeisiä tunteja, ajoimme läpi Suomen hänen luokseen. Ja sitten takaisin. Vuosi äidittä. Helpotusta, ikävää, muistoja ja hänen sanontojaan. Emme unohda. Lepää äitikulta rauhassa. Me pärjäämme.

Noin minäkin ajattelen: me pärjäämme kyllä - levätkää te. Jotenkin haluan uskoa, että tapaamme vielä, sitten kun itse siirryn tuonilmaisiin... isin kuolemasta 20v, äitin 14v

Vierailija
10646/22254 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea yö oli, kun heräsin aamuyöllä suonenvetoihin. Jalat vaan pieniä "nykäyksiä" täynnä. Ei meinannut mikään auttaa ja ehkäpä join liian vähän edeltävänä päivänä tai sitten oli liian kuuma yöllä. Se kuumuus aiheuttaa itsellä jalkoihin ongelmia. Minulla oli kaksi peittoa päällekäin ja se fleece peitto jo liikaa.

Piti joskus saunominenkin lopettaa, kun jalat särkevät helposti sen jälkeen. Yöllä meni sitten viimein kaikki ohi. Jotain isompaan kramppia pelkäsin. Nyt aamulla jalat vieläkin nykivät hieman.

Joskus luin, että jopa alhainen hemoglobiini voi aiheuttaa tälläistä. Itse en vaan mielelläni mene verikokeisiin. Itsellä ainakin isommat suonet hyvin piilossa ja sitten puristellaan ja sörkitään monia kertoja. Joskus eräs pisti neljä kertaa (kahdesti molempiin käsiin) ja sitten vasta onnistui verta saamaan. Lopputulos oli itsellä jo pyörtyminen. Sen jälkeen kynnys mennä on kasvanut. En pelkää, mutta pitäisi normaalisti onnistua tuo kaikki. Ymmärrän vaikeudet, mutta odotan edes joskus nopeaa toimintaan. Eräs otti pienestä suonesta verta ja siinä kesti, mutta yksi pisto vain ja itse olin tyytyväinen.

Vierailija
10647/22254 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hurja tuuli on! Saa nähdä meneekö lähistöllä puita nurin.

Tuosta murteesta- itse joskus kirjoittelen Murteela- ketjuun mutta tällä palstalla en jaksa pitkiä murrejuttuja lukea jostakin syystä. 

Murteet on kyllä rikkaus mutta mieluummin puhekielessä ja tuolla omassa ketjussaan.

💐

Vierailija
10648/22254 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maarit

Olisit voinut laittaa lainausmerkit noiden laulunsanojen ympärille. Kaikki ei tunne kaikkia lauluja. Vältyttäis turhilta väärinkäsityksiltä.

Vierailija
10649/22254 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon kirjoitan äidistäni. Meilläkin silti yleensä ok välit. Silti kyllä välillä tavallaan petyn häneenkin. Toisaalta mietin sitten niiden tilanteiden jälkeen, että mitä minä oikein odotin. Tämä esim niihin kokemuksiin jos kerron ikävistä kokemuksista ihmisiin liittyen ja sanon, että joku on pilkannut. Ei äitini reagoi niihin paljon mitenkään. Aiemmin en edes puhunut asioista hänelle. Jätin kaiken kertomatta ja surin sitten itse.

Myöhemmin tuli tavallaan tarve välillä sanoa jotain. Ne tilanteet menevät niin, että minä puhun ja äitini voi jonkun sanan sanoa, että "ihmeellistä touhua" tai hän ihnettelee sitä kaikkea, että miten joku viitsii tms. Muuten ei tavallaan ikinä sano, että varmasti tuntui sinusta pahalta yms. Toisaalta jos kaikki kiusaamiseeni liittyvä meni sanoin jo nuoruudessani niin eihän se kaikki voi muuttua nytkään. Näin jos puhun niin minun pitää sitten muistaa tämä, että toinen ei reagoi.

Isäni ei ole sen parempi tässäkään asiassa. Sanoo aina, ettei mikään saa vaikuttaa ja pitää kestää kaikki. Joskus se ärsyttää, että kumpikaan heistä ei siedä mitään ikävää käytöstä muilta ja loukkaantuvat helposti. Minä kuuntelen, kun joku on joskus harvoin sanonut ikävästi äidilleni ja yritän sitten ymmärtää häntä. Ajatusten purkua tämäkin. Toinen voi silti muutamilla lauseilla jo vaikuttaa paljon toisen elämään erityisesti vaikeissa hetkissä. 

Vierailija
10650/22254 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maarit

Olisit voinut laittaa lainausmerkit noiden laulunsanojen ympärille. Kaikki ei tunne kaikkia lauluja. Vältyttäis turhilta väärinkäsityksiltä.

