Mitä Sinulle tänään kuuluu?
Kommentit (22293)
Heh. Ei pidä olla huolissaan. Teeppä leivinjauhetaikinasta vähän napakampi eli älä jätä niin löysäksi kuin hiivataikinan voi jättää. Eli että sämpylän saa mahdollisemman korkeana uuniin, löysä taikina leviää vaan entisestään. Käytäthän kylmää nestettä? Ei vaivausta, leivinjauhe ei jaksa nostaa sitkoista taikinaa. Kokeile tehdä vaikka muffinssivuokiin jos haluat korkeutta leivinjauhe sämpylöihin. Tai laita enemmän leivinjauhetta tai vaikka yksi kananmuna kohottaa myös. Ja heti uuniin, ei kohotusta. Oma mielipide, hiivalla tulee parempi sämpylä. Teeleipiä ja sellaisia teen joskus leivinjauheella.
Vierailija kirjoitti:
Heh. Ei pidä olla huolissaan. Teeppä leivinjauhetaikinasta vähän napakampi eli älä jätä niin löysäksi kuin hiivataikinan voi jättää. Eli että sämpylän saa mahdollisemman korkeana uuniin, löysä taikina leviää vaan entisestään. Käytäthän kylmää nestettä? Ei vaivausta, leivinjauhe ei jaksa nostaa sitkoista taikinaa. Kokeile tehdä vaikka muffinssivuokiin jos haluat korkeutta leivinjauhe sämpylöihin. Tai laita enemmän leivinjauhetta tai vaikka yksi kananmuna kohottaa myös. Ja heti uuniin, ei kohotusta. Oma mielipide, hiivalla tulee parempi sämpylä. Teeleipiä ja sellaisia teen joskus leivinjauheella.
Ehkä pitäydyn hiivassa... kiitos kuitenkin :)
Vierailija kirjoitti:
N61 mahtavaa että sait töitä! Onnea! Ja onnea synttärisankarille, kakku on varmasti hyvä!
N52 (harvoin kommentoin, mutta tykkään lukea teidän kuulumisia ja elämän kulkua! Olen muuten keittiömestari ja leipuri/kondiittori joten kysykää jos askaruttaa keittiössä)
Kiitos synttäritoivotuksesta, N52! Myönnän, että kinuskikuorrutteen kanssa meinasi mennä hermot. Tunnin hämmensin ja hämmensin.. Lopulta sekoitin teesihdin läpi varovasti hiukan vehnäjauhoja, alkoi saeta sopivasti. Onneksi ei tarvinnut olla gluteenitonta.
Juu, kakku maistui kyllä hyvälle ja hyvä tietää, että keskustelusta voi tarvittaessa saada neuvoja.
Synttärisankari: liian matala lämpö sulla, saa kiehua kinuski reippasti! Tulee vartissa tai alle kun lämpöä riittävästi.. Lämpömittari sit vaikka joululahjatoiveeksi, 111 astetta ja se on siinä. Mutta onnistuhan se noinkin! Maku on tärkein. N52
Tänään oli hermoja raastava päivä töissä, kun kaikki järjestykseni ollaan sotkettu, työt eivät onnistuneet, kädet pikaliimassa, mun sanomani luettiin rivien välistä ja syydettiin ongelmia ongelmien perään. On niin turhauttava olo.
Tällein vapaa-ajalla lepuuttelin mieltäni pizzaa syöden keskustassa. On se kevätkin, kun halut ovat aktivoituneet ja on jännitettä vastakkaisen sukupuolen edustajien kanssa.
Mitä se sinulle kuuluu, mitä minulle kuuluu tänään?
Vierailija kirjoitti:
Mitä se sinulle kuuluu, mitä minulle kuuluu tänään?
Yleensä osallistutaan kommentein niihin ketjuihin, mitkä miellyttää :)
Hyvää yötä kaikille :)
Kaikista valheista kauhein oli se kun sanoit et rakastat mua, Abreau
Muisteluja:
Ope selitti koulussa hallituksen ja eduskunnan toimia. Oli kansalaistaidon tunti. Tohkeissani kerroin kotona, että olen kuullut uutisen: hallitus on haljennut... oli ehkä h a j o n n u t
Monot viety varastoon, sukset voideltu valmiiksi ensi kautta varten ja uudet nahkahanskat ostettu kuluneiden tilalle. Kyllä oli lyhyt hiihtokausi tänä vuonna. Harmittelee pappa. Onneksi Salpausselän kisat alkaa tänään.
