Köyhä ei voi panostaa hyvään ruokaan, ihonhoitoon, hiusten hoitoon.
Kommentit (274)
Vierailija kirjoitti:
Marketista saa ihan hyvät hiustenhoitotuotteet, tokmanni ja kärkkäinen myy edullisesti ihan parempia merkkejäkin esim redken, tigi, loreal professionel.
Olen koko aikuisikäni käyttänyt kampaamosta ostettua shampoota ja hoitoainetta, mutta nyt hurahdin Erittäin Hienoon Suomalaiseen Shampooseen. Siihen siniseen pulloon.
Todella hyvä ja vielä silikonitonkin.
Vierailija kirjoitti:
Köyhä voi aivan hyvin panostaa hyvään ravintoon. Sillä hyvällä ravinnolla hoituu myös iho ja hiukset.
Monilla vain tuntuu olevan se vääristynyt käsitys, että hyvä ravinto maksaa paljon ja päinvastoin.
400 euroa on 4 hengen ruokaan, hygieniatarvikkeisiin ja siivoustarvikkeisiin kuukaudessa.
Saan palkkaa 4000 eikä minulla tulisi edes mieleenkään panostaa tai että siihen olisi varaa ,ihon tai hiusten hoitoon mikäli sillä tarkoitetaan kampaaja kerran kuussa, tekokynsiä ja kosmetogia, joka toinen kuukausi tms.
Ihme valitus taas. Teillä ns.köyhillä on epärealististinen käsitys keskituloisen elämästä.
Vierailija kirjoitti:
Saan palkkaa 4000 eikä minulla tulisi edes mieleenkään panostaa tai että siihen olisi varaa ,ihon tai hiusten hoitoon mikäli sillä tarkoitetaan kampaaja kerran kuussa, tekokynsiä ja kosmetogia, joka toinen kuukausi tms.
Ihme valitus taas. Teillä ns.köyhillä on epärealististinen käsitys keskituloisen elämästä.
Älä viitsi. Kyllä me tiedetään, että ei ne kampaajat ja kosmetologit pyhällä hengellä elä.77
Vierailija kirjoitti:
Köyhäkin pääsee sieniä ja marjoja poimimaan, köyhäkin voi ostaa kauden vihanneksia ja käydä kalassa. Meidänkin perhe söi eilen kuhafilettä kanttarellikastikeessa.
Ihoa en ole hoitanut kovin kummoisesti ikinä, olen pian 50 vuotias ja olen ihan tyytyväinen. Hiukset ovat myös ihan kauniit, pitkät ja paksut, Tokmannilta ostan shampoot, Tresemmeä.
Ihanaa! mutta jos asut kaupungissa niin sinne marjametsään pääsee vain autolla ja näillä polttoainehinnoilla tulee huomattavasti halvemmaksi vain ostaa niitä kalapuikkoja ja marjamehua lähikaupasta.
Olen ihan tavis keskiluokan edustaja mutta itseä ainakin ihmetyttää nuo ip-lehtien tuotearvostelut tyyliin: "testiryhmämme testasi uusimmat shampoot ja voittaja sai täydet 5 pistettä!". Sitten kun katsot testituotteiden hintatietoja niin ne on suurin osa jotain 100€ /150ml purkkeja. Muodon vuoksi sinne on sitten sekaan ujutettu yksi parin euron markettituotekin jota sitten hymistellään.
Siis ketä varten nuo järjettömät tuotearvostelut ovat? Niistä saa sen kuvan kuin keskiverto/keskipalkkaiselle perheelliselle naiselle olisi ihan luonnollista ostella satasia maksavia bodylotioneita ja shampoita ja hän olisi kiinnostunut tuon hintaluokan tuotearvosteluista.
Ei se mielestäni vielä köyhäksi tee, jos ei ole varaa pestä itseään jollain ip-lehden testiryhmän hehkuttamalla sadan euron saipualla.
Suoraan epäilen ettei noi lehden toimittajatkaan niitä käyttäisi, ellei he saisi niitä ilmaiseksi sillä verukkeella "kun tyttöjen kanssa päätettiin että tehdään nyt tällaista testiä". Mikä ihana tekosyy heille saada itselleen ilmaiseksi luksustuotteita, joihin ei muuten olisi varaa.
Kun työkkäri laittaa työmarkkinatuella työkokeiluun niin silloin ei käydä parturissa. Kaupasta saa hiustenleikkaussakset 10 eurolla ja meillä puoliso leikkaa hiusteni latvat.
Suomessa kuolee noin 5000 ihmistä kuukaudessa ja ensi talvena moni saa isoja sähkölaskuja joten itse en kyllä parturiksi opiskelisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Köyhäkin pääsee sieniä ja marjoja poimimaan, köyhäkin voi ostaa kauden vihanneksia ja käydä kalassa. Meidänkin perhe söi eilen kuhafilettä kanttarellikastikeessa.
Ihoa en ole hoitanut kovin kummoisesti ikinä, olen pian 50 vuotias ja olen ihan tyytyväinen. Hiukset ovat myös ihan kauniit, pitkät ja paksut, Tokmannilta ostan shampoot, Tresemmeä.
Ihanaa! mutta jos asut kaupungissa niin sinne marjametsään pääsee vain autolla ja näillä polttoainehinnoilla tulee huomattavasti halvemmaksi vain ostaa niitä kalapuikkoja ja marjamehua lähikaupasta.
Olen ihan tavis keskiluokan edustaja mutta itseä ainakin ihmetyttää nuo ip-lehtien tuotearvostelut tyyliin: "testiryhmämme testasi uusimmat shampoot ja voittaja sai täydet 5 pistettä!". Sitten kun katsot testituotteiden hintatietoja niin ne on suurin osa jotain 100€ /150ml purkkeja. Muodon vuoksi sinne on sitten sekaan ujutettu yksi parin euron markettituotekin jota sitten hymistellään.
Siis ketä varten nuo järjettömät tuotearvostelut ovat? Niistä saa sen kuvan kuin keskiverto/keskipalkkaiselle perheelliselle naiselle olisi ihan luonnollista ostella satasia maksavia bodylotioneita ja shampoita ja hän olisi kiinnostunut tuon hintaluokan tuotearvosteluista.
Ei se mielestäni vielä köyhäksi tee, jos ei ole varaa pestä itseään jollain ip-lehden testiryhmän hehkuttamalla sadan euron saipualla.
Suoraan epäilen ettei noi lehden toimittajatkaan niitä käyttäisi, ellei he saisi niitä ilmaiseksi sillä verukkeella "kun tyttöjen kanssa päätettiin että tehdään nyt tällaista testiä". Mikä ihana tekosyy heille saada itselleen ilmaiseksi luksustuotteita, joihin ei muuten olisi varaa.
Kyllähän noita kalliimpiakin tuotteita jotkut ostavat, ei niitä muuten myynnissäkään olisi.
Veikkaan, että niitä ostavat hyvin tai ainakin kohtuuhyvin tienaavat sinkkunaiset, jotka kuluttavat rahat pelkästään itseensä ja satsaavat paljon ulkonäköönsä. Perheellisillä on sitten eri prioriteetit ja toisenlaisia rahareikiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suoraan epäilen ettei noi lehden toimittajatkaan niitä käyttäisi, ellei he saisi niitä ilmaiseksi sillä verukkeella "kun tyttöjen kanssa päätettiin että tehdään nyt tällaista testiä". Mikä ihana tekosyy heille saada itselleen ilmaiseksi luksustuotteita, joihin ei muuten olisi varaa.Kyllähän noita kalliimpiakin tuotteita jotkut ostavat, ei niitä muuten myynnissäkään olisi.
Veikkaan, että niitä ostavat hyvin tai ainakin kohtuuhyvin tienaavat sinkkunaiset, jotka kuluttavat rahat pelkästään itseensä ja satsaavat paljon ulkonäköönsä. Perheellisillä on sitten eri prioriteetit ja toisenlaisia rahareikiä.
Täällähän oli joskus ketju, jossa joku ihmetteli erään naisen suurta kosmetiikkapurkkien ja -purnukoiden määrää. Siihen ketjuun tuli aika paljon vastauksia, joissa määrää (joka minustakin oli iso) pidettiin ihan normaalina. Myös peukutuksista päättelin, että monet laittavat kosmetikkaan aika paljon rahaa.
Mutta ehkä ne naiset ei avaa näitä köyhyysketjuja tai vastaa näihin (ainakaan rehellisesti).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suoraan epäilen ettei noi lehden toimittajatkaan niitä käyttäisi, ellei he saisi niitä ilmaiseksi sillä verukkeella "kun tyttöjen kanssa päätettiin että tehdään nyt tällaista testiä". Mikä ihana tekosyy heille saada itselleen ilmaiseksi luksustuotteita, joihin ei muuten olisi varaa.Kyllähän noita kalliimpiakin tuotteita jotkut ostavat, ei niitä muuten myynnissäkään olisi.
Täällähän oli joskus ketju, jossa joku ihmetteli erään naisen suurta kosmetiikkapurkkien ja -purnukoiden määrää. Siihen ketjuun tuli aika paljon vastauksia, joissa määrää (joka minustakin oli iso) pidettiin ihan normaalina. Myös peukutuksista päättelin, että monet laittavat kosmetikkaan aika paljon rahaa.
Mutta ehkä ne naiset ei avaa näitä köyhyysketjuja tai vastaa näihin (ainakaan rehellisesti).
Mutta kun ei sitä valtavaa luksuspurkkiarsenaalia tarvitse mihinkään. Halvemmillakin tuotteilla voi hoitaa ihoaan ja hiuksiaan ja saada varsin hyvän lopputuloksen. T: maskeeraaja jolla suosikkituotteita ihan kaikista hintaluokista.
Vaikka olisikin varaa kauneudenhoitoon, niin en edes osaa ajatella mitä se kohdallani pitäisi sisällään. Käyn kampaajalla harvoin, ehkä noin puolentoista vuoden välein. Minulla on yksi perusvoide käytössä, yksi shampoo, yksi pois huuhdeltava hoitoaine, yksi hiuksiin jätettävä hoito ja huulivoide. Meikkejä en käytä. Olen jo aikoja sitten luopunut erilaisten hoitotuotteiden ostamisen, koska huomasin sen täysin turhaksi. Ainoa säännöllinen kauneudenhoitotoimenpide on jalkahoito.
Ruoka on asia josta ei tingitä, vaan ostetaan parhaita raaka-aineita mitä rahalla saa, ja pyritään siihen, että kaikki käytetään mitä ostetaan. Joskus tulee hävikkiä, ja se harmittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä vähän luulen, että niille monille kosmetiikka on eräänlaista itsensä hemmottelua. Ei niitä kaikkia purnukoita tarvitsisi, mutta on kiva ostaa ja "vähän hemmotella itseään".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on riittänyt ihan hyvin markettien shampoo, suihkugeeli, deodorantti ja hammastahna. Muuta kosmetiikkaa en tarvitse. Niin joo ja huulirasvaa sitten, kun tulee pakkaset. Koska en meikkaa, en tarvitse mitään kosteusvoiteita tms.
Mitä tulee ruokaan, niin hinnat on kyllä nousseet. Sen vuoksi hyödynnän tarjouksia. Perusraaka-aineet mulla on peruna, porkkana, kaali, punajuuret, lanttu, sipuli ja kananmunat. Lisäksi jotain tarjouksessa olevaa lihaa (useimmiten jauhelihaa joko sikanautaa tai broileria). Hedelmiä ostan sen mukaan, mitkä on tarjouksessa. Just on Cittarissa kilo mandariineja euron, viime viikolla oli lähikaupassa luumut euron kilo. Aamiaiseksi syön yleensä puuron ja keitetyn kananmunan. Välipalaksi hedelmän.
