Meidän perhe ei selviydy, jo nyt pahassa pulassa
talouden ja laskujen suhteen. Molemmat vanhemmat matalapalkkatyössä. Nyt minulta loppuu työt, voi apua. Sähkön hintakin nousee..voi meidän lapsiparat, he joutuvat kasvamaan venhnäjauhomössöllä. :(
Ja pahinta on se, ettei kukaan ja mikään voi meitä pelastaa.
Kommentit (75)
Tule ampumaan minut, teet siinä kaikille palveluksen!
ap
myös muualla kuin mol:ssa olevista ilmoituksista, jopa soitellaan potentiaalisille työnantajille, joilla ei ole ilmoituksen ilmoitusta missään ja kerrotaan että "tällainen hyvä ja ahkera tyyppi olisi tarjolla, JOS teillä sattuu tulemaan tarvetta". Eihän sitä koskaan tiedä, milloin sielä joku irtisanoutuu, sairastuu tms.
Minusta hän vaikuttaa väsyneeltä, vihaiselta, pettyneeltä, mutta ei typerältä.
Tuollainen elämäntilanne on äärimmäisen raastava ja raskas, varsinkin kun on lapsia. Ja täällä vaaditaan sellaista rationaalisuutta ja voimaa johon tuskin kirjoittaja itse pystyisi vastaavassa tilanteessa.
Kun elämä potkii niin jaetaan mieluummin voimaa kuin iskuja, eikö?
ja onhan se sosiaali toimisto apuna jos oikein tiukkaa tulee.
Sehän on lähinnä urheilullisten nuorten taskurahan hankkimista varten...TITENKÄÄN työkkäristä ei osoiteta yhtään mitään. Tai siis, siitä ei tosiaan voi lähteä, että sieltä osoitettaisiin. SINÄ HAET AKTIIVISESTI TÖITÄ joka paikasta. Hakemusta ja CV:tä vaan kaikkiin avoimiin paikkoihin, itsenäistä soittelua paikkoihin jne. Ja jos tosiaan olet valmis kaikkeen, jopa mainosten jakoon, niin kerronpa, että esim. kassatarjoilijan ja siivoojan töistä maksetaan paljon paremmin ja säännöllisesti. Hae vaikka Mäkkäriin kassaksi, jos et nirso ole.
Ja sitä paitsi sosiaalitoimi auttaa nyt välittömässä hädässä. Oletko edes ottanut selvää oikeuksistanne? Menehän fattan sivuille ja vilkaisen toimeentulon myöntämisperusteet. Siellä on ihan faktaa tulo- ja menorajoista. Saatte perusosat kaikille perheenjäsenille ja lisäksi esim. juuri sähkö- ja vesilaskut maksetaan sossun taholta. Omistusasuntoon ette saa tukea, mutta jos asutte vuokralla, siihen kyllä. Oletteko edes hakeneet asumistukea?
Oletko ottanut yhteyttä pankkiin tuon opintolainan maksuerien tiimoilta? Maksut minimiin nyt kun olet työtön.
Äläpähän vaivu itsesääliin, vaan käytä tuo voivottelu-aika asioiden eteenpäin viemiseen! Fattatuillakin elää väliaikaisesti oikein mukavasti, ja töitä saa aivan varmasti, jos ei kranttuile sen suhteen mitä ja mistä ja hakee aktiivisesti. Ekaan palkkaan asti kantaa toimeentulotuki...
Korkeintaan alkaa painostaa työharjoitteluun tai johonkin koulutukseen jos olet kuukausitolkulla työttömänä.Työnhaku on kiinni omasta aktiivisuudesta. Nyt vaan lähettelet hakemuksia ja soittelet paikkoihin, menet itse käymään ja sitä rataa.. Mitä nopeammin aloitat, sitä nopeammin löydät uuden työn. Ja vaikka et ihan oman alasi töitä löytäisikään niin jotain työtä löytyy varmasti jota voit tehdä siihen asti että löydät oman alasi paikan.
Ja lapset pidät tietenkin päiväkodissa, tarvitsevat sitä paikkaa kun saat taas työtä ja vaikea hakea töitä ja käydä haastatteluissa jos lapset on kotona. Voit pitää heillä vaikka vapaapäiviä viikolla tänä aikana kun olet työtön.
Toimeentulotukea tuskin saatte kun toinen on työssä.
