Mitä Sinulle tänään kuuluu?
Kommentit (24139)
Olen käynyt ongella yhdellä lammella monta kertaa, mutta huonoa on ollut syönti.
Tänä aamuna mietin lähdenkö ongelle vai en, kun mieheni lähti poimimaan mustikoita yhdelle tuttavalle.
Onneksi läksin! Lähdin veneellä lumpeikon laitaan ja siitä ongin. Sain 21 ahventa, suurimmat painoivat 320 g ja 285 g, eikä ne muutkaan mitään sinttejä olleet. Yksi kala veti niin kovasti, että siima oikein lauloi. Sellaista harvoin on tapahtunut. Sitä kalaa en saanut veneeseen asti.
Suurimmat ahvenet ovat nyt savustuspöntössä ja pienemmät paistan pannulla.
Kannattaa olla sisukas, muunkin asian suhteen kuin onkimisen!
Luin vahingossa nopeesti palstan etusivulta tämän ketjun nimen väärin: Mitä se Sinulle tänään kuuluu? ... 🙃 ei sentään onneksi ole ketjun hyvä otsikko muuttunut!
Mukavaa päivää ja kesän tunnelmia jokahiselle 😊
Vatsani on kipeä eikä se tunnu oikein hyvältä. Suolisto on hyvin tärkeä.
Vierailija kirjoitti:
Menen paskalle.
Tuttuja käynyt ketjussa. Millä hakusanalla hait tätä ketjua justiinsa?
Tänään nolottaa vähän kaikki.
Onko pakko mennä hautajaisiin (vieraaksi) jos ei halua? Olen vuosia jo pelänny tätä tilannetta ja nyt se on päällä. Kieltäydyin jo, mutta sitä ei otettu tosissaan. Ympäripuhuminen alkoi. Vi haan tätä tilannetta. Pitäisivät ihan vaan perheen kesken vaivaamatta ja stressaamatta muita. Grrrrrr. Auttakaa!
Olimme tänään ensimmäistä kertaa purjehtimassa tuttavien purjeveneellä ja kävimme syömässä yhdessä rantaravintolassa. Nyt omalla mökillä. Vähän synkkä ilma ja vettä tihkuttaa. Mietin, että voisin tehdä illaksi jonkun hyvän, ruokaisan salaatin, ehkä vuohenjuustosta ja mansikoista. Valkkari on jo kylmässä sitä varten.
Loppuisi tuo sade, kun pitäisi saada poimittua herukat ja karviaiset pensaista. Ehkä huomenna sitten. Onneksi on vielä lomaa jäljellä.
Ilmatieteen laitos antoi hellevaroituksen. Liian kuumaa, onneksi ensi viikolle on luvattu viileämpää.
Mietin, että onneksi ikää on sen verran, etten välttämättä ole näkemässä ilmaston etenevää kuumenemista ääri-ilmiöineen, mutta lapseni on.
Mitä kauhuja hän kohtaa? Kuumuuden, kuivuuden, puhtaan juomaveden puutteen, satojen tuhoutumisen ja siitä johtuvan nälänhädän, kaatosateet ja tulvat, yhä uusien alueiden muuttumisen asuinkelvottomiksi, kansanvaellukset, sodat elintilasta.
Kuuluuko hän silloin selviytyjiin, onko riittävän neuvokas ja onko onnea matkassa?
Onneksi emme näe tulevaisuuteen. Ehkä ihminen onnistuu teknologian avulla vielä pelastamaan kaiken.
Ajattelin keittää kahvit. Päässä ei liiku oikein mitään, vaikka moni asia vaivaa ja huolestuttaa. Ei jaksa edes ajatella. Anteeksi tämä valitus. Kirjoitan jotain iloisempaa taas, kun olen paremmalla tuulella.
Vierailija kirjoitti:
Ilmatieteen laitos antoi hellevaroituksen. Liian kuumaa, onneksi ensi viikolle on luvattu viileämpää.
Mietin, että onneksi ikää on sen verran, etten välttämättä ole näkemässä ilmaston etenevää kuumenemista ääri-ilmiöineen, mutta lapseni on.
Mitä kauhuja hän kohtaa? Kuumuuden, kuivuuden, puhtaan juomaveden puutteen, satojen tuhoutumisen ja siitä johtuvan nälänhädän, kaatosateet ja tulvat, yhä uusien alueiden muuttumisen asuinkelvottomiksi, kansanvaellukset, sodat elintilasta.
Kuuluuko hän silloin selviytyjiin, onko riittävän neuvokas ja onko onnea matkassa?
Onneksi emme näe tulevaisuuteen. Ehkä ihminen onnistuu teknologian avulla vielä pelastamaan kaiken.
Samaa usein mietin... Treella satoi kaatamalla, kaikki lainehti. Ennen vanhaan jos helteen jälkeen tuli ukkonen, sää viileni heti. Ei enää vaan, helle jatkuu ja jatkuu. Sateet on rankkoja, kuurottaisia. Hartolaan tarvitaan vettä! Sysmässä sataa...
