Mitä Sinulle tänään kuuluu?
Kommentit (22743)
Joulu menikin kevyemmin kuin odotin. Pelkäsin, että kaikki takertuu taas vain yhteen asiaan, mutta kukaan ei ottanut sitä puheeksi ja olen siitä helpottunut.
Olen muutenkin tänä syksynä hukannut liikaa energiaa arvostelevien kommenttien vatvomiseen, ihmisten asenteisiin, selittelyyn ja puolusteluun. Hukkaan silloin arvostuksen itseäni kohtaan ja elämääni kohtaan. Tai ei tämä pelkästään tämän syksyn juttu ole, tätä on jatkunut jo jonkun vuoden, mutta välillä nämä tulee pintaan voimakkaammin.
Jonkinlainen mielen vapauttamisen ja vahvistamisen aika siis nyt. Tiedän, ettei tämä helposti käy. Niin nurinkuriselta kuin se kuulostaakin, mun täytyisi harjoitella enemmän sisäänpäin käpertymistä ja päästä vähän eroon sellaisessa tuntosarvet joka suuntaan avoimena olemisesta.
Tällaisia vuoden lopun kuulumisia täältä.
Sää plussalla, pesin auton. Vielä silikonia tiivisteisiin, niin taas mennään.
Aamukahvi 9 aikoihin makkaraleivllä suolakurkkuja. Tv katellen, itsekseen taas kun joulut ohi.
Oliskohan savulohisalaatti tänään? Siinä seassa viimeiset jouluruoan rippeet. Lootat syöty ja karjalanpiiraat, kinkut, sulatejuustot, salaatit... ja suklaat. Ugh
Nyt tuntuu, että ens vuonna vois yrittää keventää oloa, lisätä liikuntaa ja semmosta. Iän myötä tuppaa keho pyöristymään...
Mukavaa loppuvuotta Kaikille
N64
Kieltämättä on vähän "tuhti" olo, tänään vielä rippeitä jouluruoista syödään.
Olen täytellyt Seuralehden ristikkoliitteestä ristikoita joulunpyhinä, kun sisareni kehotti heittämään puikot nurkkaan joulun ajaksi. No, oli ne nurkassa muutaman päivän, mutta jo aamulla aloitin myssyn neulomisen.
Tilasin netistä Radio-CD-soittimen, kun entinen on mennyt rikki jo aikoja sitten. Toimii verkkovirralla sekä paristoilla. Mistä sitä tietää milloin tulee pitkiä sähkökatkoja. Ja voinpahan kuunnella CD-levyjä; niitä on vaikka ja kuinka.
Kohta keitän päiväkahvit, mutta ennen sitä poljen vähän kuntopyörällä. Tie on niin liukas, että en lähde luitani katkomaan.
Se on taas perjantai ja viikonloppu tulossa; mukavaa viikonloppua jokaiselle!
Tänään kaunis päivä. Kävelin paljon. Jouluruokaa pitäisi vielä muutamia päiviä syödä. Parina iltana olen kokeillut osaanko enää soittaa joskus harrastamaani soitinta. On ollut laatikossa monet vuodet ja nyt ehkä jouluna kuunnellun musiikin innoittamana kokeilin. En meinannut muistaa edes miten kaikkien äänten tuottaminen menikään ja sormet väärissä kohdissa ja väärillä ns pedaaleilla. Netti apuna ja aika paljon muistui mieleen, vaikka ylä-äänet vieläkin hieman hukassa. Kyllä sen tunsi, että saa puhaltaa paljon jos meinaa edes ääntä saada. Ei ihme, kun yläkouluiässä oli välillä raskas soittaa. Ehkä vähitellen olisi kiva alkaa soittamaan enemmänkin.
"En meinannut muistaa edes miten kaikkien äänten tuottaminen menikään ja sormet väärissä kohdissa ja väärillä ns pedaaleilla."
Eivätkä ne mitään pedaaleita edes ole. Senkin kirjoitin väärin. Jotain näppäimiä ehkä ja se sana kuvaa paremmin.
Arki on täällä taas ja kirppis auki. Löysin Selja Ahavan kirjan Taivaalta tippuvat asiat.
Tarinan päähenkilö on pieni tyttö, jonka äiti jää taivaalta tippuvan, lentokoneesta peräisin olevan jäälohkareen alle. Muitakin merkillisiä sattumia tulee vastaan.
