Mitä Sinulle tänään kuuluu?
Kommentit (22796)
Rauhallinen päivä näin eläkeläisenä.
Ulkona sateli joten ei toimerruttu ulkoilemaan. Lakanapyykin kone pesi, siinäpä tämän päivän ahkerointi.
Peruin Anna- lehden monivuotisen tilauksen, meni jotenkin mitättömäksi sen sisältö.
Vierailija kirjoitti:
Rauhallinen päivä näin eläkeläisenä.
Ulkona sateli joten ei toimerruttu ulkoilemaan. Lakanapyykin kone pesi, siinäpä tämän päivän ahkerointi.
Peruin Anna- lehden monivuotisen tilauksen, meni jotenkin mitättömäksi sen sisältö.
Loistavaa luettavaa: Koti-Pellervo ja Maaseudun Tulevaisuuden Kantri-liite, suosittelen. Ei juoruja, ei julkkiksia, vaan mukavaa, monipuolista, mielenkiintoista luettavaa. Harmi vaan ettei noita pelkästään voi tilata, vaan tulevat emolehden mukana
Mitä se sulle kuuluu, kukkuluuruu.
T: Urpo
Vierailija kirjoitti:
Ai ihanuutta. Töistä tullessa kotona tuoksui ihana ruuan tuoksu. Mies oli päässyt aikaisemmin kotiin ja oli kokkaillut broiskupastaa. Oli tosi hyvää ja miten olikin mukavaa tulla valmiiseen pöytään. Tässä sohvalla molemmat löhöillään ja jonkun ajan päästä lähdetään käymään kävelylenkillä ennen saunaa. Mie oon aika onnellinen.
Hah. Mistä se 'aika'-sana tuohon tupsahti???
Vierailija kirjoitti:
Oletteko hoitoalalla.Mikä on teidän mielipide hoitajien vähennyksestä ym.Tää ei voi mennä näin.t.entinen lähäri
Lähetyssaarnaajaako?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai ihanuutta. Töistä tullessa kotona tuoksui ihana ruuan tuoksu. Mies oli päässyt aikaisemmin kotiin ja oli kokkaillut broiskupastaa. Oli tosi hyvää ja miten olikin mukavaa tulla valmiiseen pöytään. Tässä sohvalla molemmat löhöillään ja jonkun ajan päästä lähdetään käymään kävelylenkillä ennen saunaa. Mie oon aika onnellinen.
Niin mikähän tuossa nyt on mielestäsi ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mikähän tuossa nyt on mielestäsi ongelma?
Ei vika, ei ongelma, vaan vähättely. Olet t o s i onnellinen, luulen minä :)
Aamupäivä normisti kotona, iltapäivällä menin kaverille kahville ja sieltä prismalle, tapasin muutaman tutun, ja ostin kerros hampparin hesestä ja suklaalevyn. Illalla keitin kahvit ja katoin lempiohjelmat. Kohta peiton alle.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko hoitoalalla.Mikä on teidän mielipide hoitajien vähennyksestä ym.Tää ei voi mennä näin.t.entinen lähäri
Läheiseni on hoitoalalla. Tuollakin työpaikassa on kiire kasvanut ja vuoroista vähennetty hoitajia. Näkyy kuulemma siinä, että esim heikosti kävelevä vanhus jota ei voi valvomatta päästää kävelemään makaa monesti sängyssä kaikki päivät, kun ei ole aikaa valvoa hänen kävelyään. Vain itsenäisesti ja hyvin kävelevät saavat liikuntaa, kun ovat omatoimisia.
Samoin ei ole aikaa nostaa nostolaitteella (joita isossa talossa vaan kaksi) kaikkia vanhuksia ylös vaan nostetaan vain osa ja moni makaa viikosta tai kuukaudesta toiseen ilman, että pääsee edes pyörätuoliin istumaan. Monet voisivat jaksamisen mukaan istua jopa päivittäin. Näin on epäreilua jos jotkut saavat istua todella usein ja joku vaan kuukauden välein, vaikka pystyisi istumaan useammin. Omaisille on jouduttu sanomaan, ettei ole aikaa nostaa asukkaita ylös kovin usein.
Tämä sängyssä makuu taas voi aiheuttaa esim makuuhaavoja tai lisätä sekavuutta (ihminen puhuu itsekseen yksin huoneessa tms) kun hän ei edes näe muita ihmisiä kuin hoitajat vaan pikaisesti. Samoin viriketoimintaa ei enää ole. Kaikki aika menee perushoitoon ja asukkaiden kunto on jo heidän tullessaan sinne melko huono eli ennen tuli hyväkuntoisempaa väkeä.
