Mitä Sinulle tänään kuuluu?
Kommentit (22258)
Vierailija kirjoitti:
Leipuri / kokki paikalla. Voit käyttää ohraa, ruista, kauraa noin 1/4 jauhojen määrästä, loput vehnäjauhoa. Muuten ei tule sitkoa tarpeeksi ja sämpylät enemmänkin kovempia ja lohkeavia kuin joustavia ja ilmavia. Itse käytän kotona hiivaleipäjauhoja valkoisten vehnäjauhojen sijaan. Eli esim 6 dl nestettä (kokeile osa piimää, on muuten hyvä) parisen dl muita jauhoja (josta noin puoli dl leseitä) ja loput n 7-8 dl hiivaleipäjauhoja. Kunnon sitko vaivaamalla ja pitkät kohotukset. Kakut / pullat teen valkoisiin jauhoihin. Joskus laitan pullataikinaan pari desiä hiivaleipäjauhoja jotta olisivat vähän kuiturikkaampia mutta eihän pullien niin terveellisiä tarvi olla. Ruis ja ohra maistuvat mielestäni liikaa pullataikinassa eli niillä saa ennemmin maukkautta juurikin leipiin ja vaikka suolaseen piirakkapohjaan.
Ok. Kiitos. Oon varmaan kokeillu liikaosuuden muita kuin vehnäjauhoja. Onko hiivaleipäjauhoissa sama sitko-ominaisuus kuin vehnäjauhoissa?
Joo, nostatuksen ja vaivauksen oon oppinu!
Poropeukalo-puutarhuri
Ihainan kesäinen päivä! Kävin hetki sitten niskahieronnassa. En enää yhtään ihmettele, miksi jotkut eivät tykänneet pandemian alettua tehdä etätöitä. Ruokapöydän ääressä tai vielä pahemmin sohvapöydän ääressä työskentely ei ole pidemmän päälle niskalle ja hartioille hyväksi. Onneksi enää yksi työpäivä olohuoneessa ja ensi viikolla saan tehdä taas makkarissa työpöydän ääressä. Puoli kuuden maissa ajattelin käydä ennakkoäänestämässä. Lähikaupan viereen tulee silloin kiertävä ennakkoäänestyspaikka ja kun on kerran noin kaunis ilma, niin mikä ettei. Viikonlopuksi on luvattu taas viilenevää, mikä on harmillista, koska olen menossa ystäväni kanssa Street Food Fiestaan. Tällainen kesäpäivä olisi ollut mukavampi, mutta toisaalta mukavinta on kuitenkin ystävän tapaaminen :)
Puutarhuri: Hiivaleipäjauho sisältää lähellä kuorta olevat ravinteikkaat jyvän osat, muttei ei itse kuorta. Ei ihan niin hyvä sitko kuin vehnäjauhoissa mutta saa riittävän sitkon sämpylöihin. Sitten on vielä ihan täysjyvävehnäjauhoja joissa myös kuori mukana ja niissä ei sitkoa juurikaan. Ohra ja ruis ovat muuten aika kuivia jauhoja eli imevät nestettä enemmän. Piimästä ja ohrasuurimoista tehty rieska myös herkkua. Ja ohrarieskat myös. En käytä lainausta kun menee välillä sekaisin. N52/leipuri
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Ihainan kesäinen päivä! Kävin hetki sitten niskahieronnassa. En enää yhtään ihmettele, miksi jotkut eivät tykänneet pandemian alettua tehdä etätöitä. Ruokapöydän ääressä tai vielä pahemmin sohvapöydän ääressä työskentely ei ole pidemmän päälle niskalle ja hartioille hyväksi. Onneksi enää yksi työpäivä olohuoneessa ja ensi viikolla saan tehdä taas makkarissa työpöydän ääressä. Puoli kuuden maissa ajattelin käydä ennakkoäänestämässä. Lähikaupan viereen tulee silloin kiertävä ennakkoäänestyspaikka ja kun on kerran noin kaunis ilma, niin mikä ettei. Viikonlopuksi on luvattu taas viilenevää, mikä on harmillista, koska olen menossa ystäväni kanssa Street Food Fiestaan. Tällainen kesäpäivä olisi ollut mukavampi, mutta toisaalta mukavinta on kuitenkin ystävän tapaaminen :)
Et oo varmaan saanu uutta, ehjää patsasta? Pitikö se rikki mennyt palauttaa vai riittikö kuvat?
Vierailija kirjoitti:
Et oo varmaan saanu uutta, ehjää patsasta? Pit
Sain uuden! Ja se tuli ehjänä perille.
Vierailija kirjoitti:
Et oo varmaan saanu uutta, ehjää patsasta? Pit
Niin ja riitti kuvat. Mulla nyt on kyllä se pakkaus sekä rikkinäinen patsas vielä tossa odottamassa, mutta koska sain jo uuden niin tuskin ne tolla rikkinäisellä tekee mitään.
Kotipäivä, muutama puhelu tullut, tv katselua, äsken innostuin tekemään eka kertaa suppilovahvero sosekeitto, poikani toi niitä pari vuotta sitten. Ihan syötävää mutta ei tule olemaan lempikeittoni. Aion käydä illemmalla kaupassa kun on -50% ale klo 18.00 alkaen, maito loppui.
