Tarkistatko instagramista ketkä ovat katsoneet tarinasi? Entä teetkö niistä päätelmiä?
Menetin läheiseni, ja laitoin siitä instagramiini tarinapäivityksen. Minulla on julkinen tili, ja tarinoitani katsoo aina vain ne saman 10-20 tyyppiä, kaikki minulle tuttuja ihmisiä. Käyn pariin kertaan tarinan voimassaolon aikana tarkistamassa ketkä ovat katsoneet, koska se on helppoa kun heitä ei montaa ole.
Eräs kävi kyllä katsomassa tarinan, muttei esittänyt osanottoja tai reagoinut mitenkään. Laitoin hänelle myös viestin tapahtuneesta suoraan, hän luki sen, muttei reagoinut mitenkään.
Sen sijaan hän laittoi hetken kuluttua tästä menehtyneestä oman itkupäivityksen omalle tililleen (tämä menehtynyt ei ollut hänelle läheinen, kuten minulle). Kävin tykkäämässä päivityksestä.
Lopetin hänen tilinsä katsomisen tuon jälkeen, eli laitoin "mutelle", mutten poistanut mitenkään. Tuosta on nyt aikaa muutamia kuukausia, ja tämä henkilö on nyt jotenkin suuttunut minulle, ei sano mitään suoraan. Hän myös vihjailee, esim. "Oletko katsonut instastani, olen sinne laittanut tästä asiasta jo päivityksen" , " instassani on kuvia matkaltamme, voit katsoa sieltä, varmaan oletkin ne nähnyt" jne mitä ei tehnyt aikaisemmin ollenkaan.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tykkäsit viestistä, jos et tykännyt siitä? Miksi et sano suoraan, että mistä loukkaannuit?
Tottakai tykkäsin, miksi en olisi tykännyt? Tykkäyksellä näytetään että on huomioitu toisen päivitys.
En minä ole suuttunut, eikä tuolla ole minulle enää mitään väliä, se vain silloin satutti, nyt tapahtuneesta on jo aikaa, eikä sillä ole mitään väliä enää. Ihmettelen vain että jos itse käyttäytyy huonosti toista kohtaan hänen surunsa keskellä, niin miksi kantaa siitä sitten itse kaunaa ? Vai onko tässä somemaailmassa jotain sellaista mitä minä en oikein ymmärrä?
Tosi asiassa kuitenkin loukkaannuit päivityksestä ja laitoit kaverin mutelle. Tykkäys osoittaa ihan toista mielipidettä.
Kuten jo kerroin aloituksessa. Mutelle laitoin vasta sitten kun näin hänen päivityksensä samasta asiasta jonka hän oli saanut tietoonsa minun kauttani sekä wa viestillä että instan kautta, niihin kuitenkaan mitään reagoimatta. Tykkäsin, ja laitoin mutelle sen jälkeen. Kaverini sanoi että käytös kuulostaa tykkäilykalastelulta, mutta ei kai sellaisia ihmisiä voi oikeasti olal olemassakaan jotka tekisivät jonkun kuolemasta tykkäysmagneetin??
Ja ei, tämä menehtynyt ei ollut läheinen hänelle, vaan vain tuttu. Minulle läheinen. Jokainen suree tavallaan.
Ehkä hän oli kuullut muualta jo. Tai ehkä hän oli esim. töissä, treffeillä, harrastuksessaan, liikenteessä, missä vain ja ei ehtinyt vastata viestiisi ja unohti sen. Välillä on elämässä muutakin mielessä kuin muistaa joka ikinen viesti ja miten vastata järkevästi.
Ei kaikkeen liity draamaa.
Itse en vastaisi MITÄÄN jonkun puolitutun tutun tms. kuolinpäivitykseen, koska ajattelen hänen saavan niin paljon osanottoja, että muutenkin hirveä työ avata ja vastata jokaiseen viestiin. En tiennyt, että joku voisi tästäkin loukkaantua.
Harvemmin muutenkaan reagoin stooreihin, etenkään vakaviin asioihin. Huumoripitoisiin päivitykseen kylläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tykkäsit viestistä, jos et tykännyt siitä? Miksi et sano suoraan, että mistä loukkaannuit?
