Aktiivimalli: oletko tehnyt turhia hakemuksia?
Oletteko te muut työttömät joutuneet tekemään sellaisia työhakemuksia, joista jo valmiiksi sekä lähettäjä, että vastaanottaja tietävät, että hakija ei halua tulla ko. työpaikkaan?
Minusta tuntuu, että tämä nykyinen systeemi ja pakkohakeminen tuottaa nimenomaan tällaisia hakemuksia.
Entäs rekrytoijat?
Oletteko huomanneet, että tällaiset hakemukset ovat lisääntyneet ja miten niihin suhtaudutte?
Minulla tämä hakemisrumba vasta edessä, mutta yhdeltä kaverilta olen kuullut millaisia hakemuksia hän on laittanut, niin sanoisin, että onneksi en ole siellä rekrypuolella töissä. Mahtaa mennä tuhottomasti työaikaa hukkaan tällaisten kanssa. Huoh.
Kommentit (270)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä malli tehtiin siksi, että saataisiin työttömien työhaluttomuus näkyväksi. Kävi juuri niin kuin oletettiin eli tästä on hyvä lähteä liikkeelle, kun lyhennetään työttömyysetuusaikoja ja pienennetään tukia. Koska niin moni työtön on kertonut, että ei halua töihin, niin he myös ottavat itse vastuun omasta työttömyydestään. Silloin ei saa mitään korvauksia, ei edes toimeentulotukea.
Kyllä työttömät töitä hakee ,mutta kun niihin ei oteta.kaikki ei osaa kaikkia töitä eikä kaikki sovellu kaikkiin töihin .uskallan väittää näin.asiat on käsitelty kymmeniä jopa satoja kertoja mutta aina keskustelu alkaa uudestaan.tukien vähennys jää haaveeksi ,niistä ei ole mitään vähennettävä ja lait kieltää sen ,huomaa monikko muoto.minä en itse ainakaan kommentoisi asioita mutu tuntumalla niinkuin valitettavasti tehdään.
Mikä laki kieltää tukien vähentämisen? Tai siis mitkä lait, koska monikkoa käytät. Ei ole mitenkään kiellettyä poistaa esim. asumistukea kokonaan ja velvoittaa työtöntä hankkimaan asumus (ei asunto), jossa pärjää pienilläkin tuloilla. Vetoaminen EU:n säädöksiin ei auta, koska niiden mukaan riittää laskennallinen tuki, ei tarvita euroja tilille.
Mistä ihmeestä olet katkeroitunut noin? 😂
Vastausten puute. Palstalla huudellaan omia kuvitelmia faktoina ja sitten kun kyselee perusteluja, ei niitä ole. Tuttua työttömien toimintaa: kun mä luulin!
En ole työtön työnhakija vaan vakituisessa työssä ja saattaa olla että olen ollut töissä huomattavasti kauemminkin kuin moni tällä keskustelupalstalla oleva.haaveeksi jää tukien poistot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä malli tehtiin siksi, että saataisiin työttömien työhaluttomuus näkyväksi. Kävi juuri niin kuin oletettiin eli tästä on hyvä lähteä liikkeelle, kun lyhennetään työttömyysetuusaikoja ja pienennetään tukia. Koska niin moni työtön on kertonut, että ei halua töihin, niin he myös ottavat itse vastuun omasta työttömyydestään. Silloin ei saa mitään korvauksia, ei edes toimeentulotukea.
Kyllä työttömät töitä hakee ,mutta kun niihin ei oteta.kaikki ei osaa kaikkia töitä eikä kaikki sovellu kaikkiin töihin .uskallan väittää näin.asiat on käsitelty kymmeniä jopa satoja kertoja mutta aina keskustelu alkaa uudestaan.tukien vähennys jää haaveeksi ,niistä ei ole mitään vähennettävä ja lait kieltää sen ,huomaa monikko muoto.minä en itse ainakaan kommentoisi asioita mutu tuntumalla niinkuin valitettavasti tehdään.
