Kouluikäisen pakolliset ulkoilut, mitä mieltä olette?
Meillä on päiväkotiajan jälkeen pidetty edelleen (nyt tokaluokkalainen) käytäntönä pakollisia ulkoiluja, eli niinä päivinä, kun ei ole mitään harrastusta tai muuta menoa, koulusta tulon ja iltaruoan välillä on 2 tunnin ulkoilu pihalla säästä riippumatta. Ja tietenkään lasta ei laiteta palelemaan tai kastumaan, eli puetaan riittävästi päälle, märällä kuravaatteet jne. Olen pitänyt käytäntöä hyvänä, koska ulkona kun on puuhaillut, on helppo rauhoittua illaksi syömään ja läksyihin. Kyselen asiaa siksi, että kun tuttavan kanssa tuli puheeksi, hän oli tosi ihmeissään ja oli sitä mieltä, että ei saisi enää tämän ikäistä määrätä ulos, vaan saisi itse päättää, mitä haluaa tehdä.
Kommentit (136)
Jos mietin itseäni niin olin lapsuudessa melkein aina ulkona. Harrastin urheilua (ulkona tapahtuvaa), lenkitin naapurin koiria tuntitolkulla (onneksi olivat isoja ja jaksoivat kävellä) ja muuten keinuin tai leikin pihassa. Yleensä monesti yksinkin. Näin tuo kaikki sopi minulle. Joskus äitini oli esim koirien lenktyksessä mukana jos aion lähteä kauemmas lenkille. Näin se etten olisi enää päässyt ulos koulun jälkeen oli itselle ihan vierasta. Viihdyin siis ulkona hyvin. Ainoastaan kesäisin oli välillä aika pitkäksi. Meillä isä oli tarkka ulkona olosta ja en saanut esim kesäpäivänä viettää aikaa sisällä. Tv:tä en juurikaan katsonut. En koe silti, että olisin kärsinyt mistään. Nuoruudessa ulkoilu väheni hieman, mutta myöhemmin sain oman koiran ja näin taas olinkin ulkona pari tuntia päivässä. Aikuisena sama jatkuu ja olen tänään ollut jo 4 tuntia ulkona. Kävellyt, siivonnut pihaa sekä lukenut vähän kirjaa. Tietenkin ymmärrän sen, ettei kaikki viihdy ulkona.
Jos lasta mietin niin pakottaminen ei ole hyvä asia. Mieluummin olisin myös itse lapsen kanssa ulkona ja tehtäisiin esim pieni kävelylenkki. Aika ikävää on jos joutuu yksin olemaan pari tuntia. Eri asia esim kesällä, mutta nyt kuitenkin alkaa ilmat huononemaan. Näin vähän kuulostaa ikävältä tuo kaikki. Silti pidän kyllä ulkoilua tärkeänä. Pakottaa ei silti saisi.
Vierailija kirjoitti:
Muistelen onnellista lapsuuttani. Tulin koulusta, äiti oli vielä kotiäitinä silloin. Join maitoa ja kahvia ja söin pullan. Sitten luin kirjoja, katsoin telkkaria, tein läksyt, kaikki siinä järjestyksessä kuin halusin. 2-4 kertaa viikossa kävin urheiluharrastuksen treeneissä tietyn ikäisenä. Ai niin ja kerta viikkoon partiossa. Koulumatka n. kilsa meni kävellen tai pyörällä. Joskus suksilla.
Elämä oli ihanaa. Sain itse huolehtia paljolti asioistani, koska vanhemmat näkivät että se sujuu minulta. Ahmin valtavasti kirjoja, sekin sallittiin. Telkkaria katselin paitsi ihan kaikkea en saanut katsoa (liian jännittäviä elokuvia).
Nyt aikuisena rakastan kaikkia teknisiä vempeleitä. Kännykkää, nettiä, läppäriä, suoratoistoja, äänikirjapalveluja, someappeja jne.