Tottakai tykkäsin, miksi en olisi tykännyt? Tykkäyksellä näytetään että on huomioitu toisen päivitys.
En minä ole suuttunut, eikä tuolla ole minulle enää mitään väliä, se vain silloin satutti, nyt tapahtuneesta on jo aikaa, eikä sillä ole mitään väliä enää. Ihmettelen vain että jos itse käyttäytyy huonosti toista kohtaan hänen surunsa keskellä, niin miksi kantaa siitä sitten itse kaunaa ? Vai onko tässä somemaailmassa jotain sellaista mitä minä en oikein ymmärrä?
Tosi asiassa kuitenkin loukkaannuit päivityksestä ja laitoit kaverin mutelle. Tykkäys osoittaa ihan toista mielipidettä.
Kuten jo kerroin aloituksessa. Mutelle laitoin vasta sitten kun näin hänen päivityksensä samasta asiasta jonka hän oli saanut tietoonsa minun kauttani sekä wa viestillä että instan kautta, niihin kuitenkaan mitään reagoimatta. Tykkäsin, ja laitoin mutelle sen jälkeen. Kaverini sanoi että käytös kuulostaa tykkäilykalastelulta, mutta ei kai sellaisia ihmisiä voi oikeasti olal olemassakaan jotka tekisivät jonkun kuolemasta tykkäysmagneetin??
Ja ei, tämä menehtynyt ei ollut läheinen hänelle, vaan vain tuttu. Minulle läheinen. Jokainen suree tavallaan.
Ehkä hän oli kuullut muualta jo. Tai ehkä hän oli esim. töissä, treffeillä, harrastuksessaan, liikenteessä, missä vain ja ei ehtinyt vastata viestiisi ja unohti sen. Välillä on elämässä muutakin mielessä kuin muistaa joka ikinen viesti ja miten vastata järkevästi.
Ei ollut kuullut muualta. Eikä tuolla nyt enää ole merkitystä, sama se minulle on, silloin vain loukkasi tuo. Nyt kysymys on siitä että hän vihjailee jotain, ja käyttäytyy ikävästi minua kohtaan. Ihmettelen miksi näin, että onko se että minä en seuraa hänen juttujaan instassa oikeasti jollekin näin iso asia, että siitä pitää pitää kaunaa? Minua ei haittaa mitä hän tekee, tai ei tee, tai ketä seuraa tai ei seuraa, koska olen kyllä tekemisissä normaalistikin elämässä ihmisten kanssa, oli heillä instaa jopa ollenkaan, tai tykkäilevät siellä minun jutuistani tai ei.
ap
Vierailija kirjoitti:
Itse en vastaisi MITÄÄN jonkun puolitutun tutun tms. kuolinpäivitykseen, koska ajattelen hänen saavan niin paljon osanottoja, että muutenkin hirveä työ avata ja vastata jokaiseen viestiin. En tiennyt, että joku voisi tästäkin loukkaantua.
Harvemmin muutenkaan reagoin stooreihin, etenkään vakaviin asioihin. Huumoripitoisiin päivitykseen kylläkin.
Ei ole kyse tuosta enää, aika monta kertaa olen jo asian kertonutkin. kts edellinen viestini.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskomattoman lapsellista käytöstä aikuisilta (?) ihmisiltä :D "jos et tykkää tai katso tarinaa, poistan". Jotkut vanhat ihmiset ottavat somen aivan liian tosissaan. Ei niitä asioita siellä tarvi niin tosissaan ottaa.
Kerrotko vielä mitä teet sellaisen instatilin seuraamisella jota et seuraa? Onko tämä jokin lapsellinen seuraajienkalastelujuttu jota tällainen vanha ihminen ei tajua? Uskomattoman lapselliselta kuulostaa tuollainen. En ole instassa tuota varten, vaan omista lähtökohdistani.
Kyllä minä seuraa, mutta käyn siellä vain kerran viikossa. Sinuako pitää seurata ihan päivittäin, että näkee tarinasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä näet, että kuka on katsonut tarinasi? En siis itse ole koskaan laittanut tarinaa, koko ig on vähän vieras edelleen.
