Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"ADHD-lääkkeisiin ei liity Puustjärven mukaan selkeää riippuvuuden riskiä" Miksi sitten amfetamiini laittomana aiheuttaa riippuvuutta ja ris...

Vierailija
05.10.2022 |

Samaa tavaraa se on, mutta puhtaampana.

"hoitovalikoimassa on deksamfetamiini- ja lisdeksamfetamiinivalmisteita. Sana amfetamiini voi aiheuttaa kielteisiä mielikuvia ja kyseiset lääkkeet sisältävätkin Valviran mukaan huumausainetta."

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/adhd-oireita-voidaan-helpottaa-huum…

Kommentit (330)

Vierailija
41/330 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan trendi on, että koukupsykologille soitetaan ja vaaditaan Adhd/add testejä. Sitten suututaan, kun tutkimusten päätteeksi todetaan, ettei lääkäri voi asettaa diagnoosia. Tuntuu, että monet ajattelevat lapsen tai nuoren ongelmien ratkeavan, kun saadaan diagnoosi ja lääkitys. Varmasti niistä on pauq, en kiellä sitä, mutta usein ongelma on ihan muualla. Adhd:n kaltaisia oireet voivat johtua ihan muista syistä. Ensinnäkin on syytä tarkistaa, että lapsi saa riittävästi unta, syö säännöllisesti, ulkoilee, voi hyvin henkisesti ja ruutuaika on kohtuullinen. Hämmästyttävän suurella osalla osalla nykylapsista ja nuorista on nämä asiat retuperällä.

Oletko koulun koulupsykologi ja pidät vielä vastaanottoa lääkärinä, kun tiedät noin tarkkaan vanhempien vaativan diagnooseja?

Vai onko se pelkkää mutoa ja mielikuvituksesi tuotetta?

Kuulun tiimiin, jossa meidän kunnassa nämä selvitykset tehdään usean ammattilaisen yhteistyönä. Uutisten mukaan viime vuosina Adhd-selvittelyuden määrä on kasvanut +50%. Ei näillä kaikilla selvityksiä lapsilla ja nuorilla voi tilastollisesti olla Adhd.

Minä olen näitä vanhempia, jotka yrittivät saada lapsensa tutkimuksiin koulun kautta. Tosin 2000-luvun alussa ei vielä pikein puhuttu adhd:sta, eli siitä en puhunut. Koulupsykologi tutki lapsen, tulokset olivat nolla.

18 v lapsi sitten pilasielämänsä oikein urakalla. Ehkä jää syrjytyneeksi lopun elämän ajaksi. Minä syyllistän itseäni ihan urakalla, ettei vaatinut silloin enemmän.

Aikuisena tutkimuksiin sitten?

Olen yrittänyt, mutta Ei voi, koska on masentunut. Adhd:ta ei voi tutkia samaan aikaan.

Ja jos adhd aiheuttaa masennusta - koska tuntee itsensä epäonnistuneeksi yms yms - niin miten tästä noidankehästä ikinä päästään pois?

Toimintaterapialla. Ei lääke korjaa kaikkia ongelmia.

Ensin pitäisi hoitaa masennus, mutta kun häntä ei mikään kiinnosta. Ei edes itseään hoida. Olen etsinyt paykoterapeutteja, eikä ole halunnut mennä.

Tuo kuullostaa masennukselta, ei ADHD:lta. ADHD jaa asiat kesken, me emme loju sohvalla koko päivää.

Sitähän aiemmin kirjoitin, että hän on pilannut elämänsä ja osin syynä on adhd:n impulsiivinen muoto. Mutta kun tuota adhd:ta ei voi tutkia ja hoitaa, koska hän on masentunut.

Pohdin sitä, että jos ja kun masennus johtuu osin adhd;sta, niin miten ihmeessä hän voi koskaan parantua masennuksesta, jos adhd:ta ei hoideta? Ja miten adhd;ta voi hoitaa, koska häntä ei voi tutkia, koska masennus.

Impulsiivinen ADHD? Nyt keksit ihan omia.

Minulla on toinen lapsi, jolla on add. Siihen vertasin.

Englanniksi on nykyään vain yksi diagnoosi.

