Anonyymit vaunufriikit
Tunnustaako kukaan muu olevansa näin pimahtanut lastenvaunujen ja rattaiden suhteen?! Mulle on iskenyt tän kuopuksen (mies ei lupaa lisää vauvoja) kanssa kammottava tarve löytää maailman parhaimmat ja täydellisimmät rattaat. Isompien lasten kanssa en oo vastaavaa vaunujen ostelua harrastanu, vaan oon tyytyny niihin perus yhdistelmiin ja lisäksi ehkä tupliin ja matkarattaisiin. Tälle viimeiselle oon jo ostanu kahdet yhdistelmät ja kahdet matkarattaat, joita oon sitte mitättömistä pikkusyistä pistänyt kiertoon, että voin taas ostaa jotkut muka-kivemmat, paremmat, käytännöllisemmät, hienommat...syitä löytyy aina. Kaupungilla kulkiessa kyylään muiden menopelejä. Tunnistan varmaan melkein kaikki merkit ja tiedän hinnat ja ominaisuudet. Sukulaisetkin kattoo pikkasen vinoon, kun löytyy aina uutta ja erilaista kulkuvälinettä metsälenkille, kauppakeskukseen, pyörätielenkille tai nukutukseen... yksillä kun ei muka pärjää, niin osaan ainakin itselleni selittää. Muuten en ole mitenkään materialistinen, en siis kuluta suuria summia omiin tai lasten vaatteisiin, kenkiin tai laukkuihin. Tarttis kai keksiä muita harrastuksia.
Niin, löytyykö muita kaltaisiani? Kehtaako kukaan tunnustaa? :D
Kommentit (45)
Silloin ei voi enää sanoa minun olevan ainoa, joka vaihtaa usein rattaita ja vaunuja. =)
Meillä on ollut/on:
Esikoisella:
Teutonian yhdistelmät (kuomurattaat+kantokoppa, en muista mallia),
Emmaljungan coronado yhdistelmät kovalla kopalla (löytyvät edelleen),
Gracon (Miragle?) rattaat,
Peg Perego Plikot (löytyvät edelleen mummolasta),
Emma matkarattaat,
Carena matkarattaat,
jotkut ulkomailta ostetut matkarattaat kääntyvällä työntöaisalla,
jotkut sateenvarjorattaat makuuasennolla,
ABC sateenvarjorattaat,
Emmaljungan softyt.
Keskimmäisellä ja nuorimmalla:
Emmaljunga edge kuomurattaat,
(ulkomailta ostetut) Jane sateenvarjo yhdistelmät kovalla kopalla,
ABC sateenvarjorattaat (näitä siis yhteensä kahdet samanlaiset, toiset löytyvät edelleen)
Teutonia Tonit,
Teutonia phoenix (tuplat),
Emmaljunga softyt tuplina,
Brio Twinetet,
Carena shoppers (tuplat),
Graco duosport (tuplat),
I´coo pico 7 (löytyvät edelleen),
Quinny Freestyle XL (tuplat/yhdenistuttavat, löytyvät edelleen)
Quinny Speedit,
Teutonia Solanot.
+ mummojen luona on emmaljunga softyt (eri rattaat kuin aiemmin listassa), kuomuratas/kantokoppa yhdistelmät (merkkiä en muista, ostin käytettyinä), Peg perego plikot.
En tiedä oliko tuossa kaikki, mutta ainakin suurin osa. Osaa rattaista olen pitänyt niin vähään aikaa, etten välttämättä niitä edes muista.
Nyt pitäisi vielä ostaa noiden Teutonia Solanoiden tilalle jotkut pienet rattaat.
Vaihtoehdot ovat Quinny buzz, Britax vigour/verve, Brio Sing, Herqules radius/razor 4-spin, I´coo Pocco city. Sitten kun uudet onostettu, laitan nuo meidän Picot myyntiin. Sateenvarjorattaat hävitän myös ja ostan varmaankin tilalle Quinny zapit.
Eli esikoiselle ostin parvekevaunuiksi vanhat (n.70-80 luvulta) Emmaljungan makuuvaunut, jotka olivat tummanpunaista vakosamettia.