Mikä laki kieltää tukien vähentämisen? Tai siis mitkä lait, koska monikkoa käytät. Ei ole mitenkään kiellettyä poistaa esim. asumistukea kokonaan ja velvoittaa työtöntä hankkimaan asumus (ei asunto), jossa pärjää pienilläkin tuloilla. Vetoaminen EU:n säädöksiin ei auta, koska niiden mukaan riittää laskennallinen tuki, ei tarvita euroja tilille.
Mistä ihmeestä olet katkeroitunut noin? 😂
On matalapalkkaisissa ja puuduttavassa työssä? Mutta kannattaisi kohdistaa vihaa poliitikkoihin, jotka on luoneet tilanteen, jossa palkat on poljettu ja työehdot heikentyneet. Ja tuhlaa veronmaksajien rahoja mm. Italian harmaan talouden tuhojen korjaamiseen.
Asun n 20 000 asukkaan kylässä.
Avoimia työpaikkoja tänään tarkistaessani tais olla 112. Talvikuukausina niitä tulee olemaan vähemmän.
Raportin mukaan kaupungissa on 880 työtöntä, joihin ei ole edes laskettu näitä "kuntouttavaan" ja "kokeiluihin" laitettuja 9 euron orjia. Oikea luku ainakin se tuhat työtöntä, paljon ylikin.
Mua säälittää työnantajat kun nää tuhat työtöntä valitsee kuukausittain sadan paikan joukosta neljä "sopivaa" johon hakee.
Itse hain viimeksi osa-aikaiseksi tiskariksi. Ilmoitus oli esillä kaksi päivää ja paikka oli täytetty.
Ketä tuo hakupakko siis palvelee?
Kyllä mä osaan kysellä töitä ilmankin. Kuten suurin osa työhön haluavista työttömistä tekee.
Tätä tullaan katumaan, kuten edellistäkin.
Vierailija kirjoitti:
Voisko joku nyt vihdoin osoittaa työpaikan johon vain mennään?
Ainakin mitä mä olen kysellyt, niin ne sanoo että "sori, ei nyt, ilmoitellaan". Saanko silti mennä?
Jos menee väkisin töihin, niin firma hakee lähestymiskiellon? :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei teillähän on nyt oiva mahdollisuus ottaa lopputili työstänne.sanokaa vain työnantajillenne että otan lopputilin ,tehkää elämänne järkipäätös nyt! Vain 3 sanaa :minä otan lopputilin ja sitten pääsette "nauttimaan" eri tuista jos ne ovat niin suuria kuin yleisesti väitetään tai luullaan .kannattaa kumminkin otta selvää virallisilta sivuilta eri tukien pienentävästä vaikutuksesta toisiin tukiin,parin viikon kuluessa huomaatte että rahat ei riitä mihinkään ei edes ruokaan ja voitte olla varmoja että työpaikkamme vastaanottavat riemuiten työttömät työnhakijat ja että näitä työpaikkoja ne hakee lukematon määrä myös muita työttömiä työnhakijoita toivoen itsellensä parempaa toimeentuloa sekä tulevaisuutta itsellensä sekä perheillensä.liittykää oman alanne ammattiliittoihin! Sieltä saatte turvaa ,tulevaisuutta itsellenne ja perheenjäsenille!!
Kokeilin tätäkin. Tiistaina päättyi työt edellisessä työpaikassa ja keskiviikkona olin jo uudessa, en ehtinyt edes tukihakemusta tehdä. Miten ne työttömät ei pääse töihin, kun työttömäksi yrittäminenkin on tehty näin hankalaksi?
harvoin noin hyvä onni on .kerran kävin iltapäivällä kysymässä töitä niin olin jo 6 tunnin kuluttua töissä yöllä.mutta harvoin käy noin äkkiä työhön pääsy.
