Aktiivimalli: oletko tehnyt turhia hakemuksia?
Oletteko te muut työttömät joutuneet tekemään sellaisia työhakemuksia, joista jo valmiiksi sekä lähettäjä, että vastaanottaja tietävät, että hakija ei halua tulla ko. työpaikkaan?
Minusta tuntuu, että tämä nykyinen systeemi ja pakkohakeminen tuottaa nimenomaan tällaisia hakemuksia.
Entäs rekrytoijat?
Oletteko huomanneet, että tällaiset hakemukset ovat lisääntyneet ja miten niihin suhtaudutte?
Minulla tämä hakemisrumba vasta edessä, mutta yhdeltä kaverilta olen kuullut millaisia hakemuksia hän on laittanut, niin sanoisin, että onneksi en ole siellä rekrypuolella töissä. Mahtaa mennä tuhottomasti työaikaa hukkaan tällaisten kanssa. Huoh.
Kommentit (270)
Minulla vuosi eläkkeeseen, pakko hakea vaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä työnhaussa niin koskee? Laittaa CV:n ja pari riviä, ja piilokopiona neljään paikkaan. Aikaa menee alle 10 min/kk. Onko se todella kohtuuton vaatimus?
Ja tuon homman järki on mikä ja se auttaa ketä?
Kaikkihan sen tietää, että tuossa ei ole mitään järkeä. Ei tämä ole minullekaan aiheuttanut muuta kuin, että yritän työllistää itseni entistä päättäväisemmin, ettei tarvitse olla mukana tässä aktiivipelleilyssä.
Ne hakemukset ei itsessään edistä minun työllistymistä eikä muilla, joilla ei ole koulutusta ja näyttöjä CV:ssä. Minun CV:stä on korkeintaan hyötyä vain itsetyöllistymisessä esim. alalla, jossa olen ollut kevytyrittäjä.
Ja joillain ei ole edes tuollaista mahdollisuutta luin minulla. Siinä sitten kiva varmaan lähetellä väkisin väännettyjä hakemuksia töihin, joihin ei varmasti pääse. Silkkaa vittuilua.
On tämä systeemi kuitenkin parempi kuin Sipilän "lol, ei oo sulle töitä, leikataan nyt tukea kuitenkin, gg" aktiivimalli 1
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on vähän huono systeemi niille jotka oikeasti haluaisivat paikan ja niitä töitä. Sitten tulee tuhottomasti näitä aktiivimallihakemuksia.
Yrityksissä on huomattu, että eipä tule. Hakemusten määrä ei ole kasvanut oletetusti ja moni työtön väittää hakeneensa, vaikka ei ole hakenut.
Järjestelmästä tehdyn poiminnan tuloksena erääseen yritykseen väitti hakeneensa 118 työtöntä ja yritys oli saanut hakemuksia tai yhteydenottoja vain 77 hakijalta. Osa heistä saattoi olla työpaikanvaihtajia, sitä ei selvitetty, ainoastaan hakemusten määrää.
Jaha! Taitaa olla vankila-aika yrityksen henkilöille! Laissa on kielletty rekisterien pito henkilöistä!
Vaan todennäköisesti on kyse taas trollista.
Kyllä yritys voi aivan hyvin kertoa, että on tullut x-määrä puheluita tai hakemuksia kuukaudessa. Se ei ole rekisterinpitoa vaan ihan normaalia tilastointia. Työkkäri voi verrata tätä kokonaislukua omiin tilastoihin ja jos ei täsmää, selvityspyyntö lähtee kaikille niille, jotka ovat ilmoittaneet hakeneensä ko. firmaan. Siis myös niille, jotka EIVÄT ole valehdelleet.
Ehditäänkö työkkärissä kirjata kaikki ilmoitetut paikat, joihin on haettu? Vai onko heillä muka niin monipuolinen järjestelmä, joka itse osaa vetää tilastot haetuista paikoista? Osataanko tekstikentistä hakea yritysten nimet tilastoon?
Surkea systemi, haen huomattavasti enemmän keskimäärin kuukaudessa sopivia paikkoja ja teen hakemukset hyvin.
Kyllä noi päivämäärät silti ärsyttää ja alitajuisesti ahdistavat ja mitään boonusta ei tipu ahkeruudesta.
Työvoimapulaa en ole tavannut aina on kova kisa ja tiputus peli. Usein on 70-100 hakijaa, välillä pääsen haastiksiin, joskus jopa toiselle kierokselle, mutta ei vaan irtoa työtä.
Tämä syö kyllä mielialaa välillä vahvasti ja vituttaa koko ststeemi ja syyllistys.
Vierailija kirjoitti:
Sanoin tästä asiasta työkkärin tädille, kun jouduin aloittamaan hakemusten tekemisen. Hän sanoi, ettei voi kommentoida. Mutta joo, sääliksi käy työnantajat. Itse jätän esim. yhteystietoni laittamatta :D
Lähetät ne 4 hakemusta kuukaudessa, ilman yhteystietoja?