Mun mies testaa mua kaupungilla että tunnistanko vastaan tulevata vanut. Ja kyllä tunnista 9/10 kerrasta. Mä oon kanssa perehtynyt kaikkiiin ihaniin vaunuihin ja niiden ominaisuuksiin. Mun kaverit kysyy multa mitkä kannattaa hankkia ja monta onnelista perhettä ja vaunua olen yhdistänyt.
Mulla tää homma karkasi käsistä jo odotusaikana. Aloin perhtymään erilaisiin vaunuihi ja addiktoiduin niihin. Meidän pojalla ei kyllä ole kuin kahdet kulkupelit, mutta olis aivan ihana ostaa lisää. Meillä ei vaan ole lämmitä tilaa varastoida useampia vaunuja.
Kakkosta ei vielä ole tiedossa, mutta olen jo nyt tehnyt mittavat vertailut siitä millaiset tuplat haluan ( ja kuinka monet ;) )
Mulla hyvin samanlainen tilanne kuin Jenni-Juulialla eli monet perheet ja vaunut olen yhdistänyt, kun kaverit tietävät, keneltä kannattaa vaunuista kysyä. Vaunumerkeistä ja -malleista tunnistan ison osan ja aina niitä kaupungilta bongaan:)
Tämä innostukseni alkoi jo yli kymmenen vuotta sitten ennen ensimmäistäkään lasta ja tuntuu jatkuvan edelleen. Harrastus se on tämäkin!
Jos nyt olisi perheenlisäystä tulossa, olisin kyllä ihan pulassa, mitkä vaunut hankkisin.... Hirvittäviä määriä meillä ei koskaan ole vaunuja ollut, mutta olenkin yrittänyt aina vertailla ja hankkia sitten ne parhaat.
Mun kanssa pittää mun ukolle tää ketju näyttää kun sil alkaa tän mun vaunu villityksen kanssa tukka koht harvenemaan ;)
Esikoisella ei ollu aikanaan kuin kahdet kärryt. Yhdistelmät jotku merkkiä vailla olevat kirppari hirvitykset jotka painoi tonnin ja yksi renkaista irtoili jatkuvasti. Ja Carenan uutena ostetut matkikset.
Mutta nyt sitten kuopuksen kohdalla olen ihan totaalisesti hurahtanut. Kärryjä on ollut jo aikas monet
Emman Bestar yhdistelmät (aivan kauheat koko ajan joku oli rikki)lahjoitettu
Teutonia Mistralit 2002 malli (musta-harmaat)myyty
Teutonia Mistral 2004 malli (beige ruudulliset)myyty
Herqules Raptor 3 (oliivi-ruskeat)myyty
Emmaljunga Coronado -99 (vihreä ruudulliset)myyty
Emmaljunga Coronado -97 (sinikukalliset) (löytyvät edelleen)
Emmaljunga Coronette (keltasiniset)myyty
Emmaljunga Classic -03 (sini-lilat) myyty
Emmaljunga Scooter -07 (jungle pink) vaihdettu
Emmaljunga Softy - 02 (siniruudulliset) myyty
Emmaljunga Grizzlyt , (lila kukalliset) Lahjoitin pois
Emmaljunga vanhemmat yhdistelmät (lila ruudulliset) , lahjoitin pois
Brio Nova -02 (Beige-tummemman ruskeat), myyty
Brio Collection yhdistelmät ikä (?) (punaruudulliset, nämä ovat vielläkin)
Carena Srint Lux 4w -05(?) (puna-musta-beiget) myyty
ja viimeisenä
Emmaljunga Cerox -05-06 (Windsor) ovat edelleen
Kerrallaan on kotona ollut korkeintaan kolmet kärryt, mutta nyt yhdet on paikallisella kirpparilla myynnissä (emmaljungat) ja brio collectionit ja ceroxit on kotona. Briot aion kanssa pistää myyden.
Meille on aina kärryt tullut käytettynä, ainoat uutena ostetut on esikoisen vanhat carena matkarattaat jotka myin kaverilleni.
Kaikki muut on tullut käytettynä ja lahjoituksena.
