Psykoterapia ajautunut kaaokseen
Kommentit (112)
Ajautunut? Kaaoksessa se on ollut jo monta vuotta.
No ainakin muutama psykoterapeutti omien sivujensa perusteella ei käy täysillä.
Kyllä tuo ihan huuhaata on. En ole käynyt, mutta tunnen erään joka on käynyt ja vähän epäilyttää. No hänen tilanteensa ei aiheutunutkaan välttämättä psykologisista asioista, vaan epäpuhtaasta vedestä. No en selitä enempää.
Jotain lääkkeiden haittavaikutuksia myös. Hassua että voivat aiheuttaa oireita, jotka voidaan luokitella taas psyykkisiksi.
Suosittelisin ensisijaisesti lääkkeitä, kunhan on varma mitä syöttävät.
Pelkkää sabotointia, ei muuta.
Vierailija wrote:
Vierailija kirjoitti:
Onko kenelläkään vinkata jotain inhimillistä, empaattista ja ammattitaitoista psykiatria? Pitäisi varata aika ja on sellainen ennakkoluulo, että kaikki psykiatrit ovat enemmän tai vähemmän vähintään erikoisia ellei suoraan häiriintyneitä.
Jos sinulla on jo lähtökohtaisesti tuollainen ennakkoluulo, niin voit katsoa peiliin.
Hyviä psykiatreja on paljon.
Samat sanat sinule. Oma ennakkoluulosi hyvistä psykiatreista ei ole mitään muuta kuin oma ennakkoluulosi. Se ei ole totuus vaan oma kokemuksesi/mielipiteesi. Se ei auta heitä, joilla kokemus on toinen, koska myös lääkäreissä on sekä hyviä että huonoja kullekin hetkelle ja yksilölle. Reaalimaailmassa huonoa kokemusta ei poisteta kieltämällä vaan hyväksymällä se. Osa hyväksymistä on esim. kokemuksen kirjoittamienn nettiin.
Vierailija wrote:
Jodelissa @mielenterveys kanavalla ihmiset kirjoittaa säännöllisesti, että saattavat lähettää massasähköposteja 100-200 terapeutille yhdellä kertaa ja saavat ehkä pari vastausta vapaista ajoista kelaterapiaan.
Ei ihme ettei aikoja saa jos jotkut varaavat satoja kerralla.
Opiskelisin mielelläni psykoterapeutiksi ja minulla on sopiva pohjakoulutus, mutta ei varaa kalliiseen koulutukseen.
Terapiaan hankkiutuu nykyään ihan terveitä ihmisiä joilla on rahaa siihen yksityisesti. Sitten kun on menty sinne jonkun pikku ongelman takia on yhtäkkiä tajuttu että kaikki elämässä pielessä, erotaan kumppanista, irtisanoudutaan töistä yms. Pian jäljellä vaan ihmisraunio entisestä. Joku seula siinä pitäis olla että kuka sinne pääsee että ne jotka sitä oikeesti kaipais pääsis. Terapia voi tuhota myös jos sille ei ole tarvetta.
Kaffebulla wrote:
Vierailija kirjoitti:
Mihin perustuu se, että psykoterapeutiksi kouluttautuminen on maksullista.
Kunnat säästää näin. Ennen wanhaan kunnat koulutti terapeutit itse ja kunnallisella puolella tarjottiin terapiaa.
Se on halvempaa ulkoistaa kulut koulutuksesta työntekijöille, eli tehdään heistä yrittäjiä ja näin ei tarvitse maksaa niille saikkurahoja, eläkemaksuja ym. Halvempaa näin.
Todellakin, terveyskeskuksissa työskenteli terapiakoulutettuja psykologeja, nyt keskusteluavusta vastaavat sairaanhoitajat - varmaan tälläkin on merkitysta hoidon vaikuttavuuteen.
Fiksu kommentti hyvinkääläiseltä psykoterapeutilta.
Tilanne on huono. Itse haluaisin tulevaisuudessa työskennellä terapeuttina. Pohjakoulutukseni on sosiaalityöntekijä, olen lukenut psykologiasta pitkän sivuaineen ja teen nyt jo intensiivistä asiakastyötä. Mutta terapiakoulutus on todella kallis ja en sitä ihan heti tähän pysty tekemään.
No mitä itse hakeuduin aikoinaan terapiaan niin kyllä sama ongelma oli jo 20 vuotta sitten. Liekö aiemminkin.
Joo, sitä ei terapialla hoideta. Tai voidaan yrittää hoitaa hyväksymään se seikka, että keho ei toimi, mutta fiksumpaa olisi hoitaa se keho toimimaan uudelleen.