Wau, nerokasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on vähän huono systeemi niille jotka oikeasti haluaisivat paikan ja niitä töitä. Sitten tulee tuhottomasti näitä aktiivimallihakemuksia.
Yrityksissä on huomattu, että eipä tule. Hakemusten määrä ei ole kasvanut oletetusti ja moni työtön väittää hakeneensa, vaikka ei ole hakenut.
Järjestelmästä tehdyn poiminnan tuloksena erääseen yritykseen väitti hakeneensa 118 työtöntä ja yritys oli saanut hakemuksia tai yhteydenottoja vain 77 hakijalta. Osa heistä saattoi olla työpaikanvaihtajia, sitä ei selvitetty, ainoastaan hakemusten määrää.
Jaha! Taitaa olla vankila-aika yrityksen henkilöille! Laissa on kielletty rekisterien pito henkilöistä!
Voisitkohan hieman avata, että mikä laki estää a) tekemästä työnhakijoista tilapäisen henkilörekisterin tai b) laskemasta, montako hakijaa tiettyyn paikkaan on ollut?
Minulla on käytössäni monia henkilörekisterejä alkaen urheiluseuran jäsenistä päätyen parin taloyhtiön asukastietoihin eikä vielä ole vankilan ovet avautuneet.
Sinun pitää laatia rekisteriseloste mitä varten rekisterisi on olemassa. Lisäksi joudut ilmoittamaan ihmisille, että he kuuluvat rekisteriisi.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä työnhaussa niin koskee? Laittaa CV:n ja pari riviä, ja piilokopiona neljään paikkaan. Aikaa menee alle 10 min/kk. Onko se todella kohtuuton vaatimus?
Olet täydellisesti pihalla. Ehkä trolli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tuon homman järki on mikä ja se auttaa ketä?
Kaikkihan sen tietää, että tuossa ei ole mitään järkeä. Ei tämä ole minullekaan aiheuttanut muuta kuin, että yritän työllistää itseni entistä päättäväisemmin, ettei tarvitse olla mukana tässä aktiivipelleilyssä.
Ne hakemukset ei itsessään edistä minun työllistymistä eikä muilla, joilla ei ole koulutusta ja näyttöjä CV:ssä. Minun CV:stä on korkeintaan hyötyä vain itsetyöllistymisessä esim. alalla, jossa olen ollut kevytyrittäjä.
Ja joillain ei ole edes tuollaista mahdollisuutta luin minulla. Siinä sitten kiva varmaan lähetellä väkisin väännettyjä hakemuksia töihin, joihin ei varmasti pääse. Silkkaa vittuilua.
Kyllä se auttaa niitä, jotka on kolmatta sukupolvea työttömänä ja ajatuskin työnhausta on mahdoton. Nykyään kun hakemukset tehdään netissä, niin tosi nopeaa vaan tehdä yksi hakemus/viikko.
Pitäisi mennä Ruotsin malliin, jossa joutuu tapaamaan sen sossunsa joka kkk ja saa tehdä kunnolla tiliä että mitä on tehnyt työllistyäkseen. Siellä ei työttömiä olekaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä yritys voi aivan hyvin kertoa, että on tullut x-määrä puheluita tai hakemuksia kuukaudessa. Se ei ole rekisterinpitoa vaan ihan normaalia tilastointia. Työkkäri voi verrata tätä kokonaislukua omiin tilastoihin ja jos ei täsmää, selvityspyyntö lähtee kaikille niille, jotka ovat ilmoittaneet hakeneensä ko. firmaan. Siis myös niille, jotka EIVÄT ole valehdelleet.
Ehditäänkö työkkärissä kirjata kaikki ilmoitetut paikat, joihin on haettu? Vai onko heillä muka niin monipuolinen järjestelmä, joka itse osaa vetää tilastot haetuista paikoista? Osataanko tekstikentistä hakea yritysten nimet tilastoon?
Onko järkevää edes käyttää aikaa ja resursseja tällaiseen kyyläämiseen? Että pitää olla lukematon määrä virkailijoita syynäämässä kelle työnantajalle on lähtenyt mikäkin hakemus? Ihan hukkaanheitettyä rahaa.
Edes eduskunnassa edustajien kuitteja ei lähdetä tutkimaan, koska se kuulemma vaatisi niin paljon työtä ja lisäresursseja ettei se kannata tulokseen nähden. Ja näitä kansanedustajia on vain 200. Mutta kaikkien työttömien paikkahaut pitäisi todentaa, jep jep.
Ei riitä, että parhaansa tekee kirjoitti:
Surkea systemi, haen huomattavasti enemmän keskimäärin kuukaudessa sopivia paikkoja ja teen hakemukset hyvin.
