Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Verensokeriarvot 6.2 lääkäri meuhkaa diabetesta

Vierailija
06.10.2022 |

Olipas masentavaa. Lääkäri maalailee mustia pilviä..Sokeriarvo tosiaan 6.2. Ylipainoa 20 kiloa. Suvussa ei diabetesta eikä muita lihavia.
Olen hyvin terve. Liikun ja voin hyvin pl läskit.
Olenko äärimmäisen väärässä jos nyt en vielä isommin ala murehtimaan terveyden puolesta. Koen voivani erinomaisesti.
Ikää tosin jo 48 mutta..

Kommentit (169)

Vierailija
121/169 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä narahdin raskauden aikana sokerirasituksessa, paasto 5.3. Muut arvot olleet aina hyvät. Sen jälkeen kävin sokerirasituksessa ensin puolivuosittain ja sitten joka vuosi, vaikka paasto oli aina 4.7-5.0 luokkaa. Jossain vaiheessa en enää varannut uutta aikaa ja mulle soitti joku diabeteshoitaja, miten tärkeää olisi vuosittainen rasitus, koska raskausdiabeteksen saanut saa erittäin todennäköisesti myös 2-tyypin db:n myöhemmin. Ja BMI:kin näytti kolmen kilon ylipainoa. No ei ole näkynyt diabetestä, raskaudesta on 20 vuotta. Varmaan täytyy sellaiseen testiin taas kohta mennä, mutta muistan miten iljettävää se sokerin vetäminen tyhjään mahaan aina oli.

Ei sinne mikään pakko ole mennä. Mulla kukaan ei ole edes soitellut perään, sillä neuvolatoiminta on erillään tk:n diabeteshoidosta. Työterveydessä otetaan pitkä sokeri, riittäköön tarkastukseksi. Mulla rasitus ei yleensä ole näyttänyt mitään, mutta kotiseurannassa raskausaikana arvot ovat olleet ihan liian korkeita.

Vierailija
122/169 |
09.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sanotte näistä? Paastosokeri 7,0. Kahden tunnin rasituskokeen jälkeen 8,9. Pitkäsokeri kuitenkin tänä vuonna 34 mmol/mol. Eikö tuo pitkäsokeri ole todella hyvä? Miten se sopii yhteen noiden kohonneiden arvojen kanssa?

Mitat 154/55, että ylipainoa ei ihan hirveästi ole, muutaman kilon toki voisin vielä pudottaa, ja niin aionkin.

Joko on diabetes vai heikentynyt sokerinsieto? Liikuntaa harrastan useamman kerran viikossa ihan kunnolla hikeen asti.

Ja olen jo 8 kiloa laihduttanut siitä, mitä olin painavimmillani, eikä silti arvot laskeneet. Harmittaa ihan älyttömästi.

Ei ne arvot välttämättä paranekaan laihtumisella, jos ruoka on vääränlainen. Ruoka kun merkitsee 2tyypin diabeteksessa eniten.

Ja liikunta!

1-tyyppi:

"Liikkuminen tehostaa insuliinin vaikutusta ja laskee useimmiten verensokeria. Rasittava, noin tunnin kestävä liikunta (varsinkin kestävyystyyppinen liikunta; kävely tai muu vastaava liikunta) laskee yleensä verensokeria sekä liikunnan aikana että vielä useita tunteja liikunnan jälkeen."

2-tyyppi:

"Liikunta parantaa insuliiniherkkyyttä, tehostaa sokerin käyttöä lihaksissa sekä hillitsee maksan liiallista sokerintuotantoa. Liikunta toimii täsmälääkkeenä tyypin 2 diabeteksen taustalla usein vallitseviin aineenvaihdunnan häiriöihin sekä metaboliseen oireyhtymään."

