Hävettää kun en puhu täydellistä englantia.
Puhun hitaasti ja välillä unohtelen sanoja. En ymmärrä ja joudun pyytämään toista osapuolta toistamaan.
Saan silti aina asian hoidettua. Silti jää paha mieli tällaisen soiton jälkeen. Mitä se toinenkin ajatteli kun puhun näin huonosti? Miksi en osaa paremmin?
Kommentit (26)
En verkligen bra kedja som klart och tydligt visar varför det lönar sig att lära sig språk. Engelskan är ingen universalnyckel och t.o.m. rätt skraltig som livräddningsring.
De viktigaste språken i dagens Finland är förutom finskan, Finlands nationalspråk och Nordens språk, svenskan. Som nästa kommer EU:s största språk som Finlands störta och näst viktigaste handelspartner använder, vilket är tyskan. Som följande kommer exempelvis franska, italienska och spanska.
Viktigast är givetvis att var och en, utöver svenska och finska lär sig de språken som är viktigast för en helt personligen.
Vierailija kirjoitti:
Oon töissä huomannut että ulkkarit kaan ei osaa
niin möngerrretään yhdessä
Jep, joka kansallisuus vääntää omalla akseentillaan kökköenglantia. Ja suurin osa natiiveista jotain murretta tai slangia, josta saa huonommin selvää kuin kökköenglannista.
Ihan turhaan häpeilet, tärkeintä tulla ymmärretyksi ja saada asiat hoidettua.
Vierailija kirjoitti:
Harvat jenkeissäkään puhuu virheettömästi ja siellä se on sentään äidinkieli.
Eikös se UK English ole sitä oikeaa englantia eikä US English? Minä ainakin suomalaisena ja eurooppalaisena suosin englanninenglannin kirjoitusasuja kuten habour (ei habor), theatre (ei theater), favourite (ei favorite), jne. Kun puhuu englantia muiden ulkomaalaisten kanssa, joille se ei ole äidinkieli, niin silloin on varsin tasainen lähtötilanne. Sitä englantia voi harjoitella myös huvikseen katsomalla tv-sarjoja ja elokuvia englanniksi tekstitettynä.
Sukuun naitiin muutaman vuoden Suomessa asunut äidinkielenään englantia puhuva, vielä 10v kuluttuakin tuo puhuu huonompaa suomea kuin minä englantia, jota olen ennen tätä käyttänyt lähinnä oluen ostossa ja hotellin maksamisessa kanarialla tms turistirysissä.
Ei hävetä enää huono englanti, vuorotellen kysellään mikä on rullakaihdin, saati joku fiksumpi juttu.
Häpeä pois, puhut maailman yleisintä kieltä eli rikkinäistä englantia. Jos saa asiansa hoidettua niin ketään ei kiinnosta. Toki jos omasta tahdostasi haluat niin voit parantaa, ihan kuin mitä muutakin tahansa kykyä.