Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykoterapeutin löytäminen - mahdoton tehtävä!?

Vierailija
04.10.2022 |

Huh mikä homma! Kaikki tuntuvat olevan varattuja, tai sitten erikoistuneet pari- tai perheterapiaan (ja itse siis etsin yksilöterapiaan terapeuttia). Miten ihmeessä löydän vapaan, itselleni soveltuvat terapeutin? Neuvoja?

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
19.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap tässä. Mä sain juuri tietää, että saan työterveyden kautta vuoden psykoterapiaa (vakuutus maksaa), ainoa vaatimus on että terapeutilla tulee olla Valvira-pätevyys. Voin itse kartoittaa terpautin tai valita yhden meidän työterveyslääkärin kautta. 

Mutta onko tuo Valvira siis sama juttu kuin tuo kela-korvattavuus, ei kai? Sillä suurimmalla osalla terapeuteista joita olen googletellut on kalenterit kiinni kela-asiakkaiden kanssa. 

Valvira hallinnoi psykoterapeutin nimikesuojausta eli myöntää oikeuden käyttää ko. ammattinimikettä, jos koulutus täyttää Valviran kriteerit. Kela-pätevyyteen vaaditaan tämä ammattinimike, minkä lisäksi Kelan täytyy olla erikseen myöntänyt oikeus antaa kuntoutuspsykoterapiaa (= "Kelan" terapiaa).

Kun itse etsin terapeuttia, monella oli niin että nuo kuntoutuspaikat oli täynnä, mutta vastaanotolla olisi ollut kuitenkin tilaa muille kuin Kela-asiakkaille. Jos siis sinulla terapian maksaa muu kuin Kela, löydät luultavasti terapeutin ainakin hieman helpommin.

Osalla Valviran hyväksymistä terapeuteista ei taida olla Kela-pätevyyttä. Heidänkin puoleensa voit kääntyä kun maksaja on muu kuin Kela.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi