Minun 1v7kk ei kävele! Pitäiskö olla huolissaan?
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
On ihan normaalia olla esim 1v 2 kk, eikä vielä osata, mutta yli 1,5 v. ei kyllä yleensä ole enää normaalia. Monesti tulee kv-diagnoosi myöhemmin.
Onko tosiaan näin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääköhän minun nyt huolestua, kun lapsi 1v1kk ei sen paremmin puhu kuin kävelekään? Kun täällä näyttää jompi kumpi taito tulevan kaikille alle vuoden iässä.
Ei tarvitse. Meillä lapsi lähti kävelemään 1 v 3 kk iässä, ja touhu olikin sitten alusta asti vakaata verrattuna niihin alle vuoden ikäisinä kävelemään lähteneisiin, jotka olivat koko ajan turvallaan ja kumossa. Lapsi ollut aina temperamentiltaan rauhallinen ja vissiin päätti, että nyt homma on tarpeeksi hanskassa eli lets go 😀
Aloittajana juttelisin asiasta neuvolassa, eli onko muutenkin ollut viiveitä motoriikassa yms.
Mulla noi ylempänä hitaasti kävelemään lähteneet lapset ja panin saman merkille! Eivät kaatuneet kertaakaan. Edelleen on jännä seurata, miten noin vuoden ikäiset viipottaa ja pyllähtää, nousee ja pyllähtää. Vanhempina kävelleet oli alusta asti varmoja liikkujia enkä tosiaan muista minkäänlaista pyllähtelyä. Alkoivat kiivetä myös portaita sujuvasti ja varmasti, sekä juoksemaan heti kun jaloilleen pääsivät.
Saisiko neuvolasta lähetteen lasten fysioterapeutille? Fyssari voisi tsekata lihasjäntevyyttä, motoriikkaa ja miten lapsi reagoi tiettyihin asentoihin. Oma lapsi kävi muista syistä ihan pienenä fyssarilla seurannassa, ja siitä oli hyötyä. Suosittelen selvittämään onko fysioterapeutilla käyminen mahdollista.
Meidän lapsi oppi kävelemään ilman tukea 1 v 7 kk ikäisenä. Kiipesi kylläkin portaita kontaten jo alle vuoden ikäisenä ja käveli pitkään polvillaan, koska ei vain uskaltanut seisoa suorilla jaloilla. Mutta sitten kun lähti kävelemään, käveli parissa päivässä ilman kaatuilemista. Osasi myös heti poimia tavaroita lattialta ja kannella niitä, koska oli tehnyt niin jo kävellessään polvillaan. Lapset oppivat asioita niin eri tahtiin ja joskus hassussa järjestyksessä. Mutta kun kyselet täällä, niin sinua jo ehkä huolettaa. Se on riittävän hyvä syy, että kannattaa kysyä ammattilaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi oppi 1v8kk ikäisenä. Neuvolan mukaan ihan vielä normaalin rajoissa, mun mielestå ei kyllä ollut. Sittemmin selvisi muutkin viiveet ja 3 vuotiaana tuli kehitysvammadiagnoosi.
Milloin huomasit itse muuta poikkeavuutta?
Vaisto sanoi alusta asti, ettei kaikki ole ok. Mua pidettiin vaan hysteerisenä. Pyysin listan jossain vaiheessa listan kaikista kehitysvaiheista, mitä neuvolassa kirjataan ja siellä oli todelle paljon viivästymiä, esim joku pinsettiote vuosia myöhässä.
Muistatko mitä muut jutut tulivat tosi myöhässä?
Varmaan kaikki? Yksittäisiä sanoja tuli jossain vaiheessa, mutta taantuivat pois. Poika on nyt 20v ja n. 4v tasolla
Mistä neuvolassa sitten huolestuttiin ensimmäisenä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttekö te missään fysioterapiassa ja ollaanko neuvolassa oltu huolissaan? Vastaus kysymykseesi, lapset oppineet kävelemään alle vuoden iässä ja yksi vähän sen jälkeen kun täytti 1v.
