Iltalehti: äiti ei pysty maksamaan palkastaan sähkölaskuja
Iltalehdessä oli jonkun perheen äidin itkuvirsi, ettei suoriudu sähkölaskuistaan lastenhoitajan palkoilla. Asuu omakotitalossa.
Miksi ihmiset eivät suhteuta omia tulojaan kulutukseensa? Lähtökohtaisesti jo ennen energiakriisiä tämä tyyppi on asunut varmaan liian kalliisti tuloihinsa nähden. Olen jokseenkin kyllästynyt, että nämä hoitajat valittavat miten eivät palkallaan pärjää, vaikka kyse on oikeasti siitä, että talousosaaminen on olematonta. Olen itse parempi tuloinen, enkä todella omalla tulotasolla alkaisi ostamaan omakotitaloa.
Kommentit (709)
Ja lisäys tuohon että hyväpalkkaiseen ammattiin kouluttautuminen maksaa ja vie aikaa . Opiskelija budjetilla ei sähkölaskuja maksella sen helpommin .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuso kirjoitti:
Monien ihmisten talousosaaminen on järkyttävän huonoa. Tottakai aina pitää varautua elämässä muutoksiin, eroihin, sotiin, taantumiin, sairauksiin ja työttömyyteen.
Henkilökohtaisesti olen aina säästänyt käteen jäävästä palkasta 30% ja elänyt riittävän kokoisessa omistusasunnossa (palkkarahoilla maksettu) pk-seudulla palveluiden äärellä, julkisen liikenteen varrella. En omista autoa kustannussyistä.
Työskentelen myös pienipalkkaisella alalla. Ei ole mitään hätää!
Varo ettei kukaan tule varastamaan sinun omaisuutta.🤣
Mitä omaisuutta?En olemtuo kirjoittaja mutta minulla on varallisuus kullassa, hopeassa, sijoitusrahastoissa, indeksirahastoissa. Kotoa löytyy 150€ polkupyörä ja radio yms.
Polkupyörä ja radio ovat asuntolan asukkaiden yhteiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, olet oikeassa että asuminen tulee suhteuttaa palkkatasoon. Itsekään en voisi asua yksinhuoltajana omakotitalossa...ja itseasiassa en yhtään missään omistusasunnossa, koska tuskin saisin edes lainalupausta varhaiskasvatuksen opettajan olemattomalla palkalla (brutto 2500).
Ja tällä lehtijutulla oli varmaan tarkoitus tuoda esille lastenhoitajien luokattoman surkeaa palkkaa. Tällä hetkellä tuntuu että bussikuskit, kaupankassat, roskakuskit ja lähes kaikki saavat parempaa palkkaa kuin me vaka-työntekijät. Itsekin olen maisteri ja kyllä suoraansanoen aivan järkyttävältä tuntuu että meidän palkat ei nouse ei sitten millään. Onneksi on mies joka tradenomina saa 5000e palkkaa ja mahdollistaa sen että pystymme asumaan ja elämään.Eihän lastenhoitaja ole mikään maisteri. Vaan tod näk lähihoitaja.
No meidän päiväkodissa henkilöstöpulan vuoksi lähihoitaja toimii vakaopena, että siinä mielessä on ihan amishommia koko vaka, kun siihen pystyy kerran kuka hyvänsä.
Edelleen se jutun äiti ei ole mikään maisteri, kun on kerran lastenhoitaja.
Alan palkkaus on kyllä ollut tiedossa jo vuosia, joten oma vika jos valitsee alan.
Ei huolta, tuolla alalla ei ole kohta enää kukaan, saatte sitten ihan itse miettiä, että kuka ne lapsenne hoitaa. Miettikääpä sitä.
Lähde ihmeessä alalta. Ensin karenssi ja lainat ei ole laskuja toimeentulotuessa ja sähkölaslussa on kelalla katto.
Yhtiölaina on myös jännä, se on lasku asumistuessa, mutta ei toimeentulotuessa eli ei saa ruokaa eikä lääkkeitä eikä sähkölaskua, noihin ei saa rahaa.
Tarkoitit mitä? Yhtiölaina huomioidaan asumistuessa. Sähkölasku ja lääkärin määräämät lääkekulut huomioidaan toimeentulotuesta.
