Vauvan vaipanvaihto kahvilan pöydän päällä
Olin puolenpäivän aikaan kahvilassa, joka oli täynnä asiakkaita. Söin salaattiani, ja se meinasi mennä väärään kurkkuun, kun huomasin viereisessä pöydässä vanhemman vaihtavan vauvansa vaippaa pöydän päällä kaikkien nähden. Vaipan sisällön haju levisi kahvilassa. Viereisten pöytien asiakkaat yökkivät ja laittoivat kätensä neniensä eteen. Kahvilan työntekijä kävi sanomassa sopimattomasta käytöksestä vanhemmalle. Onko muut törmänneet vastaavaan käytökseen?
Kommentit (184)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imettäminen on minusta julkisella paikalla ihan ok, mutta vaipat voisi kyllä vaihtaa vessassa, mikäli suinkin mahdollista.
Imettäminen haisee oikeasti voimakkaalle hapanmaidon sekaiselle hielle joten en yhtään ihmettele että monet alkaa kakoamaan ja yskimään, mutta ei ne mammat sitä itse haista, kun eihän mekään haisteta omaa eritettämme kuten kakkaamme tai pieruamme omiin neniimme.
Apua, mikä muissa on vikana, kun haistan pieruni ja kakkani ihan hyvin? 😱
Mut siis joo, siististi ja vähäeleisesti tapahtuva imettäminen on täysin ok aina ja kaikkialla. Haisee muiden ihmisten ruuatkin joskus mun nenään pahalta enkä silti käske niitä vessaan syömään. Plus väitän, että imettäminen ei haise sen kummemmalta kuin äiti ja vauva muutenkin. Se, että imettämisestä noin tyypillisesti tulisi häiritsevää ääntä tai hajua, on sivustaseuraajan päässä.
Mutta juu ei, ei vaippoja vaihdeta ravintolasalissa. Ei missään tapauksessa. Olisi tietysti kiva, jos kaikissa paikoissa olisi vessassa siisti ja riittävän iso ja tukeva paikka se vaippa vaihtaa. Jos sellaista ei ole, oikea peliliike on etsiä vaipanvaihtopaikka muualta, ei vaihtaa vaippaa siellä, missä muut syö.
Sen sijaan itse ravintolassa työskennellessäni olin sitä mieltä, että totta kai pienet lapset sotkee ja he ovat meidän asiakkaitamme, eli totta kai mä siivoan syöttötuolin alta ja nostan syöttötuolin pois. Sittemmin, kun sain lapsia, huomasin, että en osaa vastapuolella ollessani ajatella samoin. 🤭
Ristiriitaista tekstiä, kun kakka ja ruuat haisee ja imettäminen/vauva/äiti/tms ei? Mikään noista ei oo hajusteetonta täysin.
Lukutaito? Kakka haisee kakalle, ruoka haisee ruualle ja vauva ja äiti haisee vauvalle ja äidille. Se, että äidin nänni on vauvan suussa ei haise sen kummemmalle kuin vauva ja äiti. Se ajatus, että nimenomaan imettäminen haisee, on imetyksenvastustajan päässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan näitä aina välillä. Samat tyypit kokevat oikeudekseen imettää ilman mitään suojaa rinnat paljaana, koska kyllä meidän vauvalla on oikeus ottaa huikkaa ja se on muiden ongelma jos paljaat rinnat häiritsevät. Pöydät jää sikamaiseen kuntoon sormiruokailijoiden jäljiltä, koska pitäähän meidän Venni-Valon saada syödä siinä missä muidenkin asiakkaiden ja hän nyt toteuttaa syömistään viskomalla ruoat minne sattuu. Kiljuminen ja huutaminen kuuluvat Venni-Valon tapaan toteuttaa itseään, turha siinä muiden mulkoilla. Tarjottimelle voi vielä kätevästi jättää tosiaan sen vaipan, kosteuspyyhkeet, puoliksi syödyt lähmäiset maissinaksut ja lattialle kaikki loput. Koska asiakas se on Venni-Valokin ja oikeutettu mihin vaan, muuten haukun paikan somessa!
Imetys on todella oksettavaa julkisella paikalla, miksi ne mammat ei voi mennä hikisine eltaantuneine tisseineen vessaan imettämään?!
Kai säki sit meet vessaan syömään, jos mun mielestä sun ruoka tai tapa syödä on ällöttävä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ky
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imettäminen on minusta julkisella paikalla ihan ok, mutta vaipat voisi kyllä vaihtaa vessassa, mikäli suinkin mahdollista.
Imettäminen haisee oikeasti voimakkaalle hapanmaidon sekaiselle hielle joten en yhtään ihmettele että monet alkaa kakoamaan ja yskimään, mutta ei ne mammat sitä itse haista, kun eihän mekään haisteta omaa eritettämme kuten kakkaamme tai pieruamme omiin neniimme.