Sitten jos hoitajien määrää on vähennetty vielä niin ymmärtää sen, ettei aika riitä. Melkein kaikki ovat syötettäviä nykyisin ja hoitajien tauko (noin 10 min) meinaa jäädä pitämättä, kun ei ehditä millään. Läheiseni on välillä pahoillaan kaikesta, mutta yrittää tehdä parhaansa. Itselle välillä surullista kuultavaa ja en siis näitä asioita puhu kenellekään eli olen luotettava näissä jutuissa. Läheiseni onkin todennut, että vuosia sitten oli vielä erilaista. Selvä lasku alaspäin on tullut koronavuosistakin. Silti jos haluaa työnsä pitää niin on pakko tyytyä tuohon. Läheisiäni on jo vanhempi ja ei varmaan pääsisi enää muualle.
Olin syöpälääkärillä ja sain tietää että lääkkeet tehoavat eikä syöpä ole levinnyt vaan kutistunut edelleen hiukan
Helpottunut olo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko hoitoalalla.Mikä on teidän mielipide hoitajien vähennyksestä ym.Tää ei voi mennä näin. t.entinen lähäri
Lähetyssaarnaatko?
Ihan tavanomaista. Pikkarin reuna. Finni, mikä ei puhkea.
Vierailija kirjoitti:
Reippauskohtaus: pyöräilin aamulla, vietiin miehen kanssa kuorma kierrätysrojua, haettiin kaupasta säkki wc- ja toinen talouspaperia ja tehtiin kierros frisbeeradalla.
Nyt ihan hetken lepään ja lähden päiväkahvittelemaan iäkkään sukulaisen kanssa.
Viihtyykö vielä frisbeeradoilla vai alkaako kädet tulla kohmeeksi? Itselläni loppui frisbeen heittelyt kesän loputtua.
Oma liikuntamuotoni on pyöräily eli liikun pyörällä paikasta paikkaan. Ihan urheiluna en sitä ota, mutta pari kertaa kuukaudessa saatan tehdä pidempiä päämääriä eli pyöräiltyä tulee melkein tunti suuntaansa.
Tänään työpäivän jälkeen pyöräilin elokuvateatteriin katsomaan Red One:n. Ei hitsi miten surkea se leffa oli. Kuvan laatukin oli todella paska. En muista Herran aikoihin milloin elokuva olisi ollut noin huono. Kaipa nuorisolle se ollaan tehty, joilla ei ole minkäänlaista laatuvaatimusta.
Kirjoittaja, joka kertoi hoitoalalla toimivan läheisen kokemuksista, osui oikeaan. Alalta paetaan pois ja sinne jäävät ne, jotka joko eivät välitä tai ymmärrä tai eivät eri syistä voi vaihtaa alaa.
Oma vanhuus ja sairastuminen pelottaa jo nyt.
Aamuhämärissä kun neuloin sukkaa, niin mieleeni tuli entinen työkaverini nuoruuden aikojen työpaikasta. Hänkin oli innokas neuloja nuorempana, enää ei pysty neulomaan, ikääkin on jo 89 vuotta. Jostain olen lukenut, että jos jokin henkilö tulee ajatuksiin, niin pitäisi ottaa yhteyttä. Päätin ilahduttaa häntä korttikirjeellä.
Kun alkuun pääsin, niin kirjoitin myös toiselle lähes samanikäiselle, samassa työpaikassa olleelle henkilölle.
Yhteydenpito heidän kanssaan on säilynyt vuosikymmeniä.
Ja innostuin kirjoittamaan myös äitini yli 90 -vuotiaalle ystävälle. Kun äitini sairastui vakavasti eikä enää pystynyt kirjoittamaan, kirjoitin tälle hänen ystävälleen äitini sanelusta kirjeitä ja myöhemmin äitini kuulumisia. Äiti ei enää ole tässä maailmassa, mutta äidin ystävästä ja minusta tuli kirjeenvaihtotoverit.
Jumppasin taas Sofian kanssa aamulla (TV2), vuorossa oli selkä- ja vatsalihasliikkeitä lattialla tehtynä. Huomasin, että ei se lattialla könyäminen enää sujukaan niin sukkelasti ja jaksoin kääntyä selälleen, kyljelleen, vatsalleen 15 minuuttia ja lopun 5 minuuttia pelasin pöydän ääressä pasianssia!! Heh-heh!
