Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko saanut tukkapöllyä, luunapin tai selkään pienenä?!

Vierailija
01.11.2006 |

Jos olet, niin koetko, että sinua on pahoinpidelty?

Kommentit (21)

Vierailija
21/21 |
01.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollessani 2-vuotias, Suomeen tulikin laki, että lapsen ruumiillinen kuritus on laissa kielletty.

Isosiskoni joka taas syntyi -79, sai muutaman kerran piiskaa risulla, mutta se loppui kuin seinään, kun laki astui voimaan. Vanhempani katuvat ikuisesti, että ovat kurittaneet siskoani, vaikka he eivät todellakaan osanneet edes aavistaa, että sillä saattaa olla vaikutusta henkiseen kasvuun. Olivathan he oppineet sen kasvatusmallin omilta vanhemmiltaan. Vasta kun laki tuli voimaan, alettiin puhumaan ruumillisen kurituksen haitoista.

Itse olen todella onnellinen, etten ole altistunut koskaan ruumilliseen (tai edes henkiseen) kuritukseen lapsena. Sain kasvaa rakastavassa perheessä ja pystyi tuntemaan oloni 100%:sesti turvalliseksi vanhempieni ansiosta. Ja mitä tulee kurinpitoon, niin vanhempani osasivat luoda itselleen oikeanlaisen auktoriteetin; kunnioitin heitä niin paljon, etten halunnut tahallisesti tehdä mitään pahaa, ja jos joskus vahingossa tai puolivahingossa tein, niin osasin hävetä asiaa automaattisesti ja pelkkä vanhempien puhuttelu riitti rangaistukseksi. Häpesin asiaa nimittäin aina niin paljon.

Ja asia pidettiin aina asiana, eli jos joskus jotakin pahaa tein ja minulle oltiin siitä vihaisia, niin minulle oltiin vain ja ainoastaan siitä tietystä asiasta vihaisia. Eli en joutunut tuntemaan vihaa kaikesta, eikä minua koskaan nälvitty tms.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla