Kommentoitiinko lapsuuden kodissanne painoasi tai muiden painoa?
Meillä kommentoitiin ja arvosteltiin toistenkin painoa selän takana. Perheenjäsenten painoa taivasteltiin ihan päin naamaa.
Kommentit (86)
Kyllä ja edelleenkin, painonhallinta on osa terveyttä ja siitä pitääkin sanoa jos kiloja kertyy liikaa.
Kyllä on aina kommentoitu, ja kommentoidaan edelleen. Olen ollut lapsi 1970-1980-luvuilla. Sama tahti jatkuu vanhemmillani kuin silloinkin. Nykyisin, jos kertovat nähneensä jonkun entisen kaverini tms., kommentoivat heti sitä, miten lihava tai laiha hän oli. Tv:tä katsoessa jokaisen siellä esiintyvän juontajan tms. painoa kommentoidaan aina. Olen ollut syömishäiriöinen koko nuoruusaikani. Kaikki alkoi siitä, kun vanhempani sanoivat minua lihavaksi ja alkoivat puuttua syömiseeni, että minun ei tarvitsisi syödä niin paljon. Nykyisin kommentoivat aina painoani ja ovat sitä mieltä, että minun ei tarvitsisi syödä joka päivä, se ei ole minulle tarpeellista. En siis edelleenkään ole ylipainoinen, että siitä ei ole kyse. Jos kuulevat, että jollekin on tullut vaikka avioero, niin sekin johtuu siitä, että toinen osapuoli oli niin lihava.
Uskomatonta mutta niin tutun kuuloista, olisi voinut tulla vanhempieni suusta. Juuri tuo että nähtiin pirkko pitkästä aikaa, oli lihonut kovasti.
No eikös ne liikakilot kerro, että joko peili on rikki tai ei sanomatta tajua että nyt kannattaa vielä tehdä asialle jotakin kun voi.
Oletko koskaan nähnyt ~70 vuotiasta ylipainoista?
Kyllä kommentoitiin. Äitini sitä erityisesti harrasti ja haukkui minut lihavaksi vaikka olin koko ajan kouluterveydenhoitajan mukaan normaalipainoinen tai jopa normaalipainon alasajoilla. Arvosteli kyllä kaikkia muitakin ihmisiä, painon ja ulkonäön mukaan.
Olen syntynyt -75 ja tätä jatkui koko ajan siihen asti kunnes menin naimisiin. Sen jälkeen luultavasti jatkoi haukkumista selän takana
Muistan äitini olleen tämän tästä dieetillä. En käsitä miksi, oli hoikka ja usein meillä ei ollut edes rahaa ruokaan, saati mihinkään herkkuihin. Me lapset olimme laihoja ja muistan mummuni kantaneen siitä huolta.
Tämä 70-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
No eikös ne liikakilot kerro, että joko peili on rikki tai ei sanomatta tajua että nyt kannattaa vielä tehdä asialle jotakin kun voi.
Olen nähnyt. Vaikka kuinka monta
Vierailija kirjoitti:
Miinus 70-vuotiasta?
Vierailija kirjoitti:
Ei koskaan kommentoitu.
Ja suhteesi ruokaan on terve?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ja edelleenkin, painonhallinta on osa terveyttä ja siitä pitääkin sanoa jos kiloja kertyy liikaa.
Eiköhän jokainen tiedä asian ihan sanomattakin.
Kyllä ja kyllä. Lihaville naureskeltiin ja siyä myös kauhisteltiin.
Isäni jopa joskus teini-iässä ollessani arvosteli pakaroitteni muotoa.
Sairasta.
Kyllä eivätkä valitettavasti ole lopettaneet vieläkään. En tiedä miksi tämä "harrastus".
Sisarukset pilkkasi läskiksi ja olivat muutenkin pahinpia kiusaajiani. Vanhemmat ei puuttuneet koska selvästi hiljaa olivat samaa mieltä.
Kukaan ei tunnu edes ottavan vakavasti jos kiusaajat on perheen sisältä? Kuitataan vaan lasten ja nuorten normaalina nahisteluna vaikka monet kerrat sai itkeä itsensä uneen eikä huvittanut mennä aina koulusta kotiin.
Seurustelin aikoinaan italialialaisen kanssa ja heidän perheessää oli tapana kommentoida painoa En tiennytkään, että näin tehdään Suomessakin. Todella ärsyttävä tapa.
Ei kommentoitu, tavallaan kummallista koska meitä oli 6 luurangonlaihaa lasta. Totuus lienee se että ei ollut rahaa ruokaan. Tämä 60-luvulla, ihmettelen joskus etteivät edes naapurit kiinnittäneet huomiota asiaan. Nyt vanhin sisarus on reippaasti ylipainoinen, muut viisi edelleen tosi laihoja.
Joo ei kiinnitetty huomiota painoon, joten ei kommentoitu.
Kyllä. Minulla oli anoreksia teini-ikäisenä ja edelleenkin on ongelmia kehonkuvan kanssa.
Meilläkin saatettiin painon lisäksi arvostella esim. Jälkeenpäin vieraiden puheenaiheita tai kadunkulkijan ulkonäköä autosta käsin. Ihan kauheaa.