Suihkugeelillä kasvon peseminen ei tee hyvää iholle ja kasvo tarvitsee kasvoveden+kasvovoiteen.
Pesen normaalisti kasvot vedellä, koska en käytä meikkiä enkä voiteita. Joskus teen kasvopesun kastamalla pumpulia keitettyyn veteen ja hieromalla kevyesti koko kasvot, välillä pumpulia kostuttaen. Tai hieron kasvoihin kosteusvoidetta pyörivin liikkein, kaulaan myös. Poistan voiteen pumpulilla ja lopuksi huuhtelen viileällä vedellä. Joskus ulkotöiden jälkeen, kun tuntuu, että on ihan likaa kasvoissa, niin pesen kasvot sebamedillä, face & body, jota käytän aina peseytymiseen. Pieni määrä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vähän eri mieltä aloittajan kanssa. Köyhä ei voi rahallisesti panostaa ruokaan ja kosmetiikkaan, mutta köyhällä (työttömät, eläkeläiset) on usein kasapäin aikaa. Ja se on se tärkein resurssi maailmassa.
Ei terveelliseen ruokaan tarvita kalliita avokadoja ja kalafileitä. Huolella suunnittelemalla, itse tekemällä ja isoja satseja valmistamalla voi ihan oikeasti vaikuttaa siihen hintaan ja terveellisyyteen tosi paljon. Kaikilla ei tietenkään ole mahdollisuutta mennä marjaan, sieneen tai kalaan, mutta kaupastakin saa edullisesti vaikka mitä, kun vähän jaksaa tutkia reseptejä. Myös muista kultuureista.
Myös kosmetiikkaa voi valmistaa itse, tosin alkuhankinnat maksaa... Ja vaikka ei siihen ryhtyisikään, monissa testeissä se Nivean lopputtomiin kestävä perusrasva ja Lidlin halpa silmänympärysvoide keikkuu ihan kärkipaikoilla. Seerumeitakin saa nykyään aika halvalla, vaikka en niiden tehosta vakuuttunut olekaan. Esim. Normal-ketjun seerumit on jotain 3-4 euroa. Tärkeintä ihonhoitorutiinissa on se säännöllisyys. Se että jaksaa joka aamu ja ilta levittää sitä rasvaa. Eläkeläisellä harvemmin on jatkuva kiire, ehtii kuivaharjata ja rasvata koko kropan vaikka useamman kerran viikossa. itse tehty kasvohieronta vilkastuttaa pintaverenkiertoa ihan yhtä hyvin kuin ammattilaisenkin.
Minä en kerkiä harjaamaan hiuksia sadalla vedolla joka päivä. eläkeläiseltä voisi onnistuakin. hiusnaamioita voi tehdä keittötarpeista, netistä löytyy ohjeita. Pitäkää vaikka ystävän kanssa hiustenhoitoilta, jossa leikkaatte toistenne hiukset, hierotte päänahat, laitatte naamiot...
Olisinpa minäkin jo eläkkeellä, että olisi aikaa panostaa itseensä.
On sinulla merkillinen käsitys eläkeläisen elämästä!
Minä olen eläkkeellä, mutta ei minun elämä pyöri oman naaman ympärillä ja voiteita päiväkaudet levitellen. Se yksi apteekista ostettu perusvoide riittää, eikä sitäkään tarvitse käyttää joka päivä. Eläkeläisenkin elämään kuuluu hyvä ja terveellinen ruoka, ja raaka-aineiden hankkimiseen ja ruokien laittoon ja leivontaan saa aikaakin kulumaan. Vielä kuitenkin aikaa riittää muuhunkin, monenlaisiin huvituksiin, ihmisten kanssa seurusteluun ja jopa laiskotteluun, kun siltä tuntuu. Pitkät hiukseni harjaan aamulla, panen nutturalle, illalla taas harjaan, ja panen yönutturalle. Ei näihin mene kauan aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun ei sitä valtavaa luksuspurkkiarsenaalia tarvitse mihinkään. Halvemmillakin tuotteilla voi hoitaa ihoaan ja hiuksiaan ja saada varsin hyvän lopputuloksen. T: maskeeraaja jolla suosikkituotteita ihan kaikista hintaluokista.
