Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Psykoterapeutin löytäminen - mahdoton tehtävä!?

Vierailija
04.10.2022 |

Huh mikä homma! Kaikki tuntuvat olevan varattuja, tai sitten erikoistuneet pari- tai perheterapiaan (ja itse siis etsin yksilöterapiaan terapeuttia). Miten ihmeessä löydän vapaan, itselleni soveltuvat terapeutin? Neuvoja?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin ihmettelen miten sairaan ihmisen tulee itse etsiä itselleen hoitoa. Vertaa esim. liikenneonnettomuuteen jossa uhrin pitäisi alkaa itse soittelemaan josko jostain löytyisi vapaa ensiapupaikka, ja pääsisikö vastaanotolle vielä ennen joulua.

Vierailija
2/21 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaan googlasin ja kun löysin sellaisen jonka sivuilla oli sellaista juttua itse terapeutista ja menestelmistään että resonoi, niin varasin ajan. Löytyi heti seuraavalle viikolle aika. Helsingissä ja itse maksaen käyn.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä vaan googlasin ja kun löysin sellaisen jonka sivuilla oli sellaista juttua itse terapeutista ja menestelmistään että resonoi, niin varasin ajan. Löytyi heti seuraavalle viikolle aika. Helsingissä ja itse maksaen käyn.

Tekeekö tyyppi sit ollenkaan Kela-terapiaa? Se vaikuttaa paljon. Terapiaa voi tarjota kuka tahansa, mutta psykoterapiaa, johon Kela antaa korvaukset, vain laillistetut psykoterapeutit. Heille on valtavat jonot. Kuulostaa erikoiselta, että olet saanut jo seuraavalle viikolle ajan, ellei nyt ole joku aivan ihmeellinen tuuri käynyt.

Vierailija
4/21 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos etsii Kela-tuettua terapeuttia, avunpyyntö kannattaa lähettää suoraan sadalle terapeutille.

Vierailija
5/21 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä katsoin Minduusta aika paljon. Lopulta sopiva löytyi tuttavan vinkin avulla, ja hänellekin jouduin jonottamaan ja "kamppailemaan" päästäkseni. Olisiko tuttua, joka voisi suositella? Tai pystytkö rajaamaan hakua, että löytäisit esim. googlella helpommin sopivia vaihtoehtoja? Mutta urakka se on. Kannattaa tehdä jokin perusviesti, jossa kertoo lyhyesti itsestään ja siitä, mitä tarvitsee ja toivoo terapialta, ja sitten lähettää se mahdollisimman monille. Siis oikeasti vaikka kymmenille, jos suinkin vaikuttavat sopivilta.

Vierailija
6/21 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä on listat niin täynnä, etteivät viitsi edes vastata kyselyihin. Tosi kiva...

Minä otin sen ainoan, joka vastasi. Valitettavasti hänen suuntauksensa oli minulle väärä, eikä homma toiminut.

Älä tyydy ekaan, vaan valikoi huolella.

Vierailija
7/21 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä. Mä sain juuri tietää, että saan työterveyden kautta vuoden psykoterapiaa (vakuutus maksaa), ainoa vaatimus on että terapeutilla tulee olla Valvira-pätevyys. Voin itse kartoittaa terpautin tai valita yhden meidän työterveyslääkärin kautta. 

Mutta onko tuo Valvira siis sama juttu kuin tuo kela-korvattavuus, ei kai? Sillä suurimmalla osalla terapeuteista joita olen googletellut on kalenterit kiinni kela-asiakkaiden kanssa. 

Vierailija
8/21 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niillä on listat niin täynnä, etteivät viitsi edes vastata kyselyihin. Tosi kiva...

Minä otin sen ainoan, joka vastasi. Valitettavasti hänen suuntauksensa oli minulle väärä, eikä homma toiminut.

ap tässä taas. Jep, itse olen meilannut tässä kuukauden sisällä noin 20 terapeutille joista 3 vastasi että kalenterit on täynnä. Nyt meilasin taas Minduun kautta 7, katsotaan vastaako yksikään..

Vierailija
9/21 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap tässä taas. Jep, itse olen meilannut tässä kuukauden sisällä noin 20 terapeutille joista 3 vastasi että kalenterit on täynnä. Nyt meilasin taas Minduun kautta 7, katsotaan vastaako yksikään..

Kysy työterveyslääkäriltäsi tai psykologiltasi onko heillä ehdottaa ketään.

Myös ne jotka opiskelevat (psykoterapeutiksi) niin heiltä voi kysellä milloin valmistuvat

Itse löysin sattumalta kyselyn kautta - tosin etsin traumaterapeuttia ja terapeuttini ei ole suuntautunut traumaan. Mutta minulla on kontakti valmistuvaan traumaterapeuttiin ja siirryn hänelle kun hän valmistuu. Olen jutellut jo asiasta terapeuttini kanssa.

