Opettaja antaa numeroita pärstäkertoimen mukaan. Mitä tekisitte?
Kommentit (50)
Ei mulla vastausta ole, mutta komppaan että ilmiö on olemassa. Poikani luokalla ala-asteella oli "opettajan lapsi", ei siis tämän saman opettajan, vaan luokan opettaja tiesi pojan äidinkin ammatin olevan opettaja. Tämä poika oli jonkinlainen opettajan suosikki, sai aina enimmät kehut, isommat numerot, ei joutunut tilille kolttosistaan. Tosi kivaa muille luokan lapsille, eikä välttämättä niin kivaa tälle pojalle itselleenkään. En tiedä, näkikö opettaja itse omaa toimintaansa oikein.
No valita siitä jos näin muka toimitaan :D
Voi siinä olla muussakin vikaa kuin opettajassa, jos saatte huonoja numeroita. Nykyään muuten monet oppilaat haluu kertoo mitä tunnilla tehdään. Joskus sen määräsi opettaja noudatellen opetussuunnitelmaa.
Ja taas alkaa itkuntuhruiset muistelmat omista epäreiluista opettajista 50 vuotta sitten. Kyllä arvioinnille kriteerit on tänä päivänä.
Opettajalta voi aina pyytää perustelut arvosanalle. Yli 20 vuoden kokemuksella en ole tavannut opettajaa, joka suhtautuisi arviointiin kevyesti. Juuri tämä on syynä oppilaiden uupumiseen, kun kaikki halutaan arvioida kirjallisesti, jotta on riittävästi näyttöä.
Opettajalle kysely. Sitten seuraava porras on rehtori.
Meillä kuopuksen bilsan numeron korotti seuraavaan rehtori, kun olin jo puoli vuotta aiemmin valittanut hänelle kertaalleen, että opettajan opetus oli niin yksipuolista, että se suosi tietyntyyppisiä oppilaita.
Kuopus sai kaikesta 9,5 ja opettaja yritti antaa 9, mutta rehtori nosti arvosanan kymppiin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kuopuksen bilsan numeron korotti seuraavaan rehtori, kun olin jo puoli vuotta aiemmin valittanut hänelle kertaalleen, että opettajan opetus oli niin yksipuolista, että se suosi tietyntyyppisiä oppilaita.
Kuopus sai kaikesta 9,5 ja opettaja yritti antaa 9, mutta rehtori nosti arvosanan kymppiin.
Eli valitit siitä, että open yksipuolinen opetus suosii lastasi?
Hyvä, sellaista suoraselkäisyyttä arvostan!
Pärstäkerroin syntyy sen perusteella miten oppilas on käyttäytynyt, opiskellut, työskennellyt, jne.
Jos lapsesi on luonut itselleen huonon pärstäkertoimen, niin lapsen on syytä katsoa peiliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli valitit siitä, että open yksipuolinen opetus suosii lastasi?
Hyvä, sellaista suoraselkäisyyttä arvostan!
Suosittelen sinullekin sen peruskoulun loppuun saattamista!
Vierailija kirjoitti:
Pärstäkerroin syntyy sen perusteella miten oppilas on käyttäytynyt, opiskellut, työskennellyt, jne.
Jos lapsesi on luonut itselleen huonon pärstäkertoimen, niin lapsen on syytä katsoa peiliin.
Yleensä se pärstäkerroin syntyy luonteen perusteella. Valitettavan moni ei osaa erottaa luonnetta ja osaamista toisistaan tai muokata omaa opetustaan niin, että kaikenlaiset oppilaat saa tilaisuuden näyttää osaamistaan.
Mitäpä sille voi tehdä? Ei yhtään mitään, jollei vaihda koulua tai alaa mitä opiskelee. Riippuen koulusta ja oppilaan iästä. Ammattikoulussa ollessani oli tällainen opettaja, keski-ikäinen nainen. Meidän piti suunnitella tuotteita ja kun ei ollut pikkurouvaa miellyttävää väriä tai kuvioa, alkoi lapsellinen naaman vääntely ja valitus "minä en kyllä yhtään tykkää tämmöisistä". Ihan kuin häntä miellyttääkseen oppilaiden pitäisi suunnitella. Numerot sen mukaisia, ei sentään hylättyä kehdannut antaa, pelkäsi ehkä seurauksia. Samassa koulussa sitten opettaja vaihtui viimeiseksi vuodeksi ja numeroni pomppasi reippaasti ylös ja sain kehuja innovatiivisuudestani. Opettajat on.... jokainen jatkakoon lausetta kuten haluaa :D
Ysärillä pers*ilin 7 ja 8 luokat ja ysin kun yritin käydä kunnolla, niin osalta opettajista oli turha odottaa armoa numeroiden parantamisen suhteen.
