Mitä haluaisit sanoa ystävällesi, mutta se ei olisi OK?
Eli mitä haluaisitte sanoa, neuvo tai mielipide, josta teille aivan varmasti suututtaisiin ja katkaistaisiin välit? Minulla on ystävä jolla on kolme suurta koiraa, eikä niitä lenkitetä ollenkaan. Tekee pahaa eläinten puolesta ja niiden jätöksiä on milloin missäkin. Olen monesti vihjannut, että mennäänkö vaikka yhdessä lenkille, mutta ei. Inhottavaa, teen kohta elsun.
Kommentit (2639)
Et ole lämmin ja empaattinen ihminen vain koska sanot niin. Kokemus on osoittanut että yrität esittää sellaista, haluat sitten että tämä teeskennelty lämpösi huomataan ja mainitaan vuolaiden kehujen kera. Todellisuudessa oletkin aika itsekäs ja kylmä kun sinuun olen lähemmin tutustunut.
Perustelisin miksi islam on saatananpalvontaa ja sanoisin että hänen kannattaa kääntyä pois siitä välittömästi.
Kerää vain ongelmia ja rikkoutuvia parisuhteita viehtymyksellään jännämiehiin. Kaveri erosi hetki sitten miehestä, jonka kanssa parisuhde oli alkanut niin, että mies petti silloista kumppaniaan pitkään. Nyt vain hetki erosta, on ehtinyt aloittaa seksisuhteen ja päivittäisen yhteydenpidon perheelliseen naimisissa olevaan mieheen..
Ihana kaveri kaikin puolin, mutta en vaan ymmärrä...
Ihmettelee miksi hänen alkavat suhteensa on aina niin monimutkaisia.
Että mene ensin terapiaan, ennen kuin hyppäät taas uuteen suhteeseen ja olet kohta menossa naimisiin, koska et osaa olla yksin. "Sinun" nykyinen mieskin tapailee monta naista yhtä aikaa, tiedät sen, joten turha huijata itseäsi ja itkeä sitten jälkikäteen jälleen kerran, että kun et ollutkaan se hänen ainut. Ja poistata ne hemmetin huulitäytteet - sun huulet on kuin väärinpäin käännetty an*s, eikä sovi sulle ei niin sitten yhtään ja on koomista, että samaan aikaan hehkutat luonnollista kauneutta ja itsensä arvostamista. Lopeta olemasta niin itsekäs, että otat aina yhteyttä vaan silloin, kun sulle pitää tehdä joku palvelus ja lopeta olemasta niin tekopyhä. ....Miksi mä edes olen tän ihmisen ystävä, menenkin sanomaan nää sille suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että hän ei voi oikeasti syyttää kuin itseään siitä, että hänellä on usein vatsa sekaisin ja kipeä. Että ei oikeasti voi olla vaikka makeistehtasn vika, kun häneltä menee kerta toisensa jälkeen vaikka suklaasta maha sekaisin. Hän kun oikeasti kerta toisensa jälkeen ostaa vaikka Fazerin sininen suklaata ja sitten melkein itkien ihmettelee, kun tulee ripuli mahdollisesti laktoosists ja / tai kaakaosta. Niin kävi viimeksi juuri pari viikkoa sitten, niin käy taas ja sitten taas seuraavan kerran 1-3 viikon päästä. Tätä ei voi hänelle sanoa, koska hän suuttuu ja huutaa, että ei hän voi sille mitään, että suklaasta menee maha sekaisin. Kyllä vain voit, jos et syö sitä, mutta hän ei sitä suostu ymmärtämään. Hän on selvästi jollain tasolla kehitysvammainen, mutta sitä kukaan ei kehtaa oikein hänelle sanoa.
Kyllä se vaan on kehdattava sanoa, jos hänestä välität.
Ai sun mielestä ton typerän arvostelunsa ystävästään pitäisi sanoa suoraan tolle ystävälleen, että taidat olla jonkin tasoinen kehitysvammainen?
Sinä et vaan taida olla vaan kehitysvammainen, vaan olet ihan oikeasti sellainen, tiedostatko edes sitä itse? Toivottavasti.