No aivan varmasti, mutta tässä oli nyt puhe siitä, mitä ihmiset ostavat, on sitten tarvetta tai ei.
Rahaahan voi syytää ihan vain mihinkä tahansa mielin määrin jos on mainosten ja markkinoiden uhri ja terveellinen ruokakin on ihan huijausta. Kaikki me kuolemme ennemmin tai vähän myöhemmin. Ihan hyödyttömän liian pitkään elävän ihmisen elämällä ei ole enää mitään hyötyä niin että mitä järkeä elää liian terveellisesti nostamalla eläkettä liian pitkään ja tullen kalleimmaksi sieltä loppupäästä rasittaen kolmea hoitajaa vuorokaudessa kun juopot ja tupakoitsijat kuolevat ennen aikaisesti.
Kaikki inhoavat näitä liian pitkään eläviä jotka eivät millään meinaa kuolla ja rasitteena pitää niitä pyöritellä vuosikausia. Kauhea lasku tulee näistä terveys terroristeista yhteiskunnalle.
Juoppo ja tupakoitsija maksaa eniten veroja yhteiskunnalle ja kuolee aikaisemmin. Vähiten veroja maksava terveellisesti elävä joka elää liian pitkään niin on kaikkein kallein ihminen yhteiskunnalle jota usein väkisin vieläpä pidetään hengissä.
Olen pienituloinen. Tulot on olleet minimissään 600e ja maximissaan 1000e kk. Lisäksi on asumistuki. Puolisollani on myös pienet tulot. Minulla on myös 2 lasta ja heidän menoihin menee rahaa. Olenkin valinnut heille mm. ilmaiset tai hyvin edulliset harrastukset.
Se on budjetointikysymys.
Teen monipuolista kotiruokaa. Lihaa, kanaa, kasvisruokaa, kaloja. Kalaa on n. 2 krt viikossa. Joskus lohi on tarjouksessa. Lohipullat, peratut muikut tiskiltä ja kalapuikot on edullisia. On marjoja ja hedelmiä. Marjastan myös itse ja sienestän.
Ihonhoitoon minulle riittää puhdistusemulsio, joka on sekaiholle. Neutrogena Clear & defend wash mask, hinta n. 6-7e, riittää minulle ainakin 2 kuukaudeksi.
Meikkaan vain n. 2 krt viikossa, annan ihoni siis myös hengittää ja levätä. Käytän meikkauspäivinä puhdistusainetta. Kasvovetenä käytän omenaviinietikka-vesi seosta, se supistaa ihohuokosia ja uudistaa ja siloittaa myös ihoa. Yleensä pesen kasvot vain kylmällä vedellä. Ja lopuksi kasvovettä tarpeen mukaan.
Hiuksia pesen sopivalla shamppoolla, käytä hoitoainetta ja hiusnaamiota ja hiusöljyä myös.
Jos sinusta ap tuntuu että raha ei riitä pakollisiin menoihin, voitko karsia jotain menoa? Mm. Vuokrassa, sähkössä ja puhelinlaskuissa voi säästää. Autoa en omista, pyöräilen tai kävelen. Yllättävän paljon löytyy asioita joissa säästää, kun miettii.
Suosittelen että hankit vihkon johon kirjaat menosi. Voit sitten miettiä löytyisikö jossain menossa halvempi vaihtoehto. Jo 50e säästö kuussa voi olla iso asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on riittänyt ihan hyvin markettien shampoo, suihkugeeli, deodorantti ja hammastahna. Muuta kosmetiikkaa en tarvitse. Niin joo ja huulirasvaa sitten, kun tulee pakkaset. Koska en meikkaa, en tarvitse mitään kosteusvoiteita tms.