Nyt ei taida nuo ceroxit vaihtua pieneen aikaan :D mutta hakusessa on sitten lisävarusteita niihin, joihin kanssa tunnustan olevani hieman "hassuna"
Monesti minulle on tullut kärryt ilman mitään lisävarusteita ja minä olen päässyt toteuttamaan toista "fetissiäni" eli kärryjen lisätarvikkeiden metsästystä :D
Ja luullakseni jos jossain välissä iskee vaihtokuume niin koitan josko joku haluaisi kanssani vaihtaa ceroxin kankaita niin sitten mul olisi taas "uudet " kärryt.
On tämä outo sairaus tämä kärrymania ;)
Olen sittenkin päättänyt, että turkoosi ei ole oikea väri tytön rattaille. Ja kirjoitankin samalla valmistajalle mailia, jossa kysyn vaihtokankaiden hintaa :D (Minkä väriset speedit teillä on? *viheltelee*) Ja sittenkun tyttö ei näihin enää oikein mahdu makaamaan, (luultavasti ensivuonna), niin haluttaisi kyllä vielä phil & tedsit, limet tai vibet! Siis sen takia, että niissä mahtuisi pitkä lapsi istumaan/makaamaan, vaikka ovat kyllä rumat kuin taivas :/
Miks ihmeessä ostaisit kärryt jotka on sun mielest rumat??? Kun mie kait koitan aina ostaa niit nätimpii kuin edelliset :D
Mulla on väri ongelmaa kanssa, nuo ceroxit tuntuu liikapoikameisilta ja pitäs varmaan suunnitella kankaiden vaihtoo, mut kukaan ei oo auttanu kun kyselin tuol et käys ceroxeihin muidenkin emmeljungan mallien kankaat vai pitääks olla just vaan ceroxit????
Ja kummastuttaa kovasti et miksi kun uudet värit tulee myyntiin kärryissä niin sitten ei enää vanhoi saakkaan, eli jos et alusta pitäen ostanu koko settii lisävarusteita oikeen kuosisii niin sitten et niitä saa !!! *Nyyh*
Ainakin valitettavasti suosimani emmaljunga harrastaa tätä :_|
ja olen noita brioja myymässä pois, koska käytettään niitä vain pari krt kuussa.
ei tule paljoa mieleen ratkaisua, mihin mahtuisi istumaan ja maakamaan vajaa 100cm lapsi, ja mitkä saisi tupliksi ja yksösrattaisi. Yhden lapsen kanssa vaihtoehtoja olisi monia, mutta kahden ei.. Mutsyt ja Icoot taitaa kanssa vastaavia olla, mutta ah, vieläkin rumempia jos vaan saa sanoa ;D
meillä on lapset siis 1v ja 2v3kk eli pieniä molemmat vielä :)
Täytyy myöntää, että näillä tiedoilla voisi perustaa vaikka vaunuliikkeen. Onneksi järki on sentään hieman mukana, että en ihan sorru kaikkea ostamaan mitä haluaisin. Meillä kolme lasta, ja vaunuja on ollut seuraavia: Teutonia Y2K, ABC tuplajoggerit, Peg Perego Pliko P3 kahdet rattaat, Gesslein heittoaisalla ja nyt toivottavasti viimeiset Quinny Speedit. Ja mielitekoja ja tutkimuksia on ollut monia. esim. olisin halunnut Britax Vigour 3:set, mutta järki sai puhuttua ympäri ja ostin noi Quinnyt. Välillä olin tilaamassa Saksasta jo Gracon trekko joggerit. Brio Racet on tutkittu jne. Joten kyllä tää hulluutta on. Ja nyt mulla on tullut toinen intohimo;Ticket to Heavenin haalarit. Onneksi ne on niin kalliita, etten kaikille kolmelle pysty hankkimaan. Muuten varmaan mentäisiin konkurssiin.
auttakaa siis vaunuvalinnassa, laitoin jo oman aloituksenkin, mutta täältähän voisi löytyä hyviä vinkkejä!
Eli haussa olisi pian vuoden täyttävälle lapselle vaunut, jotka olisivat pienet ja ketterät ja menisivät makuuasentoon. Lisäksi toivottavaa olisi, että lapsen katselusuunta olisi vaihdettavissa (joko istuinta tai aisaa kääntämällä).
bugaboot ovat miellyttävät, mutta eivät mene kasaan yhdessä osassa ja ratasvaiheessa alkavat mielestäni isommalla näyttää liian "vauvamaiselta" ja olettaisin, että kurakeleillä menevät aika sottaisiksi jalkojen kohdalta, kun kangas jatkuu "varpaisiin saakka".