Eipä noissa aiemmissakaan kommenteissa ole... mitä väärinkäsityksiä tarkoitat? Jokainen voi ottaa kommentit vastaan haluamallaan tavalla

Mukavaa päivän jatkoa kaikille :)

Näytä aiemmat lainaukset

Työpäivä taas. Siirtelen vanhalta työkoneeltani tiedostoja uudelle ja asennan uuteen tarvittavia ohjelmia. Tylsää ja hidasta puuhaa, mutta hyvä juttu on, että teen tämän viimeistä kertaa. Seuraava läppäri kun tulee olemaan oma eikä enää työkone. Kohta alkaa yks palaveri ja sen jälkeen  lopetan työpäivän. Käyn apteekissa, koska ajattelin kokeilla, voisko matkapahoinvointiin tarkoitetut lääkkeet auttaa myös sytostaattien jälkeiseen pahoinvointiin. Todennäköisesti ei auta, mutta kaikkea pitää kokeilla. Paitsi mummoaan ja kansantanhuja...vai miten se nyt oli.

Vierailija
10652/22254 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kova myrsky tuuli vai pitäiskö sanoa myrsky ulkona. En uskalla lähteä lenkille.

Vierailija
10653/22254 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä näköjään tarve kirjoittaa nyt paljon ja pahoittelen sitä. Joskus mietin kuinka erilaisia minä ja vanhempani ovat. Emme muistuta monestikaan yhtään toisiamme käytökseltämme tai persoonaltamme. Ehkä sekin aiheuttaa vaikeuksia välillä. Joskus se vähän hassuakin. Toisaalta ehkä emme edes tunne toistamme kovin hyvin. Tietysti tavat ja käytös yms tuttua, mutta jokin syvällisempi asia jää puuttumaan. 

Äitini ei ymmärrä yhtään miksi haluaisin esim olla kirjeenvaihdossa mieluummin vähän  "raskasta" elämää eläneen kanssa kuin kovin ns  hyvää elämää eläneen kanssa. Se sama ajatus toistuu ja toistuu ja turha toisaalta enää puhua koko jutusta. Ihmettelee sitä ja ei tavallaan ymmärrä, että minä samaistun vaikeuksia kokeneisiin ihmisiin paremmin kuin ns kovin hyvissä tuulissa elämäänsä eläneisiin.

Näin olisi ehkä helpompi myös kirjoittaa ihmisen kanssa jolla hieman samanlaisia kokemuksia ja tietäisi, ettei toinenkaan pelästy sitä kaikkea. Näin äitini ei näe tavallaan mikä on syynä "valintaani" eli syy on oma elämäni. Hän jotenkin kadottaa ne omat kokemukseni ja taustani mielestään, vaikka välillä häntä muistutan, ettei minulla ollut esim niitä ystäviä koulussa tms. 

En tiedä sitten miten hän kuvailisi elämääni jos saisi kertoa. Ehkäpä, että minulla on ollut hyvä elämä jo nyt mitä en kaikkiin asioihin kyllä yhdistä. Toisaalta minulla on vielä hyvä elämä moniin verraten. Silti onhan minullakin silti elämässäni asioita jotka ovat vaikuttaneet paljon. 

Vierailija
10654/22254 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiliseltä kirjastoreissulta tarttui varausten lisäksi monta muutakin hyvää teosta. En meinannut malttaa alkaa nukkumaan, kun aloin lukemaan kiehtovaa tarinaa eräästä pohjois-Kiinan poronhoidosta elävän alkuperäiskansan heimosta1900-luvulla. Puolikuu on kirjan nimi, kirjoittanut Chi Zijian.

Vuoroaan odottavat myös mm. Maaret Kallion uusi Mielenrauha -teos sekä Kinuskikissan leivontakirja. Harmi vain kun pitäisi oikeasti tarttua nyt opiskelukirjoihin eikä näihin. Jos nyt vielä pari tuntia lukisi ja sitten alkaisi kirjoittaa esseetä, joka on ihan liian pitkään ollut työn alla.

Uskaltaisikohan muuten laittaa tulppaanin sipulit ulos multaan, vaikka takatalvi vissiin on tulossa etelään? Jäi syksyllä laittamatta ja ajattelin kokeilla jos vielä heräisivät eloon. En tiedä yhtään kukkien kasvattamisesta, mutta ostin nämä muutamat erikoissipulit syksyllä kukkakaupasta kun näyttivät kuvissa niin kauniilta. 

Vierailija
10655/22254 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maarit

Eipä noissa aiemmissakaan kommenteissa ole... mitä väärinkäsityksiä tarkoitat? Jokainen voi ottaa kommentit vastaan haluamallaan tavalla

Tekijänoikeudet pätee palstallakin.

