Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarkistatko instagramista ketkä ovat katsoneet tarinasi? Entä teetkö niistä päätelmiä?

Vierailija
08.10.2022 |

Menetin läheiseni, ja laitoin siitä instagramiini tarinapäivityksen. Minulla on julkinen tili, ja tarinoitani katsoo aina vain ne saman 10-20 tyyppiä, kaikki minulle tuttuja ihmisiä. Käyn pariin kertaan tarinan voimassaolon aikana tarkistamassa ketkä ovat katsoneet, koska se on helppoa kun heitä ei montaa ole.
Eräs kävi kyllä katsomassa tarinan, muttei esittänyt osanottoja tai reagoinut mitenkään. Laitoin hänelle myös viestin tapahtuneesta suoraan, hän luki sen, muttei reagoinut mitenkään.
Sen sijaan hän laittoi hetken kuluttua tästä menehtyneestä oman itkupäivityksen omalle tililleen (tämä menehtynyt ei ollut hänelle läheinen, kuten minulle). Kävin tykkäämässä päivityksestä.

Lopetin hänen tilinsä katsomisen tuon jälkeen, eli laitoin "mutelle", mutten poistanut mitenkään. Tuosta on nyt aikaa muutamia kuukausia, ja tämä henkilö on nyt jotenkin suuttunut minulle, ei sano mitään suoraan. Hän myös vihjailee, esim. "Oletko katsonut instastani, olen sinne laittanut tästä asiasta jo päivityksen" , " instassani on kuvia matkaltamme, voit katsoa sieltä, varmaan oletkin ne nähnyt" jne mitä ei tehnyt aikaisemmin ollenkaan.

Kommentit (84)

Vierailija
61/84 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarinat menee niin vauhdilla ohi, että annan mennä vaan reagoimatta mitään. Tavalliset päivitykset on sitten erikseen. 

Vierailija
62/84 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alun perin latasin Instan, että voin laittaa kuvia ja katsella toisten kuvia. En ole noista tarinoista kiinnostunut. Mulle Insta on vaan mukavia kuvia jostain aihepiiristä enkä seuraa sellaista, joka postaa vain omakuvia. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/84 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarinat menee niin vauhdilla ohi, että annan mennä vaan reagoimatta mitään. Tavalliset päivitykset on sitten erikseen. 

Tavalliset päivitykset menee ohi kun instagram on sitä mieltä, ettei sinua kiinnosta kyseisenlaiset päivitykset. Algoritmi päättää puolestasi mistä sinun pitää tykätä.

Vierailija
64/84 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on kummallinen olento. Onhan se ihan inhimillistä ihmetellä miksi joku hyvänä kaverina tai ystävänä pitämä henkilö ei katso sun päivityksiä tai reagoi niihin. Toisethan ovat sellaisia kovanaamoja, että eivät välitä, mutta väitän kyllä, että suurin osa kuitenkin jää miettimään, että miksi tuota ei kiinnosta, onko kaveruus näyttelyä muutenkin?

Itse aloin kiinnittää huomiota, että pari tyyppiä ei koskaan katso mun storyja, eivätkä myöskään tykkää päivityksistä. Ensin ajattelin että johtuu siitä, että eivät käy päivittäin ja nämä ehtii mennä ohi. Sitten huomasin, että tykkäävät kuitenkin muiden yhteisten tuttujen päivityksistä ja jäin tätä hetkeksi seuraamaan. Todistetusti kävivät päivittäin instassa, mutta ei yhtään tykkäystä mun kuviin tai mun storyjen katsomista (jaan jotain 1-2 krt viikossa). Kerran molemmilta on käynyt "lipsahdus" ja ovat katsoneet storyissa ensimmäisen kuvan, mutta eivät muita.

Roikotan heitä edelleen siellä storyjen "läheiset kaverit" - listalla, koska meillä ei koskaan ole ollut mitään riitoja, kaiken pitäisi olla ok, on tunnettu vuosia ja itse en koe heitä kohtaan mitään ärsytyksiä. Toki kasvotusten nähdessä on nykyään vähän varautunut olo ja sitä miettii, että onko tämä kaveruus heidän puoleltaan aitoa. Jakelen myös niitä sydämiä tai muita reaktioita muiden päivityksiin ja storyihin herkästi, koska vaiva on pieni, mutta ilo suuri. Ja koska ihan aidosti olen kiinnostunut ja tykkään siitä mitä muut arjessaan ja elämässään puuhaa ja ajattelee.

Tämä nyt oli vähän ohi ap:n ongelman ja enemmänkin muille tähän keskusteluun osallistuneille, jotka aihetta väheksyy.

