En tajua miten pienten lasten vanhemmat jaksaa. Eilen oli kylässä lapsi vanhempineen
Joku 2-3v lapsi. Jatkuvaa ääntä, vahtimista ja peräänkatsomista ettei tee mitään älytöntä jne. Olin ihan poikki pelkästä katselusta eikä ne olleet tässä luin reilun tunnin. Ei jaksaisi tuollaista showta kyllä yhtään.
Kommentit (165)
Ovatko lapseton aina olleet vilkkaita ja äänekkäitä vai onko tapahtunut jokin muutos huonompaan?
Muistelen omaa lapsuuttani. Joskus oli siskojen kanssa pientä riitaa, mutta olimme aika rauhallisia ja kilttejä.
Vierailija kirjoitti:
Ovatko lapseton aina olleet vilkkaita ja äänekkäitä vai onko tapahtunut jokin muutos huonompaan?
Muistelen omaa lapsuuttani. Joskus oli siskojen kanssa pientä riitaa, mutta olimme aika rauhallisia ja kilttejä.
Minä olin kasarilla ainakin varsinainen kauhukakara. Ja tyttö.
Vierailija kirjoitti:
Ovat aina olleet.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on tosiaan kurjaa kun useimmilla ei ole kauheasti sukulaisia auttamassa, vaan ajatuksena on että jokainen hoitaa omat lapsensa. Edes yökyläilyt ei kauheasti helpota jos kuitenkaan arkena ei saa muilta tukea. Harmi ettei Suomessa ole sellaista kulttuuria että ihan arkenakin voitaisiin vaikka syödä suurella porukalla ja vähän kaikki katsovat lasten perään siinä sivussa. Yhteisöllisyys puuttuu täysin, ja jatkuvasti pitäsi kauhealla kiireellä vain suorittaa.
Mikä yhteisöllisyys? Minä ja 2 sisarustani olemme syntyneet 51, 52, ja 54. Kaksiossa asuimme, eikä mitään mummoja eikä pappoja eikä myöskään kummeja näkyny mailla eikä halmeilla. Omat 3 lapseni ovat syntyneet 80-luvulla. Ei taaskaan näkynyt mummoja eikä mitään turvaverkkoa ollut. Lopettakaa tuo ainainen höpötys niistä turvaverkoista. Nyt on kuitenkin subjektiivinen päivähoito-oikeus ja siellä ne lapset hoidetaan, kun ollaan töissä. Muutoin sitten kotona vanhemmat hoitaa. Mikäs ihme siinä on ettei edes kahden vanhemman perhe jaksa lapsiansa hoitaa. Kaikille totaaliyksinhuoltajille nostan olematonta hattuani, kun huolehtivat lapsensa yksin. Tämä turvaverkkohomma on tullut kuvioihin yhtäaikaa kännyköitten ja somejen kera, lähes jokainen nuori perhe huutaa turvaverkkoja. Palkatkaa hyvät ihmiset apua, jos ette muuten selviä, rahalla sitä apua saa.
Mulla on tuon ikäinen lapsi. Lapset on kaikki omanlaisiaan, mutta hän kotona kyllä leikkii pitkiä aikoja itsekseen ja on rauhallisen tyytyväinen. Kylässä on eri rutiinit, uusi ympäristö ja ehkä enemmän kiellettyä. Siksi pitää vahtia tarkemmin. Mutta siinähän sitä oppii kun kyläilee.