Vierailija
42/330 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan trendi on, että koukupsykologille soitetaan ja vaaditaan Adhd/add testejä. Sitten suututaan, kun tutkimusten päätteeksi todetaan, ettei lääkäri voi asettaa diagnoosia. Tuntuu, että monet ajattelevat lapsen tai nuoren ongelmien ratkeavan, kun saadaan diagnoosi ja lääkitys. Varmasti niistä on pauq, en kiellä sitä, mutta usein ongelma on ihan muualla. Adhd:n kaltaisia oireet voivat johtua ihan muista syistä. Ensinnäkin on syytä tarkistaa, että lapsi saa riittävästi unta, syö säännöllisesti, ulkoilee, voi hyvin henkisesti ja ruutuaika on kohtuullinen. Hämmästyttävän suurella osalla osalla nykylapsista ja nuorista on nämä asiat retuperällä.

Oletko koulun koulupsykologi ja pidät vielä vastaanottoa lääkärinä, kun tiedät noin tarkkaan vanhempien vaativan diagnooseja?

Kuulun tiimiin, jossa meidän kunnassa nämä selvitykset tehdään usean ammattilaisen yhteistyönä. Uutisten mukaan viime vuosina Adhd-selvittelyuden määrä on kasvanut +50%. Ei näillä kaikilla selvityksiä lapsilla ja nuorilla voi tilastollisesti olla Adhd.

Minä olen näitä vanhempia, jotka yrittivät saada lapsensa tutkimuksiin koulun kautta. Tosin 2000-luvun alussa ei vielä pikein puhuttu adhd:sta, eli siitä en puhunut. Koulupsykologi tutki lapsen, tulokset olivat nolla.

18 v lapsi sitten pilasielämänsä oikein urakalla. Ehkä jää syrjytyneeksi lopun elämän ajaksi. Minä syyllistän itseäni ihan urakalla, ettei vaatinut silloin enemmän.

Olen yrittänyt, mutta Ei voi, koska on masentunut. Adhd:ta ei voi tutkia samaan aikaan.

Ja jos adhd aiheuttaa masennusta - koska tuntee itsensä epäonnistuneeksi yms yms - niin miten tästä noidankehästä ikinä päästään pois?

Ensin pitäisi hoitaa masennus, mutta kun häntä ei mikään kiinnosta. Ei edes itseään hoida. Olen etsinyt paykoterapeutteja, eikä ole halunnut mennä.

Tuo kuullostaa masennukselta, ei ADHD:lta. ADHD jaa asiat kesken, me emme loju sohvalla koko päivää.

Hoitamaton ADHD johtuu hyvin yleisesti masennukseen. Ja pahempaankin. Hoidettaisko syitä ei oireita. Aina puhutaan lääketuottajien rahan ahneudesta mutta suurempi ongelma on terapeuttien ja muiden poppamiesten rahanahneus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/330 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitamaton ADHD johtuu hyvin yleisesti masennukseen. Ja pahempaankin. Hoidettaisko syitä ei oireita. Aina puhutaan lääketuottajien rahan ahneudesta mutta suurempi ongelma on terapeuttien ja muiden poppamiesten rahanahneus.

Hoitamaton adhd lidää myös muiden päihteiden käyttöä. Eikhän narkeista kaikki ole joku nepsyjä tai masentuneita.

Vierailija
44/330 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän sama kuin ihmettelisi miksi varfariiniä määrätään verenohennuslääkkeeksi, kun se on rotanmyrkkyä.

Eli pitoisuudet on pienet, vaikuttava aine vapautuu tasaisesti elimistöön päivän aikana, ja se ei toimi ADHD ihmisellä päihdyttävänä eikä piristävänä niin kuin neurotyypillisillä,

vaan se päinvastoin tasaa ja rauhoittaa. Lääkkeestä pidetään myös usein taukoja. Riippuvuuden synty vaatii todella suuria annoksia ja tämmöiset tapaukset ovat lähes poikkeuksetta niitä joissa lääkettä on

alettu annostelemaan itsenäisesti enemmän kuin mitä lääkäri on määrännyt.

ADHD ihmisillä on huomattavan suuri riski ajautua päihteiden pariin nimenomaan ilman lääkitystä. Koska sitä pään sisäistä sekamelskaa lähtee helposti itselääkitsemään esim alkoholilla tms

Vierailija
45/330 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD-lääkkeiden tulisi olla vapaasti kaikkien aikuisten saatavilla: raskaidenkin paskahommien tekeminen sujuisi huomattavasti jouhevammin sekä mukavemmin, ja ne oikeasti auttavat jopa masennukseen - toisin kuin monet muut lääkkeet, joiden vaikutus on kituuttavan marginaalinen.