RaskasDB:

"Kaikenlainen liikkuminen tehostaa sokerin käyttöä elimistössä, se laskee verensokeria ja vähentää raskausdiabeteksen riskiä sekä parantaa raskausdiabeteksen hoitotasapainoa."

https://www.diabetes.fi/terveydeksi/liikunta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/169 |
10.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin sokerirasituskoe. 2 h arvo oli 7.9 (raja 7.8). Diagnoosiksi napsahti heikentynyt sokerinsieto/esidiabetes ja hirveät pelottelupuheet ja paasaukset päälle. Kaksi kuukautta mittasin arvoja sormenpäästä. Paastot 4.6-4.9 ja aterianjälkeinen korkeimmillaan 5.6. Pitkäaikaissokeri 27 (20-42). Huijausta koko juttu.

Vierailija
124/169 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sinulta edes otettiin verensokeriarvoa, jos tunnet itsesi terveeksi??

Työterveys tutkii 5 vuoden välein. Laaja verenkuva ym. Tuo sokeri oli koholla, muut arvot hyvät.

Ap

Sori vaan Ap mutta jo aloituksen sanavalinnat paljastavat että sinua ei huoleta terveytesi ollenkaan vaan lähinnä kiukuttelet lääkärille joka "kehtasi" ottaa asian esille ja samalle yrität kalastella täällä verensokeriarvojasi väheksyviä ja omaa asennettasi komppaavia mielipiteitä. Totuus on, että paastoarvosi on korkeahko, sulla on ylipainoa ja jos ei asia jostain syystä ala huolettamaan niin DM 2 tervetuloa kohta. Katso peiliin, ruokavalio kuntoon ja niin edespäin.

Vierailija
125/169 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös se viitearvo ole vasta >7 kun diabetes?

Ainakin kohdallani oli. Sanotin sokeri arvosi koholla. Ala katsoo mitä syöt poista kaikki elintarvikeet ym jossa sokeria elämästäsi,Kuin turhat rasvat. Kolestroolinikin koholla. Olen normi painoinen on vaan suku rasite edellä mainitut.Sokeria missä onkin,saan päänsäryn. Kun kahvitarjoilut kietäydyn kaikki missä on sokeria.Voit ottaa et liho,olet laiha. Onko sinulla syömis häiriö.Sanojina Aina ystävät ,sukua: Eli ne ylipainoiset naiset. Söisit suklaata saisit läskiä luittesi päälle. Kävelet ettet liho.

Vierailija
126/169 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta onko järkeä odotella että se diabetes todella puhkeaa? Se on parantumaton sairaus. Eikö mieluummin kannata yrittää välttää se, kun vielä on mahdollisuus?

Vierailija
127/169 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet. Sitten kun/jos diabetes puhkeaa,  se on elinikäinen ja parantumaton sairaus. Jos minä olisin sinä, niin tekisin kaikkeni, jotta siltä välttyisin.  Jos sokerit on noin korkealla ja ylipainoa 20 kg, voi olla aiheellista miettiä, mitä syö. Diabetes ei ole mikään leikin asia. 

Älä viitsi levittää disinformaatiota, et kuitenkaan ole vastuussa siitä, mitä väärää tietoa täällä jakelet. Jos sokeriarvo on 6,2 se ei vielä edellytä lääkitystä eikä se ole vielä ollenkaan huolestuttavalla tasolla. 6,2 on toki yli sallitun, mutta siitä on helpompi mennä alaspäin, sillä yli ei kannata, mutta lopeta saarna siitä, että 6,2 on KORKEA arvo. Ensin lääkikseen ja sitten vasta valkoisen takin ja tiedon kera tälle palstalle.

Etkö todella ymmärrä lukemaasi?! Kyllähän syömisen tarkkailu on tuossa tilanteessa tärkeää ennaltaehkäisevää toimintaa. Mitään syytä tuolla ryöpytykselle ei ollut. Ihan asiallinen kommentti ja oikeassakin, (pl tuo ettei voi parantua. 2tyypin diabeteksesta voi parantua)

Ohis

Vierailija
128/169 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta onko järkeä odotella että se diabetes todella puhkeaa? Se on parantumaton sairaus. Eikö mieluummin kannata yrittää välttää se, kun vielä on mahdollisuus?