Ihan rupeat nyt vain kartoittamaan mahdollisia työpaikkoja/ työnantajia ja otat ITSE heihin yhteyttä. Samaten ilmoittaudut eri rekryfirmojen listoille, sitä kautta työllistyy nykyään moni! Samaten mietit kaikki tutut ja tutuntut, joista voisi olla hyötyä (esim. jos joku tietää että omassa työpaikassa tarvittaisiin lisätyövoimaa).
Aktiivisuus työnhaussa ei todellakaan tarkoita sitä että käy työkkärissä ja katsoo heidän paikkansa läpi. Suurin osa työpaikoista on ns. piilotyöpaikkoja, joista ei edes ilmoitella missään. En halua piikitellä, mutta tämä on kyllä ihan perusasia, joka aikuisen ihmisen on syytä tietää.
olen koko aamun soitellut ja sopinut maksusuunnitelmia. Koska vasta jäin työttömäksi emme vielä saa toimeentulotukea, tiesitkö, että ne laskee vielä 2kk takaiset tulot ja sen takia vielä tässä kk emme saa tukea. Makseltiin tuossa juuri takaisin aiemmat kelan asumistuet, joten siihen leikkiin en nyt uskalla ryhtyä.
Kiitos kaikille ystävällisistä neuvoista. Sukulaiset eivät lainaa rahaa, seurakunta sanoi viime vuonna, että he eivät auta perheitä kun kertaluontoisesti, joten sinne en voi enää mennä laskunipun kanssa.
Olen pahoillani jos ärsytän teitä, tosi pahoillani. Anteeksi.
ap odottaa edelleen ampujaansa pelastamaan ja vapauttamaan tästä tilasta.
Työkkäristä ei ole koskaan tarjottu mitään järkevää. Sen sijaan olen joskus lähettänyt ihan avoimia hakemuksia firmoihin ja sitä kautta sain kerran vakipaikankin:). Sama nyt kun olen yrittäjänä, itse vaan pitää olla aktiivinen. Töitä Suomesta kyllä tekevälle löytyy!!
niin minä teen. ennakoin vähän. koita sopia velkojien kanssa osamaksua, käy sossussa, hae seurakunnan ruokaapua yms. kyllä suomessa selviää!
te ette tiedä yhtään mitään. Te ette tiedä mitään..Olen koko aamun soitellut velkojille ja kyllä he vaan haluavat rahansa..vakuutusyhtiö, vesilaitos, sähkölaitos, päivähoitomaksut, pankkilainat..kertokaa noille, ettei raha merkitse mitään.
ap
Oletko ap kysynyt vuokrafirmoista, jos sieltä löytyisi jotain työpaikkoja?
Sinun täytyy nyt ymmärtää se, että vaikka kuinka olet työkkärissä sanonut, että olet valmis ottamaan vastaan muidenkin alojen työtä ja matkustamaan lähikuntiinkin sen perässä, ei se auta tilannettasi mitenkään. SINUN TÄYTYY SANOA SE TYÖNANTAJILLE! Ihan tosi hei, aktiivisuus työnhaussa tarkoittaa AKTIIVISUUTTA työnhaussa ei vain valmiutta tehdä kaikkia tarjottuja (ei niitä tarjota, niitä pitää hakea!) töitä.
Jos MOL:n sivuilta ei satu löytymään juuri oman alasi vapaita paikkoja, entä ne kaikki muut vapaat paikat, joita siellä on. Oletko soittanut niihin kaikkiin, lähettänyt työhakemuksia? Oletko käynyt kaikilla muillakin netistä löytyvillä työnhakusivuilla aktiivisesti (eli päivittäin) ja hakenut jokaista mahdollista paikkaa, johon saattaisit olla pätevä. Haethan myös niitä, joihin vaadittuja kriteereitä et IHAN täytä, sillä usein palkataan pätevien puutteessa seuraavaksi paras. Haethan myös ns. hanttihommia, kuten juuri jotain mäkkärin kassan paikkoja? Niitäkin voi tehdä väliaikaisesti rahapulassaan, etsiessään sitä oman alan paikkaa. Ja sitten tosiaan se, että työilmoitusten ohikin voi soitella. Kaikkiin mahdollisiin firmoihin voi ilmoittaa halukkuudestaan tehdä vaikka kausiluonteisiakin töitä. Myös opetushommat (sijaisuudet) ovat hyvä väliaikainen työ. Missä omaa alaasi opetetaan? Ilmoittaudu nyt ainakin ensin oman alasi koulujen sijaisuuslistoille; samoin kaupunkisi ala-asteiden sijaisuuksia tekemään.
