Mitä Sinulle tänään kuuluu?
Kommentit (22743)
Heräsin aamuyöllä jo neljän jälkeen, hyvin tavallista minulle nykyisin herätä ennen kello 5. Vastaavasti en jaksa valvoa myöhään, ihan tarpeeksi saan unta, tämä rytmi sopii minulle.
Aamukahville leivoin kauravuokaleivän; hyvää on, kohta vain muruset jäljellä, kun kahteen pekkaan on sitä syöty pitkin päivää.
Ystävän kanssa vaihdettiin puhelimessa loppuvuoden kuulumiset.
Myssykin on jo tupsua vaille valmis.
Leivinuunissa paistoin ruoaksi kinkkupizzan; ihan hyvää on sekin.
Voimia teille, joilla kipuja, sairautta, taloushuolia yms.
Omien kivistysten ja kolotusten kanssa olen toistaiseksi pärjännyt, toivottavasti jatkossakin.
Tämä pimeys on rankkaa. Olin aamuyöstä hereillä. Huomaan että nyt se kaamosmasennus on tulossa. Minulla on siihen lääkeapua mutta pakko pakottaa itseni ulos lenkille, vaikka vähäisellekin, että saan endorfiinejä.
Lenkin jälkeen sain vähän uutta energiaa ja tein kanapadan ja keitän kohta taatelikakku kahvit.
Pitäisi vielä yrittää liikkua illemmalla kun tuolla ei nyt liukastakaan ole.
Hei liikkukaa te myös niin jaksaa paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin kuolla. En pysty enää pitämään tätä korttitaloa pystyssä, kun yksinhuoltajana ei ole varaa mihinkään, vaikka käyn töissä saamme käteen alle perustoimeentulotukea. Yritän tarjota lapsille normaalin joulun mummolan reissuineen, mutta en pysty edes ostamaan bussilippuja. Itkettää.
toivoisin että kuolisin pois ettei tarvitsisi jatkuvasti kärsiä. Olen itkuinen ja onneton. Asumistuen leikkaus iski pahasti ja en tiedä missä meillä on varaa asua. Ei ole edes varaa muuttoautoon. En tiedä miten selitän lapsille, ett meidän on tyhjennettävä mummolta saadut joululahjarahat tililtä ja ostettava ruokaa, ennenkun saadaan perustoimeentulotuki.
kolme vuotta olen sinnitellyt, en enää pysty. Itkettää mutta nyt on pakko luovuttaa. Toivottavasti joku huolehtii lapsista paremmin ja saavat harrastaa jotain.
Huomenna on maanantai ja eri paikat paremmin auki. Seurakuntien diakoniatyöhön kuuluu taloudellista apua sekä keskusteluja ja neuvontaa eri elämäntilanteissa. Heillä on vaitiolovelvollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Tämä pimeys on rankkaa. Olin aamuyöstä hereillä. Huomaan että nyt se kaamosmasennus on tulossa. Minulla on siihen lääkeapua mutta pakko pakottaa itseni ulos lenkille, vaikka vähäisellekin, että saan endorfiinejä.
Lenkin jälkeen sain vähän uutta energiaa ja tein kanapadan ja keitän kohta taatelikakku kahvit.
Pitäisi vielä yrittää liikkua illemmalla kun tuolla ei nyt liukastakaan ole.
Hei liikkukaa te myös niin jaksaa paremmin.
Mä rakastan pimeyttä!
Sä pärjäät. Älä tee mitään itsellesi. Älä tapa itseäsi.
Pyydä sossusta apua ensi hätään ja seurakunnan diakoniasta. Ei tarvitse kuulua kirkkoon. Seurakunnan kautta sain toiselle pojalleni aikoinaan miesten juhlakenkiin rahat, kun hänet oli valittu koulussa tärkeään tehtävään. Ei lenkkareita. Toinen poika sai seurakunnan kautta harrastukseensa avustuksen kuukausimaksuun. Kysy myös esim Lions- tai Rotary-järjestöiltä.
Diakoniasta saat joko ruokaa tai lahjakortin. Joku oli jo kirjoittanutkin, että voit maksaa lasten tilille takaisin, jos joudut lainaamaan.
Päivä kerrallaan. Lääkäriltä saatat saada lieviä rauhoittavia pahimman yli. Se kannattaisi nyt.
Itse jäin yksinhuoltajaksi kun lapset olivat kumpikin alle 3-vuotiaita. Toista huoltajaa ei enää ollut. Oli temppu olla ja elää, mutta nyt ovat jo aikuisia. Kyllä sinäkin selviät.
Älä vaadi itseltäsi paljoa. Minäkin elin joskus vain viisi minuuttua kerrallaan. Ei mummolaan tarvitse nyt lähteä, jos ei ole rahaa bussilippuihin. Keksi jokin syy, flunssa esim. Ajattele omia voimiasi.