Kivasti kulkee:tuli ero pitkästä parisuhteesta ja pyykkikone käynnissä,aurinko lämmittänyt aamusta asti
Ulkona on kova puuskainen tuuli.
Täällä on tosi kesäistä. T-paitasilleen heittelen fribakierrosta nyt. Kovin on ruuhkaa, kun joutuu odottelee.
Pihahommissa hiki. Aikamoinen tuuli, en rohjennu leikkaamiani oksia polttaa. Oluen ansaitsin, kun huhkin tunteja. Ei ollu vissyä, se on kyl hyvä janojuoma. No, huomenna räntää yms, lähen apteekkiin ja kaupoille. Tänään lempparini Eino Grön laulaa kakkosella, ehkä uni aiemmin kuin tällä viikolla. Yksi sininen sipulikukka penkissä ja sinivuokko nupullaan...
Joskus mietin erästä tuntemaani nuorena kuollutta ihmistä ja ajattelen, että väärä tyyppi lähti. Hän olisi edes osannut elää ja nauttia elämästä toisin kuin minä. Häntä jäi myös niin moni kaipaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Pihahommissa hiki. Aikamoinen tuuli, en rohjennu leikkaamiani oksia polttaa. Oluen ansaitsin, kun huhkin tunteja. Ei ollu vissyä, se on kyl hyvä janojuoma. No, huomenna räntää yms, lähen apteekkiin ja kaupoille. Tänään lempparini Eino Grön laulaa kakkosella, ehkä uni aiemmin kuin tällä viikolla. Yksi sininen sipulikukka penkissä ja sinivuokko nupullaan...
Hei justiin huomasin saman, että Eino Grönin konsertti tulee telkusta tänään. Alkoi soimaan mielessä hänen laulunsa "Vähemmän kiirettä, enemmän aikaa... 🎶 " on aikas hyvä.
Jaahas. Ennakoäänestämässä on käyty. Kansalaisvelvollisuus siis suoritettu. Ehdokas oli helppo valita, kun tunnen ennestään. Otin nuoren sukulaiseni mukaan, ensimmäinen äänestyskerta kun hänellä, ja kaipasi henkistä tukea, että uskaltaa mennä äänestämään. Nytpä on sitten sekin koettu, ja toivottavasti häntä ei seuraavalla kerralla enää jännitä.
Puoliso on lentsussa ja aika huonossa hapessa. Toivottavasti itse tällä kertaa säästyn, kun viimeksi podin tautia melkein kolme viikkoa. Tuntuu, että joka puolella on koko ajan tautia, aikamoinen vuosi ollut niiden suhteen.
Tein tänään maukasta lihakeittoa. Haudutin lihoja pitkään, niin että melkein sulavat suuhun. Nyt keittoa riittää huomisellekin, onpa mukavaa ettei tarvitse joka päivä tehdä ruokaa.
Tänään olen ollut melko ahkera, mutta nyt tuntuu että aivot sanoivat jo työsopimuksen tältä päivältä irti. Loppuillan aionkin katsella "aivottomana" jotain sarjaa.
Oikein mukavaa loppuviikkoa kaikille!
50+ Mummeli
Vierailija kirjoitti:
Onko köksäope/kokki/leipuri paikalla? Tahtoisin käyttää enemmän ohra- ja ruisjauhoja sämpylätaikinassa, tuntuu että sitko katoaa sen myötä, mitä vähemmän vehnähauhoja laitan.
Onko näin?
Voisin myös pullataikinaan lisätä terveellisempiä jauhoja osan, sama ongelma
Puutarhuri
Mä oon kotileipuri vain, mutta kun leivoin lapsille pullaa, heitin sekaan noin 1 dl:n vehnänalkioita kuitulisäyksenä, joskus myös desin verran hiivaleipäjauhoja vehnän sijaan. Kananmunan jätin kokonaan pois, tuli pehmeämpiä pikkupullia.
Upea kesäinen sää muuttui kovin tuuliseksi sääksi. Hiekat lensi hetki sitten silmilleni, kun matkasin kotiini tuolta ulkoa. Ihanat oltavat nyt, kun huomenna ei tarvitse herätä työpäivään. En ollut yhtään mielissäni, kun pomo vaan päätti, että me kaikki ollaan huomenna pois pekkasilla. Mä en tykkää yhtään tuollaisista yllätyksistä, kun itse elän suunnitelmallisesti ja rytmitetysti.
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi enää elää.
Miksi et halua elää ?
Kyllä tässä minuakin ahdistaa jo heti aamusta, ymmärrän kyllä koska itsellänikin välillä elämänhalu ollut poissa.
Tekis mieli vaan nukkua tämä päivä.
Mä käytän vehnäjauhojen tilalla kaurajauhoja, piirakkapohjiin laitan aina isoja kaurahiutaleita puolet ja puolet kaurajauhoja, eikä muuta, tulee hyvää. Pullia en ole leiponut vuosiin, en tiedä sopiiko sinne.