Vierailija kirjoitti:
Että mene ensin terapiaan, ennen kuin hyppäät taas uuteen suhteeseen ja olet kohta menossa naimisiin, koska et osaa olla yksin. "Sinun" nykyinen mieskin tapailee monta naista yhtä aikaa, tiedät sen, joten turha huijata itseäsi ja itkeä sitten jälkikäteen jälleen kerran, että kun et ollutkaan se hänen ainut. Ja poistata ne hemmetin huulitäytteet - sun huulet on kuin väärinpäin käännetty an*s, eikä sovi sulle ei niin sitten yhtään ja on koomista, että samaan aikaan hehkutat luonnollista kauneutta ja itsensä arvostamista. Lopeta olemasta niin itsekäs, että otat aina yhteyttä vaan silloin, kun sulle pitää tehdä joku palvelus ja lopeta olemasta niin tekopyhä. ....Miksi mä edes olen tän ihmisen ystävä, menenkin sanomaan nää sille suoraan.
Voisi olla parempi vaan tehdä etäisyyttä. Jokainen huomautus johtaa riitaan ja riita tekee oman olon huonoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teidän koti on oikeasti todella paskainen. En säikähdä vähästä, mutta joskus voisi edes vähän siivota.
Masennus tekee tuota. On todella yleistä, että masentuneen koti on todella likainen.
Olen nähnyt tuonlaisenkin tilanteen hyvän ystäväni ollessaan masentunut, niin hänen kotinsa oli kuin sikolätti.
"Voisitko ystäväni joskus olla oma-aloitteinen, ja keksisit ehdottaa tapaamistamme jossakin kivassa paikassa". Mä en ole enää vuosiin jaksanut sitä tehdä, koska joskus olisi ihan huikeeta, jos sinä saisit aikaiseksi kutsua minut vaikkapa sinne omaan kotiisi, eikä mihinkään kahvilaan."
"Huomasin kyllä ystävyytemme alusta asti vuosien ajan, että sinulla ei ollut mitään ideoita tehdä jotain kivaa tai mennä jonnekin, vaan se olin aina minä, joka järjestin meidän reissumme ja tapahtumiin lippujen varaamiset jne. Mutta onneksesi löysit itsellesi aikoinasi avomiehesi, joka otti ohjat käsiinsä ja on vienyt sinua ja määräillyt koko parisuhteenne aikana, mitä sinä teet tai et tee."
Kiitos ja anteeksi eivät ole kirosanoja,älä ihmettele jos ihmiset kaikkoavat,kun et osaa arvostaa muita.
Koeta nyt hyvä ihminen tajuta ikäsi. Oot kohta 55 eikä miehet sun perään kuolaa. Nuorena juntit ja idiootit piiritti sua, koska olit helppo ja annoit kaikille. Ei susta nuorenakaan fiksut ja keskustelevat miehet kiinnostuneet. Se sun ikuinen levyksi, et saat kenet tahansa, mut sulle ei kelpaa kukaan, on ihan puppua. Jos voisit lopettaa ikivanhoilla miesjutuillasi leveilyn, mua ei kiinnosta, mulla on mies ja perhettä. Seuraavaksi haluaisin, et puhutaan jostain muusta kuin sun miesasioista.
Vierailija kirjoitti:
Et ole lämmin ja empaattinen ihminen vain koska sanot niin. Kokemus on osoittanut että yrität esittää sellaista, haluat sitten että tämä teeskennelty lämpösi huomataan ja mainitaan vuolaiden kehujen kera. Todellisuudessa oletkin aika itsekäs ja kylmä kun sinuun olen lähemmin tutustunut.
Emme ole enää ystäviä mutta voi että, kun olisin uskaltanut sanoa tämän sinun kirjoittamasi hänelle suoraan. "Mä oon semmonen tosi empaattinen" -> hänen ns. empatiansa oli päällepäsmäröintiä, nokkavaa tiuskimista, holhoamista ja toisen ihmisen näkemistä itseään alempana. Etenkin, jos vastapuoli oli jollain tapaa erilainen kuin hän. Olen tosin huomannut muutenkin, että itseään hyvin empaattisina pitävät eivät yleensä ole empaattisia laisinkaan.