Minä jäin työttömäksi ennen lapsia. Silloin ajelin bussilla mutsille pelkästään jouluruokien toivossa. Äkkiä pois, kun bussit alkoivat kulkea. Elin paniikissa.
Kriisipuhelimeen olen joutunut itsekin soittamaan muutaman kerran. Niitä on erilaisia, mutta tässä ilmainen: 09 2525 0111. Olen saanut apua keskustelusta. Helpottaa, kun kertoo jollekin. He myös neuvovat mitä tehdä tilanteessa. Mulle ehdotettiin sijaisperheapua lapsille, mutta en halunnut. Olisin uponnut samassa rytäkässä.
Yritä miettiä missä järjestyksessä apua tarvitsisit, kun puhut muutosta. Sosiaalitoimisto tai Kela osaa kyllä auttaa ja tekevät laskelmia. Kumpikin.
Uskalla. Kerää voimia ja yritä auttaa itseäsi ja lapsia. Kerro jollekin. Itse en paljoa kertonut, joka oli alkuun iso virhe.
Lämmintä lempeyttä Sinulle ja lapsille
Vierailija kirjoitti:
Touhunpäivä: pyöräytin pullataikinan nousemaan, pyykkikone päällä, iltapv pihasaunan lämmitys...
Kiitos kysymästä, hyvin voin. Joskus sit laiskotellaan koko päivä
Pulla 😬😁😄
SOKERIA
VOITA
VEHNÄJAUHOJA
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
(suomessa = YLEISIN kommunikointitapa on:
.. p u h u m a t t o m u u s.
..amen.
kysy.. ? (Täysin h u L L uu ..) on.
-
fakta.1
oon asunut uudessa (maalais-)paikkakunnassa syksystä .. Noo.. miten on menny?
ei ole .. 'näistä s i s ä ä n p ä i n kääntyneistä' naapureista .. sanonut:
s a n a a k a a n. kanssani täällä = normi (..suomi)?
-
fakta.2
oon aiemmin asunut n.15v..
-
"Et ilmeisesti sitten itsekään paljoa sanoja ihmisten kanssa vaihtele? Mikä kyllä on ihan fine...mutta jos haluaa jotain kanssakäymistä saada ihmisten kanssa aikaiseksi, niin se yleensä kyllä vaatii myös itseltäänkin toimintaa." ??!??
oikeesti.
oon asunu (suomen SUURIMMISSA etelän paikkakunnissa) ensimmäiset +40v.
1.ei 'siellä siteissä TÄLLÄSTÄ (s i s ä ä n p ä i n ..kääntymistä??!) ikinä ollut.
2.ei 'se sellainen että' naapuri ajaa autolla SamallePostilaatikko riville ja kun näkee minut, 'ajaa kiireesti#ittuun..' ??! sieltä.
3.en ymmärrä. Miten 'tälläinen (puusta pudonnutta?!..logiikkaa..) omalla toiminnalla voisi - parantaa.. ei voi. (Pimeetä On Kuin siellä missä seaurinkoei.. i k i n ä ..paista!)
Hyvä, että joulusapuskat on loppu. Aika rasvaista ja suolaista. Läski olo. Miksi perinneruoat on niin epäterveellisiä? Ehkä silloin ennen ei ollut muuta. Nyt on. Ja ensi jouluna on tarjolla sitä muuta.
Kiikku lähestyy! Nukun pois!
Minulle kuuluu hyvää! Olen laskeutunut lomalaisen raukeaan ja palauttavaan lepotilaan.
Aamulla piti nopsaan aktivoida mobiilivarmenne, mutta se osoittautuikin luultua monimutkaisemmaksi. Operaattorin sivusto oli alhaalla ja asiakaspalvelussa ruuhkaa. Tulipa samalla päivitettyä liittymä uuteen määräaikaiseen tarjoukseen. Pohdin myös, että haastan itseni säästämään rahaa ensi vuonna aiempaa enemmän. Pitäisi keksiä jokin kiva säästöhaaste, joka motivoisi olemaan tarkempi ostosten suhteen.
Kävin puolison kanssa kävelyllä. Tiheä sumusade tuulen kera ryyditti kulkua. Ihana oli kierrellä lahtea tutuilla kulmilla ja tarkkailla veden tekosia. Vesi on korkealla ja tulvavallit tarpeen. Monenlaiset sorsalinnut pulahtelivat lahdella. Iho voi hyvin, kun on lämmin ja kostea talvi.
Kokattiin lempeä salaatti päivän pääateriaksi valkoviinin kera. Pitkästä aikaa granaattiomenaa lautasella! Se pirskahtelee kivasti suussa. Jälkkäriksi maistoin uusia pikkuruisia salmiakkiaakkosia. Valkoviini ja salmiakki on lyömätön yhdistelmä.
Illalla katsottiin ensin Joulumaa -elokuva, joka osoittautui surkeaksi. Sinnillä se katsottiin kuitenkin loppuun. Sitten löytyi todellinen helmi Yle Areenasta: Koulu maailman laidalla. Upea elokuva, jossa dokumentaarinen ote! Syvällinen, visuaalinen ja koskettava.