Huuuuiiimaaavaaa valoisaa huomenta,
Aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta :)
Sämpylätaikina nousee, kirjoittelin just pitkän kirjeen ystävälle. Ollaan tunnettu 40v - pitkä aika. Olen tyttärensä kummi, pitkään tavattiin kerran vuodessa, mutta korona katkaisi perinteen. Aikuisen kummityön kanssa myös kirjoitellaan.
Pirreätä perjantaita Kaikille
N64
Vierailija kirjoitti:
Monot viety varastoon, sukset voideltu valmiiksi ensi kautta varten ja uudet nahkahanskat ostettu kuluneiden tilalle. Kyllä oli lyhyt hiihtokausi tänä vuonna. Harmittelee pappa. Onneksi Salpausselän kisat alkaa tänään.
Ootko paikan päällä Lahessa vai telkasta seuraat? Oon ollu kerran siellä v.1983 :)
Päivän biisi: On kerrottu kun synnyin satoi lunta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko paikan päällä Lahessa vai telkasta seuraat? Oon ollu kerran siellä v.1983 :)
Telkusta seuraan. Siitä näkee hyvin eikä tartte seisoa tai palella ulkona. Vessakin lähellä. Se on papoille tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Telkusta seuraan. Siitä näkee hyvin eikä tartte seisoa tai palella ulkona. Vessakin lähellä. Se on papoille tärkeää.
Pappa jatkaa: vuonna 1983 tehtiin esikoista! Hyvä tyttö tuli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pappa jatkaa: vuonna 1983 tehtiin esikoista! Hyvä tyttö tuli.
Minunki kummityttö synty sillon, hyvä tuli siitäki :)
Vierailija kirjoitti:
Huuuuiiimaaavaaa valoisaa huomenta,
Aurinko paistaa pilvettömältä taivaalta :)
Sämpylätaikina nousee, kirjoittelin just pitkän kirjeen ystävälle. Ollaan tunnettu 40v - pitkä aika. Olen tyttärensä kummi, pitkään tavattiin kerran vuodessa, mutta korona katkaisi perinteen. Aikuisen kummityön kanssa myös kirjoitellaan.
Pirreätä perjantaita Kaikille
N64
Sämpylät uunista, voita ja juustoa, naminam
Kiitos N52, hiivalla tein :)
Sydämeeni osuman sain
Nuoli on Amorin viinistä kai
Syvälle se upposi niin aivan kuin jäädäkseen
Iäksi kii... 45v sitten - ikuinen ikävä
Sinä lähdit, ikävä jäi
Kynnyspuulle, ovenkahvaan
Pidätkö paikkaa, tulen perässä
Joskus, tavataanko silloin
Hei Sinulle, joka kaunistauduit työpaikalle 'sitä yhtä' varten, joka ei tullutkaan:
Muisteluja
Olin parikymppinen, villi ja vapaa. Iloinen pellavapää. Firman juhlissa etäpomo tanssitti minua useasti, viimein tunnusti, että on täydellisen ihastunut minuun. Tekee käydessään työpaikalla tikusta asiaa saadakseen olla kanssani. Olin pöllämystynyt, vakiintunut mies, isä ja minua 6v vanhempi. Pikku hiljaa minäkin ihastuin, olin tarkka, ettei mitään sopimatonta kuitenkaan tapahtunut. Taisi kerran sanoa R sanankin, muttei halua kaikkea vuokseni jättää. Sitä en tahtonutkaan. Ihastus kesti vuosia. Työpaikka vaihtui. Nähtiin jossain pitkän ajan päästä, halattiin, hymyiltiin...
No heti kysymys sulle: oon kahdesti kokeillu 'superhelppoja nopeita sämpylöitä' leivinjauheella. Molemmat kerrat tuli littanoita lättyjä, ei noussut yhtään... missä vika? Leivinhauhe oli tuoretta, ainekset ohjeen mukaan. Kuivahiivalla onnistuu kyllä.
Pitääkö olla huolissaan
t.poropeukalo