Olet ollut 20 vuotta samassa duunissa ja joka kerta puhut jostain paskaa työstä. Mikset vaihda työpaikkaa?
Antaisin sun tulla mun sisään vaikka oletkin naimisissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Emme ole enää ystäviä mutta voi että, kun olisin uskaltanut sanoa tämän sinun kirjoittamasi hänelle suoraan. "Mä oon semmonen tosi empaattinen" -> hänen ns. empatiansa oli päällepäsmäröintiä, nokkavaa tiuskimista, holhoamista ja toisen ihmisen näkemistä itseään alempana. Etenkin, jos vastapuoli oli jollain tapaa erilainen kuin hän. Olen tosin huomannut muutenkin, että itseään hyvin empaattisina pitävät eivät yleensä ole empaattisia laisinkaan.
Sama kokemus. Voi että, ei ihminen tule sillä empaattiseksi että auttaa mummoa haravoimaan ja ottaa siitä sitten maksun, tai vie lapsen huvipuistoon mutta odottaa lapsen vanhempien maksavan omatkin viulunsa. Päälle liimatun tekohymyn läpi näkee kuitenkin lopulta. Jos tämä ihminen auttaa jotakin, siinä on taka-ajatuksena joku hyöty hänelle itselleen. Empaattisekdi itseään kutsuva ihminen olikin kylmä ja itsekäs oman edun tavoittelija.
Vierailija kirjoitti:
Aika järkyttävää, että nyt kun erosta on kulunut n. 25 vuotta (!), yrität manipuloida minua tapaamiseen. Tämä, yhdistettynä ilmeiseen kostonhimoosi ja siihen miten raivostuit pakkien saamisesta, panee epäilemään että yrität nyt päästä tekemään jo fyysistäkin väkivaltaa.
Hanki toki apua, kun kerran olet yhä noin syvällä suossa tunteittesi ja ties minkä vaurioittesi kanssa. Ajattele läheisiäsi, jos tilanteessasi heitä vielä on.
Toivottavasti vielä joskus pääset edes jollain lailla eteenpäin. Yritä hyväksyä, että minä en ole käytettävissäsi. Minulla ei ole velvollisuutta eikä tarvetta olla tekemisissä.
"Tämä kuulostaa tutulta. Onko kyseinen henkilö linnakundi?"
Ei ainakaan sikäli kuin tiedän.
Itseään ihaileva, omahyväinen narsismiin taipuva keski-ikäinen nainen. Hemmoteltu nuorin lapsi. Olin hänen ystävänsä, mutta hän muuttui yhä itsekkäämmäksi. Kyllästytti myös se jatkuva ihailun tarve.
Se että jos ex miehelläsi on uusi naisystävä, ei se ole syy laittaa välejä poikki ja yrittää estää tapaamasta lapsiaan. Erosta vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teidän koti on oikeasti todella paskainen. En säikähdä vähästä, mutta joskus voisi edes vähän siivota.
Masennus tekee tuota. On todella yleistä, että masentuneen koti on todella likainen.
Olen nähnyt tuonlaisenkin tilanteen hyvän ystäväni ollessaan masentunut, niin hänen kotinsa oli kuin sikolätti.
Lapsuudessa traumatisoitunut tuttava hoiti neuroosejaan pakonomaisella siivoamisella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisi olla parempi vaan tehdä etäisyyttä. Jokainen huomautus johtaa riitaan ja riita tekee oman olon huonoksi.
Ottaa etäisyyttä, ei tehdä.
Ystävyydessä on lupa odottaa edes jonkin asteista vastavuoroisuutta. Jos itse pyytelet kyytejä, kukankastelijaa, kissanruokkijaa, muuttoapua ja milloin mitäkin- ei ole paljoa vaadittu jos joskus tekisit pienen vastapalveluksen kun ystävälläsi on se tarve kerran kahdessa- kolmessa vuodessa. Parin tunnin lastenvahti pyyntö koulukäisille oli sinulle liikaa-miksi?