Työttömillä nimenomaan on se ongelma, että eivät hae töitä, joten he eivät pääse töihin, koska harvoin kotoa noudetaan. Mutta jo 4 hakemusta kuukaudessa on aivan liikaa, joten ei ihme, että työttömyys jatkuu vuosikausia.
kuuleppas työttömät työnhakijan nimenomaan hakevat töitä edelleenkin siitä on laki .ja ovat hakeneet ennenkin .vuoden 2016 alussa muuttui työttömyysturva vastikkeellisiksi ja velvoittavaksi.nykyäänkin te-toimisto lähettävät velvoittava työtarjouksia ja tilastot löytyy että niitä lähettävät ja erittäin suuria määriä lähettävätkin .miksi nämä keskustelut aloitetaan aina uudestaan ? Nämä asiat on käsitelty kymmeniä kertoja lyhyen ajan sisällä.vaalit tulossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikeasti ymmärrä näitä, jotka laittavat ihan pellehakemuksen. Meillä kuitenkin on muitakin paikkoja auki ja lisäksi sillä lukijalla saattaa olla tuttuja, harrastuspaikkoja tai luottamustehtäviä, joihin tekijöitä etsitään. Laittakaa kunnon CV aina mukaan, vaikka hakemus olisi lyhyt!
Jos ei ole CV:tä tai koulutstakaan? Silti pakko hakea.
Ymmärsitkö tuota tekstiä? Minä luen hakemuksia paikkaan x, mutta meidän firmassa on muitakin paikkoja tulossa auki. Minulla on myös yrittäjäpuoliso, joka myös etsii työntekijää. Harrastan myös asiaa, johon usein etsitään tekijöitä. Laittamalla lyhyen ja asiallisen hakemuksen (jossa kerrot ettei koulutusta ole, mutta sinua kiinnostaa k l ja m) sen kunnon CV:n kanssa tulen vähän kuin vahingossa hakeneeksi näitä muitakin paikkoja.
Just joo, avoimeen työpaikkaan tulee helposti 100 hakemusta. Oikeasti väität muistavasi sieltä jonkun kouluttamattoman random tyypin hakemusen. En usko. Teen itse rekryjä ja kyllä se ensimmäinen karsinta vie väärät hakemukset suoraan mappiin ö ja unohdetaan sinne. Loppusuoralle pääseviä on joskus ehdoteltu toisiinkiin tehtäviin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylimielinen kuittailu ja suoranainen solvaaminen kai sitten kovastikin aktivoivat meitä sohvanpohjalaisia? Että jälleen kerran ilkeyden voimalla suomi nousuun! Ainoa ratkaisu mitä täällä/kin tarjotaan melkein kaikkeen.
Parhaiten auttaa se, että etuudet katkaistaan ja ohjataan tekemään se kammoksuttu 10 tuntia viikossa osa-aikaisena. Vasta sen tehtyään saisi etuutta eli soviteltua päivärahaa. Ei meillä ole varaa siihen, että terveet aikuiset valitsevat, mitä viitsivät tehdä. Nykyinen malli on osoittanut selkeästi, että työttömät eivät edeshalua hakea töitä, jos se koetaan vääryytenä. Sille pitää tulla stoppi.
Höpöhöpö.
Itse olen hakenut töitä ihan aktiivisesti ja paljon enemmän kuin 4 hakemusta kuukaudessa. Sanotaan että 10 hakemusta kuukaudessa.
Eli karkeasti n 60 hakemusta. Ja neljästä on tullut joku viesti etten ole tullut valituksi. Yhteen pääsin haastatteluun ja sieltä tuli myös viesti etten päässyt.