Kaunis aurinkoinen päivä... Mukavaa päivän jatkoa!
Isänpäivänä tein jo joulutorttuja. Ostin kaksi porkkanalaatikkoa. Ihan tuntuu jo joululta.
Läheisellä kovia kipuja, yritin lääkitä Buranalla ja hellyydellä. Onneksi hän oli saanut yöllä sentään kolme tuntia nukuttua kivuiltaan.
Vähän taukoa on tullut tänne, kun iltaisin olen liiankin myöhään tänne ehtinyt. Pahinta varmaan kirjoittaa viesti ja sitten huomata lähettäessä palstan olevan jo juuri suljettu.
Tämän viikon maanantaina kävin taas kävelyllä hevosten ohitse. Sekin hevonen mitä viimeksi kaipasin oli taas tutussa paikassa. Oli kiva taas nähdä se ja on todella hieno mustanruunikko väriltään. Saivat taas omenaa ja porkkanaa. Ehkäpä jo tunnistavat minut, kun olen käynyt paljon tuolla.
Illalla laputin kirppisvaatteita ja muuta tavaraa. Olikin kova työ siitä. Samalla alkaa vaatteet jo vähän loppua. En koskaan vie kirppikselle mitään huonokuntoista. Ajattelin niin, että vien sellaista mitä itsekin voisin ostaa. Näin hyväkuntoisia vaatteita ei enää myyntiin paljon ole ja juhlavaatteet kuten mekot eivät näytä millään menevän kaipaisi. Niitä minulla juuri myyntiin olisikin.
Illalla kävin myös äitini kanssa lenkillä ja sakea sumu yllätti. Autolla, kun takaisin ajoimme meni jokin isompi eläin silmät kiiluen hiekkatien yli. Mietittiin olikohan ilves, kun näytti silti. Emme vaan nähneet tarkasti.
Tiistaina vien sitten nämä myyntiin ja järjestelin kirppispaikan. Ostin muutaman neuleen, kun minulla on niin vähän sellaisia lämpimiä. Oli tarkoitus käydä muuallakin asiolla, mutta en enää viitsinyt mennä. Lähdin mieluummin ulkoilemaan.
Keskiviikkona taas hyvinkin tavallinen päivä ulkoiluineen. Järjestelin vähän tavaroita ja laitoin pihavaloja.
Tänään kävin kirppiksellä ja oli sieltä sentään jotain mennyt kaupaksi. Kävin samalla taas kaupassa ja oli aletuotteitakin. Lisäksi hain vielä linnuille siemeniä. On kiva selvittää käykö täällä lintuja, kun edellisessä asuinpaikassa kävi todella paljon. Rahaa meni taas kaikkeen paljon, mutta en pitkään aikaan nyt osta mitään.
Vähän väsynyt olo on. Äitini on ollut nyt melko pirteä (mikä on kiva asia) ja minä taas niin väsynyt iltaisin etten ole jaksanut enää mitään. En edes tv:tä katsoa. Joinakin päivinä silti ihan hyvä olo ollut. Sitten taas kuten tänään surin sitä, että on niin vaikeaa tavallaan olla ihmisten kanssa. En oikein koe oloani hyväksi muiden joukossa. Olen niin epävarma ja tämä taas liittyy nuoruuteeni. Tietysti välillä on mukavia kokemuksiakin. Olen minäkin tavallaan erillinen muista niin paljon jos mietin sitä kaikkea. Jokaisella on tietysti omat kokemuksensa ja eletty elämä vaikuttaa.
On muuten hienoja nuo kirjekaverikokemukset. Arvostan tuollaista ja varmasti mukavaa molemmille. Samoin onhan se hyvä, että pystyy vatsalihaksia yms tekemään lattialla maaten. Itse olen vielä melko nuori, mutta paha notkoselkä estää lattialla makaamisen ihan täysin. Jää kolo (vain niska ja alaselkä lattiassa kiinni) mistä sää kädet selän ali. Pitäisi tietysti joskus tälläkin asialle yrittää jotain tehdä etenkin, kun alaselkä on kipeä välillä. Tuli nyt tämäkin mieleen. Viestin pituutta selittänee pidempi tauko. Asiaa enemmän kuin tavallisestikin.
Laiskotellen kotona kokopäivän.