Eli kaikki vinkit kehiin!
Heittoaisallisia en ole nähnyt muutakuin kunnon vaunuissa. Kannattaisi ehkä tutustua Btitax Vigour 3:iin. Niissä isot renkaat kun talvikin tulee vastaan. Meillä oli kuukausi sitten sama tilanne.Olisin halunnut nuo Britaxit, mutta päädyimme kuitenkin noihin Quinny speedi:eihin.
Yhdentoista vuoden aikana meillä on testattu kahdet Brion yhdistelmät, kahdet Emmaljungan tuplat, Brio ponyt, Carenan kolmipyöräiset, Gessleinin Mac:t Teutonian Spirit S3, sekä matkarattaista yhdet järkyttävät Chiccot, Peg Perego Pliko P3 sekä Quinny Zapp:it. Seuraavaksi (ja viimeiseksi) meille tulee Gessleinin F6 rattaat pelkällä lämpöpussilla... voin tulla sitten kertomaan kokemuksia niistä (toivottavasti ei löydy haukuttavaa). Ulkonäöllisesti olen himoinnut Quinnyn Buzz4:sta, Bugaboon Cameleonia, sekä Britaxin vigouria, mutta kun kaikkea ei voi saada. Tuo Gessleinin F6 on meille nyt se järkiratkaisu, vaihdettavien talvipyörien, heittoaisan sekä pitkän makuutilan vuoksi. Itsekin olen pyöritellyt, kuten Hippopetteri, tuota vanujen keveys/ketteryys/sohjokelit ongelmaa.On niin vaikea löytää kivoja rattaita, jotka olisivat vastaus kaikkeen. Teutonialla on tietysti Timmy, joka on kapea ja painaa vain 12 kg, mutta ketteryydestä en tiedä, koska etupyörät eivät käänny. Teutonian Fun ei tod. näk. liiku sohjossa mihinkään. Itselläni ei ole ainakaan tiedossa muita vaunumalleja kuin Bugat ja Gesslein Future ja F6, mihin saa talveksi isot pyörät kääntyvien pienten tilalle. Mutta kertokaa jos tiedätte lisää malleja.
Oon joo vaunufriikki - tosin ehkä enemmän vanhojen vaunujen friikki. Tykkään isopyöräisistä vaunuista joita oli 80-90 luvun taitteessa ja nyt esikoista odottaessa, semmoset on pakko saada. Yhdet oon jo ostanutkin (koppavaunut) ja nyt on viel Gessleinin yhdistelmät haussa. Niitäkin on jo muutamat tullut tietoon että eiköhän ne oikeet ennen syntymää löydy. Mulle on jostain syystä tosi tärkeetä et ne on just niitä tietyn tyyppisiä Gessleineja ja en ostais mitään muuta. Harmittaa vaan kun ei saa semmosia uutena mutta sitten vaan tarvii kunnostaa uuteen uskoon.
Mutta siis meidän perheessä oon saanu kuulla tästä vaunuinnostuksestani monet kerrat... :)
laukkun; tarkoitatko niitä sellaisia Gessleinin "vanhanajanmallisia" vaunuja, joissa tosi isot pyörät (etupyörät muistaakseni ihan himpun pienemmät)? Muistan, kun joskus oli sellaiset Huuto. netissä. Vaaleanruskeat, hyväkuntoiset ja hinta 5 e! Olivat pitkään myynnissä ja itse olisin halunnut ne huutaa, mutta, kun ei ollut vauvaa enkä ollut edes raskaana niin oli pakko kuunnella miehen järkipuhetta. Gessleineissa se remmijousitus on kyllä niin omaa luokkaansa, että kaikki muut tuntuu auttamatta vähän tönköiltä (jousituksen suhteen) niiden jälkeen.
Mutta siis; me päädyimme nyt sitten Teutonia Timmyihin isoilla ilmapyörillä ja hyvin rullaa. meillä oli siis nyt aikaisemmin Bugaboon Cameleonit, mutta monestakin syystä niistä nyt sitten luovuttiin.