Ei ole parantumaton. Muuten olet oikeassa. Kyllähän se mielummin kannattaa välttää kokonaan alun alkaen

Vierailija
129/169 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sinulta edes otettiin verensokeriarvoa, jos tunnet itsesi terveeksi??

Työterveys tutkii 5 vuoden välein. Laaja verenkuva ym. Tuo sokeri oli koholla, muut arvot hyvät.

Ap

Sori vaan Ap mutta jo aloituksen sanavalinnat paljastavat että sinua ei huoleta terveytesi ollenkaan vaan lähinnä kiukuttelet lääkärille joka "kehtasi" ottaa asian esille ja samalle yrität kalastella täällä verensokeriarvojasi väheksyviä ja omaa asennettasi komppaavia mielipiteitä. Totuus on, että paastoarvosi on korkeahko, sulla on ylipainoa ja jos ei asia jostain syystä ala huolettamaan niin DM 2 tervetuloa kohta. Katso peiliin, ruokavalio kuntoon ja niin edespäin.

Ehkä se on vaan alkujärkytys, joka purkautuu tuolla tavalla. Kun vähän asiaa käsittelee, niin kyllä se siitä - ja sit hommiin!

Vierailija
130/169 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos saa tyypin 2 diagnoosin, siitä ei parane koskaan. Remissioon se menee ja elintavoilla voi pitää kurissa loppuelämän. Näin sanottiin turun yliopiston lääkkiksen luennolla.

Vierailija
131/169 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitattiinko ns. pitkä sokeri?

Vierailija
132/169 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhutaan niin sanotusta harmaasta alueesta joka on ennen varsinaista kakkosdiabetestä. Itse olin tuolla alueella ja aloin liikkua, syödä enemmän kasviksia jne. Kyllä se sieltä sitten tippui. Olen lievästi ylipainoinen ja sain painoakin alaspäin jonkin verran.

Vierailija
133/169 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet. Sitten kun/jos diabetes puhkeaa,  se on elinikäinen ja parantumaton sairaus. Jos minä olisin sinä, niin tekisin kaikkeni, jotta siltä välttyisin.  Jos sokerit on noin korkealla ja ylipainoa 20 kg, voi olla aiheellista miettiä, mitä syö. Diabetes ei ole mikään leikin asia. 

Älä viitsi levittää disinformaatiota, et kuitenkaan ole vastuussa siitä, mitä väärää tietoa täällä jakelet. Jos sokeriarvo on 6,2 se ei vielä edellytä lääkitystä eikä se ole vielä ollenkaan huolestuttavalla tasolla. 6,2 on toki yli sallitun, mutta siitä on helpompi mennä alaspäin, sillä yli ei kannata, mutta lopeta saarna siitä, että 6,2 on KORKEA arvo. Ensin lääkikseen ja sitten vasta valkoisen takin ja tiedon kera tälle palstalle.

Etkö todella ymmärrä lukemaasi?! Kyllähän syömisen tarkkailu on tuossa tilanteessa tärkeää ennaltaehkäisevää toimintaa. Mitään syytä tuolla ryöpytykselle ei ollut. Ihan asiallinen kommentti ja oikeassakin, (pl tuo ettei voi parantua. 2tyypin diabeteksesta voi parantua)

Ohis

Ei siitä parantua voi, mutta remissioon sen saa oikeanlaisella ravinnolla.

Vierailija
134/169 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlaa Pertti Mustajoen artikkeli Esidiabetes ja sieltä simppelit ohjeet kuinka sen voi välttää tyypin 2 diabetekseksi muuttumista. Itse noudatin niitä, paino tippui 10 kg ja arvot normaalit. Tarkkana täytyy tietysti olla loppuelämä ja elää niiden ohjeiden mukaan, mutta joka tapauksessa voin paremmin, pieni hinta siitä. Ja syön pieniä herkkuja esim. kerran viikossa, kyläillessä voin ottaa pullapalan jne.