Finlandia-ehdokas 2015.
Kirjan takakannessa on Aamulehdestä sitaatti: Kepeä lukea, järisyttävä tulkita. Välipäivät menee tämän seurassa.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää, kun täällä on kaikki tiet jäässä ja hiekkaa on pieni ripaus jos on lainkaan. Saa autolla ajaessa olla tarkkana. Itse pysyn kävellessä yleensä hyvin pystyssä. En ole vuosiin kaatunut edes liukkaalla. Silti onhan se rasittavaa, kun saa kuitenkin varovaisesti mennä. Äitini ei meinaa kipeällä jalallaan taas päästä turvallisesti kävelemään lainkaan. Tykkäisi ulkoilla, mutta onhan se nyt vaikeaa. Nastakenkiä yms ei voi käyttää, kun toinen jalka ns vähän laahaa ja voisi nastat tökätä.
Tavallinen päivä tämäkin. Itselle kävely on todella tärkeää ja tavallaan mahdollistaa nukkumisen. Sen vuoksi yritän aina olla ulkona paljon ja kävellä monia tunteja. Mielessä ne ajat, kun loukkasin varpaani ja en voinut viikkoihin kävellä ulkona. Unettomuus siitä seurasi ja se talvi menikin siinä. Sen vuoksi suuntaan ulos päivittäin. Parantaa mielialaa myös.
Söimme tänään (minä ja äiti) ale kuhaa ja joululaatikoita. Ostimm
Minäkin kävelin tänään 5 tuntia. Kyllä tuntuu hyvälle.Kävelen huomenna 6 tuntia.
Juhlat on juhlittu. Joulu meni aika mukavasti, vaikka en nukkunutkaan aaton vastaisena yönä kuin muutaman tunnin. Mä en vieläkään osaa nukahtaa ja nukkua, jos en laita kännykkää äänettömälle. Ja koska isä oli pari päivää ennen joulua todella huonossa kunnossa, pidin kännykässä yön äänet päällä. Aatonkin oli vielä melkoisen väsynyt ja voimaton, mutta kehotin huolehtimaan siitä, että juo riittävästi nesteitä. Kun joulupäivänä sitten soitin, niin oli juonut yön aikana pari pullollista vichyä ja herättyään vointi oli jo paljon parempi. Kuuli äänestäkin, että oli ihan eri tilanne.
Muut joulupäivät menikin ihan laiskotellessa ja jouluruokia syöden. Nyt tulee jo korvista. Onneksi joulu on vain kerran vuodessa :D Vaikka tänään olenkin vapaapäivällä, osallistuin silti työpaikan yhteen Teams-palaveriin. Kyselin mielipteitä, jos jäisinkin lähiviikkoina 3 kuukauden palkattomalle vapaalle. Toimari ei ollut paikalla, mutta täytyy kysellä uudestaan vuodenvaihteen jälkeen. Oispa aika mahtavaa, jos vaikka tammikuun puolivälissä aloittaisi ja palaisi töihin huhtikuun puolivälissä.
Maanantaina menen yhden ystäväni kanssa käymään kauppakeskuksessa kahvilla iltapäivällä ja sitten klo 18 menen niskahierontaan. On niskat niin jumissa, ettei meinaa pää kääntyä. Nyt pyhien aikana katselin sen uuden dokkarin Tsunami - paluu paratiisiin. Oli mun mielestä aika hyvä. Pitäisi keksiä jotain uutta katseltavaa.
"Minäkin kävelin tänään 5 tuntia. Kyllä tuntuu hyvälle.Kävelen huomenna 6 tuntia."
Vastasit viestiini ja minä taas kävelen vain maksimissa kolme tuntia päivässä. Ehkä jalat oikein tykkää jos kävelen enemmän.
Vierailija kirjoitti:
"Minäkin kävelin tänään 5 tuntia. Kyllä tuntuu hyvälle.Kävelen huomenna 6 tuntia."
Vastasit viestiini ja minä taas kävelen vain maksimissa kolme tuntia päivässä. Ehkä jalat oikein tykkää jos kävelen enemmän.