Hauska idea , sugardaddy sähkölaskujen maksajaksi miksipä ei .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo IL jutun nainen on aivan hirveä. Englanniksi sanottaisiin woe is me eli tuollaista itseään surkuttelevaa säälin kerjuuta. Ajatus tukienkin hakemisesta on liian raskas, kun se pitäisi tehdä "töiden ja perhe-elämän päälle" (2 teini-ikäistä poikaa joka toinen viikko) ja ajatus talon myymisestä oli liian raskas syistä sama kuin edellä.
Hirveä nainen, eikä mitään itsekritiikkiä, kun tuollaisen haastattelun antaa. Siellähän valittaa 2-kerroksisessa vanhassa omakotitalossaan (kun me muut emme tee mitään ja asumme kaikki vastarakennetuissa asumuksissa).
Toimeentulotuen hakeminenhan on ihan äärettömän raskasta 🙄
Hakemus vireille ja parin kuukauden tiliotteet ja laskut liitteeksi
Aikaa tähän prosessiin menee noin 5min
Mutta kun se on NIIN raskasta - jep jep
Siihen ekaan hakemukseen tarvitaan liitteitä huomattavasti enemmän.
Eikä tarvita
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tästä tulee kova talvi ihan globaalisti, eikä vain meille.
90-luvun laman kokoneena voi vain pelätä, mitä VOI tulla eteen, kun nyt on monta kriisiä päällekkäin, vaikkei se kriisi siitä paranekaan.
Kyllähän ne nyt jotain hintakattoa EU.ssa suunnittelee, saa nähdä mitä siitä tulee.
Nyt kannattaisi säästää siitä mistä voi, sekä energiaa, että muuta kuluttamista, sillä se hidastaisi inflaation kasvua.
Ja jos on työpaikka, niin siitä ei kannata lähteä pois, vaikkei työ huvittaisikaan, pienikin palkka voi auttaa pahimman yli.
Minulle on myös tullut mieleen 90-luvun lamavuodet. En olisi ennen lamaa koskaan uskonut, että joutuu kokemaan sellaisia aikoja. Koulun historian tunnilla luettiin aikoinaan 30-luvun lamasta. Meille melkein luvattiin, että sellaista ei voi enää tapahtua. Onko nyt taas samanlainen kurjuus edessä? Pahvia tyhjien kauppojen ikkunoissa? Lopetettuja liikkeitä ja konkurssin tehneitä yrityksiä? Epätoivoisia perheenisiä ja -äitejä, jotka öisin valvovat miettien laskuja, ehkä jopa itsemurhaa? Maan johtohenkilöitä, jotka pilkaten huomauttavat kansalaisille, että nälkä lähtee, kun syö jotakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, olet oikeassa että asuminen tulee suhteuttaa palkkatasoon. Itsekään en voisi asua yksinhuoltajana omakotitalossa...ja itseasiassa en yhtään missään omistusasunnossa, koska tuskin saisin edes lainalupausta varhaiskasvatuksen opettajan olemattomalla palkalla (brutto 2500).
Ja tällä lehtijutulla oli varmaan tarkoitus tuoda esille lastenhoitajien luokattoman surkeaa palkkaa. Tällä hetkellä tuntuu että bussikuskit, kaupankassat, roskakuskit ja lähes kaikki saavat parempaa palkkaa kuin me vaka-työntekijät. Itsekin olen maisteri ja kyllä suoraansanoen aivan järkyttävältä tuntuu että meidän palkat ei nouse ei sitten millään. Onneksi on mies joka tradenomina saa 5000e palkkaa ja mahdollistaa sen että pystymme asumaan ja elämään.Eihän lastenhoitaja ole mikään maisteri. Vaan tod näk lähihoitaja.
No meidän päiväkodissa henkilöstöpulan vuoksi lähihoitaja toimii vakaopena, että siinä mielessä on ihan amishommia koko vaka, kun siihen pystyy kerran kuka hyvänsä.
Alan palkkaus on kyllä ollut tiedossa jo vuosia, joten oma vika jos valitsee alan.
Ei huolta, tuolla alalla ei ole kohta enää kukaan, saatte sitten ihan itse miettiä, että kuka ne lapsenne hoitaa. Miettikääpä sitä.
Lähde ihmeessä alalta. Ensin karenssi ja lainat ei ole laskuja toimeentulotuessa ja sähkölaslussa on kelalla katto.