M37
Kouluissa ja työpaikoilla on AINA lellikkisysteemi. Aina.
Olin open inhokki, ja numerot sen mukaan. Ei sille voi mitään. Joskus ehkä tulee tekoäly opettajien tilalle, mutta siihen asti ne antavat numerot pärstäkertoimen mukaan, eikä sille voi mitään.
Mitä väliä? Siis ihan oikeasti, jos ei ole jonnekin erikoiskouluun hakemassa. Ennen huonompi numero kannusti yrittämään kovemmin. Jostain syystä huonompi numero tarkoittaa tänäpäivänä epäpätevää opettajaa ja syytetään suosimisesta, lyttäämisestä ja persoonallisuuksien kohtaamattomuudesta... Odotan järkytyksellä, kun tämän ikäpolven lapset kasvaa ja siirtyy työelämään!
Mulla on aina epäluulo lasten opettajia kohtaan, ihan vain koska omissa kokemuksissa on mm. pikkukaupungin yläkoulu ja lukio, joissa arvosanaan vaikutti vanhemman puoluetausta, vanhemman toimiminen kaupungin hallinnossa yms. Meillä oli mm. tapauksia, että opettaja kadehti oppilaan isän kallista autoa ja antoi "näpäytykseksi" oppilaalle huonomman numeron. Itselleni osui groomaava miesopettaja, joka antoi hyvät arvosanat niille nuorille, jotka... antoivat jotakin vastalahjaksi hänelle. Tuosta groomaajasta valitin ensin reksille, sitten koulutoimeen, mutta se oli sellainen all male panel ja hän oli mukana kuulemistilaisuudessa ja tunnelma oli sanalla sanoen ahdistava. Numeroni pysyi ysin osaamisesta huolimatta seiskana, kun en ollut "suostuvainen". Kirjoitin kyseisestä aineesta eximian, oli suuri helpotus saada osallistua kansalliseen kokeeseen, jossa osaamistani arvioivat puolueettomat ulkopuoliset. Omilla lapsilla ei toistaiseksi ihan tällaisia kokemuksia, isommassa kaupungissa kun nykyään asutaan. Sen kyllä huomaa, että opettajat suosivat itsensä laisia oppilaita. Esim. kun lapseni oikeasti oli tehnyt tehtävän väärin ja laiskotellut, ope lohdutti, että ei se mitään, hän itsekin on "tunneihminen". Hm, voi olla, mutta täytyyhän se tehtävä tehdä.
Eikö ole hyvä, että totuus opetetaan jo koulussa, tuotahan se on koko loppuikä töissä.
Äitini toimi opettajana ja jouduin ikävä kyllä hänen oppilaakseen muutamaksi vuodeksi. Äitini antoi minulle varmuuden vuoksi muita kehnommat numerot, ettei kukaan pääsisi valittamaan hänen suosivan omaa lastaan erityisesti. Minua myös rankaistiin herkemmin ihan vain siksi,että äidille oli helppo valittaa opettajahuoneessa vähästäkin virheestäni ja äidin häpeä tiesi minulle sitten viikon kotiarestia, kieltoja tehdä sitä tai tätä ja minulla ainaista pelkoa jäänkö kiinni. Olin ihan tavallinen koululainen ja ainoa vikani oli suorapuheisuus.
Joten aiemmille vastaajille tiedoksi, miten eri tavoin voidaan toimia myös opettajan lasta kohtaan. Se, että joku uskoo open suosivan pärstäkertoimen perusteella kertoo myös lapsen vanhemman naiivista asenteesta koululaitosta kohtaan. Ihan kuin siellä satapäisten kakaroiden seassa jaksaisi miettiä ketä suosii ja ketä ei.
Aikanaan musiikin opettaja antoi kaikille tytöille numeroiksi 9-10 ja pojille 6-7.