Vierailija
10656/22254 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Työpäivä taas. Siirtelen vanhalta työkoneeltani tiedostoja uudelle ja asennan uuteen tarvittavia ohjelmia. Tylsää ja hidasta puuhaa, mutta hyvä juttu on, että teen tämän viimeistä kertaa. Seuraava läppäri kun tulee olemaan oma eikä enää työkone. Kohta alkaa yks palaveri ja sen jälkeen  lopetan työpäivän. Käyn apteekissa, koska ajattelin kokeilla, voisko matkapahoinvointiin tarkoitetut lääkkeet auttaa myös sytostaattien jälkeiseen pahoinvointiin. Todennäköisesti ei auta, mutta kaikkea pitää kokeilla. Paitsi mummoaan ja kansantanhuja...vai miten se nyt oli.

Hei Lammas

Eikös se ollut: anoppia ja kansantanssia...   :)

Oletkos jo päättänyt eläkkeelle jäämisajankohdan? Muistelen, että vaihtoehtoja pähkäilit. Itselle OVE heti 61v ja mukavia satunnaisia töitä sen jälkeen on ollut loistava, itselle sopiva ratkaisu. Osto-ja myyntiliikkeen osa-aikaiset työt ei tuntuneet työltä ollenkaan. Mukavat asiakkaat ja upeat vanhat astiaat ja esineet, huonekalut...

N64

Vierailija
10657/22254 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maarit

Minä olen joskus laittanut tekstiini lainausmerkit mutta jostakin syystä ne on kadonneet täällä.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Hei Lammas

Eikös se ollut: anoppia ja kansantanssia...   :)

Oletkos jo päättänyt eläkkeelle jäämisajankohdan? Muistelen, että vaihtoehtoja pähkäilit. Itselle OVE heti 61v ja mukavia satunnaisia töitä sen jälkeen on ollut loistava, itselle sopiva ratkaisu. Osto-j

Anoppi ja kansantanssit! Niin se olikin :)

En ole vielä päättänyt ajankohtaa. Tietenkin viimeistään 1.8.2026, kun alin eläkeikä tulee täyteen. Toiveena olisi jo tämän vuoden syyskuussa, mutta se riippuu muutamista asioista töissä. Aika vähänhän mä töitä enää teen, mutta haluaisin jo ajan, jolloin ei tartte olla enää edes puhelimella tavoitettavissa. 

Vierailija
10659/22254 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiliseltä kirjastoreissulta tarttui varausten lisäksi monta muutakin hyvää teosta. En meinannut malttaa alkaa nukkumaan, kun aloin lukemaan kiehtovaa tarinaa eräästä pohjois-Kiinan poronhoidosta elävän alkuperäiskansan heimosta1900-luvulla. Puolikuu on kirjan nimi, kirjoittanut Chi Zijian.

Vuoroaan odottavat myös mm. Maaret Kallion uusi Mielenrauha -teos sekä Kinuskikissan leivontakirja. Harmi vain kun pitäisi oikeasti tarttua nyt opiskelukirjoihin eikä näihin. Jos nyt vielä pari tuntia lukisi ja sitten alkaisi kirjoittaa esseetä, joka on ihan liian pitkään ollut työn alla.

Uskaltaisikohan muuten laittaa tulppaanin sipulit ulos multaan, vaikka takatalvi vissiin on tulossa etelään? Jäi syksyllä laittamatta ja ajattelin kokeilla jos vielä heräisivät eloon. En tiedä yhtään kukkien kasvattamisesta, mutta ostin nämä muutamat erikoissipulit syksyllä kukkakaupasta kun näyttivät kuvissa niin kauniilta. 

Minunkin pitäisi nyt jatkaa opiskeluja. Jokin laiskuus iski nyt. En saa pilata kaikkea hyvän alun jälkeen. Muuten itsekin pitäisi yrittää keskittyä lukemaan, kun yhtään tavallista kirjaa en ole pystynyt lukemaan.

Jatkan varmaan itsekin istuttamisia myöhemmin keväällä. Viime syksynä ja taimia istutin ja moniin on tullut silmut eli ovat hengissä. Jotkut näyttävät vähän silti, etteivät selvinneet. Vähän tästä tuloksesta riippuen pitää sitten katsoa mitä istuttaa. Sipuleihin liittyen en osaa sanoa mitään. Tännekin on takatalvi tulossa huomenna lumineen.

Vierailija
10660/22254 |
09.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maarit

Tekijänoikeudet pätee palstallakin.

Eihän tätä kukaan ole omakseen väittänytkään :) alla vielä lukee Maarit (Hurmerinta)

Eri