Minun 1v7kk ei kävele! Pitäiskö olla huolissaan?
Kommentit (76)
Onko muuten kehitysviivettä? Ei välttämättä aihetta huolestua, jos muuten kehittynyt normaalisti ja liikkuu. Käveleekö tukea pitkin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun esikoinen ei kävellyt sillo 1v 1kk, meidät ohjattiin toiminta terapiaan, jo oppi kävelemään. Miten neuvola ole puuttunut asiaan.
Miksi ihmeessä?
Oliko jotain muutakin syytä, vai miksi noin aikaisin laitettiin?
Jos 1v vasta opettelee kävelemään ja arasti seisoskelee, niin se ei olekaan ongelma, mutta voi olla, ettei tämä 1-vuotias osannut esim istuakaan vielä. Jos 1-vuotias liikkuu, kuin muutaman kuukauden ikäinen, niin huolelle on aihetta
Vierailija kirjoitti:
Mun rämäpäälapsi oppi 8kk iässä. Serkkunsa on melkein päivälleen saman ikäinen ja oppi lähes vuoden myöhemmin. Serkku on arka, rauhallinen ja harkitseva ollut ihan vauvasta. Ovat 10-vuotiaita eikä kukaan osaisi sanoa kumpi on oppinut kävelemään aiemmin. Ihan keskivertomuksuja ovat molemmat
Tää on just tätä mitä mullekin hoettiin, kun olin huolissani lapseni kehityksestä. Aina löytyi joku, joka myös oppi myöhään mutta normaali siitä tuli. No mun lapsrsta ei tullut. Ärsytti, kun kukaan ei ottanut huolta tosissaan.
Meillä tytöt
9kk (motivaatiota saattoi tuoda se, että kämmen oli palanut ja konttaus teki varmasti kipeää)
ja 10kk iässä.
Pitääköhän minun nyt huolestua, kun lapsi 1v1kk ei sen paremmin puhu kuin kävelekään? Kun täällä näyttää jompi kumpi taito tulevan kaikille alle vuoden iässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun rämäpäälapsi oppi 8kk iässä. Serkkunsa on melkein päivälleen saman ikäinen ja oppi lähes vuoden myöhemmin. Serkku on arka, rauhallinen ja harkitseva ollut ihan vauvasta. Ovat 10-vuotiaita eikä kukaan osaisi sanoa kumpi on oppinut kävelemään aiemmin. Ihan keskivertomuksuja ovat molemmat
Tää on just tätä mitä mullekin hoettiin, kun olin huolissani lapseni kehityksestä. Aina löytyi joku, joka myös oppi myöhään mutta normaali siitä tuli. No mun lapsrsta ei tullut. Ärsytti, kun kukaan ei ottanut huolta tosissaan.
Onpa kyllä ikävää. Vaikea varmaan tuon ikäistä tutkia, joten kaikki on vaan normaaleja kunnes sitten kasvavat vähän ja eivät enää olekaan. Vaikka siis olisi selviä merkkejä poikkeavuudesta jo paljon aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi oppi 1v8kk ikäisenä. Neuvolan mukaan ihan vielä normaalin rajoissa, mun mielestå ei kyllä ollut. Sittemmin selvisi muutkin viiveet ja 3 vuotiaana tuli kehitysvammadiagnoosi.
Tää on muuten jännä kun neuvolassa saattaa saada ns terveen paperit vielä 3-vuotiaskin, vaikka on pahasti jäljessä kehityksessä ja muutenkin oireilee. Mitään diagnooseja ei haluta antaa, vaikka lapsen etu olisi saada ne ajoissa, jotta saisi tarvittavan tuen ja kuntoutuksen. Miksi näitä vitkutellaan? Eräskin puhumaton lapsi pääsi vasta 3,5-vuotiaana puheterapiaan!
Kehitysvamma diagnoosi annetaan vasta kun se on täysin varma ja sitä ei peruta koskaan. Ei estä avun saantia. Omani sai 5v. ja se kyllä tiedettiin jo paljon aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla varmaan kuitenkin jotain viivästymää muutenkin, jos oppii kävelemään vasta vajaa 2v. Tokikaan aina ei välttämättä ole. Ongelma voi myös olla passiivisempi lapsi, jota istutettu tosi paljon, ensin vauvana sitterissä, sitten rattaissa, syöttötuolissa, turvaistuimessa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi oppi 1v8kk ikäisenä. Neuvolan mukaan ihan vielä normaalin rajoissa, mun mielestå ei kyllä ollut. Sittemmin selvisi muutkin viiveet ja 3 vuotiaana tuli kehitysvammadiagnoosi.