Niistä nenäsi, nosta pöksysi ja ala työhön. Itsesäälissä kieriskely ei nyt paranna tilannetta mitenkään.
Ja ekana soitat sinne sossuun. Se auttaa akuutisti.
esimerkiksi kunnalle, jossa muuten on myös opiskelukavereideni hakemukset. Monet opiskelukaverit samassa jamassa. Olen soitellut ja tyrkyttänyt itseäni useisiin paikkoihin ja tämä nyt loppuneeseen työhöni pääsin juuri tuppaantumalla. Onhan asia niinkin, etten voi väkisin mennä mihinkään töihin.
Suren ja murehdin, että näin aikuisena opiskelin, kituutin paremman toivossa ja näin kävi. Halusin parempaa toimeentuloa perheelleni.
Lapset eivät ole nyt hoidossa koska olen kotona ja maksellaan siis edellisen kk hoitomaksuja vielä..Isommat lapset on koulussa.
ap
Pääset tästä yli!
Pidä huoli itsestäsi.
että minkä alan ihminen olet? Mitä olet opiskellut? Mitä haluaisit tehdä työksesi?
Aina selviää. Katsotte mistä voitte luopua. Tarvitteko autoa?
Meillä vähän sama homma. Minulta meni osittain työkyky ja olin meidän perheessä se rahan tuoja. Mutta ei voi heittäytyä toivottomuuteen. Aina selviää. Yritä työnhakua tosissaan. Mielikuvitus mukaan- sen ei tarvitse olla oman alan työtä.
Tilanne näyttää nyt olevan se, että olette mitoittaneet menonne kahden työssäkäyvän tulojen mukaisesti ja sitä varten olette pulassa.
Tässä minun vinkkini:
- opintolainasta haet lyhennysvapaata työttömyysajaksi. Korot voidaan pääomittaa jos ette niitäkään saa maksettua
- myös asuntolainasta lyhennysvapaata nyt heti
- jäädytätte lehtitilaukset, ylimääräiset vakuutukset yms. Kauppaan lista, jonka mukaan ostat, ei ylimääräistä.
- toinen auto pois tai seisontaan jos ette ihan välttämättä tarvitse (jos sellainen on)
- asumistuki hakuun. Takaisin ei joudu maksamaan jos ilmoittaa Kelalle tulojen muutoksesta ajoissa. Ei sen takia kannata jättää kokonaan hakematta.
- ÄLKÄÄ OTTAKO PIKAVIPPEJÄ YMS. Mielummin vaikka käyttöluotto pankista jos ihan mahdottomaksi menee.
Toimeentulotuessa todella oletetaan, että jos ihminen on tiennyt etukäteen tulojen vähenemisestä, on hän jotenkin varautunut siihen ts. säästänyt palkoista. Jos teillä on ollut pienet palkat/työt loppuivat yhtäkkiä, saatatte silti saada tt-tukea. Varaa sinne aika!
myöntää harkinnanvaraista toimeentulotukea! Jos tilanne (tässä tapauksessa ilmeisesti työttömyys) on tullut yllättäen ja teillä on ollut ihan perusteltavia menoja viime kuukausina (ette siis ole ökynä tuhlanneet jotain super isoja palkkoja johonkin ihan "turhaan" viimeisen parin kk:n aikana), sossu kyllä varmasti myöntää tukea laskelmien ohikin...Ainakaan et häviä mitään, kun käyt sosiaalihenkilön puheilla juttelemassa tilanteestanne.
Ja ei kyse ole asumistukien kanssa mistään "leikistä", johon pitäisi uskaltaa ryhtyä. Ihan matematiikkaa se on tietyin reunaehdoin. Jos olette pienituloisia, saatte asumistukea. Jos olette joutuneet niitä takaisin maksamaan, olette asumistukea jossain tilanteessa nostanut, kun ette olisi siihen oikeutettuja olleet.
Minä ymmärrän, että elämäntilanne on stressaava ja epätoivo iskee välillä. Sympatiani ovat oikeasti puolellasi; rahan kanssa sitkuttelu on tosi kuluttavaa. Mutta sitä en ymmärrä, ettet edes yritä "kääntää jokaista kiveä"! Totta kai te haette asumistukea. KELAhan sen saa laskea, oletteko ja missä määrin siihen oikeutettuja. Ja totta kai haette apua sossustakin.
Ja totta kai sinä haet kaikkia mahdollisia ja mahdottomia työpaikkoja nyt ITSE, et odota, että työkkäri tekee sen puolestasi.