Olen ehtinyt testaamaan vaunut jo vaatekaupassakin ja ei paljoa häviä Bugaboiden ketteryydelle, vaikka alkuun pelkäsin, että ovat ihan jättiläiset niihin verrattuna. Timmyt ovat muuten jopa sentin kapeammat kuin Bugaboot! Toki kaipaan paikoin niitä näppäriä etupyöriä, mutta Timmyissä on niin monta hyvää puolta, että vievät kyllä voiton. Ja niillä on ilo tehdä kunnon kävelylenkkejäkin, kun tuntuu, että rullaavaat eteenpäin melkein kuin itsestään! Lämpimästi suosittelen!
Hippopetteri; tiedän millaisista Gessleinin vaunuista puhut, mutta ne mitä haen on hiukan erilaiset. Nuo joista mainitsit on varmaankin ne sellaiset joissa on kova koppa, mutta itse haen sitä yhdistelmävaunumallia. Niissä pyörät ovat samankokoiset edessä ja takana. Sitten se rungon x-muoto on tosi pehmeä ja kaareva eli ei ole jyrkkä X. Ja se mahtava nahkaremmijousitus on niissäkin. Mun mielestä se on kans ihan loistava juttu niissä ja eräs syy miks haluaisin just ne - keinuu vaunut mukavasti! Mutta etsintä on siis vielä käynnissä...
Ok. Tuollaiset eivät olekaan minulle tutut. Nyt, kun omat vaunut hankittuna jo niin hyvä syy jatkaa "etsintöjä".
Tulen tänne sua huhuilemaan, jos jossain tulee moiset vastaan!
Eli friikki täälläkin, Kolmen vuoden aikana vaunuja meillä on ollut (kehtaanko edes sanoa...) yli 30. Muistaakohan sitä edes kaikkia...
Emmaljunga cerox, twin cerox, edge duo, city cross.
Brio twinette x2, kombi, pony x2, tuplapony, double wave x2, alumina x2.
Teutonia rocky.
Gesslein highlight, vision, swing-d.
Quinny buzz, zapp.
Graco quatro deluxe x2, voyager.
Carena sattarit x2, sprint.
Bugaboo cameleon x 2.
Babywelt montreal twin.
Herqules raptor spin.
Muita ei nyt tule mieleen =)
Eli "pieni" sairaus tuo friikkeys täälläpäin..
Mieletön määrä sulla ollut vaunuja Martina. Oletko saanut vaunut aina hyvin kaupaksi niistä luopuessasi? Vai onko teillä kotona hillitön vaunuvarasto ; )? Quinnyn Buzz:sta ajattelin kysyä seuraavaa; Kuinka tuo kuppimainen ratsistuin sopii nukuttamiseen ja kuinka iso lapsi siihen mahtuu? Pärjääkö noilla Buzz:n etupyörillä mitenkään talvella? Onko sulla kokemusta Buzz:n comfort XL istuimesta/istuintyynystä, millainen se käytännössä on? Mitkä näistä käyttämistäsi vaunuista on olleet "suosikkisi"? Muutkin Quinny Buzz:sta tietävät saavat toki vastata.
Kai mutkin voi jonkin asteiseksi vaunuhulluksi luokitella... Mulla on siis 11 kk vanha tyttö, ja meillä on ollut 6 vaunut/rattaat, ja nyt on seitsemännet tulossa. Meillä on tällainen lista:
- Brio Kombi (myyty)
- Traxx Candy Plus (matkaratas + kaukalo, myyty)
- Britaxin Vigour 3+ (koppaosa + ratas + kaukalo)
- Peg Perego Pliko P3
- Inglesinan Espressot
- Quinny Freestyle 4 XL
Ja nyt on tulossa sitten Quinnyn Freestyle 3 XL -rattaat... B-)
Kaikki rattaat on uutena ostettu, paitsi nuo Quinnyn Freestyle 4 XL -rattaat. Nyt uusimman hankinnan myötä on pakko alkaa miettimään, että mistä rattaista luopuisin... Mutta kun kaikissa on ne omat hyvät puolensa, niin on vaikeaa päättää!