Kävelen huomenna 10 tuntia.🙄
Joulu jatkuu onneksi. Ainakin loppiaiseen saakka. Oikeasti helmikuun alkuun, kynttilänpäivään saakka. Kuusi on kaunis ja tuoksuu hyvältä. On rauhallista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kävelen huomenna 10 tuntia.🙄
Niin. Mietinkin olikohan tuokin aiempi viesti taas jokin ilkeily siihen, kun kirjoitin kävelemisestä. Ehkä jollekin sekin sana aiheuttaa hirveästi ärsytystä eli ei saisi edes kirjoittaa asiasta.
Olen ollut melkein viikon kipeä ja alkaa kyllästyttämään, kun aamulla herätessä on yhtä väsynyt kuin illalla nukkumaan käydessä. Kuumetta ei ole paljoa, mutta se aaltoilee ja kurkku on niin kipeä, että joudun ottamaan jopa keskellä yötä särkylääkettä sen takia, kun muuten ei pysty nukkumaan. Hyvä puoli on että koronatesti oli negatiivinen.
Tämä alkaa jo vaikuttaa mielialaan eikä mihinkään oikein pysty suhtautumaan myönteisesti, kun mietin paranenko tästä ollenkaan. En ole vielä sairastanut kovin pitkää aikaa mutta se tuntuu pidemmältä ajalta kuin onkaan. Kyllästyttää.
Tultiin eilen ruotsalaisen mieheni kanssa Norjasta, jossa vietimme joulun. Olimme viikon poissa kotoa kun Göteborg, lasten oopperoineen oli myös lastenlasten johdosta ohjelmassa.
Saimme asua tyttäreni avopuolison omistamassa hytte talossa. Poikani perheineen sai myös pienen huoneen ja osa heidän perhettä nukkui yläsillä. Oli tosi kiva joulu. Norja on kaunis maa ja norjalaiset vaikuttivat tykkäävän että meidän sakilla oli juttua ja energiaa. Oli pukki ja lapsenlapset tosi ihania. 7 vuotias uskoo vielä pukkiin.
Vähän harmittelen kun jouluaattona kerroin pienessä punaviinissä vanhoja suomalaisia vitsejä. Kaikki tietävät että osaan olla ruma suustani, vaikka minulla onkin akateeminen loppututkinto ruotsalaisesta yliopistosta (älkää tuomitko huonoa suomeani, olen asunut Ruotsissa koko aikuisen elämäni ja ketään sukulaista Suomesta ei ole koskaan täällä asunut). Norjalainen vävyni katsoi minua vähän sillä silmällä että juttuni eivät olleet hänen makuun. Muut kyllä nauroivat ja varmasti ymmärsivät millaisia suomalaiset ja ruotsalaiset ovat. Pitäisköhän hänelle joskus kertoa että tulen oloista joissa ryssää vihattiin, leikin lapsena vintillä jossa isoisäni aseet, univormut ja manttelit säilytettiin?? Tai sitten vaan olla mitään selittämättä? Isoäitini oli perua kiertolaisista ja ruma suustaan. Sieltä sen roiskin tyylin perin. Vaikka kauniita lapsia teki ja ne piirteet näen myös suureksi ilokseni lapsenlapsissani.
Tänään oli viimeinen jouluateria. Katsoin hetki sitten Netflixin Arcane -sarjan loppuun mikä on mulla kestänyt kuukauden.
Tuli kirppiksillä käytyä ja muuten vain löhöilyä päikkäreineen. Eilenkin oltiin menossa kirppiksille, mutta eihän ne eilen olleet auki. Jotain sentään löytyi matkaani kirppiksiltä. Voisin tästä nyt lähteä ulos kävelemään.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Juhlat on juhlittu. Joulu meni aika mukavasti, vaikka en nukkunutkaan aaton vastaisena yönä kuin muutaman tunnin. Mä en vieläkään osaa nukahtaa ja nukkua, jos en laita kännykkää äänettömälle. Ja koska isä oli pari päivää ennen joulua todella huonossa kunnossa, pidin kännykässä yön äänet päällä. Aatonkin oli vielä melkoisen väsynyt ja voimaton, mutta kehotin huolehtimaan siitä, että juo riittävästi nesteitä. Kun joulupäivänä sitten soitin, niin oli juonut yön aikana pari pullollista vichyä ja herättyään vointi oli jo paljon parempi. Kuuli äänestäkin, että oli ihan eri tilanne.