Yhtiölaina on myös jännä, se on lasku asumistuessa, mutta ei toimeentulotuessa eli ei saa ruokaa eikä lääkkeitä eikä sähkölaskua, noihin ei saa rahaa.
Tarkoitit mitä? Yhtiölaina huomioidaan asumistuessa. Sähkölasku ja lääkärin määräämät lääkekulut huomioidaan toimeentulotuesta.
Rahoitusvastike ei ole huomioitava meno kummassakaan etuudesta, ainoastaan koron osuus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin vaikka lyödä vetoa, että pahimmat huutelijat tässäkin ketjussa ovat niitä, jotka tosiasiassa itse maksattavat sähkölaskunsa Kelalla 😂
Hih hih
Voin kertoa, että puolisoni tienaa 1600 netto ja itse saan työmarkkinatukea 680 netto ja 200 lapsilisää. Emme saa vuokralla asumistukea emmekä toimeentulotukea, haimme kyllä, mutta kieltävä vastaus tuli ja puolisolla vuorotyö eli tarvitsee auton.
Haloo, teillä jää elämiseen melkein 2500, tietenkään ette saa tukia.
Niin ja tuosta maksetaan vuokra, sähkö, vesi, ruoka, lasten vaatteet, 4 puhelinlaskua, auton vakuutukset, käyttömaksu, auton remontit, yleensä joka vuosi 1 eli 500 - 1000.
Niin,asumistuki on asumiskuluihin,ei auton remonttiin ja vakuutukseen.Toimeentulotuki viimesijainen tuki evälttämättömiin kuluihin Tuskin lapsille tarvii joka kuukausi uusia vaatteita ostaa.
Lapset kasvaa 8-10 cm vuodessa.
Eikä joka puolella kulje ratikkaa niinkuin Helsingissä. Siellä kuulemma ihmiset menevät ratikalla jopa yhden lyhyen välin pysäkiltä pysäkille.
Ko äiti asuu Turussa. Siellä on hyvät kulkuyhteydet.
Kirpparilta saa vaatteita. Meillä oli tiukkaa pari vuotta sitten. Kaikki teinien vaatteet hankin ilmaisina Torista ja Kirppisryhmistä. Jopa kaksi vanhojen tanssipukua.
Ompelutaito auttaa. Ja senhän saa kyllä hankittua ihan ilmaiseksi.
Kuinka nopeasti saavuttaa sellaisen ompelutaidon, että vaatteet ovat toimivia ja niitä kehtaa käyttää ihmisten ilmoilla? Ompelukoneet, saumurit ja kankaat ovat kalliita.
Vaatteiden ompeleminen on taitolaji. Ei se suju kaikilta. Eihän jokainen mieskään osaa tuosta vaan asentaa sähköjohtoja tai valmistaa huonekaluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen yksinhuoltaja ja asun lapseni kanssa kerrostalokolmiossa, kyseessä omistusasunto. Minulla ei olisi varaa omakotitaloasumiseen. Olen itsekin sopeuttanut elämässä asumista siihen mihin on varaa. Ihmettelen näitä vinkujia Suomessa riittää, valtion tehtävä maksaa heidän valitsemansa asumismuoto, ei kuitenkaan itse tehdä asialle mitään. Omituinen valtio nimeltä Suomi kommarilandia.
Kaikissa asumismuodoissa on kaiken hintaisia asumisvaihtoehtoja. Ainoastaan lähinnä Helsingissä ja muutamassa muussa kaupungissa, aivan ydinalueilla ollaan täysin keinotekoisen niukkuuden pilaamissa hinnoissa.
Tunnen useita esim Kouvolasta, ketkä asuvat näissä 20.000-50.000 € omakotitaloissa, 2500 m2:n tonteilla. Ja ahkerasti tekevät polttopuunsa ja lämmittävät puuhellansa. Sähköä kuluu pienet määrät, kun laitteet on kytkimien takana.
Ja turha väittää, että tuo olisi mikään elitistinen asuintyyli. Vaan käytännöllisesti järkevä.
Sensijaan on ylellisyyttä, olla keskuslämmitetyssä kerrostalossa ja nauttia lämmöstä.