Hyvää apteekin tavaraa se on, paljon parempaa ja terveellisempää kuin mitä sieltä alkosta saa ikinä.

Vierailija
46/330 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän sama kuin ihmettelisi miksi varfariiniä määrätään verenohennuslääkkeeksi, kun se on rotanmyrkkyä.

Eli pitoisuudet on pienet, vaikuttava aine vapautuu tasaisesti elimistöön päivän aikana, ja se ei toimi ADHD ihmisellä päihdyttävänä eikä piristävänä niin kuin neurotyypillisillä,

vaan se päinvastoin tasaa ja rauhoittaa. Lääkkeestä pidetään myös usein taukoja. Riippuvuuden synty vaatii todella suuria annoksia ja tämmöiset tapaukset ovat lähes poikkeuksetta niitä joissa lääkettä on

alettu annostelemaan itsenäisesti enemmän kuin mitä lääkäri on määrännyt.

ADHD ihmisillä on huomattavan suuri riski ajautua päihteiden pariin nimenomaan ilman lääkitystä. Koska sitä pään sisäistä sekamelskaa lähtee helposti itselääkitsemään esim alkoholilla tms

Suomessa itselääkintää harrastaa alkoholin parissa 400 000 ihmistä tälläkin hetkellä. Alkoholin haittoihin verrattuna joku kepeähkö ADHD-lääke on todella viaton, terveellinen ja lisäksi toimiva.

Vierailija
47/330 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ADHD-lääke annostelee vaikuttavaa ainetta tasaisesti. AP:lla taitaa olla melko mustavalkoinen kuva huumeista? 

Mun Metyylifenidaatti on ihan normali lääke, ei depot.

Vierailija
48/330 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Metyylifenidaatti, joka on yleisin ADHD-lääke, ei perustu amfetamiiniin. Siksi.

"Metyylifenidaatin vaikutusmekanismi on lähempänä kokaiinia kuin amfetamiinia. Metyylifenidaatti on siis dopamiinin ja noradrenaliinin takaisinoton estäjä. Suomessa metyylifenidaatti luokitellaan ATS-lääkkeisiin (ATS = amfetamiinityyppinen stimulantti). "

Kokaiinin vois sitten laillistaa jos se on niin turvallista.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Metyylifenidaatti

Vierailija
49/330 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai kilpailijoiden tuotteet on aina riski ja huonoja jne.

Vierailija
50/330 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sais nyt edes sitä lääkettä ensin. Mutta kun osuu ideologisesti sitouneita henkilöitä joiden mielestä ADHD:ta EI OLE, niin ei ole toivoa kummastakaan.

Miten se ADHD-lääke auttaisi masennukseen? Ei mitenkään.

Ei suoraan, mutta välillisesti kyllä. Jos masennus on seurausta siitä, että keskittymisen, tarkkavuuden ja toiminnanohjauksen vaikeudet haittaavat arkea voimakkaasti, niin näiden hoitaminen kuntoon kohentaa todennäköisesti mielialaa ja auttaa jaksamaan arjessa paremmin.

Vierailija
51/330 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Adhd-aivot toimii eri tavalla ja siksi se on lääke. 

Eikä kaikki lääkkeet muutenkaan aiheuta riippuvuutta kaikille. Itselleni joskus määrättiin lääkettä, jota kuulemma paljon käytetään väärin ja aiheuttaa vakavaa riippuvuutta. Yleensä siitä pitäisi tulla hyvänolontunnetta ja kipujen poistua ja mitä kaikkea. No ei kyllä minulle. Kivut pysyivät, mutta kehiin astui jatkuva vihaisuus. Annosta nostettiin ja nostettiin ja nostettiin, kunnes se oli niin yli kaikkien suositusten eikä edelleenkään tehnyt mitä piti, että ilmoitin lopettavani sen myrkyn käytön. Ei ollut ongelmia lopettaa. Vaikea se kai on kehittää riippuvuutta johonkin, mikä ei tuota hyvänolontunnetta.

Mielenkiintoista, minulla on tramal-kuuri iskiasvaivoihin ja olen kokenut itseni hämmentävän vihaiseksi.

Olen syyttänyt siitä kipua, mutta sehän voikin olla myös lääkkeen syytä.

Vierailija
52/330 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on pakko olla dosetti, koska unohdan muuten ottaa adhd-lääkkeeni. Niin että ei ne varmaan kauheesti ainakaan mulle riippuvuutta aiheuta.