Ehkä vielä pieni iltarahka ja untenmaille. On ollut sellainen tunne, että elämä on hyvää. Voin valita minkä merkityksen asioille annan.
Olen itkenyt tänä iltana paljon. Kaikki tuntuu vain niin surulliselta. Toivottavasti huomenna on jo ilollekin sijansa.
Heräsin puolikahdeltatoista. Menin mäkkäriin ja sieltä elokuvateatteriin katsomaan Here:n, kun sain joululahjaksi elokuvalipun. Sitten kotiin syömään erittäin herkullista ruokaa 🍷
Ilta meni kännyllä pelailemiseksi ja Netflixin katselemiseksi. Äsken kävin pyörään laittaa ilmaa, kun sitä ennen jäin miettimään pyörän ilman tilannetta. Hirveä säätäminen oli presta-venttiilin kanssa, mutta lopuksi rikkinäisellä jalkapumpulla sain kätevästi ilmat pyörään.
Pyörää testaessani jokin jyrsijä tuli pihaan. Myyrältä vaikutti, sillä kohdistin valon, kun oltiin nokat vastakkain ja sillä oli kahta eri väriä turkissa. Tietääkö joku mikä myyrä tuo voisi olla?
Paha olo on jonkin aikaa. Tuntemukset muuttuvat, joten ei kannata tehdä itselleen mitään peruuttamatonta. Itsekin oon käynyt läpi vaikeita asioita ja asioilla on tapana järjestyä tavalla tai toisella.
Huomenta. Heräsin taas kello 3, 2 kahvit olen jo juonut. Katon Lapin poliiseja ajankuluksi.
Tämä on hieno ketju! Tämä on kuin ihmisyyden räsymatto, johon punoutuu niin kirkkaat, iloiset hetket, juhlat, surut ja murheet, kaikenlaiset tuntemukset ja kokemukset värikylläiseksi kudelmaksi. Ollaan yksin ja yhdessä sekä jaetaan jotain ainutlaatuista. Mietin, mikä sen mahdollistaa. Ehkä vain tuo otsikon yksinkertainen kysymys: Mitä Sinulle tänään kuuluu? Kerrohan. Kiitos siitä!
Olen niin kiitollinen elämästäni. Kiitän lapsistani ja lapsenlapsistani, mutta ennen kaikkea puolisostani viidenkymmenen vuoden ajalta. On ollut sairautta, lapsen kuolemaa, mutta myös paljon onnen hetkiä. Kumpa saisimme kuollakin yhdessä.
Jos lähtis kahvittelemaan ja ostais raketteja.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on hieno ketju! Tämä on kuin ihmisyyden räsymatto, johon punoutuu niin kirkkaat, iloiset hetket, juhlat, surut ja murheet, kaikenlaiset tuntemukset ja kokemukset värikylläiseksi kudelmaksi. Ollaan yksin ja yhdessä sekä jaetaan jotain ainutlaatuista. Mietin, mikä sen mahdollistaa. Ehkä vain tuo otsikon yksinkertainen kysymys: Mitä Sinulle tänään kuuluu? Kerrohan. Kiitos siitä!
Olipa mukava kommentti :)
Toivon jaksamista teille, kellä vaikeaa. Taloudellisesti tai muuten. On käsittämätöntä, miten nyt lisää otetaan niiltä, kellä ei ole. Kurjistuu elämä entisestään, jos ei ole rahaa ruokaan tai ei saa asua kotonaan... mitä säästöä näillä keinoin syntyy? Tai se, ettei osa-aikatyö kannata, kun rohmutaan tukia pois... taloudellisempi olla täysin ilman työtä. En ole edes tarkkaa uutta leikkauslistaa, ensi vuoden alusta tulevaa, edes lukenut... ainakin lääkärissä käynti kallistuu roimasti, niin ollaan siinäkin eriarvoisessa asemassa. Ja lääkkeet! Onko oikein, että joutuu valitsemaan ruoan ja lääkkeiden välillä, jos molempiin ei ole varaa?
Anteeksi tämä 'raivoaminen', mutta olen niin pettynyt, surullinen, vihainen... monen lapsiperheen, työttömän, eläkeläisen puolesta!!!
Elämä kulkee täällä tavallista latuaan, piha on peilijäässä. Eipä tuonne ulos rohkene mennä. Joululahjakirjaa lueskelen... ihmettelen vähän, kun joululaulut loppuivat radiosta kuin seinään Tapaninpäivänä, ennen vanhaan niitä kuuli Loppiaiseen asti...
Mukavaa Maanantaita Kaikille
Kerrohan, mitä Sinulle kuuluu tänään
N64
Hyviä pointteja kaikki. Asioihin voi vaikuttaa seuraavissa vaaleissa.
Ihan hyvää :)