Eikös puulämmitystä olla kokonaan kieltämässä? Siitä tulee haitallisia hiukkasia ilmaan. Hengitysvaikeuksia jne.
Vierailija kirjoitti:
Työtön mies kirjoitti:
Työtön ei saa säästää pahan päivän varalle tilillä rahaa. No sitten voikin hakea kelasta rahaa kun tulee isompi sähkölasku.
Ai miten niin ei saa? Keksit omiasi. Keksi vähän paremmin ensi kerralla.
Säästösumma vähentää mahdollisuutta saada toimeentulotukea. Sanomalehdissä on kerrottu tästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön mies kirjoitti:
Työtön ei saa säästää pahan päivän varalle tilillä rahaa. No sitten voikin hakea kelasta rahaa kun tulee isompi sähkölasku.
Ai miten niin ei saa? Keksit omiasi. Keksi vähän paremmin ensi kerralla.
Säästösumma vähentää mahdollisuutta saada toimeentulotukea. Sanomalehdissä on kerrottu tästä.
Hönö TAAS oikein sanomalehtiä lukenut ;DDDDDDDDD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesten ja naisten ero.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009113227.html
Miehet toimii ja naiset uhriutuu.Niin, toimarilla on aivan eri resurssit rakentaa sähköjärjestelmä kotiinsa kuin pienipalkkaisella yh:lla.
Sitten asumismuoto on väärä. Esim kun menee lämpöpumppu se on noin paneelien hintainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voin vaikka lyödä vetoa, että pahimmat huutelijat tässäkin ketjussa ovat niitä, jotka tosiasiassa itse maksattavat sähkölaskunsa Kelalla 😂
Hih hih
Voin kertoa, että puolisoni tienaa 1600 netto ja itse saan työmarkkinatukea 680 netto ja 200 lapsilisää. Emme saa vuokralla asumistukea emmekä toimeentulotukea, haimme kyllä, mutta kieltävä vastaus tuli ja puolisolla vuorotyö eli tarvitsee auton.
Haloo, teillä jää elämiseen melkein 2500, tietenkään ette saa tukia.
Niin ja tuosta maksetaan vuokra, sähkö, vesi, ruoka, lasten vaatteet, 4 puhelinlaskua, auton vakuutukset, käyttömaksu, auton remontit, yleensä joka vuosi 1 eli 500 - 1000.
Niin,asumistuki on asumiskuluihin,ei auton remonttiin ja vakuutukseen.Toimeentulotuki viimesijainen tuki evälttämättömiin kuluihin Tuskin lapsille tarvii joka kuukausi uusia vaatteita ostaa.
Lapset kasvaa 8-10 cm vuodessa.
Eikä joka puolella kulje ratikkaa niinkuin Helsingissä. Siellä kuulemma ihmiset menevät ratikalla jopa yhden lyhyen välin pysäkiltä pysäkille.
Ko äiti asuu Turussa. Siellä on hyvät kulkuyhteydet.
Kirpparilta saa vaatteita. Meillä oli tiukkaa pari vuotta sitten. Kaikki teinien vaatteet hankin ilmaisina Torista ja Kirppisryhmistä. Jopa kaksi vanhojen tanssipukua.
Ompelutaito auttaa. Ja senhän saa kyllä hankittua ihan ilmaiseksi.
Kuinka nopeasti saavuttaa sellaisen ompelutaidon, että vaatteet ovat toimivia ja niitä kehtaa käyttää ihmisten ilmoilla? Ompelukoneet, saumurit ja kankaat ovat kalliita.
Vaatteiden ompeleminen on taitolaji. Ei se suju kaikilta. Eihän jokainen mieskään osaa tuosta vaan asentaa sähköjohtoja tai valmistaa huonekaluja.
Köyhän ei kannata olla tumpula.
Myös käsin voi ommella. Minä tuunasin käsin mm vanhojen tansseihin mekon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tästä tulee kova talvi ihan globaalisti, eikä vain meille.
90-luvun laman kokoneena voi vain pelätä, mitä VOI tulla eteen, kun nyt on monta kriisiä päällekkäin, vaikkei se kriisi siitä paranekaan.
Kyllähän ne nyt jotain hintakattoa EU.ssa suunnittelee, saa nähdä mitä siitä tulee.