Satusetä voisi lopettaa satuilun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei teillähän on nyt oiva mahdollisuus ottaa lopputili työstänne.sanokaa vain työnantajillenne että otan lopputilin ,tehkää elämänne järkipäätös nyt! Vain 3 sanaa :minä otan lopputilin ja sitten pääsette "nauttimaan" eri tuista jos ne ovat niin suuria kuin yleisesti väitetään tai luullaan .kannattaa kumminkin otta selvää virallisilta sivuilta eri tukien pienentävästä vaikutuksesta toisiin tukiin,parin viikon kuluessa huomaatte että rahat ei riitä mihinkään ei edes ruokaan ja voitte olla varmoja että työpaikkamme vastaanottavat riemuiten työttömät työnhakijat ja että näitä työpaikkoja ne hakee lukematon määrä myös muita työttömiä työnhakijoita toivoen itsellensä parempaa toimeentuloa sekä tulevaisuutta itsellensä sekä perheillensä.liittykää oman alanne ammattiliittoihin! Sieltä saatte turvaa ,tulevaisuutta itsellenne ja perheenjäsenille!!
Kokeilin tätäkin. Tiistaina päättyi työt edellisessä työpaikassa ja keskiviikkona olin jo uudessa, en ehtinyt edes tukihakemusta tehdä. Miten ne työttömät ei pääse töihin, kun työttömäksi yrittäminenkin on tehty näin hankalaksi?
Kivat sulle.
Mä olen ollut 3v työtön enkä pääse edes haastatteluun. Mulla on myös työnhakuprofiili jossa haen ihan mitä tahansa työtä mutta eipä työnantajat soittele.
Vierailija kirjoitti:
Haen koko ajan tosissani. Yhtäkään työpaikkaa en ole saanut, joten jokainen hakemus on ollut turha.
Sama. Eivät palkkaa työttömiä nykyään.
Mikä siinä työnhaussa niin koskee? Laittaa CV:n ja pari riviä, ja piilokopiona neljään paikkaan. Aikaa menee alle 10 min/kk. Onko se todella kohtuuton vaatimus?
Hain paikkaan, johon oli tullut yli 100 hakemusta. Seuraavana päivänä tuli jo ilmoitus, että kiitos hakemuksesta, haastatteluun kutsutut on valittu.
Varmaan olivat vuorokaudessa käyneet kaikki hakemukset läpi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haen koko ajan tosissani. Yhtäkään työpaikkaa en ole saanut, joten jokainen hakemus on ollut turha.
Ei, ne palkkaa motivoituneita.
Hain syyskuussa työpaikkaa, jonka ilmoitus oli jätety heinäkuussa. Kuulemma en tullut valituksi ja paikka täytetty. Nyt samalla lafkalla sama ilmoitus taas, eli joko vaihtuvuus on todella nopeaa tai mitään avointa työpaikkaa ei edes ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, ne palkkaa motivoituneita.
Ja työtön ei mitenkään voi olla motivoitunut?
Vierailija kirjoitti:
Ennen aktiivimallia tein huolella hakemuksia kun oli sopiva paikka. Paikkoja seurasin aktiivisesti,
Aktiivimallin myötä olen ajautunut siihen että kerran kuukaudessa katson mitä paikkoja on auki. Erityisesti pyrin hakemaan kunnan ja valtion paikkoja vaikka en sellaisissa ole ollut töissä. Mutta niihin kun on tehnyt pohjat järjestelmään niin sitten vaan valitsee kopioi profiilista hakutiedot. Ja sitten lisää pari lausetta varsinaista hakemusta ja ei kun lähetys. Ja näissä sekin hyvä puoli etten tuhlaa yksityisen yrittäjän aikaa muka hakemuksella.
Lisäksi olen jo pari kertaa hakenut töihin tutuille yrittäjille kun vaikka käytiin kodinkoneliikkeessä ostamassa uusi hella niin kysyin tutulta yrittäjältä olisiko töitä. Ja kuittaisin aktiivimalliin että olen hakenut kyseiseen yritykseen töihin.
Muuten sitten haen kerralla ihan sama mihin yrityksiin töihin kunhan saan kuitattua paikat haetuksi.
Eli itsellä aktiivimalli tappoi halun hakea töitä. Ennen se oli tavoitteellista ja harkittua hommaa. Nyt se on oksettavaa pakkopulla joka hoidetaan minimityöllä pois.