Oon niin huolissani luonnon puolesta, ja tulevaisuuden...🤔
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autolla ajaessa yritän parhaani mukaan hidastaa ja jos mahdollista väistääkin, etten ajaisi perhosen päälle. Surettaa, jos törmään perhoseen. Mielessä monesti Eeva Kilven runo:
Nosta jalka kaasulta,
Perhonen ylittää tien. 💚
Tämä on itsellekin tuttua. Tosin minulla ei ole ajokorttia, mutta kyydissä ollessa yritän aina varoittaa perhosista. Varsinkin hiekkateillä niitä näkyy.
Onkohan vadelmat jo kypsiä. Mietin vaan yhtä paikkaa joka hieman kauempana, että lähdenkö jo katsomaan sinne. Tässä omassa pihassa olevat vadelmat jo osittain kypsiä, mutta metsävadelmat ovat täällä vielä olleet raakoja. Pelkään vaan, että odotan jo liikaa.
Onko kenelläkään muuten vinkkejä hevosmuurahaisten torjuntaan. Tämä uusi ongelma on nyt paljastunut tässä talossa ja en oikein ole mielessäni tästä. Keittiössä on eniten ja se on ikävää. En t
Ainakin muurahaisiin tehoo kaneli. Mun äiti oli tänään käynyt marjassa. Toi mustaherukoita ja vadelmia. Molempia toi rasiallisen.
Tänään pyykkäsin, illalla hain kaupasta wc paperia kun unohdin viime kauppa reissulla. Söin jauheliha - riisi.
Nyt kun olin varautunut kiikareilla tiirailemaan sitä eläintä, niin eipä esiintynyt ollenkaan.
On satanut rankasti ja kovasti ukkosti myös. On täällä mökillä vähän väliä ollut hyviäkin hetkiä olla ulkona tänään.
Helteistä ei ole tietoakaan täällä, mutta ei täällä palele myöskään. Varmaan siinä 20 asteen nurkilla ollaan vietetty tätä päivää.
Mielelläni antaisin näitä sateita teidän hellealueillekin, jotka sadetta kaipaa.
Oikein hieno päivä. Aamusella lähdin heinänniittoon ja kun tankki tyhjeni, menin vielä työstämään puuston reunaa oksasakset apunani. Poistin pajuja ja revin hankalista paikoista nokkosia ja vadelmapuskia. Siellä kyyristellessä vierähti aamupäivä ja helle alkoikin jo niin paahtaa etten jaksanut enempää riehua.
Menin hållituvalle leipomaan pikkupullia. Eivät onnistuneet ihan nappiin, sävelsin liikaa ja ehkä uunin lämpö oli liian matala. Hyvin maistuivat silti vaikken olisi Mestarileipuri-kisassa pärjännytkään. Täytteeksi tuli vaniljakiisseliä ja vadelmaa.
Juuri nyt kuuluu lammelta joutsenien kovaäänistä keskustelua. Jokohan niillä on poikaset joita pitää opettaa ensin uimaan, sitten lentämään...syksy koputtelee jo ovella...ja meidän koko perhe joutsenineen, kurkineen, pääskyineen sekä muori kaksine katteineen muutamme etelän suuntaan. Vain pupujussi jää kartanolle ypönä vaeltelemaan ja ihmettelemään paikan autiutta.
Vierailija kirjoitti:
Onko pakko mennä hautajaisiin (vieraaksi) jos ei halua? Olen vuosia jo pelänny tätä tilannetta ja nyt se on päällä. Kieltäydyin jo, mutta sitä ei otettu tosissaan. Ympäripuhuminen alkoi. Vi haan tätä tilannetta. Pitäisivät ihan vaan perheen kesken vaivaamatta ja stressaamatta muita. Grrrrrr. Auttakaa!
Ei ole pakko mennä, älä anna periksi!
Vierailija kirjoitti:
Nyt kun olin varautunut kiikareilla tiirailemaan sitä eläintä, niin eipä esiintynyt ollenkaan.
On satanut rankasti ja kovasti ukkosti myös. On täällä mökillä vähän väliä ollut hyviäkin hetkiä olla ulkona tänään.
Helteistä ei ole tietoakaan täällä, mutta ei täällä palele myöskään. Varmaan siinä 20 asteen nurkilla ollaan vietetty tätä päivää.
Mielelläni antaisin näitä sateita teidän hellealueillekin, jotka sadetta kaipaa.
Oi, lähetäthän meille Hartolaan sateita, mustikat kaipaa niin🤔
"Oletko sinäkin Länsi-Suomessa? Ennusteiden mukaan just tänne länteen tulee sadetta muun maan edestä."
En asu lännessä. Kuitenkin ns sielläpäin ja lähellä sitä. Miten tämän nyt ilmaisi. Kuitenkin täällä on satanut ja ukkostanut lähes päivittäin.
Minä asun Lounais-Suomessa ja täälläpäin ei ole satanut. Ukkostakin luvattiin, mutta laihaksi jäi.
Akka ja ukko on meillä päin ihan yleinen, hyväntuulinen sana, ei mitään nimittelyä