Vierailija
53/330 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ADHD-lääkkeiden tulisi olla vapaasti kaikkien aikuisten saatavilla: raskaidenkin paskahommien tekeminen sujuisi huomattavasti jouhevammin sekä mukavemmin, ja ne oikeasti auttavat jopa masennukseen - toisin kuin monet muut lääkkeet, joiden vaikutus on kituuttavan marginaalinen.

Hyvää apteekin tavaraa se on, paljon parempaa ja terveellisempää kuin mitä sieltä alkosta saa ikinä.

Ehkä ei sentään ihan vapaasti saatavaa. Lääkeseuranta on kuitenkin osa hoitoa. Vaikka vakavat haitat on harvinaisia, on ne silti mahdollisia. Mutta tilannetta helpottaisi kyllä jos lääkettä voisi määrätä ilman kattavia tutkimuksia, joihin on vaikea päästä. Ihan vaan oirekyselynnpohjalta, jos oireita on runsaasti, ja niitä on esiintynyt alle kouluikäisestä asti eri ympäristöissä, niin se voisi riittää perusteeksi lääkekokeilulle. Nopeastihan se selviäisi auttaako lääke vai ei. Jos ei auta, niin olisipa kokeiltu kuitenkin. Moni jää ilman apua kun lääkityksen saaminen on niin monen mutkan takana. Varsinkin nykyään kun nuorisopsykiatria on ihan tukossa, olisi hyvä jos vähän matalammalla kynnyksellä saisi ihan lääkkeellistä apua. Monelle se riittää, vaikka aina sanotaan että tarvitaan myös psykososiaalista hoitoa. Kyllä se ekuzteluapukin, tai joissain tapauksissa varsinainen kuntoutus on tärkeää, mutta jos sitä ei ole saatavilla, niin on se pelkkä lääkityskin parempi kun ei mitään. Hoitamaton adhd/ add aiheuttaa kuitenkin merkittävää haittaa arjessa, kärsimystä ja mielialan laskua.

Vierailija
54/330 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä ei sentään ihan vapaasti saatavaa. Lääkeseuranta on kuitenkin osa hoitoa. Vaikka vakavat haitat on harvinaisia, on ne silti mahdollisia. Mutta tilannetta helpottaisi kyllä jos lääkettä voisi määrätä ilman kattavia tutkimuksia, joihin on vaikea päästä. Ihan vaan oirekyselynnpohjalta, jos oireita on runsaasti, ja niitä on esiintynyt alle kouluikäisestä asti eri ympäristöissä, niin se voisi riittää perusteeksi lääkekokeilulle. Nopeastihan se selviäisi auttaako lääke vai ei. Jos ei auta, niin olisipa kokeiltu kuitenkin. Moni jää ilman apua kun lääkityksen saaminen on niin monen mutkan takana. Varsinkin nykyään kun nuorisopsykiatria on ihan tukossa, olisi hyvä jos vähän matalammalla kynnyksellä saisi ihan lääkkeellistä apua. Monelle se riittää, vaikka aina sanotaan että tarvitaan myös psykososiaalista hoitoa. Kyllä se ekuzteluapukin, tai joissain tapauksissa varsinainen kuntoutus on tärkeää, mutta jos sitä ei ole saatavilla, niin on se pelkkä lääkityskin parempi kun ei mitään. Hoitamaton adhd/ add aiheuttaa kuitenkin merkittävää haittaa arjessa, kärsimystä ja mielialan laskua.

Oho! Keskusteluapu, johan meni kummalliseksi sanaksi tuo!

Vierailija
55/330 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja varmasti vähentäisi itsensä lääkitsemistä päihteillä, jos olisi oikea ja toimiva asianmukainen lääkitys.

Vierailija
56/330 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on johdannaninen, ei suinkaan ihans sitä itteesä..

Vierailija
57/330 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vaara ajautua päihteisiin ilman lääkkeitä, mutta lääkkeiden tuoteselosteissa kuitenkin varotetaan, että lääkityksen käyttö voi altistaa muille riippuvuuksille. Suo siellä, vetelä täällä.