Mut siis joo, siististi ja vähäeleisesti tapahtuva imettäminen on täysin ok aina ja kaikkialla. Haisee muiden ihmisten ruuatkin joskus mun nenään pahalta enkä silti käske niitä vessaan syömään. Plus väitän, että imettäminen ei haise sen kummemmalta kuin äiti ja vauva muutenkin. Se, että imettämisestä noin tyypillisesti tulisi häiritsevää ääntä tai hajua, on sivustaseuraajan päässä.
Mutta juu ei, ei vaippoja vaihdeta ravintolasalissa. Ei missään tapauksessa. Olisi tietysti kiva, jos kaikissa paikoissa olisi vessassa siisti ja riittävän iso ja tukeva paikka se vaippa vaihtaa. Jos sellaista ei ole, oikea peliliike on etsiä vaipanvaihtopaikka muualta, ei vaihtaa vaippaa siellä, missä muut syö.
Sen sijaan itse ravintolassa työskennellessäni olin sitä mieltä, että totta kai pienet lapset sotkee ja he ovat meidän asiakkaitamme, eli totta kai mä siivoan syöttötuolin alta ja nostan syöttötuolin pois. Sittemmin, kun sain lapsia, huomasin, että en osaa vastapuolella ollessani ajatella samoin. 🤭
Ootko sitten turtunut hajuihin?! Siivoaisitko sitten mun kakat lattialta, jos pääsisi vahinko?
Oon turtunut hajuihin, koska haistan oman kakkani hajun. Oookkei. Mutta ei hätää, jos sulta turahtaisi kakat lattialle ja olisit itse kyvytön niitä siivoamaan, niin kyllä, kyllä siivoaisin, jos se kuuluisi mun tehtävänkuvaan tai muuten loogisesti tulisi minun tehtäväkseni. Ja olen siivonnutkin vieraiden ihmisten kakkoja ja oksennuksia. Ei se mukavaa hommaa ole, mutta ei sitä voi jättää tekemättäkään.
Ei se imettäminen mitään hajutonta toimintaa ole. Ihme suhtautuminen, että eeii haise, kuule, kyllä imettäminen voi haista vahvastikkin. Kokemusta on kun jotkut imettänyt vieressä ja haisi kauhealta.
No se imetystä hajuttomaksi väittävä tietenkin röökaa ja peittää lianhajunsa parfyymilla joten ei se itseään ja kersansa puklua ja pskaa haistakaan.
Ikänäni en ole tupakkaa maistanut, vaatteet olen viimeiset ainakin 20 vuotta pessyt hajuttomilla pesuaineilla ilman huuhteluaineita, hajusteita en käytä kuin erityistilanteessa. Silti en ole kenenkään imettävän koskaan haistanut haisevan sen kummemmalta kuin silloinkaan, kun he eivät imetä. Ja tälleen, kun on yli 40-vuotias, niin onhan noita imettäviä kavereita ehtinyt olla ennen ja jälkeen omien lasten imettämisen.
Vierailija kirjoitti:
Onhan näitä aina välillä. Samat tyypit kokevat oikeudekseen imettää ilman mitään suojaa rinnat paljaana, koska kyllä meidän vauvalla on oikeus ottaa huikkaa ja se on muiden ongelma jos paljaat rinnat häiritsevät. Pöydät jää sikamaiseen kuntoon sormiruokailijoiden jäljiltä, koska pitäähän meidän Venni-Valon saada syödä siinä missä muidenkin asiakkaiden ja hän nyt toteuttaa syömistään viskomalla ruoat minne sattuu. Kiljuminen ja huutaminen kuuluvat Venni-Valon tapaan toteuttaa itseään, turha siinä muiden mulkoilla. Tarjottimelle voi vielä kätevästi jättää tosiaan sen vaipan, kosteuspyyhkeet, puoliksi syödyt lähmäiset maissinaksut ja lattialle kaikki loput. Koska asiakas se on Venni-Valokin ja oikeutettu mihin vaan, muuten haukun paikan somessa!
Imettämistä ja vaipanvaihtoa ei voi oikein verrata toisiinsa.
Imettäminen on luonnollista ja se on niiden ongelma keitä häiritsee, vaikka imettäjältä ei olisi liikaa vaadittu laittaa vaikka harsoa peitteeksi, mutta toisaalta ymmärrän, että ei peitetä.
Mietitään jotain Afrikkaa, missä rintoja ei olla seksualisoitu kovin ja naiset saattavat kulkea rinnat paljaana.
Vaipan vaihtaminen taas ruokapöydän päällä, vielä kahvilassa on hygieniarike. Kahvila voi siitä saada sanktiota, koska pitäisi olla 1. Luokan hygienia tavoitteet. Ulostetta/virtsaa jos menee pöydälle niin pitäisi hyvin desinfioivilla aineilla pestä ne pöydät ja pitää, vaikka ei menisikään. Tästä ei ole haittaa kuin kaikille asiakkaille ja altistaa taudeille, bakteereille ja ihan niillr ulosteille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ristiriitaista tekstiä, kun kakka ja ruuat haisee ja imettäminen/vauva/äiti/tms ei? Mikään noista ei oo hajusteetonta täysin.
