Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ekaluokkalainen ei suoriudu koulussa

Vierailija
05.10.2022 |

Otsikossa se tulikin. Olen todella huolissani. Pedagogisen arvion mukaan suoriutuu kaikesta muusta huonommin kuin 95% ikäryhmästä paitsi matematiikassa. Ei siinäkään hehkuttamista, 85% ikäryhmästä suoriutuu paremmin. Mitä tässä voi tehdä? Ei osaa edes tavuja lukea, ei tunnista kaikkia kirjaimia. Nyt sai helpotetun matematiikan kirjan. On tod.näk. adhd/asperger (diagnooseja ei vielä ole), mutta ei epäilystäkään, meillä on sitä suvussa paljon. Mitä tässä voi tehdä? Mä opin lapsena ihan itse lukemaan ja kirjoittamaan sekä laskemaan plus- ja miinuslaskuja 5-vuotiaana. Pelkään, että mun pojalla on älyllistä vajausta. Joutuuko se kertaamaan 1.luokan? Olis kyllä tosi ikävä juttu, mutta olen huolissani. Eikä se tunnu oppivan millään. Ollaan kotona käyty läksyjä läpi, mutta turhautuu ja kyllästyy nopeasti, ei meinaa jaksaa keskittyä yhtään.

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lokakuu ja ilman erityistä tukea annettu jo helpotetun matematiikan kirja.

Höpö höpö.

T. Ope

Vierailija
42/44 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö.

T. Ope

Jospa kyseessä on lukion ekaluokkalainen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö.

T. Ope

On tietyllä tapaa mukavaa, että ainakin osa opettajista asiaan hyvin rauhallisesti ja uskoen ja luottaen siihen, että asia etenee omalla painollaan ja lapsi kyllä saa ikätoverinsa kiinni kehityksessään ja omaksuu ja saavuttaa riittävässä määrin taitoja ja tietoja joiden avulla edetä omaa polkuaan.

Mutta kyynisempi ajatus on myös se, että jos lapsi esimerkiksi häiriköi opetusta ja muiden oppilaiden koulunkäyntiä, koska ei pysy opetuksessa ja koulunkäynnissä mukana, niin kuinka moni opettaja mieluummin tuuppaa lasta eteenpäin "vähän " pyöristäen ja kaunistaen lapsen koulutodistusta ja näin siirtäisi "ongelman" (joka tietysti on ikävä ilmaisu lapsesta!) eteenpäin  sen sijaan, että uskaltaisi sanoa, että n.n lapsen  kouluvuosi on mennyt niin heikosti, että saattaisi olla parempi, että lapsi käy koko kouluvuoden uudestaam kuin etenee seuraavalle luokka-asteelle korkeintaan  "puolikypsänä." - Vaikka ei tietenkään yksi opettaja tällaista päätöstä voi tehdä mutta onko tällöinkin kyse enempi siitä, että kukaan ei halua olla se ikävä opettaja joka uskaltaa ja haluaa esittää sitä, että lapsi kertaisi, jonkun luokan mahdollsiesti kokonaan. 

Uskovainen mies

Vierailija
44/44 |
05.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kahtakaan kuukautta ole vielä ollut ekalla luokalla. Ei vielä voi tehdä päätelmiä. Lapset kehittyy ja kypsyy eri tahdissa.

Onko lapsen näkö tarkistettu? Meillä pojalla todettiin vasta paljon myöhemmin että olisi tarvinnut silmälasit jo heti pienenä. Pystyi keskittyyn, zoomaan katseensa lyhytaikaisesti näöntarkistuksissa normaaliin tulokseen. Paljon myöhemmin osasi ottaa vasta puheeksi että silmissä vilisee, rivit hyppivät, kun soittotunneilla piti nuotteja katsella. Pääsi silmälääkäriin, tilanne paljastui ja laseilla korjaantui keskittyminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi yksi