Jos laitat tarinan, niin näet listan niistä jotka tarinan ovat katsoneet. Ite käytän ainoastaan tarinoita, ja jos huomaan ettei joku koskaan katso niitä niin pudotan kavereista pois
Minä et katso koskaan mitään tarinoita. Kerran viikossa selaan päivitykset nopeasti läpi. En ole noihin tarinoihin perehtynyt.
Juu, sellaisia en tarvitse instaseuraajiksi ollenkaan :)
Mulla on muuten avoin Insta ja en ollenkaan seuraa kuka minua seuraa. Sieltä saa katsoa kuka haluaa tai voi olla katsomatta. Miksi sinulle on niin tärkeää, että pitää seurata hyvin tiiviisti julkaisujasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ollut kuullut muualta. Eikä tuolla nyt enää ole merkitystä, sama se minulle on, silloin vain loukkasi tuo. Nyt kysymys on siitä että hän vihjailee jotain, ja käyttäytyy ikävästi minua kohtaan. Ihmettelen miksi näin, että onko se että minä en seuraa hänen juttujaan instassa oikeasti jollekin näin iso asia, että siitä pitää pitää kaunaa? Minua ei haittaa mitä hän tekee, tai ei tee, tai ketä seuraa tai ei seuraa, koska olen kyllä tekemisissä normaalistikin elämässä ihmisten kanssa, oli heillä instaa jopa ollenkaan, tai tykkäilevät siellä minun jutuistani tai ei.
ap
Mitä hän nyt vihjailee. Aloitusviestissä kerroit, että hän on kysynyt, että oletko nähnyt hänen julkaisujaan. Eihän tuo ole mitään vihjailua. Mitä vastasit hänen kysymykseen? Tuo kuulostaa siltä, että hän vain ihmettelee miksi et enää seuraa häntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä näet, että kuka on katsonut tarinasi? En siis itse ole koskaan laittanut tarinaa, koko ig on vähän vieras edelleen.
Jos laitat tarinan, niin näet listan niistä jotka tarinan ovat katsoneet. Ite käytän ainoastaan tarinoita, ja jos huomaan ettei joku koskaan katso niitä niin pudotan kavereista pois
Minä et katso koskaan mitään tarinoita. Kerran viikossa selaan päivitykset nopeasti läpi. En ole noihin tarinoihin perehtynyt.
Juu, sellaisia en tarvitse instaseuraajiksi ollenkaan :)
Mulla on muuten avoin Insta ja en ollenkaan seuraa kuka minua seuraa. Sieltä saa katsoa kuka haluaa tai voi olla katsomatta. Miksi sinulle on niin tärkeää, että pitää seurata hyvin tiiviisti julkaisujasi?
Ei tietenkään tarvitse seurata tiiviisti. Eikä minun ole mikään pakko pitää sellaisia roikkumassa seuraajissani jotka eivät itse käytä instaa, tai mahdollisesti käyttävät sitä sellaisista syistä jotka eivät minulle sovi. Miksi sinulle on ongelma sen kanssa miten toiset käyttävät omaa instatiliään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Mitä hän nyt vihjailee. Aloitusviestissä kerroit, että hän on kysynyt, että oletko nähnyt hänen julkaisujaan. Eihän tuo ole mitään vihjailua. Mitä vastasit hänen kysymykseen? Tuo kuulostaa siltä, että hän vain ihmettelee miksi et enää seuraa häntä.
Käsitin että suhtautuu ap:hen vihamielisesti, ja vihjailee että ap ei enää kommentoi kaverin julkaisuihin, mutta ei sano suoraan että miksi et kommentoi.
Kaksi samanlaista törppöä näkyy olevan yhden Instan takia. Kumpikaan ei pysty sanomaan mistä ovat loukkaantuneet.
Ai kauheaa jos seurattavani kyttäisivät tykkäänkö heidän jutuistaan ja katsonko tariniota. Ja vielä kauheampaa on kun en reagoi katsomiini tarinoihin mitenkään! Kuinkahan moni on mutettanut minut?