Neuvolassa ollaan nykyään enemmän huolissaan lapsen sukupuolivalinnoista tai siitä onko sitä ollenkaan jos ei halua.
Ei ne jaksa tutkia ketään tai mitään.
Ei ole varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi oppi 1v8kk ikäisenä. Neuvolan mukaan ihan vielä normaalin rajoissa, mun mielestå ei kyllä ollut. Sittemmin selvisi muutkin viiveet ja 3 vuotiaana tuli kehitysvammadiagnoosi.
Tää on muuten jännä kun neuvolassa saattaa saada ns terveen paperit vielä 3-vuotiaskin, vaikka on pahasti jäljessä kehityksessä ja muutenkin oireilee. Mitään diagnooseja ei haluta antaa, vaikka lapsen etu olisi saada ne ajoissa, jotta saisi tarvittavan tuen ja kuntoutuksen. Miksi näitä vitkutellaan? Eräskin puhumaton lapsi pääsi vasta 3,5-vuotiaana puheterapiaan!
Kehitysvamma diagnoosi annetaan vasta kun se on täysin varma ja sitä ei peruta koskaan. Ei estä avun saantia. Omani sai 5v. ja se kyllä tiedettiin jo paljon aiemmin.
Miten tällaista tutkitaan ja diagnosoidaan?
Mun lapsi tutkittiin viikon sairaalajaksolla. Hoitajat tarkkaili leikin ja arkitoimien kautta lapsen osaamista ja käyttäytymistä. Samalla toteutettiin unikoulua, vaan eipä oppinut nukkumaan öitä sielläkään. Tutkittiin 2 vuotiaana ja 3 vuotiaana uudestaan. Tuossa välissä kehitys oli täysin pysähtynyt.
Miten kehittyi 2-vuotiaaksi? Hänet kuitenkin otettiin tutkimuksin siinö vaiheessa. Mikä oli syynä?
Vierailija kirjoitti:
Mun esikoinen ei kävellyt sillo 1v 1kk, meidät ohjattiin toiminta terapiaan, jo oppi kävelemään. Miten neuvola ole puuttunut asiaan.
Oliko jotain muuta haastetta?
Onko kävelyn puuttuminen ainoa poikkeavuus? Jos tulee jo puhetta ja muissa taidoissa ikätasoinen niin ei kovin suurta huolta. Neuvolasta fysioterapeutin lähetteestä tosin mitään haittaa ole.
Jos sitten todetaan kehitysvammaiseksi jossain vaiheessa niin et sille mitään pystyisi kuitenkaan tekemään. Turha murehtia asiaa.
Lapset kehittyy eri tahtiin. Mun lapsi ei oppinut nousemaan istumaan kuin 1v2kk iässä, jolloin hän myös oppi kävelemään. Samalla hän myös oppi konttaamaan.
Kannattaa kuitenkin ottaa yhteyttä neuvolaan, jos huolestuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Onko kävelyn puuttuminen ainoa poikkeavuus? Jos tulee jo puhetta ja muissa taidoissa ikätasoinen niin ei kovin suurta huolta. Neuvolasta fysioterapeutin lähetteestä tosin mitään haittaa ole.
Jos sitten todetaan kehitysvammaiseksi jossain vaiheessa niin et sille mitään pystyisi kuitenkaan tekemään. Turha murehtia asiaa.
Eikö näitäkin kuitenkin pysty kuntouttamaan jonkin verran?
Tuttavani oppi kävelemään 2 vuotiaana. Nyt lähes 60- vuotiaana pystyy kävelemään suoraan vaikka olisi ryypännyt viinapullon.
Ainokaisemme oppi kävelemään 1 v 4 kk iässä. Neuvolassa ei oltu huolissaan, koska liikkui lattialla kovaa vauhtia ja nuosi tukea vasten seisomaan jo paljon nuorempana. Ja sitten kun lähti kävelemään, ei käytännössä "pyllähdellyt" koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä oli ensimmäinen asia josta huolestuttiin neuvolassa?
Kolmesta lapsestani yksi oppi kävelemään 1v 6 kk. On ihan normaali ihminen, hyvin älykäs kylläkin.