Opettajat avautuvat: näin koulut tuhottiin muutamassa vuodessa
Suomen ennen niin ylistetty koulujärjestelmä on muutettu hirviöksi. Nyt ääneen pääsevät opettajat. He kertovat karulla tavalla siitä, miten järjettömäksi työ on muuttunut.
Sen piti olla unelmien ammatti. Opettaja.
Niin se olikin lähes 20 vuoden ajan. Mutta nyt suomalainen koululaitos on syvässä ja nopeassa syöksykierteessä. Seuraukset ovat kohtalokkaat.
Opettajana yritän kovasti, että kaikilla oppilailla olisi hyvä olla, mutta nykyään se alkaa olla mahdotonta. Joudun tekemään koko ajan arvovalintoja oppilaiden kustannuksella, helsinkiläisopettaja sanoo suoraan.
Opetushallitus, opetusministeriö tai -ministeri voisi vihdoinkin ottaa vastuun niistä kaikista perceelleen menneistä ns. uudistuksista ja korjata asiat takaisin ennalleen.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ec1c170d-2e0f-4648-9c6e-5ad89153255a
Kommentit (700)
Vierailija kirjoitti:
Mitä siellä on niinku ihan käytännön tasolla töpeksitty? Joku opetussuunnitelma, vai mikä juttu toi nyt on?
Olisiko esimerkiksi käsin kirjoittamisen vähentäminen digipelleilyn takia, puhelinten selaaminen tunnilla jatkuvasti, inkluusio, itseohjautuvuus, luokkahuoneista luopuminen, opettajien auktoriteetin katoaminen ym. ideologinen sekoilu. Ei ihme, että Viro mennyt Suomesta ohi.
Vierailija kirjoitti:
Mitä siellä on niinku ihan käytännön tasolla töpeksitty? Joku opetussuunnitelma, vai mikä juttu toi nyt on?
Muutama yksityiskohta:
- liian suuret opetusryhmät
- epäpätevät opettajat, ja tästä kärsivät myös pätevät
- erityisopetuksen vähentäminen ja integrointi
- opetussuunnitelma, joka ei ole enää yhtä selkeä kuin ennen
- kirjoista ja kirjoista luopuminen ja siirtyminen digitaaliseen oppimateriaaliin, jota kaikki eivät osaa tai voi käyttää
- luokkatiloista luopuminen ja avokonttorityyppisiin kouluihin siirtyminen.
Kyllä näinä aikoina kiitän niitä, jotka eivät aikanaan valinneet minua pätevää aineenopettajaa vakituiseen opettajan virkaan eikä varsinkaan rehtoriksi vaan olen nyt muissa töissä.
Vaikea ottaa ainakaan ihan suoraan kantaa tuohon linkissä olevaan tekstiin, koska se on maksukaton alla eikä itsellä ole tuota. Voisiko joku vaikka pähkinänkuoressa kertoa nuo asiat mitä tuolla on? Ei tarvitse kokonaan kopioida, mutta tämä voisi olla kyllä kiinnostava aihe keskustella kun vain tietäisi mistä on kyse. Onko se opetussuunnitelman vaihtamisesta kiinni? Miten sitä on muutettu?
Opetussuunnitelmauudistus on ihan järkyttävä. Takaisin opettajajohtoinen opetus ja oppiminen. Tulokset menevät vain alamäkeä koko ajan. Lapset heitetään kylmään veteen ja oppimaan keskenään keskustelun avulla. Ei se niin mene. Silloin kukaan ei opeta. Lisäksi Erityisryhmiä ja pienennettyjä ryhmiä tarvitaan ehdottomasti. INKLUUSIO on vain kuntien säästötoimi. Toteutuakseen tarvitsee suuremmat resurssit kuin systeemi, jossa pienestä ryhmästä hyötyvät oppilaat saavat opetusta n. 10 oppilaan ryhmissä. Inkluusiolla haetaan tasa-arvoa. Tämä kielii siitä, että ei uskota, että voisimme suhtautua hyväksyvästi myös pienryhmissä opiskeleviin oppilaisiin. Ilmeisesti nähdään, että se ei ole mitenkään mahdollista ja siksi heitetään kaikki sellaisetkin lapset isoihin luokkiin, joiden hermosto ei vain kestä sitä. Erikoista ajattelua.
Haastateltua opea ärsytti tavaroiden etsiminen ja kouluun eksyneiden ulkopuolisten neuvominen 😄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä siellä on niinku ihan käytännön tasolla töpeksitty? Joku opetussuunnitelma, vai mikä juttu toi nyt on?
Olisiko esimerkiksi käsin kirjoittamisen vähentäminen digipelleilyn takia, puhelinten selaaminen tunnilla jatkuvasti, inkluusio, itseohjautuvuus, luokkahuoneista luopuminen, opettajien auktoriteetin katoaminen ym. ideologinen sekoilu. Ei ihme, että Viro mennyt Suomesta ohi.
Mitä tarkoittaa inkluusio tässä yhteydessä? Kuinka pienet lapset itseohjautuvat? Tekevät siis sitä mikä on kivaa?! Miksi kirjoja ei käytetä, miksi käsin ei kirjoiteta?? Missä ne lapset ovat, jos eivät luokissa? Miksi niitä puhelimia pitää räplätä päivisin, onko siellä itseohjautuvaa materiaalia?
Onneksi minulla ei ole lapsia...
Alkoiko tuho sattumalta silloin kun Olli-Pekka Heinonen oli opetushallituksen pääjohtajana (15.10.2016–1.5.2021)?
