Minun 1v7kk ei kävele! Pitäiskö olla huolissaan?
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Meidän lapset oppi kävelemään 1v 2kk ja 1v 1kk. Ei oltu erityisen huolissaan, vaikka kaikkien muiden lasten vanhemmat aina olikin kertomassa, miten heidän lapsensa käveli jo 10-11 kk ikäisinä. No, meidän lapset oppi sen sijaan puhumaan tosi varhain, 1v synttäreiden aikaan molemmilla oli jo paljon sanoja ja myöhemmin puhuivat jo lauseita siinä vaiheessa, kuin nuo aikaisin kävelijät ei vielä puhuneet mitään tai puhe oli aaaeeeeeeaaaööö.
Ei kun oho, luin tuon otsikon 7kk vahingossa että 2kk.
Jööö, ehkä olisi hyvä ottaa puheeksi neuvolassa.
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi oppi 1v8kk ikäisenä. Neuvolan mukaan ihan vielä normaalin rajoissa, mun mielestå ei kyllä ollut. Sittemmin selvisi muutkin viiveet ja 3 vuotiaana tuli kehitysvammadiagnoosi.
Milloin huomasit itse muuta poikkeavuutta?
Noin vuoden iässä kävelivät molemmat. Ota yhteyttä neuvolaan.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi todellakin olla huolissaan!
Miten liikkuu? Vai kannatko kaikkialle?
Tää on erikoista, kun monet vanhemmat kantavat isoja lapsia aina paikasta toiseen
Vierailija kirjoitti:
Soita neuvolaan!
Mitä neuvolassa sanotaan?
Onko lasta istutettu kenties koko vauva-aika sitterissä?
Vaikuttaako muuten esim kehitysvammaiselta?
Mun esikoinen ei kävellyt sillo 1v 1kk, meidät ohjattiin toiminta terapiaan, jo oppi kävelemään. Miten neuvola ole puuttunut asiaan.
Olisin itse kyllä tooodella huolissani.
Vierailija kirjoitti:
Mun esikoinen ei kävellyt sillo 1v 1kk, meidät ohjattiin toiminta terapiaan, jo oppi kävelemään. Miten neuvola ole puuttunut asiaan.
Miksi toimintaterapiaan?
Vierailija kirjoitti:
Mun lapsi oppi 1v8kk ikäisenä. Neuvolan mukaan ihan vielä normaalin rajoissa, mun mielestå ei kyllä ollut. Sittemmin selvisi muutkin viiveet ja 3 vuotiaana tuli kehitysvammadiagnoosi.
Mikä on neuvolan mukaan normaalin raja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaisto sanoi alusta asti, ettei kaikki ole ok. Mua pidettiin vaan hysteerisenä. Pyysin listan jossain vaiheessa listan kaikista kehitysvaiheista, mitä neuvolassa kirjataan ja siellä oli todelle paljon viivästymiä, esim joku pinsettiote vuosia myöhässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on neuvolan mukaan normaalin raja?
1v6kk?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä?
Oliko jotain muutakin syytä, vai miksi noin aikaisin laitettiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaisto sanoi alusta asti, ettei kaikki ole ok. Mua pidettiin vaan hysteerisenä. Pyysin listan jossain vaiheessa listan kaikista kehitysvaiheista, mitä neuvolassa kirjataan ja siellä oli todelle paljon viivästymiä, esim joku pinsettiote vuosia myöhässä.
Muistatko mitä muut jutut tulivat tosi myöhässä?
Sairastitkohan raskausaikana sytomegaloviruksen?
Miten liikkuu? Osaako jo nousta edes jotenkuten seisomaan vaikka tukea vasten, vai onko tämä 1v7kk vielä ihan pelkkä ryömijä ja konttaaja? Vai jotain siltä väliltä? Millä tavoin liikkuu esim lattialla, tai hiekkalaatikolla, vai liikkuuko ollenkaan? Möllöttääkö paikallaan ja odottaa, että aikuinen tulee kantamaan hänet kahden metrin päähän?
Tilanteenne saattaa olla vakava, tai ei ollenkaan vakava, mutta taustatietoa tarvittaisiin nyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistatko mitä muut jutut tulivat tosi myöhässä?
Varmaan kaikki? Yksittäisiä sanoja tuli jossain vaiheessa, mutta taantuivat pois. Poika on nyt 20v ja n. 4v tasolla
Vierailija kirjoitti:
Sairastitkohan raskausaikana sytomegaloviruksen?
Kuinka niin?
Kaksi oppi aika lailla tasan 1-vuotiaana, yksi pari viikkoa vajaa 1,5-vuotiaana. Tämä viimeinen saanut pari neurologista diagnoosia kouluikäisenä.