Itse katson Instassa vain kuvia, storyt ovat tylsiä ja vaikeasti katsottavia kun yhteen laatikkoon on saatettu ahtaa tekstiä kilometri, etkä edes ehdi lukea kunnolla loppuun kun seuraava jo vaihtumassa tilalle.
Vierailija kirjoitti:
Kaksi samanlaista törppöä näkyy olevan yhden Instan takia. Kumpikaan ei pysty sanomaan mistä ovat loukkaantuneet.
Paitsi että ap on kertonut ettei hän loukkaantui surun keskellä, muttei hän enää sitä ole.
Vierailija kirjoitti:
Ai kauheaa jos seurattavani kyttäisivät tykkäänkö heidän jutuistaan ja katsonko tariniota. Ja vielä kauheampaa on kun en reagoi katsomiini tarinoihin mitenkään! Kuinkahan moni on mutettanut minut?
No mitä väliä jos on mutettanut? Jokainen käyttää omalla tavallaan instagramia. Vieläkään en ole kuullut kenenkään kertovan miksi tämä on ongelma...
Vierailija kirjoitti:
Itse katson Instassa vain kuvia, storyt ovat tylsiä ja vaikeasti katsottavia kun yhteen laatikkoon on saatettu ahtaa tekstiä kilometri, etkä edes ehdi lukea kunnolla loppuun kun seuraava jo vaihtumassa tilalle.
Kuvan voi pysäyttää pitämällä sormea näytöllä, niin ehtii lukea. Kuvia voi myös selata taaksepäin napauttamalla vasenta reunaa näytöstä, jos joku kuva ehtii mennä liian nopeasti ohi.
Mä en katso enää storyja, koska nekin on vain kyttäämismielessä tehtyjä julkaisuja.
Mä en katso päivityksiä ollenkaan enää, katson vain tarinoita.
Mulla julkinen insta ollut aina, laitan sinne kuvia. En ymmärrä, miksi pitäisi tarinoita laittaa. Nehän katoavat
Ihminen on kummallinen olento. Onhan se ihan inhimillistä ihmetellä miksi joku hyvänä kaverina tai ystävänä pitämä henkilö ei katso sun päivityksiä tai reagoi niihin. Toisethan ovat sellaisia kovanaamoja, että eivät välitä, mutta väitän kyllä, että suurin osa kuitenkin jää miettimään, että miksi tuota ei kiinnosta, onko kaveruus näyttelyä muutenkin?
Itse aloin kiinnittää huomiota, että pari tyyppiä ei koskaan katso mun storyja, eivätkä myöskään tykkää päivityksistä. Ensin ajattelin että johtuu siitä, että eivät käy päivittäin ja nämä ehtii mennä ohi. Sitten huomasin, että tykkäävät kuitenkin muiden yhteisten tuttujen päivityksistä ja jäin tätä hetkeksi seuraamaan. Todistetusti kävivät päivittäin instassa, mutta ei yhtään tykkäystä mun kuviin tai mun storyjen katsomista (jaan jotain 1-2 krt viikossa). Kerran molemmilta on käynyt "lipsahdus" ja ovat katsoneet storyissa ensimmäisen kuvan, mutta eivät muita.
Roikotan heitä edelleen siellä storyjen "läheiset kaverit" - listalla, koska meillä ei koskaan ole ollut mitään riitoja, kaiken pitäisi olla ok, on tunnettu vuosia ja itse en koe heitä kohtaan mitään ärsytyksiä. Toki kasvotusten nähdessä on nykyään vähän varautunut olo ja sitä miettii, että onko tämä kaveruus heidän puoleltaan aitoa. Jakelen myös niitä sydämiä tai muita reaktioita muiden päivityksiin ja storyihin herkästi, koska vaiva on pieni, mutta ilo suuri. Ja koska ihan aidosti olen kiinnostunut ja tykkään siitä mitä muut arjessaan ja elämässään puuhaa ja ajattelee.
Tämä nyt oli vähän ohi ap:n ongelman ja enemmänkin muille tähän keskusteluun osallistuneille, jotka aihetta väheksyy.
Näin minullakin, mutta tili on julkinen. Vakavat asiat käsitellään muualla. Tärkeän, läheisen tyypin poismenosta kavereille kertominen ei ole asian käsittelyä. Näin minulla
ap