Itse asiassa aikalailla näin. Ymmärrän että ihmisillä on erilaiset tyylit ja tavat koskien instagramia, mutta en sitä että itse jättää huomioimatta toisen päivityksen jonka tietää kyllä tärkeäksi, ja sitten kiukuttelee kun toinenkin valitsee käyttää instagramia omalla tavallaan. Mielestäni ei sovi suuttua pitkävihaisesti toisen tavasta toimia, jos itsekin toimii ihan vastaavasti, jopa tosiaan pahemmin Varsinkin kun se toinen ei ole kuin hetkiseksi loukkaantunut, ja nyttemmin jo unohtanut mitä toinen teki.

ap

Vierailija
65/84 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tavalliset päivitykset menee ohi kun instagram on sitä mieltä, ettei sinua kiinnosta kyseisenlaiset päivitykset. Algoritmi päättää puolestasi mistä sinun pitää tykätä.

Ihan hyvin näyttää ne, joista olen eniten kiinnostunut. 

Vierailija
66/84 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen on kummallinen olento. Onhan se ihan inhimillistä ihmetellä miksi joku hyvänä kaverina tai ystävänä pitämä henkilö ei katso sun päivityksiä tai reagoi niihin. Toisethan ovat sellaisia kovanaamoja, että eivät välitä, mutta väitän kyllä, että suurin osa kuitenkin jää miettimään, että miksi tuota ei kiinnosta, onko kaveruus näyttelyä muutenkin?

Itse aloin kiinnittää huomiota, että pari tyyppiä ei koskaan katso mun storyja, eivätkä myöskään tykkää päivityksistä. Ensin ajattelin että johtuu siitä, että eivät käy päivittäin ja nämä ehtii mennä ohi. Sitten huomasin, että tykkäävät kuitenkin muiden yhteisten tuttujen päivityksistä ja jäin tätä hetkeksi seuraamaan. Todistetusti kävivät päivittäin instassa, mutta ei yhtään tykkäystä mun kuviin tai mun storyjen katsomista (jaan jotain 1-2 krt viikossa). Kerran molemmilta on käynyt "lipsahdus" ja ovat katsoneet storyissa ensimmäisen kuvan, mutta eivät muita.

Roikotan heitä edelleen siellä storyjen "läheiset kaverit" - listalla, koska meillä ei koskaan ole ollut mitään riitoja, kaiken pitäisi olla ok, on tunnettu vuosia ja itse en koe heitä kohtaan mitään ärsytyksiä. Toki kasvotusten nähdessä on nykyään vähän varautunut olo ja sitä miettii, että onko tämä kaveruus heidän puoleltaan aitoa. Jakelen myös niitä sydämiä tai muita reaktioita muiden päivityksiin ja storyihin herkästi, koska vaiva on pieni, mutta ilo suuri. Ja koska ihan aidosti olen kiinnostunut ja tykkään siitä mitä muut arjessaan ja elämässään puuhaa ja ajattelee.

Tämä nyt oli vähän ohi ap:n ongelman ja enemmänkin muille tähän keskusteluun osallistuneille, jotka aihetta väheksyy.

Itse asiassa aikalailla näin. Ymmärrän että ihmisillä on erilaiset tyylit ja tavat koskien instagramia, mutta en sitä että itse jättää huomioimatta toisen päivityksen jonka tietää kyllä tärkeäksi, ja sitten kiukuttelee kun toinenkin valitsee käyttää instagramia omalla tavallaan. Mielestäni ei sovi suuttua pitkävihaisesti toisen tavasta toimia, jos itsekin toimii ihan vastaavasti, jopa tosiaan pahemmin Varsinkin kun se toinen ei ole kuin hetkiseksi loukkaantunut, ja nyttemmin jo unohtanut mitä toinen teki.

ap

Olen eri, mutta todennkäköisesti hänellä ei ole mitään hajua mistä suutuit ja lopetit seuraamisen. 

Vierailija
67/84 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut somessa vuodesta 2007.

Kertaakaan en ole painanut tykkää nappia.

En koe että sillä olisi mitään merkitystä, muuta kuin olla "joo, tämä nähty"-kuittauspainike.

Vierailija
68/84 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ilmoitetaan että joku on kuollut, mun mielestä on aika ikävää jos jengi siitä hulluna "tykkää".

Toivoivatko he siis henkilön kuolemaa?

Vierailija
69/84 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ukko39 kirjoitti:

En koe että sillä olisi mitään merkitystä, muuta kuin olla "joo, tämä nähty"-kuittauspainike.

Olen ollut samasta vuodesta ja en tiedä kuinka monta kymmentä tuhatta peukkua, sydäntä, jotain muuta reaktiota tai kommenttia olen jakanut. On kauniita kuvia, hauskoja sattumia, onnellisia tapahtumia, suruakin, tsemppiä tarvitsevia, lahjakkaita ihmisiä esittelemässä tuotoksiaan jne. Tai sitten ihan vain sitä "kiva kun olet olemassa" - huomiointia läheisimmille, vaikkei se itse päivitys mitään erityistä herättäisikään ja jonkun tuntemattoman jakamana jäisi huomiotta.