Mitä tulee ruokaan, niin hinnat on kyllä nousseet. Sen vuoksi hyödynnän tarjouksia. Perusraaka-aineet mulla on peruna, porkkana, kaali, punajuuret, lanttu, sipuli ja kananmunat. Lisäksi jotain tarjouksessa olevaa lihaa (useimmiten jauhelihaa joko sikanautaa tai broileria). Hedelmiä ostan sen mukaan, mitkä on tarjouksessa. Just on Cittarissa kilo mandariineja euron, viime viikolla oli lähikaupassa luumut euron kilo. Aamiaiseksi syön yleensä puuron ja keitetyn kananmunan. Välipalaksi hedelmän.
Suihkugeelillä kasvon peseminen ei tee hyvää iholle ja kasvo tarvitsee kasvoveden+kasvovoiteen.
En minäkään pesisi kasvojani suihkugeelillä tai tavallisella saippualla, kuivattaisi liikaa ihoa. Mutta en kyllä käytä kasvovettäkään enkä erillistä kasvovoidetta.
Käytän ihon puhdistamiseen mineraalisavea. Jos olen meikannut, poistan suurimmat meikit ensin ihan perusvoiteella. Perusvoide toimii myös kasvovoiteena, sekä päivä- että yövoiteena.
Perusvoide on liian rasvainen mulle.
Kaikki perusvoiteet? Esim. Humektan on erittäin kevyt, suositellaan rasvaiselle ja akneihollekin.
Siitä sarjasta on jo vuosia sitten kadonnut se kevyin vaihtoehto, joka kävi mulle. Aqualan Gel tms. Humektan on jo liikaa.
-eri
Ilman kemikaaleja pärjää mainiosti ja lärvi ja kroppa kiittää, on paremman näköinen 😄
Ihminen allergisoituu ja ylikuormittuu kemikaali myrkyistä alkaen oirehtia.
Vierailija kirjoitti:
Olen pienituloinen. Tulot on olleet minimissään 600e ja maximissaan 1000e kk. Lisäksi on asumistuki. Puolisollani on myös pienet tulot. Minulla on myös 2 lasta ja heidän menoihin menee rahaa. Olenkin valinnut heille mm. ilmaiset tai hyvin edulliset harrastukset.
Se on budjetointikysymys.
Teen monipuolista kotiruokaa. Lihaa, kanaa, kasvisruokaa, kaloja. Kalaa on n. 2 krt viikossa. Joskus lohi on tarjouksessa. Lohipullat, peratut muikut tiskiltä ja kalapuikot on edullisia. On marjoja ja hedelmiä. Marjastan myös itse ja sienestän.
Ihonhoitoon minulle riittää puhdistusemulsio, joka on sekaiholle. Neutrogena Clear & defend wash mask, hinta n. 6-7e, riittää minulle ainakin 2 kuukaudeksi.
Meikkaan vain n. 2 krt viikossa, annan ihoni siis myös hengittää ja levätä. Käytän meikkauspäivinä puhdistusainetta. Kasvovetenä käytän omenaviinietikka-vesi seosta, se supistaa ihohuokosia ja uudistaa ja siloittaa myös ihoa. Yleensä pesen kasvot vain kylmällä vedellä. Ja lopuksi kasvovettä tarpeen mukaan.
Hiuksia pesen sopivalla shamppoolla, käytä hoitoainetta ja hiusnaamiota ja hiusöljyä myös.
Jos sinusta ap tuntuu että raha ei riitä pakollisiin menoihin, voitko karsia jotain menoa? Mm. Vuokrassa, sähkössä ja puhelinlaskuissa voi säästää. Autoa en omista, pyöräilen tai kävelen. Yllättävän paljon löytyy asioita joissa säästää, kun miettii.
Miten kannat marjat ja sienet metsästä?
Suosittelen että hankit vihkon johon kirjaat menosi. Voit sitten miettiä löytyisikö jossain menossa halvempi vaihtoehto. Jo 50e säästö kuussa voi olla iso asia.
Kaikki perusvoiteet? Esim. Humektan on erittäin kevyt, suositellaan rasvaiselle ja akneihollekin.