Tää on muuten jännä kun neuvolassa saattaa saada ns terveen paperit vielä 3-vuotiaskin, vaikka on pahasti jäljessä kehityksessä ja muutenkin oireilee. Mitään diagnooseja ei haluta antaa, vaikka lapsen etu olisi saada ne ajoissa, jotta saisi tarvittavan tuen ja kuntoutuksen. Miksi näitä vitkutellaan? Eräskin puhumaton lapsi pääsi vasta 3,5-vuotiaana puheterapiaan!
Kehitysvamma diagnoosi annetaan vasta kun se on täysin varma ja sitä ei peruta koskaan. Ei estä avun saantia. Omani sai 5v. ja se kyllä tiedettiin jo paljon aiemmin.
Kyllä niitä joskus perutaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tällaista tutkitaan ja diagnosoidaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tiedän yhden joka oli jo reilu 1v puheterapiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttekö te missään fysioterapiassa ja ollaanko neuvolassa oltu huolissaan? Vastaus kysymykseesi, lapset oppineet kävelemään alle vuoden iässä ja yksi vähän sen jälkeen kun täytti 1v.
Neuvolassa ollaan nykyään enemmän huolissaan lapsen sukupuolivalinnoista tai siitä onko sitä ollenkaan jos ei halua.
Ei ne jaksa tutkia ketään tai mitään.
On ihan normaalia olla esim 1v 2 kk, eikä vielä osata, mutta yli 1,5 v. ei kyllä yleensä ole enää normaalia. Monesti tulee kv-diagnoosi myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
Pitääköhän minun nyt huolestua, kun lapsi 1v1kk ei sen paremmin puhu kuin kävelekään? Kun täällä näyttää jompi kumpi taito tulevan kaikille alle vuoden iässä.
Ei, täysin normaalia. Ei ole niin että jompikumpi taito pitäisi oppia nuorena tai ensin, yhtä hyvin voi sekä puhua että kävellä nuorena tai vasta vähän isompana. 1v1kk ei tarvitse vielä osata kumpaakaan (mutta jonkinlaista yritystä olisi syytä olla).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tällaista tutkitaan ja diagnosoidaan?
Mun lapsi tutkittiin viikon sairaalajaksolla. Hoitajat tarkkaili leikin ja arkitoimien kautta lapsen osaamista ja käyttäytymistä. Samalla toteutettiin unikoulua, vaan eipä oppinut nukkumaan öitä sielläkään. Tutkittiin 2 vuotiaana ja 3 vuotiaana uudestaan. Tuossa välissä kehitys oli täysin pysähtynyt.
Meillä kaikki kävelivät myöhään, 1 v 4kk, 1v 6kk ja 1v 8kk. Viimeisimmästä ei ollut erityistä huolta, koska meni tukea pitkin, oli ottanut muutaman askeleen tuetta vaikkei kävellytkään ja hiihteli polvillaan menemään. Aktiivinen ja muutoin normaalisti kehittynyt lapsi. Meillä on tallessa video, jossa hän konttaa ovelle kun isänsä tuli töistä ja selostaa samalla "tule äitti kattoo ikkä näkyy ikkunatta ikkä tuee kotii". Ei ollut huolta henkisestä kehityksestä, vaikka fyysinen tuli hitaammin. Jos lapsi on tosiaan luokkaa "tuijottaa passiivisena seinää", juoksisin jo lääkäriin.
Osa lapsista alkaa puhua tai liikkua muita myöhemmin (gaussin käyrä), kokonaisvaikutelma ratkaisee. Ei se heti tarkoita, että on kehitysvammainen kuten ketjun alkupäässä maalaillaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse. Meillä lapsi lähti kävelemään 1 v 3 kk iässä, ja touhu olikin sitten alusta asti vakaata verrattuna niihin alle vuoden ikäisinä kävelemään lähteneisiin, jotka olivat koko ajan turvallaan ja kumossa. Lapsi ollut aina temperamentiltaan rauhallinen ja vissiin päätti, että nyt homma on tarpeeksi hanskassa eli lets go 😀
Aloittajana juttelisin asiasta neuvolassa, eli onko muutenkin ollut viiveitä motoriikassa yms.