Lukutaito? Kakka haisee kakalle, ruoka haisee ruualle ja vauva ja äiti haisee vauvalle ja äidille. Se, että äidin nänni on vauvan suussa ei haise sen kummemmalle kuin vauva ja äiti. Se ajatus, että nimenomaan imettäminen haisee, on imetyksenvastustajan päässä.
Ei kukaan kysynyt että kakka haisee kakalta jne vaan että moni ei välttämättä itse huomaa ja haista omia hajujaan, jotka voi vierellä olevat haistaa. Eikä mikään ole täysin tuoksunta. Siihen hajun laatuun ja vahvuuteen vaikuttaa niin moni seikka. Tai voi itse haistaa omat pahat hajunsa, mutta ei vaan välitetä toisista, vaikka yskittäisiin/pidätetään hengitystä. Ja meillä jokaisella on uniikki hajuaisti, jotkut haistaa herkemmin tms.
Siis te mammat oikeasti väitätte, että ette ole koskaan hätätilanteessa joutuneet vaihtamaan vaippaa esim. kahvilassa, ravintolassa, kaupassa, uimahallissa tai elokuvateatterissa? Aina ei ehdi vessaan, ja silloin on pakko tehdä tuo peliliike.
Varsinaisia supermammoja olette.
Nykyäidit suurelta osin ovat ääliöitä.
Vierailija kirjoitti:
Siis te mammat oikeasti väitätte, että ette ole koskaan hätätilanteessa joutuneet vaihtamaan vaippaa esim. kahvilassa, ravintolassa, kaupassa, uimahallissa tai elokuvateatterissa? Aina ei ehdi vessaan, ja silloin on pakko tehdä tuo peliliike.
Kaksi lasta olen kasvattanut, eikä koskaan, vaikka paljoin liikuimme, olisi tullut mieleenkään vaihtaa vaippoja kahvilapöydässä kun muut syö vieressä. Emme edes kotona vaihtaneet vaippaa ruokapöydällä, aina löytyi joku muu paikka. Mutta te nykyäidit olette itsekkäitä ja typeriä, se on kyllä huomattu.
Vierailija kirjoitti:
Ja saakelin itsekkäitä minä minä ja minä ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulehan tyttö. Ei ole kauhean helppoa tämä pikkulapsiarki muutenkaan. Että aina ei jaksa sinne vessaan mennä hänen korkeutensa nirppanokan katseilta piiloon.
Ehkä sinun ei kannata poistua kotoasi ollenkaan jos normaalin elämän asiat häiritsevät noin paljon.
Ehkä sinun ei kannattaisi poistua kotoasi, jos et ymmärrä pissan ja kakan kuuluvan vessaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä hätä siinä muka on, ettei voi kävellä muutamaa askelta vessaan? Ne pissat on jo siellä vaipassa, eli ehtiminen ei ole ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Niin ovat. Jos tietäisin että minun äiti olisi vaihtanut vaippojani kahvilan pöydässä tai imettänyt minua julkisesti niin pitäisin sitä naista ala-arvoisena roskana enkä enää puhuisi sille sanaakaan.
Onneksi äitini on fiksu ja koulutettu ihminen.
Voin kuvitella että tuollaista tekee vain w t väki!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Imettämistä ja vaipanvaihtoa ei voi oikein verrata toisiinsa.
Imettäminen on luonnollista ja se on niiden ongelma keitä häiritsee, vaikka imettäjältä ei olisi liikaa vaadittu laittaa vaikka harsoa peitteeksi, mutta toisaalta ymmärrän, että ei peitetä.
Mietitään jotain Afrikkaa, missä rintoja ei olla seksualisoitu kovin ja naiset saattavat kulkea rinnat paljaana.Vaipan vaihtaminen taas ruokapöydän päällä, vielä kahvilassa on hygieniarike. Kahvila voi siitä saada sanktiota, koska pitäisi olla 1. Luokan hygienia tavoitteet. Ulostetta/virtsaa jos menee pöydälle niin pitäisi hyvin desinfioivilla aineilla pestä ne pöydät ja pitää, vaikka ei menisikään. Tästä ei ole haittaa kuin kaikille asiakkaille ja altistaa taudeille, bakteereille ja ihan niillr ulosteille.
Imetys on eritteiden levittämistä ja teoriassa siitäkin voisi levitä HIV!
Olisihan kahvilan tms. henkilökunnallakin oikeus mennä sanomaan asiasta ja vaikka neuvoa vessaan tms.
Luulin että vauvojen äidit saisivat täältä tukea. Tämä on kuitenkin vauva-palsta.
No hyi v. Ei ole kyllä neljän lapsen äitinä tullu koskaan pieneen mieleenkään!