On karmeaa katsottavaa, kun lapsi lopettaa lääkkeiden syömisen ja tunnetila menee aivan pohjamutiin. Lapsi on aivan itkuinen, alakuloinen, kärttyisä jne. Lyhytvaikutteisilla valmisteilla tämä näkyi joka ilta. Tällä tavalla oireileva voi hyvin helposti ottaa ylimääräisen lääkkeen pitääkseen ahdistuksen poissa. Jos vierotusoireita ei ole, ei väärinkäyttö ole ehkä niin todennäköistä. Riippuvuus selvästi kuitenkin syntyy joillekin, koska vierotusoireet ovat niin selkeät.

Adhd-lääkkeistä alkaa ikävä kyllä muodostua uusi masennuslääke, eli kaikille vain pilleriä naamaan ja kaikki on kunnossa. Päihdeongelmien ehkäisemiseksi pitäisi tarjota diagnoosin saaneille toiminta- ja psykoterapiaa, jotta olisi keinoja hallita oloaan ja toimintaansa muuten kuin lääkkeillä tai päihteillä.

Vierailija
58/330 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On vaara ajautua päihteisiin ilman lääkkeitä, mutta lääkkeiden tuoteselosteissa kuitenkin varotetaan, että lääkityksen käyttö voi altistaa muille riippuvuuksille. Suo siellä, vetelä täällä.

On karmeaa katsottavaa, kun lapsi lopettaa lääkkeiden syömisen ja tunnetila menee aivan pohjamutiin. Lapsi on aivan itkuinen, alakuloinen, kärttyisä jne. Lyhytvaikutteisilla valmisteilla tämä näkyi joka ilta. Tällä tavalla oireileva voi hyvin helposti ottaa ylimääräisen lääkkeen pitääkseen ahdistuksen poissa. Jos vierotusoireita ei ole, ei väärinkäyttö ole ehkä niin todennäköistä. Riippuvuus selvästi kuitenkin syntyy joillekin, koska vierotusoireet ovat niin selkeät.

Adhd-lääkkeistä alkaa ikävä kyllä muodostua uusi masennuslääke, eli kaikille vain pilleriä naamaan ja kaikki on kunnossa. Päihdeongelmien ehkäisemiseksi pitäisi tarjota diagnoosin saaneille toiminta- ja psykoterapiaa, jotta olisi keinoja hallita oloaan ja toimintaansa muuten kuin lääkkeillä tai päihteillä.

Ole yhteydessä hoitavaan tahoon jos lapsella on tuollaisia lääkelaskuun liittyviä oireita. Se ei ole tarkoitus, ja lääkäri voi arvioida olisiko jokin toinen valmiste parempi. Keskipitkävaikutteiset valmisteet aiheuttavat joillekin tuollaisen kuvaamasi piikin kun lääke poistuu elimistöstä.

Vierailija
59/330 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko olla, että huumeongelmat ovat itseasiassa hoitamattomat adhd:t?

Usein. Lisäksi taustalla on usein aspergertyyppistä vaikeutta esittää ns. normaalia.

Vierailija
60/330 |
06.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen seuraillut muita sekä itseäni ja keskustellut kokemuksista neurotyypillisten läheisten ja ystävien kanssa. Kokemusperäisten asioiden vertailu on vaikeaa, mutta olen päätynyt ajatukseen, jossa adhd on luomutilassa kuin neuronormaali jolla on paha univaje. On vaikea keskittyä ylsinkertaisiimpiin tehtäviin, vaikea seurata tapahtumia ja olla läsnä. Tulee huolimattomuusvirheitä ja täytyy puuhastella pitääkseen itsensä käynnissä.

No, lääkkeet vaan tekevät normaaliksi. Miltä tuntuu normaali elämä ja toiminnanohjaus? Ei miltään. Siltä lääkkeet tuntuvat itseltäni. Ei miltään. Mutta voi huomata, että virheet ja säätäminen vähenee. Aikaakin tulee päiviin enemmän kun ajatus pysyy käsillä olevassa asiassa, eikä mene hukkaan. Asiat ovat vihdoin juuri niin yksinkertaisia kuin kaikki muut sanovat niiden olevan.

Lääke normalisoi dopamiini- ja noradrenaliinitasoja jos niissä on vajetta. Jos ne ovat valmiiksi normaalitasolla, tulee ylituotantoa, mistä seuraa euforian ja kiihtymystä. Tätä sitten tavoitellaan vissiin päihtymismielessä. Adhd:lla tilanne on kuin normaalilla ihmisellä, joka on nukkunut tarpeeksi. Mitä ei myöskään voi vähätellä, se on aika siisti juttu oikeasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kolme