Tsemppiä.

Vierailija
10/21 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa olla korkeasti koulutettu nainen. Terapeuteille on jonoa ja varaa valita asiakkaansa. Jostain syystä terapeutit terapiovat mieluiten akateemisia naisia. 

Vierailija
11/21 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilauta kuule villetapiolle. Sillä ehkä tarvis rahasta.

Vierailija
12/21 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekeekö tyyppi sit ollenkaan Kela-terapiaa? Se vaikuttaa paljon. Terapiaa voi tarjota kuka tahansa, mutta psykoterapiaa, johon Kela antaa korvaukset, vain laillistetut psykoterapeutit. Heille on valtavat jonot. Kuulostaa erikoiselta, että olet saanut jo seuraavalle viikolle ajan, ellei nyt ole joku aivan ihmeellinen tuuri käynyt.

Ei tee vielä, on valmistumassa tänä vuonna virallisesti psykoterapeutiksi, ja ottaa nyt vastaan itsemaksavia myös niin, että voi jatkaa sitten valmistumisen jälkeen Kela-terapiana. Ja siis vaikka on vasta valmistuva, on keski-ikäinen nainen jolla paljon elämänkokemusta monenlaisesta. On myös edullisempi kuin normaalit tuon opintojen kesken olon takia 80 e / kerta. Olen hakenut apua sosiaaliseen pelkoon ja ahdistukseen yleensä ja ollut tyytyväinen. (Ulla Drake on hänen nimi, jos jotain kiinnostaa, ja on ratkaisukeskeinen terapeutti)

Vierailija
13/21 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin psykologilla sen aikaa, kunnes lausunto voitiin tehdä, ja eräällä käynnillä psykologi antoi post it lapun, jossa oli terapeutin numero. Kannattaa siis kysellä hoitavalta taholta, onko heillä tiedossa terapeutteja, joilla on aikoja, koska jotkut terapeutit kertovat hoitotahoille, kun heillä on tilaa.

Vierailija
14/21 |
04.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on melkein mahdotonta. Lähetteen saatuani yritin aikani mutta juuri kukaan ei edes vastannut. Psykoterapeutteja on liian vähän tarpeeseen nähden. Koulutus on kallista, tosin saattaa olla muuttumassa, jokin lakialoite oli. Mutta terapiatakuut ei tuu toteutumaan ellei kouluteta alalle porukkaa. Lähetteeni vanheni sitten, nyt taas tyhjän päällä. Uusi lähete vaatii uuden rumban tk lääkärillä, sitten psykiatriselle jonoon jne. Masentuneena en jaksa.

Vierailija
15/21 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä kävi sitten varmaan hyvä tuuri - kävin vaihtoehtoja läpi alkuun ja valitsin yhden, jonka vastaanotto oli sopivassa sijainnissa ja muutenkin vaikutti hyvältä vaihtoehdolta. Muutama päivä palvelusetelin myöntämisestä eka aika oli jo sovittu.

Vierailija
16/21 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne Kela-terapeutit todella tiukassa on (itse jätin ns. vanhan liiton psykodynaamista suuntausta edustavat pois.) Mulla meni puoli vuotta että löytyi.

Vierailija
17/21 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa olla korkeasti koulutettu nainen. Terapeuteille on jonoa ja varaa valita asiakkaansa. Jostain syystä terapeutit terapiovat mieluiten akateemisia naisia. 

En ole valmistunut kuin lukiosta ja olen työtön. Pääsin silti terapiaan.

Vierailija
18/21 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme kesästä asti yrittäneet Turun seudulta löytää masennuksesta kärsivälle nuorelle psykoterapeuttia. Suurin osa ei vastaa kyselyihin mitään, ja ne, jotka vastaavat, pahoittelevat, ettei ole tilaa tai etteivät enää ollenkaan ota Kela-asiakkaita. En tosiaan tiedä, mitä tässä enää pitäisi tehdä. Turhauttaa. Ja nuoren puolesta on pieni pelko koko ajan. Nuori roikkuu tällä hetkellä nupolla, josta käynnit aika usein perutaan, eli käyntifrekvenssi on 1 x kk tai jopa harvempi.

Vierailija
19/21 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain vastaavassa keskustelussa oli kerran kommentti, että tarjoaisi Al Bundy-suuntauksen terapiaa.

Eli joisi kaljaa ja polttaisi tupakkaa kuunnellessaan terapoitavaa ja sitten antaisi jonkin puoliläpän ja puoliveetuilevan vastauksen terapoitavan ongelmiin.

Terapiatakuun ollessa suorastaan vitsi, tuohan kuulostaa jo melkein hyvältä.

Vierailija
20/21 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla niin, että se terapeutti pitää itse etsiä?