Tämä "ei kiinnosta" - ilmiö ihmetyttää muutenkin. Tähän tuntuu törmäävän nykyään aina vain enemmän. Näissä anonyymeissä keskusteluissa, mutta myös täällä tosielämässä. Työkaverit eivät kiinnosta, lasten kaverien vanhemmat eivät kiinnosta, naapurit eivät kiinnosta, jopa omat sukulaiset eivät kiinnosta.

Vierailija
70/84 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanni16kerava kirjoitti:

Jos ilmoitetaan että joku on kuollut, mun mielestä on aika ikävää jos jengi siitä hulluna "tykkää".

Normaali ihminen pystyy päättelemään asiayhteydestä tykkäykset ja myötätuntotykkäykset, vaikka se samalla napilla tapahtuukin.

Vierailija
71/84 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanni16kerava kirjoitti:

Normaali ihminen pystyy päättelemään asiayhteydestä tykkäykset ja myötätuntotykkäykset, vaikka se samalla napilla tapahtuukin.

Minä en taas ymmärrä miksi tuollaisia laitetaan someen. 

Vierailija
72/84 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Olen eri, mutta todennkäköisesti hänellä ei ole mitään hajua mistä suutuit ja lopetit seuraamisen. 

Kaverihan tässä on suuttunut, ei ap.

Vierailija
73/84 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanni16kerava kirjoitti:

Instagramissa on yksityisviestin lähettämisen mahdollisuus, ja sitä kautta voi lähettää osanotot ihan kirjoittamalla esim. "otan osaa". Ei tarvitse tykätä.

Vierailija
74/84 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ukko39 kirjoitti:

Olen ollut samasta vuodesta ja en tiedä kuinka monta kymmentä tuhatta peukkua, sydäntä, jotain muuta reaktiota tai kommenttia olen jakanut. On kauniita kuvia, hauskoja sattumia, onnellisia tapahtumia, suruakin, tsemppiä tarvitsevia, lahjakkaita ihmisiä esittelemässä tuotoksiaan jne. Tai sitten ihan vain sitä "kiva kun olet olemassa" - huomiointia läheisimmille, vaikkei se itse päivitys mitään erityistä herättäisikään ja jonkun tuntemattoman jakamana jäisi huomiotta.

Tämä "ei kiinnosta" - ilmiö ihmetyttää muutenkin. Tähän tuntuu törmäävän nykyään aina vain enemmän. Näissä anonyymeissä keskusteluissa, mutta myös täällä tosielämässä. Työkaverit eivät kiinnosta, lasten kaverien vanhemmat eivät kiinnosta, naapurit eivät kiinnosta, jopa omat sukulaiset eivät kiinnosta.

Saman oon pannu merkille. Mitä vitdua ne sitten SOmessa tekee jos niitä ei mikään siellä kiinnosta ;)

Vierailija
75/84 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanni16kerava kirjoitti:

Instagramissa on yksityisviestin lähettämisen mahdollisuus, ja sitä kautta voi lähettää osanotot ihan kirjoittamalla esim. "otan osaa". Ei tarvitse tykätä.

Tai vastata siihen viestiin minkä ap oli myös lähettänyt asiasta.

Vierailija
76/84 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla ja monella muulla toisinpäin. Selaan vain tarinat, kuvafeed täynnä mainoksia ja ehdotettuja julkaisuja joita en seuraa. Haluan ne ystävieni julkaisut! Parhaimmillaan tätä muuta roskaa ollut joka toinen postaus.

Vierailija
77/84 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ja monella muulla toisinpäin. Selaan vain tarinat, kuvafeed täynnä mainoksia ja ehdotettuja julkaisuja joita en seuraa. Haluan ne ystävieni julkaisut! Parhaimmillaan tätä muuta roskaa ollut joka toinen postaus.

Joo mulla on Instakaverina lähinnä ihmisiä, joita en tunne henkilökohtaisesti, koska seuraan eriaiheisia kuvia. Facebookissa on sitten kaverit ja siellä kommentoin heidän elämäänsä. 

Vierailija
78/84 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tee kumpaakaan.

En myöskään vahtaa kuka on tykännyt julkaisuistani ja kuka ei.

Vierailija
79/84 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkeekö instagramissa kuka on katsonut? Julkisten profiilien juttuja instagram ilmeisesti voi jaella oman mielensä mukaan mille tahansa toiselle ig-tilille.

Katsojien ilmoittaminen?

Vierailija
80/84 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän enää pahemmin edes laiteta mitään päivityksiä. Tarinoita käyttää valtaosa. Tarinoitakin voi laittaa kohokohtiin jos haluaa niiden pysyvän profiilissa. Itselläni menee valtaosa ihmisten julkaisuista ihan ohi, tarinoita katselen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi kahdeksan