Muut joulupäivät menikin ihan laiskotellessa ja jouluruokia syöden. Nyt tulee jo korvista. Onneksi joulu on vain kerran vuodessa :D Vaikka tänään olenkin vapaapäivällä, osallistuin silti työpaikan yhteen Teams-palaveriin. Kyselin mielipteitä, jos jäisinkin lähiviikkoina 3 kuukauden palkattomalle vapaalle. Toimari ei ollut paikalla, mutta tä
Minä katsoin eilen National Geographicilta Tsunamin selviytyjät. Olikohan siinä 4 jaksoa. Meni osittain päällekkain tuon kotimaisen sarjan kanssa, niin jäi sen ensimmäinen osa katsomatta.
Ihan pisti suututtamaan miten paljon Thaimaassa kuolleet ja selviytyneet turistit ovat saaneet huomiota, kun ottaa huomioon, että pelkästään Indonesiassa kuoli pitkälti yli 100 000 ihmistä! Thaimaassa noin 8000, joista vain osa turisteja. Jotenkin tämä on aina ollut mediassa turistien tragedia, kun oikeasti aivan järkyttävät määrät paikallisia ihmisiä menetti henkensä, läheisensä, kotinsa ja työnsä ja paljon muuta.
Noh, maailma on tällainen...
Mut hei, tuo 3kk palkaton vapaa kuulostaa hyvältä, toivottavasti onnistuu!
Vierailija kirjoitti:
Tultiin eilen ruotsalaisen mieheni kanssa Norjasta, jossa vietimme joulun. Olimme viikon poissa kotoa kun Göteborg, lasten oopperoineen oli myös lastenlasten johdosta ohjelmassa.
Saimme asua tyttäreni avopuolison omistamassa hytte talossa. Poikani perheineen sai myös pienen huoneen ja osa heidän perhettä nukkui yläsillä. Oli tosi kiva joulu. Norja on kaunis maa ja norjalaiset vaikuttivat tykkäävän että meidän sakilla oli juttua ja energiaa. Oli pukki ja lapsenlapset tosi ihania. 7 vuotias uskoo vielä pukkiin.
Vähän harmittelen kun jouluaattona kerroin pienessä punaviinissä vanhoja suomalaisia vitsejä. Kaikki tietävät että osaan olla ruma suustani, vaikka minulla onkin akateeminen loppututkinto ruotsalaisesta yliopistosta (älkää tuomitko huonoa suomeani, olen asunut Ruotsissa koko aikuisen elämäni ja ketään sukulaista Suomesta ei ole koskaan täällä asunut). Norjalainen vävyni katsoi minua vähän sillä
Mikä tässä sai sinut alapeukuttamaan kirjoitustani? Onko toi ruotsalaisuus vaikeaa vai mikä ? Kerro ! Olen utelias
Ärsyttää, kun täällä on kaikki tiet jäässä ja hiekkaa on pieni ripaus jos on lainkaan. Saa autolla ajaessa olla tarkkana. Itse pysyn kävellessä yleensä hyvin pystyssä. En ole vuosiin kaatunut edes liukkaalla. Silti onhan se rasittavaa, kun saa kuitenkin varovaisesti mennä. Äitini ei meinaa kipeällä jalallaan taas päästä turvallisesti kävelemään lainkaan. Tykkäisi ulkoilla, mutta onhan se nyt vaikeaa. Nastakenkiä yms ei voi käyttää, kun toinen jalka ns vähän laahaa ja voisi nastat tökätä.
Tavallinen päivä tämäkin. Itselle kävely on todella tärkeää ja tavallaan mahdollistaa nukkumisen. Sen vuoksi yritän aina olla ulkona paljon ja kävellä monia tunteja. Mielessä ne ajat, kun loukkasin varpaani ja en voinut viikkoihin kävellä ulkona. Unettomuus siitä seurasi ja se talvi menikin siinä. Sen vuoksi suuntaan ulos päivittäin. Parantaa mielialaa myös.
Söimme tänään (minä ja äiti) ale kuhaa ja joululaatikoita. Ostimme liikaa laatikoita (olisi kaksi per laatikko riittänyt kolmen sijaan) mutta pitäisi saada ne syötyä. Ei ole kiva heittää poiskaan. Hyvin tavallinen päivä tämäkin. Talvi vähän raskasta aikaa itselleni. Kelien vaihtelut, liukkaus ja pimeys kuormittaa. Täällä on hyvin synkkää ja pimeää varsinkin talvisin.