Täsmälleen samaa mieltä. Tällä viikolla olisi taas tehtailtava pakkohakemukset, ennen työnhaku aidosti kiinnosti.
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä työnhaussa niin koskee? Laittaa CV:n ja pari riviä, ja piilokopiona neljään paikkaan. Aikaa menee alle 10 min/kk. Onko se todella kohtuuton vaatimus?
Kyllä se koskee kun joutuu hakemaan paikkaa mihin ei ole mahdollista päästä, puuttuu osaaminen/koulutus.
Jos v i tun älykääpiö-yritykset palkkaisivat, mutta kun he palkkaavat alihintaan, tai palkkaavat tuttujaan, tai uskalla ottaa ahneutensa vuoksi riskiä palkata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on vähän huono systeemi niille jotka oikeasti haluaisivat paikan ja niitä töitä. Sitten tulee tuhottomasti näitä aktiivimallihakemuksia.
Yrityksissä on huomattu, että eipä tule. Hakemusten määrä ei ole kasvanut oletetusti ja moni työtön väittää hakeneensa, vaikka ei ole hakenut.
Järjestelmästä tehdyn poiminnan tuloksena erääseen yritykseen väitti hakeneensa 118 työtöntä ja yritys oli saanut hakemuksia tai yhteydenottoja vain 77 hakijalta. Osa heistä saattoi olla työpaikanvaihtajia, sitä ei selvitetty, ainoastaan hakemusten määrää.
Jaha! Taitaa olla vankila-aika yrityksen henkilöille! Laissa on kielletty rekisterien pito henkilöistä!
Vaan todennäköisesti on kyse taas trollista.
Kyllä yritys voi aivan hyvin kertoa, että on tullut x-määrä puheluita tai hakemuksia kuukaudessa. Se ei ole rekisterinpitoa vaan ihan normaalia tilastointia. Työkkäri voi verrata tätä kokonaislukua omiin tilastoihin ja jos ei täsmää, selvityspyyntö lähtee kaikille niille, jotka ovat ilmoittaneet hakeneensä ko. firmaan. Siis myös niille, jotka EIVÄT ole valehdelleet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En oikeasti ymmärrä näitä, jotka laittavat ihan pellehakemuksen. Meillä kuitenkin on muitakin paikkoja auki ja lisäksi sillä lukijalla saattaa olla tuttuja, harrastuspaikkoja tai luottamustehtäviä, joihin tekijöitä etsitään. Laittakaa kunnon CV aina mukaan, vaikka hakemus olisi lyhyt!
Minä, pellehakemusten tekijä, ajattelen niin, että minun paikkani voi ottaa joku nuori/muuhunmaattaja/iäkkäämpi työnhakija.
Työn pitää antaa minulle jotain. Pärjään hyvin ilmankin. Työhaluton en ole, mutta väen väkisin kun pitää hakea, niin tulee haettua paikkoihin, mihin ei halua. Siispä teen huonon hakemuksen ja toivon, että joku vaikeasti työllistettävä (vaikka 55-vuotias) hakisi sitä paikkaa kunnollisella hakemuksella ja saisi sen.
Jos pärjäät hyvin ilmankin, niin jää pois työkkärin listoista. Ei se pakollista ole. Ai niin, tarvitset sen rahan, vaikka "pärjäät hyvin ilmankin".
Niin kauan kun rahaa riittää syydettäväksi tietyille ihmisryhmille, niin minä otan omani pois ja käytän rahani kotimaisuuden tukemiseen. Puoliso huolehtii sitten meidän taloudesta pääasiallisesti ja tämä on hänenkin valintansa. Maksaa niin törkeästi veroja, että otetaan muutama satanen kuussa näillä minun korvauksillani.
järjestelmät itse tekevät alkukarsinnat ,eikä laske aina karsittuja hakemuksia.