Vierailija
135/169 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Googlaa Pertti Mustajoen artikkeli Esidiabetes ja sieltä simppelit ohjeet kuinka sen voi välttää tyypin 2 diabetekseksi muuttumista. Itse noudatin niitä, paino tippui 10 kg ja arvot normaalit. Tarkkana täytyy tietysti olla loppuelämä ja elää niiden ohjeiden mukaan, mutta joka tapauksessa voin paremmin, pieni hinta siitä. Ja syön pieniä herkkuja esim. kerran viikossa, kyläillessä voin ottaa pullapalan jne.

Mustajoen ohjeilla ei onnistu.

Vierailija
136/169 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäikö sulle ohjeista muuta mieleen, kuin "herkkujen" tärkeys?

Vierailija
137/169 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mul on 16.9 verensokeri. Unohtui pistää lounaalle.

Vierailija
138/169 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä diabetes on elinikäinen tauti. Tiedoksi niille jotka väittävät muuta. Diabeteksen voi saada remissioon tiukalla kontrollilla, mutta sieltäpä se paukahtaa taas esiin heti kun alkaa laiskottelemaan tai syö vähänkään epäterveellisesti.

Näin minulle lääkäri sanoi kun kysyin voiko lääkkeen lopettaa kun arvot on pysyneet hyvinä. Ei, oli vastaus. Kylöä se on lopunikäinen tarve että munuaiset, silmänpohjat, verenpaineet, jalat pysyvät terveinä.

Diabetes ei ole vain sokeriarvot.

Mulla laskee joskus viiteen (5), on tosi huono olo jo silloin. Yritän autossa tai käsilaukussa pitää jotain keksejä. Kakkosdb voi käyttäytyä noinkin.

Jaa. Mulla on pari työkaveria saaneet lopettaa diabetes-lääkityksen, kun paino on pudonnut ja arvot normalisoituneet. Ainahan noissa laihdutusohjelmissa myös kerrotaan, että lääkkeet on voitu lopettaa. Tämäkö ei nyt sitten pidäkään muka paikkansa?!

Vierailija
139/169 |
11.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fine, jos sä olet niin puritaani että pystyt syömään loppuelämäsi millilleen oikein niin hyvä sinulle. Itse en pysty. Mä mieluummin syön 99-prosenttisesti oikein ja syön pullan tai suklaata kerran viikossa tai kahdessa ja pystyn sillä pysymään ihannepainossa ja terveenä, veri- ja verensokeriarvot kunnossa. Jos mä vetäisin ruokavalioni sellaiseksi, että siinä ei olisi MITÄÄN väärää, mä jaksaisin sitä ehkä kuukauden kaksi. Ja silti saatan sairastua syöpään tai jäädä auton alle tms. jossain kohtaa niin paljonko se sitten siinä kohtaa lämmittäisi että söin täsmälleen oikein.

Onnea valitsemallasi v....uilun tiellä.

Vierailija
140/169 |
12.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Fine, jos sä olet niin puritaani että pystyt syömään loppuelämäsi millilleen oikein niin hyvä sinulle. Itse en pysty. Mä mieluummin syön 99-prosenttisesti oikein ja syön pullan tai suklaata kerran viikossa tai kahdessa ja pystyn sillä pysymään ihannepainossa ja terveenä, veri- ja verensokeriarvot kunnossa. Jos mä vetäisin ruokavalioni sellaiseksi, että siinä ei olisi MITÄÄN väärää, mä jaksaisin sitä ehkä kuukauden kaksi. Ja silti saatan sairastua syöpään tai jäädä auton alle tms. jossain kohtaa niin paljonko se sitten siinä kohtaa lämmittäisi että söin täsmälleen oikein.

Onnea valitsemallasi v....uilun tiellä.

Vedit sitten herneet nenään, kun kommentoitiin sun sokerinhimoa.  Relaa vähän, voit välttyä stressiltä :)