Kyllä noi päivämäärät silti ärsyttää ja alitajuisesti ahdistavat ja mitään boonusta ei tipu ahkeruudesta.
Työvoimapulaa en ole tavannut aina on kova kisa ja tiputus peli. Usein on 70-100 hakijaa, välillä pääsen haastiksiin, joskus jopa toiselle kierokselle, mutta ei vaan irtoa työtä.
Tämä syö kyllä mielialaa välillä vahvasti ja vituttaa koko ststeemi ja syyllistys.
No sittenhän asia ei koske sinua mitenkään. Tämä uudistus on niitä varten, jotka ei edes hae töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet täydellisesti pihalla. Ehkä trolli.
Mutta en pitkäaikaistyötön, kuten sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakas ilmoittaa paikat itse ja ne saadaan poimittua järjestelmästä automaattisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko järkevää edes käyttää aikaa ja resursseja tällaiseen kyyläämiseen? Että pitää olla lukematon määrä virkailijoita syynäämässä kelle työnantajalle on lähtenyt mikäkin hakemus? Ihan hukkaanheitettyä rahaa.
Edes eduskunnassa edustajien kuitteja ei lähdetä tutkimaan, koska se kuulemma vaatisi niin paljon työtä ja lisäresursseja ettei se kannata tulokseen nähden. Ja näitä kansanedustajia on vain 200. Mutta kaikkien työttömien paikkahaut pitäisi todentaa, jep jep.
Asiakas kohdataan 3 kk välein tai useammin, samalla käydään haetut paikat läpi. Lisäksi järjestelmä seuraa niitä eli ei tuossa mitään kyyläämistä ole eikä resursseja kulu turhaan.
Vierailija kirjoitti:
Minulla vuosi eläkkeeseen, pakko hakea vaan.
Olet kadehdittava, sul on loppusuora enää jäljellä...
Tosiasiahan on, että pitkäaikaistyöttömyys ja ikä yli 50 v tarkoittaa sitä, että et tule valituksi, ellei kyseessä ole työvoimapulasta kärsivä ammattiala. Työnantajilla on ennakkoluuloja, juuri samanlaisia kuin tästäkin ketjusta voi lukea eli että työttömät eivät edes halua töitä, koska ovat laiskoja tai sitten niin sairaita, että olisi riski palkata heidät. Voit laittaa vaikka kuinka monta hakemusta, määrällä ei ole väliä. Haastattelukutsua ei tule tai jos tuleekin paikka menee toiselle hakijalle.
Jos työttömyyttä halutaa vähentää pitää työnantajien muuttaa omaa ajattelutapaansa ja täsmäkouluttaa pitkäaikaistyöttömiä. Helppo resepti.
Juu hakemuksia on tehty. Ongelma vain on se että kun niitä hakemuksia tulee niihin harvoihin avoimiin työpaikkoihin niin paljon että kukaan ei jaksa niitä käydä läpi. Olen päässyt pariin haastatteluun, en sen pitemmälle. Nykyään haastattelijatkin kysyvät oletko tosissasi, koska eivät jaksa turhaan haastatella.
Yleensä palkataan se nuorin ja/tai kokemattomin, että ei tarvitse maksaa palkkaa kovin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiakas ilmoittaa paikat itse ja ne saadaan poimittua järjestelmästä automaattisesti.
Miten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitkohan hieman avata, että mikä laki estää a) tekemästä työnhakijoista tilapäisen henkilörekisterin tai b) laskemasta, montako hakijaa tiettyyn paikkaan on ollut?
Minulla on käytössäni monia henkilörekisterejä alkaen urheiluseuran jäsenistä päätyen parin taloyhtiön asukastietoihin eikä vielä ole vankilan ovet avautuneet.
Sinun pitää laatia rekisteriseloste mitä varten rekisterisi on olemassa. Lisäksi joudut ilmoittamaan ihmisille, että he kuuluvat rekisteriisi.
Työnhakijoista voidaan muodostaa henkilörekisteri, koska sille on lain mukaan pätevä syy. (ns. yhteysvaatimus) Eli on täysin laillista tehdä kaikista työpaikanhakijoista kooste vai miten oletit, että työnhakijoita voidaan vertailla ilman mitään listausta siitä, ketkä paikkaa hakivat?
Minä en ole, olen eri. Ilmeisen hyvä että kysyit, niin sinullekin selviää, että on ihmisiä joita vaan roikotetaan vuodesta, jopa vuosikymmenestä toiseen työkkärin listoilla. Että he saisivat edes jostain rahaa elämiseen.
Eläkkeelle tmv ei pääse, mutta aivan liian sairas ja työkyvytön työelämään.
En tarvitse muuta kuin hoitoa, mutta ketään muuta kuin itseäni ei kiinnosta.