Vierailija kirjoitti:
Alkoiko tuho sattumalta silloin kun Olli-Pekka Heinonen oli opetushallituksen pääjohtajana (15.10.2016–1.5.2021)?
UMTS!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä siellä on niinku ihan käytännön tasolla töpeksitty? Joku opetussuunnitelma, vai mikä juttu toi nyt on?
Muutama yksityiskohta:
- liian suuret opetusryhmät
- epäpätevät opettajat, ja tästä kärsivät myös pätevät
- erityisopetuksen vähentäminen ja integrointi
- opetussuunnitelma, joka ei ole enää yhtä selkeä kuin ennen
- kirjoista ja kirjoista luopuminen ja siirtyminen digitaaliseen oppimateriaaliin, jota kaikki eivät osaa tai voi käyttää
- luokkatiloista luopuminen ja avokonttorityyppisiin kouluihin siirtyminen.
Kyllä näinä aikoina kiitän niitä, jotka eivät aikanaan valinneet minua pätevää aineenopettajaa vakituiseen opettajan virkaan eikä varsinkaan rehtoriksi vaan olen nyt muissa töissä.
Ja syy on rahoituksen leikkaaminen koulutuksesta. Kuka lupasi ettei koulutuksesta leikata?
Vierailija kirjoitti:
Vaikea ottaa ainakaan ihan suoraan kantaa tuohon linkissä olevaan tekstiin, koska se on maksukaton alla eikä itsellä ole tuota. Voisiko joku vaikka pähkinänkuoressa kertoa nuo asiat mitä tuolla on? Ei tarvitse kokonaan kopioida, mutta tämä voisi olla kyllä kiinnostava aihe keskustella kun vain tietäisi mistä on kyse. Onko se opetussuunnitelman vaihtamisesta kiinni? Miten sitä on muutettu?
Isommat opetusryhmät koska säästetään rahaa.
Tehty uudistuksia ihan tekemisen vuoksi, suunnittelijat työllistäneet itseään ja tehneet muutoksia vaikka ei olisi ollut tarve.
Peruskoulu oli paska paikka ja lähinnä hullujen huone jo kasarilla.
Vierailija kirjoitti:
Alkoiko tuho sattumalta silloin kun Olli-Pekka Heinonen oli opetushallituksen pääjohtajana (15.10.2016–1.5.2021)?
Heinosen toimikaudella vuonna 2017 entinen Opetushallitus yhdistyi Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskuksen CIMOn kanssa uudeksi Opetushallitukseksi, jonka ydintehtävänä on kehittää opetusta ja koulutusta sekä edistää kansainvälisyyttä. Viraston kokonaisuuteen liitettiin myös ylioppilastutkintolautakunta YTL ja Kansallinen koulutuksen arviointikeskus Karvi, jotka toimivat itsenäisinä erillisyksiköinä.
- Pääjohtajakauteni aikana kahdesta virastosta syntynyt Opetushallitus on muotoutunut asiakaslähtöiseksi, ajassa eläväksi ja yhteiskunnallista lisäarvoa synnyttäväksi kehittämisvirastoksi. Lisäksi yhteistyö kolmen riippumattoman viranomaisen kesken on muotoutunut sujuvaksi. Tätä kokonaisuutta on ollut ilo johtaa, Heinonen kertoo.
https://www.oph.fi/fi/uutiset/2021/opetushallituksen-paajohtaja-olli-pe…
Vierailija kirjoitti:
Koko koulujärjestelmä on akkautunut liiaksi, siinä syy.
Ja mistähän se mahtaisi johtua ? Ettei vaan miehistä jotka suuntaavat paremmille aloille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä siellä on niinku ihan käytännön tasolla töpeksitty? Joku opetussuunnitelma, vai mikä juttu toi nyt on?
Olisiko esimerkiksi käsin kirjoittamisen vähentäminen digipelleilyn takia, puhelinten selaaminen tunnilla jatkuvasti, inkluusio, itseohjautuvuus, luokkahuoneista luopuminen, opettajien auktoriteetin katoaminen ym. ideologinen sekoilu. Ei ihme, että Viro mennyt Suomesta ohi.
Mitä tarkoittaa inkluusio tässä yhteydessä? Kuinka pienet lapset itseohjautuvat? Tekevät siis sitä mikä on kivaa?! Miksi kirjoja ei käytetä, miksi käsin ei kirjoiteta?? Missä ne lapset ovat, jos eivät luokissa? Miksi niitä puhelimia pitää räplätä päivisin, onko siellä itseohjautuvaa materiaalia?
Onneksi minulla ei ole lapsia...
Mulla on lapsia ja pelottaa älyttömästi tämä nyky meininki. 3 vuotta niin oma lapsi menee kouluun
Vierailija kirjoitti:
Siellähän vain pääasiassa homotetaan lapsia nykyään.
Katsotaanko koulussa Salkkareita?
Vierailija kirjoitti:
tää on kuin jotain kafkaa. kovasti muka keskustellaan ja kuitenki kaikki tietävät, että ainoastaan näennäinen keskustelu säästyy bannaamiselta joten asiaan 90- prosenttisesti liittyvää ei saa edes mainita.
Ei ole mitään yhtä ainoaa näkökulmaa olemassakaan. Akateeminen mensa tyyppi tarkastelee koulumaailmaan aivan erilaisin kriteerein kuin kaupan kassa tai lähäri.
Mitä siellä on niinku ihan käytännön tasolla töpeksitty? Joku opetussuunnitelma, vai mikä juttu toi nyt on?