Älkää rääkätkö lapsianne tai tehkö heistä ihan amisseja, jotka eivät osaa elää nykyajassa tai joille kehittyy inho esim. ulkona liikkumista kohtaan kun siihen on aikoinaan pakotettu. 2 tuntia pakkoulkoilua kuulostaa siltä, että itse en jaksaisi enää edes tehdä läksyjä sen jälkeen vaan kaatuisin sänkyyn nukkumaan. Tokaluokkalaisena!
Ihmiset ovat erilaisia. Itse harrastin kilpaurheilua ja olin jo sen myötä ulkona paljon. Sitten lenkitin koiria. Näin monesti olin ulkona todella paljon. Olisi ollut kauhistus jos en olisi enää ulos koulun jälkeen päässyt. Näin täytyy todellakin muistaa, ettei kaikki väsy ulkoilusta. Uskon myös, että todella moni nykyajan lapsi ja nuori on suorastaan riippuvainen noista "teknisistä vempeleistä". Näin on vaan hyvä jos joskus aika kuluu myös ilman niitä. Itse olen melko nuori, mutta voin ainakin todeta etten ole riippuvainen eri laitteista tai somesta. Näin on hyvä vaan jos vielä näkee lapsia leikeissään ulkona. Tosin tietysti pakottaminen on väärin ja saa vaan huonoa aikaan.
Arkena koululaisen tulee liikuttua yleensä riittävästi ilman pakkoulkoilua. Viikonloppuisin meilläkin on ulkoilupakko siten, että ulos pitää jossain vaihessa päivää mennä. Jos ei ole mitään kaverikyläilyä tai muuta aktiviteettiä, sitten ulkoillaan pihassa vaikka olisi huono keli. Jonkinlaisena ulkoilmaihmisenä itse pidän tärkeänä, että lapsikin ymmärtää ja oppii sen, että keli ei ole esteenä ulkona olemiselle, kun pukeutuu kunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on päiväkotiajan jälkeen pidetty edelleen (nyt tokaluokkalainen) käytäntönä pakollisia ulkoiluja, eli niinä päivinä, kun ei ole mitään harrastusta tai muuta menoa, koulusta tulon ja iltaruoan välillä on 2 tunnin ulkoilu pihalla säästä riippumatta. Ja tietenkään lasta ei laiteta palelemaan tai kastumaan, eli puetaan riittävästi päälle, märällä kuravaatteet jne. Olen pitänyt käytäntöä hyvänä, koska ulkona kun on puuhaillut, on helppo rauhoittua illaksi syömään ja läksyihin. Kyselen asiaa siksi, että kun tuttavan kanssa tuli puheeksi, hän oli tosi ihmeissään ja oli sitä mieltä, että ei saisi enää tämän ikäistä määrätä ulos, vaan saisi itse päättää, mitä haluaa tehdä.
Meidän tokaluokkalaisen on ulkoiltava joka päivä, mutta koulun liikuntatunnit ja koulumatkat lasketaan myös ulkoiluksi. Jos on ollut esimerkiksi huonon kelin päivä, jolloin on viety ja tuotu autolla eikä koulussa ole ollut liikuntaa, silloin on edessä ulkoilua kotona. Kuriksia käytetään meilläkin, vaikka ei koulussa, mutta kotona ulkoillessa kun on kuraista tai märkää.
Kun ottaa ton hullun 2 tunnin aikarajan pois ja ulkoiluttaa lasta kohtuullisen ajan per päivä, sitten vaikuttaisi hyvältä. Ulkoilussa ei sinänsä mitään pahaa, vaan nimenomaan kannattaa totuttaa siihen, että aina voi ulkoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkaisen ohis.
Kuinka paljon teidän eskareissa ulkoillaan? Ulkoillaanko myös sadesäällä?
Meillä ei. Kerran juostaan rakennuksen ympäri päivän aikana sisävaatteissa, jos sataa.
Tuntuu melko vähäiseltä. Aivotkin toimisivat paremmin jos ulkoillaan edes vähän pidempi hetki.
Eskarissa kun kuitenkin jo opetellaankin erinäisiä asioita eri tavalla kuin päiväkodissa.
Eskari alkaa klo 8, ensin on 30 min yhteinen tuokio, sitten ulos ja sieltä sisälle klo 11:15, käsien pesu ja ruokailu, klo 12 kotiin. Kerran viikossa ulos mennään vasta klo 9:30, ennen sitä tehdään sivu eskarikirjasta. Ihan tavallinen eskari päiväkodin yhteydessä, ei mitään askarteluja tms., ulkoilua hiekkapihalla.
Siis lähes 3 tuntia putkee ulkoilua vai ymmärsinkö oikein?
Milloin lapsi oppii kynätaitoja; piirtämistä, kirjoittamista, muotojen piirtämistä
Entä millaiset ovat lapsen taidot käyttää saksia, teippiä, liimaa, tehdä solmuja?
Oppiiko lapsi kuulemaan musiikista perussykettä ja rytmiä, kuunteleeko musiikki? Saako soittaa mitään? Luoda uutta musiikkia?
Roolileikkien merkitys? Jos ei kerran kavereita ole lähellä niin barbi/nukke/pehmoeläinleikit olisivat tärkeitä.
Onko sekin väärin, jos joskus pakotetaan ulos? Meillä on 8v. koululaisella oikeastaan kirjoittamaton sääntö se, että koko päivää ei olla sisällä. Jos ei jonain päivänä ole muuta, kyllä käsken jossain vaiheessa menemään pihalle, eikä silloin mene selitykset läpi, että sisällä on joku tekeminen kesken tai ulkona on tylsää tai ei halua pukea kuriksia tai ei ole kaveria tai mitä vaan.
Onko tämäkin nykyisen kasvatusihanteen mielestä väärin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa nyt joltain pakkomielteeltä. Mahtaa olla väsynyt lapsi. Koulussa ollaan jo välitunneilla ja usein liikunnassakin ulkona. Mitä se edes tekee 2h ulkona? Toivottavasti tåmä oli provo.
Meillä on iso piha ja takana on metsikkö, johon voi myös mennä, sovitulle alueelle. Kyllä siellä jotain tekemistä aina on.
ap
Yksin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkaisen ohis.
Meillä ei. Kerran juostaan rakennuksen ympäri päivän aikana sisävaatteissa, jos sataa.
Tuntuu melko vähäiseltä. Aivotkin toimisivat paremmin jos ulkoillaan edes vähän pidempi hetki.
Eskarissa kun kuitenkin jo opetellaankin erinäisiä asioita eri tavalla kuin päiväkodissa.
Eskari alkaa klo 8, ensin on 30 min yhteinen tuokio, sitten ulos ja sieltä sisälle klo 11:15, käsien pesu ja ruokailu, klo 12 kotiin. Kerran viikossa ulos mennään vasta klo 9:30, ennen sitä tehdään sivu eskarikirjasta. Ihan tavallinen eskari päiväkodin yhteydessä, ei mitään askarteluja tms., ulkoilua hiekkapihalla.
Ymmärsit aivan oikein, toki tuossa menee osa ajasta ulkovaatteiden pukemiseen ja riisumiseen. Perusteluna on se, että näin saadaan väki riittämään paremmin ja eskariopella on aikaa suunnitteluun, kun lapset ulkoilevat hoitajan valvonnassa. Koulun eskarissa lauletaan, lorutellaan, opetellaan kirjaimia ja numeroita. Päiväkodin eskarissa seistään kuravaatteissa pihalla ja varotaan pienempiä.
Vierailija kirjoitti:
Onko sekin väärin, jos joskus pakotetaan ulos? Meillä on 8v. koululaisella oikeastaan kirjoittamaton sääntö se, että koko päivää ei olla sisällä. Jos ei jonain päivänä ole muuta, kyllä käsken jossain vaiheessa menemään pihalle, eikä silloin mene selitykset läpi, että sisällä on joku tekeminen kesken tai ulkona on tylsää tai ei halua pukea kuriksia tai ei ole kaveria tai mitä vaan.