Nyt kannattaisi säästää siitä mistä voi, sekä energiaa, että muuta kuluttamista, sillä se hidastaisi inflaation kasvua.
Ja jos on työpaikka, niin siitä ei kannata lähteä pois, vaikkei työ huvittaisikaan, pienikin palkka voi auttaa pahimman yli.
Minulle on myös tullut mieleen 90-luvun lamavuodet. En olisi ennen lamaa koskaan uskonut, että joutuu kokemaan sellaisia aikoja. Koulun historian tunnilla luettiin aikoinaan 30-luvun lamasta. Meille melkein luvattiin, että sellaista ei voi enää tapahtua. Onko nyt taas samanlainen kurjuus edessä? Pahvia tyhjien kauppojen ikkunoissa? Lopetettuja liikkeitä ja konkurssin tehneitä yrityksiä? Epätoivoisia perheenisiä ja -äitejä, jotka öisin valvovat miettien laskuja, ehkä jopa itsemurhaa? Maan johtohenkilöitä, jotka pilkaten huomauttavat kansalaisille, että nälkä lähtee, kun syö jotakin?
Historialla on tapana toistaa itseään ja ihmisten aivoista on poistettu kokonaan historian oppiminen. Itse olen kokenut 70-luvun energiakriisin ja 90-luvun laman. Hippasen naiivia nyt tulla sanomaan miten olisi voinut tietää mihin ylikuluttaminen johtaa. Nämä viimeiset vuoden on ollut suoraa toistoa 80-luvun nousukaudesta, politiikkaa myöden.
Vierailija kirjoitti:
Se pitää sanoa, että ei hyödytä yhteiskuntaa, jos tämä äiti ja lapset joudutaan majoittumaan vuokrakerrostaloon sosiaalituilla ja omakotitalo jää happanemaan lämmityksen puutteessa ja putket halkeaa. Purkamaankin joutuu kunnan piikkiin.
Tuplavahinko koko yhteiskunnalle.
miksi sosiaalituilla? Astukea voisi ehkä saada riippuu vuokrasta/tuloista. Itse asun ktalossa vuokralla ja en saa mitään tukia:-D mitä tässä haetaan, pitäiskö yhteiskunnan nyt maksaa hänen sähkönsä? Kuulostaa sos.tuelta. Vai nostaa palkkaa 1000e brutto joka sekin maksetaan verotuloista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtiölaina huomioidaan asumistuessa, mutta ei toimeentulotuessa eli et silloin saa rahaa sähköön ja lääkkeisiin, koska sinulla on tuo yhtiölaina raha lääkkeisiin ja sähkölaskuun.
Toimeentulotuessa pelkka yhtiövastike on lasku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtiölaina huomioidaan asumistuessa, mutta ei toimeentulotuessa eli et silloin saa rahaa sähköön ja lääkkeisiin, koska sinulla on tuo yhtiölaina raha lääkkeisiin ja sähkölaskuun.
Toimeentulotuessa pelkka yhtiövastike on lasku.
Nykyinen Hallitus muutti toimeentulotukea niin, että yhtiölaina ei ole siinä enää asumismeno/lasku. Muutos tuli vuonna 2019.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesten ja naisten ero.
Miehet toimii ja naiset uhriutuu.Niin, toimarilla on aivan eri resurssit rakentaa sähköjärjestelmä kotiinsa kuin pienipalkkaisella yh:lla.
Sitten asumismuoto on väärä. Esim kun menee lämpöpumppu se on noin paneelien hintainen.
Tässä nykyisessä tilanteessa todella harvan on mahdollista suhteuttaa menonsa tuloihinsa, mutta tyhmimmät ei sitä tajua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miesten ja naisten ero.
Tässä nykyisessä tilanteessa todella harvan on mahdollista suhteuttaa menonsa tuloihinsa, mutta tyhmimmät ei sitä tajua.
Kyseinen nainen olisi voinut jo puoli vuotta tehdä toista työtä ja kerätä lisää rahaa.
Se pitää sanoa, että ei hyödytä yhteiskuntaa, jos tämä äiti ja lapset joudutaan majoittumaan vuokrakerrostaloon sosiaalituilla ja omakotitalo jää happanemaan lämmityksen puutteessa ja putket halkeaa. Purkamaankin joutuu kunnan piikkiin.
Tuplavahinko koko yhteiskunnalle.