Olen usein miettinyt, miksi aikuiset kuvittelevat pakon kuuluvan kasvatukseen. Minulla on ollut muutama neljäkymppinen pomo, jotka toivat saman asenteen työpaikalle ja olivat aika äkkiä entisiä pomoja. Vallankäyttö vallankäytön ilosta ei tuo tulosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen usein miettinyt, miksi aikuiset kuvittelevat pakon kuuluvan kasvatukseen. Minulla on ollut muutama neljäkymppinen pomo, jotka toivat saman asenteen työpaikalle ja olivat aika äkkiä entisiä pomoja. Vallankäyttö vallankäytön ilosta ei tuo tulosta.
No kyllä lapsella on monia pakkoja liittyen esim syömiseen, nukkumaan menemiseen, vaatteiden pukemiseen. Lapsen asema nyt vaan on vähän eri kuin aikuisen. Ja ei tietenkään kaikki pakot ole perusteltuja, mutta iso osa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkaisen ohis.
Ymmärsit aivan oikein, toki tuossa menee osa ajasta ulkovaatteiden pukemiseen ja riisumiseen. Perusteluna on se, että näin saadaan väki riittämään paremmin ja eskariopella on aikaa suunnitteluun, kun lapset ulkoilevat hoitajan valvonnassa. Koulun eskarissa lauletaan, lorutellaan, opetellaan kirjaimia ja numeroita. Päiväkodin eskarissa seistään kuravaatteissa pihalla ja varotaan pienempiä.
No ei kai se oikeasti voi olla noin, että että ope on yksinään sisällä 3 tuntia päivästä ja lapset sen ajan pihalla?
Varmaan itsekin ulkoilet samalla? Se tekee yhtä lailla hyvää aikuisillekin.
Vierailija kirjoitti:
Ei, mutta varmaan sitten itsekin ulkoilet? On vähän hassu laittaa lapsi pihalle seisomaan, jos itse istuu sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, mutta varmaan sitten itsekin ulkoilet? On vähän hassu laittaa lapsi pihalle seisomaan, jos itse istuu sisällä.
Kyllä noin ison pitää osata yksinkin olla ulkona, ei siihen tarvita äitiä leikittäjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkaisen ohis.
Mitä hemnettiä ne opet suunnittelee? 4 päivän ulkoiluhetken ja 1 eskarisivun pedagogisia tavoitteita? Kuulostaa kyllä pahasti siltä, että tuon eskarin opsit ei kyllä täyty millään tasolla...
Lasten liikunta harrastuksena uiminen hiihto luistelu treenit soittaminen taide ja pelit.Niin kun tullaan koulusta mennään useimmin kavereiden kanssa tai syödään tehdään läksyt usein nälkä on kova.Läksyt tehdään usein kavereiden kanssa sitten leikitään.Kouluissa on suorastaan pakko olla ulkona verenkierto happi hengitys vaatii sitä.Huoneet tuuletetaan silloin ikkunat auki ja se estää huonovointisuuden pyörtyilyn keskittymiskyky on parempi.Välipala on parasta omena appelsiini vesipullo.Suolakurkku.Purkki raejuustoa missä tomaattia/ananaspaloja/omenapaloja/rusinoita/suolakurkku paloja.Pihalla käy luonnon tutkiminen kasvit värit tai hyppynaru paitsi talvella.Montako puulajia löytyy millaiset lehdet niissä on.Mitä kivilajeja.Löytyykö timanttilajia.Yksi talven luonto ulkoilu on tähtien tutkiminen montako erilaista kuviota löytyy.Isommat lapset osaa jo tehdä itse viinimarjoista hilloa mehua marmeladia joten marjan poiminta on kiva harrastus.
Jotenkin outoa että pitää pakottaa. Itsellä oli usean vuoden ajan naapurissa kaveri ja oltiin ihan ominehdoin ulkona pihalla leikkimässä todella paljon.
Minusta ihan ok laittaa pihalle leikkimään, mutta ehkä voisi lapsen antaa jo vähän päättää, jos ulkona on -35c tai tulee räntäpaskaa viistossa. Ei ketään todella surkealla kelillä kiinnosta olla ulkona, jää vielä huonot muistot.
Meidän alakoululaisten oli pakko mennä ulos joka päivä, mutta koulupäivinä se tuli hoidettua jo koulussa käydessä.